Piepjes verdwijnen na 70 jaar

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Oortjes

Re: Piepjes verdwijnen na 70 jaar

Bericht door Oortjes » 10 aug 2018 20:27

Wat is daarin het verschil tussen dag en avond?
Rock 'n roll is better than music!

BertM

Bericht door BertM » 12 aug 2018 12:48

jordiv30 schreef:
10 aug 2018 20:21
...Ik heb gelezen dat het nieuws overdag zwevend word...
Ook dat moet zeker weer vernieuwd, versneld en verjongd worden. Bah.
Kan iemand mij vertellen wat het nut daarvan is?

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 aug 2018 12:57

Dat je platen en gesprekken niet keihard en onnatuurlijk hoeft afcte kappen voor het nieuws.
Rock 'n roll is better than music!

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 12 aug 2018 13:41

BertM schreef:
10 aug 2018 01:12
Middengolf weg, wereldomroep weg, analoge TV weg, FM straks weg, middengolf zendmasten neerhalen, nergens meer 80 km/h mogen rijden, nieuwslezers die irritant door het beeld lopen, achtergrondmuziek achter nieuwsbulletins en nu de pipjes ook nog weg...

Bij vele zaken vraag ik me af wat er mis mee was. Is digitaal beter? Moet het sneller en flitsender? Het zal wel, maar ik mis juist het af en toe wegvallen van de zender als je in het uiterste zendbereik van een FM zender rijdt. Missen is echter een te groot woord, ik lig er echt niet wakker van hoor. Maar ik ben dan ook een fossiele luisteraar die jarenlang fijn op ouderwetse analoge manier naar Hilversum III heeft geluisterd. Die zender ging overigens om 24:00 uur na het volkslied (hier nog een opname daarvan) uit de lucht ging.

Groeten van een niet-radiomaker, een luisteraar dus.
Het is maar de vraag of digitaal beter is, of alles sneller en flitsender moet. Want ondanks alle veranderingen dalen de kijk- en luistercijfers gestaag, terwijl de bevolking groeit.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 12 aug 2018 13:45

Oortjes schreef:
12 aug 2018 12:57
Dat je platen en gesprekken niet keihard en onnatuurlijk hoeft afcte kappen voor het nieuws.
Platen afkappen is zelden nodig, start gewoon een plaat van de juiste lengte in. Maar flexibel nieuws maakt het bij muziek wel makkelijker.

Het keihard afkappen van gesprekken voor het nieuws maakt niet uit, als iemand net in zijn verhaal zit en de presentator van dienst meent dat zijn 10 minuten voorbij zijn en de volgende gast zijn verhaal moet houden wordt iemand ook afgekapt. Is vooral een kwestie van willen.

Dixon

Bericht door Dixon » 12 aug 2018 20:27

Oortjes schreef:
10 aug 2018 10:17
BertM schreef:
ik mis juist het af en toe wegvallen van de zender als je in het uiterste zendbereik van een FM zender rijdt.
Hier aan de oostgrens is dat nog steeds heel gewoon...
Haha ja. Herkenbaar. Als je het mooie Limburg binnenrijdt verlies je ook opeens Veronica, Radio10, 538 etc.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 12 aug 2018 20:38

GerjanOpDreef schreef:
12 aug 2018 13:41
BertM schreef:
Middengolf weg, wereldomroep weg, analoge TV weg, FM straks weg, middengolf zendmasten neerhalen, nergens meer 80 km/h mogen rijden, nieuwslezers die irritant door het beeld lopen, achtergrondmuziek achter nieuwsbulletins en nu de pipjes ook nog weg...

Bij vele zaken vraag ik me af wat er mis mee was. Is digitaal beter? Moet het sneller en flitsender? Het zal wel, -knip-

Het is maar de vraag of digitaal beter is, of alles sneller en flitsender moet. Want ondanks alle veranderingen dalen de kijk- en luistercijfers gestaag, terwijl de bevolking groeit.
De tijd is via diverse netwerken ieder moment met grote nauwkeurigheid uit de lucht te plukken. Dit maakt die uurpiepjes overbodig. Sterker nog, de verschillende geluidsvertragingen van de diverse ontvangstmogelijkheden van Radio 1 maakt deze piepjes alleen maar onnauwkeurig.

Blijf niet hangen in nostalgie, maar gebruik de mogelijkheden van nu.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 13 aug 2018 01:31

EtherScout schreef:
12 aug 2018 20:38
GerjanOpDreef schreef:
BertM schreef:

Bij vele zaken vraag ik me af wat er mis mee was. Is digitaal beter? Moet het sneller en flitsender? Het zal wel, -knip-

De tijd is via diverse netwerken ieder moment met grote nauwkeurigheid uit de lucht te plukken. Dit maakt die uurpiepjes overbodig. Sterker nog, de verschillende geluidsvertragingen van de diverse ontvangstmogelijkheden van Radio 1 maakt deze piepjes alleen maar onnauwkeurig.

