advies gevraagd; aanschaf mengpaneel

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.
Mister_L

advies gevraagd; aanschaf mengpaneel

Bericht door Mister_L » 18 jul 2018 21:11

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een mengpaneel maar weet niet goed waar ik moet beginnen.

Ik zoek een mengpaneel waar ik verschillende boxen op aan kan sluiten (stekker uitgang maar ik heb ook platte kabels die ik vast moet klemmen) en natuurlijk een microfoon en koptelefoon.

Is voor thuisgebruik maar ook voor (thuis) feestjes en om over een tijdje misschien op andere plaatsen een feestje te kunnen bouwen.
Een soort instap model dus, hoeft niet super simpel te zijn maar ook niet te ingewikkeld, ben pas beginnend. 😊
Verder wil ik er een laptop/pc op aan kunnen sluiten want heb mijn muziek digitaal.
Software heb ik “Virtual 2018” die voldoet aan mijn wensen maar moet wel kunnen werken met het mengpaneel..

Geluidsboxen heb ik.
Dat zijn:
(Model nummer tussen haakjes)

- 1 paar Koda boxen (424T)
- 1 paar Mc Crypt boxen (BB 802-II)
(deze zitten aan Koda versterker maar daar passen niet meer boxen op.)
- 1 paar Philips boxen (FB320LSD PH)
- Logitech surround systeem (X-530)

Het liefst wil ik alles dus samen kunnen gebruiken via het mengpaneel als dat tenminste mogelijk is..

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Alvast hartelijk dank,

Groetjes!

remco_k

Re: advies gevraagd; aanschaf mengpaneel

Bericht door remco_k » 19 jul 2018 16:51

Allereerst, wat is je budget?

Verder, even ter info:
Er bestaan mengpanelen waar je speakers op aan kunt sluiten. Dat is dan een mengpaneel met ingebouwde versterker. Deze gaan onder de roepnaam 'powered mixer'. Een lijstje waar je kan shoppen: https://www.bax-shop.nl/pa-mixer-mengpa ... duct_price
Ik vind een powered mixer alleen (en dat is dus persoonlijk) k*t werken. Ik heb veel liever een mengpaneel met losse versterker(s) en een set speakers, of een mengpaneel met powered speakers (<- Dan zit de versterker in de speakers zelf).

Terug naar een powered mixer waar jij om vraagt: deze is, net als een normale losse versterker, doorgaans niet goed geschikt om zomaar een willekeurige lading speakers (die niet zouden misstaan in een aflevering van Starwars door hun Starwars uiterlijk) op aan te sluiten. 2 stuks, of maximaal 4 en dan houdt het wel op. Dat daar gelaten, heb je het hier over een (semi) professionele versterker en is de kans aannemelijk dat je bij onervaren, ondoordacht of onvoorzichtig gebruik je speakers, of powered mixer of beide sloopt. Maargoed, dat probleem heb je gemiddeld genomen altijd wel. Just saying.

Ik zou je veel liever aanraden om geen powered mixer te kopen, maar een 'normale' mixer. Eentje zonder ingebouwde versterker dus. Is goedkoper, en je hebt veel meer keuze en veel meer inzet mogelijkheden.
2 lijstjes waar je kan shoppen:
PA mixers: https://www.bax-shop.nl/analoge-mengpan ... duct_price
DJ Mixers: https://www.bax-shop.nl/dj-mixer?o=product_price
Aan dat mengpaneel sluit je je versterker aan. En aan die versterker een set speakers.
Een hier op radioforum veel genoemde DJ mixer is de Behringer DX2000: https://www.bax-shop.nl/rackmixer-19-in ... b-dj-mixer
Maar er zijn er nog veel meer waar je tussen kan kiezen.

En daarna heb je nog zat te doen door eens een keer naar een fatsoenlijke speakerset te gaan kijken. Tip: kijk dan naar powered speakers.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Probeer nu 1 maand gratis en vrijblijvend onze SHOUTcast stream met 30 of 500 slots!

Mister_L

Bericht door Mister_L » 19 jul 2018 22:17

remco_k schreef:
19 jul 2018 16:51
Allereerst, wat is je budget?

Verder, even ter info:
Er bestaan mengpanelen waar je speakers op aan kunt sluiten. Dat is dan een mengpaneel met ingebouwde versterker. Deze gaan onder de roepnaam 'powered mixer'. Een lijstje waar je kan shoppen: https://www.bax-shop.nl/pa-mixer-mengpa ... duct_price
Ik vind een powered mixer alleen (en dat is dus persoonlijk) k*t werken. Ik heb veel liever een mengpaneel met losse versterker(s) en een set speakers, of een mengpaneel met powered speakers (<- Dan zit de versterker in de speakers zelf).

