Waarom wordt het zo druk in de studio?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
JulesKluivert

Waarom wordt het zo druk in de studio?

Bericht door JulesKluivert » 09 okt 2018 14:37

Toch maar eens een topic over dit onderwerp aangemaakt omdat het af en toe ter sprake komt en ik wel benieuwd ben naar de meningen van anderen. Wat vinden jullie van de toename van side-kicks, meepratende producers, nieuwslezers, et cetera in de radiostudio? Pakweg 10 jaar geleden was (bij de meeste zenders) vooral de DJ aan het woord, de nieuwslezer hoorde je op het hele en/of halve uur, en als het echt belangrijk was werd de microfoon van de producer opengegooid omdat die zich even moest mengen in het gesprek. Maar goed, dat was toen.

Inmiddels lijkt het alsof heel veel andere DJ's in navolging van Edwin Evers (die heeft toch altijd wel meerdere side-kicks gehad, toch?) ook sfeerradio willen maken waardoor het aantal mensen die je hoort tijdens de uitzending toeneemt. Een goed voorbeeld is de voormalig ochtendshow van Domien op 3FM. Bas & Puck begonnen als producer, maar waren de laatste maanden volwaardig side-kick. Ook Giel heeft gezegd dat hij graag meerdere mensen in de studio wil om 'sfeerradio' te maken. Nieuwslezers blijven niet in hun hokje, maar komen sinds enkele jaren in de studio; sommige blijven langer hangen of blijven zelfs bijna het hele uur bij de DJ zitten.

Mijn vraag is: wat is daar nu de toegevoegde waarde van? Ik luister graag naar een DJ omdat ik diegene graag wil horen; niet omdat ik ook automatisch zit te wachten op een producer die ook elke keer zijn/haar zegje doet. Soms kan een inbreng nuttig zijn, maar het is wat anders dan wanneer diegene de hele uitzending meepraat.

density1

Re: Waarom wordt het zo druk in de studio?

Bericht door density1 » 09 okt 2018 15:48

Bij sommige stations kan het weer wel en is het ondersteunend aan het station en aan de muziek en het format. Bij sommige stations zoals nu 3 FM weer niet mits het iets toevoegt aan de muziek de onderwerpen die besproken worden. De bekende 'schijtlolligheid' mag dan wel achterwege gelaten worden. En dat betekend niet dat het niet leuk hoeft te zijn een duo show maar dat met andere dingen laten blijken en vooral spontaan laten ontstaan.

teunvanderadio

Bericht door teunvanderadio » 09 okt 2018 17:31

Ik ben zelf ook radio-DJ (bij een lokale omroep) en ik vind het helemaal niet prettig werken als er veel mensen in de studio zijn. Ik kan me dan nooit goed concentreren op het programma.

Ik heb in het verleden wel eens een programma gemaakt waarbij elke uitzending 7 mensen in de studio aanwezig waren. Toch, je went er aan. Maar toen ik later een duoprogramma ben begonnen, merkte ik dat ik me telkens veel beter kon concentreren op de uitzending en dat de kwaliteit van het programma een heel stuk beter was. Aan de kwaliteit van het programma voegen veel mensen in de studio wat mij betreft dus niks toe. Aan de sfeer wel, want toen ik dat programma met 7 mensen maakte, was het wel heel gezellig in de studio. Dat krijg je als luisteraar natuurlijk ook mee.
Ik ben Teun Senders, 14-jarige presentator bij Omroep Helmond Radio. Later wil ik van mijn hobby mijn beroep maken en bij de radio gaan werken.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 09 okt 2018 21:23

Ik vind dat er bij ieder programma tenminste twee mensen aanwezig moeten zijn, want met 1 persoonsgesprekken heb ik niets.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 09 okt 2018 22:47

Dus het argument is vooral dat het met zoveel mensen voor meer 'sfeer' zorgt. Maar ik vind eigenlijk dat zoveel side-kicks juist ervoor zorgt dat de jock vooral met de mensen in de studio praat in plaats van met de luisteraar, waardoor ik het gevoel als luisteraar heb dat ik vooral mag meeluisteren maar dat hij niet echt tegen mij praat. Het creëert in mijn beleving juist meer afstand. En dat vind ik opvallend, omdat je dat bij praktisch alle ochtendshows ziet

VoeJoe

Bericht door VoeJoe » 09 okt 2018 22:49

Kan ook weer te druk zijn , ieder zijn zegje/lachje :cool: doen door elkaar heen -bloos ,dan switch ik wel naar andere zender.

