Fusie RTV betuwe naar SRC FM

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
terrestrial

Fusie RTV betuwe naar SRC FM

Bericht door terrestrial » 09 nov 2018 19:28

Ik lees net dat SRC FM in Vianen een nieuwe frequentie krijgt 95.6 mhz met 2 kW notebene. Is dat niet een beetje overdreven veel voor een lokale regio omroep?

RTV Betuwe heeft nu 106.2 mhz met 100 watt vanuit Deil en verder hebben ze 105.1 in mono vanuit Beusichem. Die laatste heeft sowieso weinig zin want de 106.2 covert die regio ook.

SRC heeft de 105,8 vanuit Culemborg met 79 Watt maar die komt in de gehele regio al keihard binnen. En de 105.4 komt uit Vianen met 50 Watt.

Ik mag toch hopen dat ze al die frequenties dan gaan inwisselen als ze een zender met 2 kW ter beschikking krijgen. Anders wordt het wel erg lachwekkend.

Had AT deze frequentie met zodanig hoog vermogen niet beter voor een commerciële landelijke zender kunnen gebruiken?

RV

Re: Fusie RTV betuwe naar SRC FM

Bericht door RV » 11 nov 2018 22:47

Wat is het probleem?

Er zijn steeds meer lokale omroepen die met hogere vermogens uitzenden. En 2 Kw is fors maar het gebeurt vaker. Regio FM in Groningen hebben het ook toegewezen gekregen, daarnaast zijn er meerdere stations met rond de 1 Kw vermogen of er dicht tegenaan. (Favoriet FM, Optimaal FM, RTV Parkstad enz.)
Overigens zal het signaal wel sterk gericht zijn.

Een logisch gevolg van de vorming van streekomroepen. In mijn beleving is het overigens beter om het vergrote uitzendgebied te dekken met een overtuigend sterkere zender dan met meerdere losse "babyfoons".

Daarnaast timmert SRC al jaren aan de weg, die hebben hun bestaansrecht wel bewezen.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 12 nov 2018 10:27

0.89 KW van Zoetermeer dan , ( bron Radio-TV-Nederland.nl )
ZFM op 96,2 blijken dat nodig te hebben om die kuil uit te komen daarzo :))
en dat terwijl zenders al Cuna en Groeistad met 50 A 150 Watt half Zuid-Holland door toeter ( in hun piraten tijd)

DutchEagleRadio

Bericht door DutchEagleRadio » 12 nov 2018 18:01

RV schreef:
11 nov 2018 22:47
Wat is het probleem?

Er zijn steeds meer lokale omroepen die met hogere vermogens uitzenden. En 2 Kw is fors maar het gebeurt vaker. Regio FM in Groningen hebben het ook toegewezen gekregen, daarnaast zijn er meerdere stations met rond de 1 Kw vermogen of er dicht tegenaan. (Favoriet FM, Optimaal FM, RTV Parkstad enz.)

Een logisch gevolg van de vorming van streekomroepen. In mijn beleving is het overigens beter om het vergrote uitzendgebied te dekken met een overtuigend sterkere zender dan met meerdere losse "babyfoons".

Daarnaast timmert SRC al jaren aan de weg, die hebben hun bestaansrecht wel bewezen.

Rtv Parkstad hoeft zich niet aan de wet te houden in limburg, deze betalen alles zelf de eigenaar heeft geld zat. als je teminste rtvparkstad in limburg bedoelt.
Webadres : http://bit.ly/2oTkgIm Email : radio@dutcheagleradio.nl
Licentie Buma: 105.908.21 Licentie Sena: 2018.009.01

Nieuw FB Adres : https://www.facebook.com/RadioDutcheagle/

Orange

Bericht door Orange » 12 nov 2018 18:52

DutchEagleRadio schreef:
12 nov 2018 18:01
Rtv Parkstad hoeft zich niet aan de wet te houden in limburg, deze betalen alles zelf de eigenaar heeft geld zat. als je teminste rtvparkstad in limburg bedoelt.
???? Dat is toch een lokale omroep (of streekomroep)? Daar zijn gewoon regels voor, ongeacht wie de financier is.

progmog

Bericht door progmog » 13 nov 2018 11:40

1 kW...2 kW.. mooi hoor maar wat heb je eraan als lokale omroep? Er luistert hooguit een enkeling. En je verbruikt meer stroom, meer onderhoud dus hogere kosten. Dat geld kan je beter investeren in een online platform (app of website). Daar zit meer toekomst in.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 14 nov 2018 05:43

progmog schreef:
13 nov 2018 11:40
1 kW...2 kW.. mooi hoor maar wat heb je eraan als lokale omroep? Er luistert hooguit een enkeling. En je verbruikt meer stroom, meer onderhoud dus hogere kosten. Dat geld kan je beter investeren in een online platform (app of website). Daar zit meer toekomst in.
Je heb zeker een punt

terrestrial

Bericht door terrestrial » 14 nov 2018 11:10

RV schreef:
Wat is het probleem?