Terug naar een powered mixer waar jij om vraagt: deze is, net als een normale losse versterker, doorgaans niet goed geschikt om zomaar een willekeurige lading speakers (die niet zouden misstaan in een aflevering van Starwars door hun Starwars uiterlijk) op aan te sluiten. 2 stuks, of maximaal 4 en dan houdt het wel op. Dat daar gelaten, heb je het hier over een (semi) professionele versterker en is de kans aannemelijk dat je bij onervaren, ondoordacht of onvoorzichtig gebruik je speakers, of powered mixer of beide sloopt. Maargoed, dat probleem heb je gemiddeld genomen altijd wel. Just saying.

Ik zou je veel liever aanraden om geen powered mixer te kopen, maar een 'normale' mixer. Eentje zonder ingebouwde versterker dus. Is goedkoper, en je hebt veel meer keuze en veel meer inzet mogelijkheden.
2 lijstjes waar je kan shoppen:
PA mixers: https://www.bax-shop.nl/analoge-mengpan ... duct_price
DJ Mixers: https://www.bax-shop.nl/dj-mixer?o=product_price
Aan dat mengpaneel sluit je je versterker aan. En aan die versterker een set speakers.
Een hier op radioforum veel genoemde DJ mixer is de Behringer DX2000: https://www.bax-shop.nl/rackmixer-19-in ... b-dj-mixer
Maar er zijn er nog veel meer waar je tussen kan kiezen.

En daarna heb je nog zat te doen door eens een keer naar een fatsoenlijke speakerset te gaan kijken. Tip: kijk dan naar powered speakers.
dank voor je reactie.

Mijn budget is 200 - 300 ongeveer.
Zoals ik al schreef het hoeft niet zo'n groot ding te zijn.
die dj mixer die jij noemt bv vind ik eigenlijk al te heftig. :smile:
Het gaat mij er gewoon om dat ik al mijn boxen die ik heb kan gebruiken.
Ja, ik vind mijn (Starwars:-P) boxen over het algemeen nog prima werken hoor. In de toekomst zal ik kijken voor aanschaf van een nieuw paar boxen.

Als ik het goed begrijp kan ik dus niet al mijn boxen aansluiten op een mengpaneel waar geen versterker in zit?
Ik kan indd wel 2 paar box op de versterker die ik heb aansluiten en dan de boxen van mijn pc, kan ik er wel op aansluiten?
En dan heb ik nog die kleinere boxen maar die hoeve niet perse als dat niet gaat..

dj mixers zijn mixers zonder ingebouwde versterker?
Welke is aan te bevelen in het lijstje van de dj mixers?

deze wordt mij aanbevolen door winkel..
https://www.coolblue.nl/product/726881/ ... x-33i.html

MFM

Bericht door MFM » 19 jul 2018 23:46

Hoe wil je je laptop aansluiten?
Via cinch of usb ingebouwde geluidskaart in je nog te kopen mengpaneel?
1 kanaal/schuif per player in je afspeelsoftware?
Via midicontroller?
Alles behalve pfl op 1 kanaal?

Hoe en waarom wil je je bestaande set boxen aansluiten op een mengpaneel?
Kun je niet beter je nog aan te schaffen mengpaneel aansluiten op je al bestaande versterker(s)?
Of inderdaad voorversterkte monitorspeakers kopen alhoewel dat voor thuis leuk is, maar zodra je ergens in een zaaltje staat al niet meer.

Ga op een vrije dag gewoon even langs een winkel zoals bv BaxShop en leg daar je wensenlijstje neer icm budget.
Want eerlijk gezegd zullen wij radiofreaks alleen maar voor meer verwarring gaan zorgen -smok

Calypso

Bericht door Calypso » 20 jul 2018 08:55

Mister_L schreef:
19 jul 2018 22:17
Als ik het goed begrijp kan ik dus niet al mijn boxen aansluiten op een mengpaneel waar geen versterker in zit?
Ik kan indd wel 2 paar box op de versterker die ik heb aansluiten en dan de boxen van mijn pc, kan ik er wel op aansluiten?
En dan heb ik nog die kleinere boxen maar die hoeve niet perse als dat niet gaat..
Een versterker is bedoeld om het geluid te versterken, een mengpaneel om te mixen. Hou die functies gescheiden, want als je alles in 1 gaat doen ga je in de toekomst spijt krijgen, want als je meer mixmogelijkheden wilt hebben moet je ineens de hele doos gaan vervangen. Of als je (zoals in jouw geval) meer luidsprekers aan wilt sluiten moet je alles gaan vervangen.