Melvin26

Bericht door Melvin26 » 10 okt 2018 08:15

JulesKluivert schreef:
09 okt 2018 22:47
Dus het argument is vooral dat het met zoveel mensen voor meer 'sfeer' zorgt. Maar ik vind eigenlijk dat zoveel side-kicks juist ervoor zorgt dat de jock vooral met de mensen in de studio praat in plaats van met de luisteraar, waardoor ik het gevoel als luisteraar heb dat ik vooral mag meeluisteren maar dat hij niet echt tegen mij praat. Het creëert in mijn beleving juist meer afstand. En dat vind ik opvallend, omdat je dat bij praktisch alle ochtendshows ziet
Helemaal mee eens ben ik dat met je. Bij sander hoogendoorn is dat helemaal zo. Die gaat domien achterna met precies dezelfde foutieve beslissingen. Als luisteraar ken je sander nauwelijs en nu ken je ineens 3 mensen niet dan voel je je buiten gesloten. Al helemaal wanneer die types ook niets toevoegen. Zal niet lang duren voor een baas die andere 2 op mute zet.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 10 okt 2018 08:19

JulesKluivert schreef:
Hoe meer zielen hoe meer vreugd, daar geloof ik niet in. 1 dj, 2 sidekicks en een nieuwslezer is wat mij betreft maximaal. Dan praten ze inderdaad tegen elkaar, maar daar ben ik ook luisteraar voor.

Met radiomakers die tegen mij praten kan ik niet zoveel, want ik kan toch niet reageren. Een programma waar mensen kunnen inbellen vind ik wel erg leuk om te horen, beter als dat voorlezen van berichtjes van luisteraars.

fmonline

Bericht door fmonline » 10 okt 2018 08:35

Wat ik me afvraag waarom er 5 man in de studio zitten bij Gerard.
Lot en Tamara begrijp ik nog wel, maar die andere 3 niet.

Ze kijken op een kleine laptop terwijl ze voor hun neus een aantal
grote schermen hebben en dat is het... ?

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 10 okt 2018 10:43

Melvin26 schreef:
10 okt 2018 08:15
JulesKluivert schreef:
Helemaal mee eens ben ik dat met je. Bij sander hoogendoorn is dat helemaal zo. Die gaat domien achterna met precies dezelfde foutieve beslissingen. Als luisteraar ken je sander nauwelijs en nu ken je ineens 3 mensen niet dan voel je je buiten gesloten. Al helemaal wanneer die types ook niets toevoegen. Zal niet lang duren voor een baas die andere 2 op mute zet.
Ik hoop het. In het begin (eerste dagen) hoorde je vooral Sander, maar inmiddels zijn de producers echt side-kick inderdaad. Ik denk eigenlijk niet dat ze dat snel veranderen, maar je weet het niet...

Ik vind het een gemiste kans, omdat praktisch alle ochtendshows nu meerdere side-kicks hebben en hij met zijn show daarin echt onderscheidend had kunnen zijn door dat juist niet te doen.
Laatst gewijzigd door JulesKluivert op 10 okt 2018 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 10 okt 2018 10:44

GerjanOpDreef schreef:
10 okt 2018 08:19
JulesKluivert schreef:
Hoe meer zielen hoe meer vreugd, daar geloof ik niet in. 1 dj, 2 sidekicks en een nieuwslezer is wat mij betreft maximaal. Dan praten ze inderdaad tegen elkaar, maar daar ben ik ook luisteraar voor.

Met radiomakers die tegen mij praten kan ik niet zoveel, want ik kan toch niet reageren. Een programma waar mensen kunnen inbellen vind ik wel erg leuk om te horen, beter als dat voorlezen van berichtjes van luisteraars.
Nee, ik snap wat je zegt.. ik bedoel inderdaad meer dat de DJ de interactie zoekt, luisteraars belt of andere gasten in de uitzending haalt in plaats van alles maar bespreekt met mensen in de studio.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 10 okt 2018 12:26

JulesKluivert schreef:
10 okt 2018 10:44
GerjanOpDreef schreef:
10 okt 2018 08:19
JulesKluivert schreef:

Nee, ik snap wat je zegt.. ik bedoel inderdaad meer dat de DJ de interactie zoekt, luisteraars belt of andere gasten in de uitzending haalt in plaats van alles maar bespreekt met mensen in de studio.
Zolang het programma een redelijke lijn volgt is dat geen probleem.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 10 okt 2018 17:37

fmonline schreef:
10 okt 2018 08:35
Wat ik me afvraag waarom er 5 man in de studio zitten bij Gerard.
Lot en Tamara begrijp ik nog wel, maar die andere 3 niet.

Ze kijken op een kleine laptop terwijl ze voor hun neus een aantal
grote schermen hebben en dat is het... ?
Tamara is de producer, ik weet niet wat de functie van Lot is...?

Volgens mij zitten er vaak stagiairs bij die de app in de gaten houden, een phoner voorbereiden en luisteraars tijdens de show opbellen, misschien de socials bijwerken...

Smid70

Bericht door Smid70 » 10 okt 2018 18:33

Lot is de nieuwslezer, dat weet je toch wel. ;-)

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 10 okt 2018 18:52

Smid70 schreef:
10 okt 2018 18:33
Lot is de nieuwslezer, dat weet je toch wel. ;-)
Oh geen idee; ik heb tot nu toe Gerard 2x kort geluisterd op Radio 10 dus als ik vaker had geluisterd had ik het geweten ;)

Maar praat zij ook mee met hem tijdens de uitzending, nee toch? Alleen tijdens de bulletins lijkt me

Plaats reactie