Mooi om te lezen dat je in 1 post je eigen argument ontkracht.

Zo overbodig als die piepjes zijn voor de tijd, zo overbodig zijn die berichten voor het nieuws.

Die piepjes zijn nostalgie, maar dat is het hele radionieuws ook. Waarom zou de NOS blijven hangen in het radionieuws op het hele uur als men ook gebruik kan maken van de mogelijkheden van nu?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 13 aug 2018 07:38

GerjanOpDreef schreef:
13 aug 2018 01:31
EtherScout schreef:
GerjanOpDreef schreef:

Zo overbodig als die piepjes zijn voor de tijd, zo overbodig zijn die berichten voor het nieuws.

Die piepjes zijn nostalgie, maar dat is het hele radionieuws ook. Waarom zou de NOS blijven hangen in het radionieuws op het hele uur als men ook gebruik kan maken van de mogelijkheden van nu?
Nostalgie, mits positief gebracht, hoeft geen probleem te zijn. Echter, de negatieve nostalgie die ik ook op dit forum vaak langs zie komen, vind ik wel een probleem. Het schetst het halve en dus onterechte beeld, dat al het goede aan het verdwijnen is. Wij moeten elkaar niet met halve informatie de put in praten. Er blijven voldoende goede dingen over èn er komen meer dan voldoende nieuwe goede dingen bij.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 13 aug 2018 16:51

EtherScout schreef:
13 aug 2018 07:38
GerjanOpDreef schreef:
13 aug 2018 01:31
EtherScout schreef:

Nostalgie, mits positief gebracht, hoeft geen probleem te zijn. Echter, de negatieve nostalgie die ik ook op dit forum vaak langs zie komen, vind ik wel een probleem. Het schetst het halve en dus onterechte beeld, dat al het goede aan het verdwijnen is. Wij moeten elkaar niet met halve informatie de put in praten. Er blijven voldoende goede dingen over èn er komen meer dan voldoende nieuwe goede dingen bij.
Dat is de uitleg die jij er aan geeft.

Ik lees vooral een opsomming van zaken die in de loop van de tijd zijn verdwenen omdat ze zogenaamd niet goed genoeg meer zouden zijn. Dat mag je negatieve nostalgie vinden, feit is dat al die veranderingen vooralsnog niet bijdragen aan de daling van kijk- en luistercijfers. Overigens denk ik niet dat het uitmaakt, want als alles bij het oude was gebleven waren de kijk- en luistercijfers ook gedaald. Maar die opsomming heeft niets met negatieve nostalgie te maken, maar vooral met een negatieve realiteit.

BertM

Bericht door BertM » 13 aug 2018 22:12

GerjanOpDreef schreef:
13 aug 2018 16:51
Ik lees vooral een opsomming van zaken die in de loop van de tijd zijn verdwenen omdat ze zogenaamd niet goed genoeg meer zouden zijn.
Precies, dat bedoel ik ook te zeggen. Ik houd van structuur, regelmaat, vaste bakens, horizontale programmering en geen flex-gedoe. Dat het nieuws overdag zwevend is om platen en gesprekken niet keihard en onnatuurlijk af te kappen snap ik. Zolang het nieuwsbulletin maar binnen twee minuten na het hele uur komt heb ik daar geen probleem mee, als het maar niet langer duurt.

Ik denk dat een volgende collega Dj presentator, die eigenlijk om 14:02 direct na het nieuws had moeten beginnen, het ook niet leuk vindt om pas 14:12 te kunnen starten.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 14 aug 2018 23:52

BertM schreef:
13 aug 2018 22:12
GerjanOpDreef schreef:
13 aug 2018 16:51
Ik lees vooral een opsomming van zaken die in de loop van de tijd zijn verdwenen omdat ze zogenaamd niet goed genoeg meer zouden zijn.
Precies, dat bedoel ik ook te zeggen. Ik houd van structuur, regelmaat, vaste bakens, horizontale programmering en geen flex-gedoe. Dat het nieuws overdag zwevend is om platen en gesprekken niet keihard en onnatuurlijk af te kappen snap ik. Zolang het nieuwsbulletin maar binnen twee minuten na het hele uur komt heb ik daar geen probleem mee, als het maar niet langer duurt.

Ik denk dat een volgende collega Dj presentator, die eigenlijk om 14:02 direct na het nieuws had moeten beginnen, het ook niet leuk vindt om pas 14:12 te kunnen starten.
Ik denk dat zwevend vooral betekend dat het nieuws ergens tussen 13:58 - 14:02 van start gaat.

Platen en gesprekken afkappen vind ik een zwak argument, want ik hoor zelden tot nooit dat muziek of een gesprek worden afgekapt voor het nieuws. Voor advertenties daarentegen...

Plaats reactie