Een luidspreker heeft een inwendige weerstand, en die moet aangepast zijn aan de uitgangsweerstand van je versterker. Ga dus nooit meer luidsprekers aan 1 uitgang van de versterker knopen, want dat gaat vroeg of laat mis. Daarom zoek je of een versterker met meer luidsprekeruitgangen, of je knoopt meer versterkers aan je mengpaneel. Ook daar zitten wat haken en ogen aan, maar die zijn makkelijker op te lossen dan wanneer je voor de uitdaging staat om veel luidsprekers aan 1 versterker te knopen.

Je hebt een erg beperkt budget: zet op een rijtje wat je nu als eerste nodig hebt, en kijk waar je naartoe wilt groeien. Probeer dan die eerste stap met je budget te zetten zonder deuren richting toekomst te sluiten (dus dingen die je in de toekomst wilt onmogelijk te maken). Wat mixers betreft: bax is inderdaad een leuke plek om te beginnen omdat ze veel hebben; de DX2000 is een leuk mengpaneel, maar ik denk niet voor het doel wat jij hebt, een DJ mixer met een paar kanalen zal voldoende zijn omdat je toch via je PC draait. Behringer heeft een paar aardige, kleine mengpaneeltjes voor dat doel en het is geen high-end maar wel net spul voor de prijs die het kost, maar zo zijn er meer merken. Je begint pas, en pas na het kopen van 1 of 2 panelen begin je te merken wat je eigenlijk wel en niet fijn vindt, en dan kun je, als je het dan nog steeds leuk vindt om te draaien, een keer investeren in iets serieus goeds (met bijbehorend prijskaartje).

En ik ben het eens met de vraag "hoe wil je je PC aansluiten" - dat bepaald voor een deel ook al wat voor mixer je kunt kopen. Kijk goed naar het aantal uitgangen, hoe meer hoe liever, want jij wilt in de toekomst meer versterkers/speakers aansluiten.

Als je niet met losse versterkers wilt werken is de gedane suggestie van powered speakers een hele goede: je voorkomt dat je dingen echt verkeerd op elkaar aansluit, en je koopt de "capaciteit" terwijl je groeit.

remco_k

Bericht door remco_k » 20 jul 2018 09:18

Mister_L schreef:
Klopt. Aan een mengpaneel zonder versterker erin, kan je *nooit* direct (passieve) boxen aansluiten. Daar moet eerst een versterker tussen worden gezet.
Ja:
[Mengpaneel (Main out 1)---->Versterker----->Boxen]
en (nu neem ik even aan dat die boxen van je PC een kleine geïntegreerde versterker hebben, dus het zijn powered speakers):
[Mengpaneel (Main out 2)---->PC boxen]
Soms geldt: "Less is more".
Ja.
Zelf kiezen aan de hand van je overige wensen.
Lijkt mij prima. Als jij genoeg hebt aan de 3 stereo kanalen + 1 mic kanaal, 2 Main outputs en wat effecten.
Vergeet niet rekening te houden met de juiste bekabeling. De Main 1 output is XLR. Zorg er voor dat je de juiste kabels mee besteld om je versterker en pc speakers erop aan te kunnen sluiten.

MFM schreef:
19 jul 2018 23:46
Of inderdaad voorversterkte monitorspeakers kopen alhoewel dat voor thuis leuk is, maar zodra je ergens in een zaaltje staat al niet meer.
Ik bedoelde geen monitorspeakers, hoewel deze voor de TS in dit stadium wel prima zouden voldoen. Maar ik doelde meer op dit of vergelijkbaar spul en wat groter: deze bijvoorbeeld. Maar die laatste valt iewat buiten budget.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Probeer nu 1 maand gratis en vrijblijvend onze SHOUTcast stream met 30 of 500 slots!

Mister_L

Bericht door Mister_L » 22 jul 2018 15:28

MFM schreef:
Hoe wil je je laptop aansluiten?
Via cinch of usb ingebouwde geluidskaart in je nog te kopen mengpaneel?
1 kanaal/schuif per player in je afspeelsoftware?
Via midicontroller?
Alles behalve pfl op 1 kanaal?