Ik vind 2 kW erg veel voor zo'n klein gebied en als ze dan ook nog die andere frequenties blijven gebruiken is het helemaal ether vervuiling. Want er staat nergens dat ze andere frequenties inleveren. En waarom komt de zender aan de rand van het verzorgingsgebied te staan?

En elke lokale omroep timmert toch aan de weg? SRC is echt niet bijzonder, vroeger draaide ze veel meer hit muziek en waren ze veel populairder dan nu.

Maurice

Bericht door Maurice » 14 nov 2018 11:48

Hoezo minder populair? Waar basseer je dat op?
SRC is juist overgestapt op het huidige format omdat 538-tje spelen geen zoden meer aan de dijk zette qua luistercijfers en adverteerders.
De meting van luistercijfers, uitgevoerd door een officieel meetbureau, wijst anders aan.

http://src.fm/index.php?page=adverteren

Feivel

Bericht door Feivel » 14 nov 2018 12:08

Maurice schreef:
14 nov 2018 11:48
Hoezo minder populair? Waar basseer je dat op?
SRC is juist overgestapt op het huidige format omdat 538-tje spelen geen zoden meer aan de dijk zette qua luistercijfers en adverteerders.
De meting van luistercijfers, uitgevoerd door een officieel meetbureau, wijst anders aan.

http://src.fm/index.php?page=adverteren
100.000 potentiële luisteraars? Wat hebben ze dan gedaan? Alle inwoners van alle gemeenten bij elkaar opgeteld? -bloos

Maurice

Bericht door Maurice » 14 nov 2018 14:13

Kan toch? Als je de mensen in de buurgemeenten mee telt, waar je ook te ontvangen bent, dan kom je best wel op 100.000. Er staat ook "potiënteel", dus te bereiken bij?
Ik weet niet hoe ik hier een screenshot kan plaatsen, maar de online luisterteller stond vanmorgen op 61. Voor een lokale omroep is dat (alleen online al) niet verkeerd.
Wat dat betreft doet SRC het best goed in die regio.

wally

Bericht door wally » 14 nov 2018 19:09

Aangezien RTV Betuwe vanuit Geldermalsen uitzend en per 24-12 stopt en er per 1-1-2019 de nieuwe gemeente West Betuwe (Geldermalsen/Neerijnen/Lingewaard) wordt is het gebied dat SRC dan als regio omroep dient te bestrijken best groot. Dan is 2kW wel lekker...

RV

Bericht door RV » 14 nov 2018 19:14

terrestrial schreef:
14 nov 2018 11:10
RV schreef:
Wat is het probleem?

Ik vind 2 kW erg veel voor zo'n klein gebied en als ze dan ook nog die andere frequenties blijven gebruiken is het helemaal ether vervuiling. Want er staat nergens dat ze andere frequenties inleveren. En waarom komt de zender aan de rand van het verzorgingsgebied te staan?

En elke lokale omroep timmert toch aan de weg? SRC is echt niet bijzonder, vroeger draaide ze veel meer hit muziek en waren ze veel populairder dan nu.
Is het draaien van hitmuziek dan een maatstaf? Het format van SRC is niet geheel mijn smaak maar zeker onderscheidend en dat is relevant in deze tijd. En veel stations waren vroeger populairder, het radiolandschap is dan ook totaal veranderd. Neemt niet weg dat het station als regiozender een stabiele factor is.
Wat betreft de plaatsing van de zender, als de zender vanuit Vianen sterk gericht is naar het zuiden worden de desbetreffende gebieden prima gedekt. En nogmaals, zoals ik al eerder uitlegde, hogere vermogens voor streekomroepen is geen unicum meer. Kijk eens op fmscan.org en zie zelf dat dit steeds meer gebeurt. Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat nu eigenlijk het probleem is.

Plaats reactie