Hoe en waarom wil je je bestaande set boxen aansluiten op een mengpaneel?
Kun je niet beter je nog aan te schaffen mengpaneel aansluiten op je al bestaande versterker(s)?

Ga op een vrije dag gewoon even langs een winkel zoals bv BaxShop en leg daar je wensenlijstje neer icm budget.
Want eerlijk gezegd zullen wij radiofreaks alleen maar voor meer verwarring gaan zorgen -smok
Ik vind jou bericht al vrij verwarrend indd :lol:

Denk dat ik pc/laptop beste via usb kan aansluiten, toch?
en het lijkt me handig als mixer werkt met software..
rest van je vragen snap ik niet.. sorry.. :roll:

ja, ik hoef de boxen niet perse direct op de mixer aangesloten te hebben maar ik dacht dat dat zo werkte..
zal de boxen via verstrekker aansluiten.

Mister_L

Bericht door Mister_L » 22 jul 2018 15:38

remco_k schreef:
20 jul 2018 09:18
Mister_L schreef:
Klopt. Aan een mengpaneel zonder versterker erin, kan je *nooit* direct (passieve) boxen aansluiten. Daar moet eerst een versterker tussen worden gezet.
Ja:
[Mengpaneel (Main out 1)---->Versterker----->Boxen]
en (nu neem ik even aan dat die boxen van je PC een kleine geïntegreerde versterker hebben, dus het zijn powered speakers):
[Mengpaneel (Main out 2)---->PC boxen]
Soms geldt: "Less is more".
Ja.
Zelf kiezen aan de hand van je overige wensen.
Lijkt mij prima. Als jij genoeg hebt aan de 3 stereo kanalen + 1 mic kanaal, 2 Main outputs en wat effecten.
Vergeet niet rekening te houden met de juiste bekabeling. De Main 1 output is XLR. Zorg er voor dat je de juiste kabels mee besteld om je versterker en pc speakers erop aan te kunnen sluiten.

MFM schreef:
Ik bedoelde geen monitorspeakers, hoewel deze voor de TS in dit stadium wel prima zouden voldoen. Maar ik doelde meer op dit of vergelijkbaar spul en wat groter: deze bijvoorbeeld. Maar die laatste valt iewat buiten budget.
Hoe weet ik of mijn Logitech pc boxen een versterker hebben?
En hoe kan deze het beste op een dj mixer aansluiten? het zijn namelijk een stuk of 6 aparte stekkertjes.
er voorlopig even van uit gaande dat het deze: https://www.coolblue.nl/product/726881/ ... x-33i.html djm ixer wordt.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 22 jul 2018 19:08

Mister_L schreef:
22 jul 2018 15:28
Als je elk deck in Virtual DJ een eigen kanaal op je DJ mixer wilt geven dan is dat wel het makkelijkste. Dan heb je maar één kabel nodig. Als je mixer compatible is met Virtual DJ kun je ook vanaf je mixer een deck starten en bijvoorbeeld de pitch veranderen.
Mister_L schreef:
22 jul 2018 15:38
er voorlopig even van uit gaande dat het deze: https://www.coolblue.nl/product/726881/ ... x-33i.html djm ixer wordt.
Deze mixer heeft geen USB. Tenminste, ik zie geen USB aansluiting als ik naar de foto's kijk.

Je kunt wel de audio uitgang(en) van je PC/laptop aansluiten op de ingang(en) van deze mixer. Je moet dan wel voor elk deck in Virtual DJ een stereo uitgang op je PC/laptop hebben om het deck een eigen kanaal te geven. Doe je dat niet dan kun je het volume van de afzonderlijke decks niet regelen op je mixer. Het starten van een deck moet je dan op je computer doen.
Mister_L schreef:
En hoe kan deze het beste op een dj mixer aansluiten? het zijn namelijk een stuk of 6 aparte stekkertjes.
De audio uitgang van je PC is onversterkt. Daar kun je geen boxen zonder versterker op aansluiten. Als je je Logitech PC boxen zonder versterker kunt aansluiten op je PC dan zit er een versterker in.

Een box zonder versterker heeft ook stroom nodig. Heeft je box (of box-set) een 230-volt stekker dan zit er dus een versterker in.

Die logitech set is een surround-set en ik vraag mij af of alle speakers gaan werken in deze setup. Je muziek, Virtual DJ en je mixer zijn stereo, dus 2 kanalen (1 voor links en 1 voor rechts). Je surround-set verwacht 6 kanalen (links, rechts, links achter, rechts achter, midden en subwoofer) om surround-sound te geven. Als je deze set aansluit dan verwacht ik dat maar uit 2 speakers muziek gaat komen. Als je wel uit alle speakers geluid krijgt dan zal dat geen surround-sound zijn.

Mister_L

Bericht door Mister_L » 24 jul 2018 10:14

tspronsen schreef:
22 jul 2018 19:08
Mister_L schreef:
22 jul 2018 15:28
Als je elk deck in Virtual DJ een eigen kanaal op je DJ mixer wilt geven dan is dat wel het makkelijkste. Dan heb je maar één kabel nodig. Als je mixer compatible is met Virtual DJ kun je ook vanaf je mixer een deck starten en bijvoorbeeld de pitch veranderen.
Mister_L schreef:
Deze mixer heeft geen USB. Tenminste, ik zie geen USB aansluiting als ik naar de foto's kijk.

Je kunt wel de audio uitgang(en) van je PC/laptop aansluiten op de ingang(en) van deze mixer. Je moet dan wel voor elk deck in Virtual DJ een stereo uitgang op je PC/laptop hebben om het deck een eigen kanaal te geven. Doe je dat niet dan kun je het volume van de afzonderlijke decks niet regelen op je mixer. Het starten van een deck moet je dan op je computer doen.
Mister_L schreef:
De audio uitgang van je PC is onversterkt. Daar kun je geen boxen zonder versterker op aansluiten. Als je je Logitech PC boxen zonder versterker kunt aansluiten op je PC dan zit er een versterker in.

Een box zonder versterker heeft ook stroom nodig. Heeft je box (of box-set) een 230-volt stekker dan zit er dus een versterker in.

Die logitech set is een surround-set en ik vraag mij af of alle speakers gaan werken in deze setup. Je muziek, Virtual DJ en je mixer zijn stereo, dus 2 kanalen (1 voor links en 1 voor rechts). Je surround-set verwacht 6 kanalen (links, rechts, links achter, rechts achter, midden en subwoofer) om surround-sound te geven. Als je deze set aansluit dan verwacht ik dat maar uit 2 speakers muziek gaat komen. Als je wel uit alle speakers geluid krijgt dan zal dat geen surround-sound zijn.
oké, duidelijk.
dank voor uitleg!

Het moet dus een dj mixer worden met usb uitgang en mijn logitech boxen kan ik waarschijnlijk niet gebruiken.
Dus als ik echt op een feest(je) muziek wil gaan draaien ga ik er 1 of 2 paar boxen bij kopen met losse verstrekker.

remco_k

Bericht door remco_k » 24 jul 2018 21:19

Mister_L schreef:
24 jul 2018 10:14
Dus als ik echt op een feest(je) muziek wil gaan draaien ga ik er 1 of 2 paar boxen bij kopen met losse verstrekker.
Goed plan.
Ik zou zelf kiezen voor powered speakers, maar het is gewoon een keuze. Wat je ook kiest, het zal prima werken.

Mister_L

Bericht door Mister_L » 24 jul 2018 22:30

Ik weet nu ongeveer wat ik zoek en waar ik op moet letten.
Ik ga er wel uitkomen denk ik alleen hoe zit het met de Chanels? hoeveel heb ik er nodig?
Zijn 2 kanalen genoeg om 2 nummers te mixen en de koptelefoon te gebruiken om muziek voor te beluisteren en 1 of 2 microfoons?
En werkt "virtualDJ" met elke DJ mixer?
Nee zeker :-) maar hoe weet ik welke werken?

tspronsen

Bericht door tspronsen » 25 jul 2018 19:37

Mister_L schreef:
24 jul 2018 22:30
Heb je al op de site van VirtuaDJ gekeken? Daar staat een prachtige lijst met hardware die ze ondersteunen.

Mister_L

Bericht door Mister_L » 26 jul 2018 00:46

tspronsen schreef:
25 jul 2018 19:37
Mister_L schreef:
24 jul 2018 22:30
Heb je al op de site van VirtuaDJ gekeken? Daar staat een prachtige lijst met hardware die ze ondersteunen.
Ohh oke, ga ik dat doen :))

Mister_L

Bericht door Mister_L » 08 aug 2018 21:40

hallo mensen,

Ik dacht laat nog even iets van mij horen. :D

Ik denk dat het deze gaat worden:
https://www.djstunter.nl/roland-dj-202- ... gINmfD_BwE

heeft alles wat ik zoeken werkt ook met serato dj en die krijg je erbij, dus denk dat ik dat programma ga proberen.

Plaats reactie