Was er ooit een landelijke zender voor Piratenmuziek? Gat in de markt?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
RealSunchaser

Was er ooit een landelijke zender voor Piratenmuziek? Gat in de markt?

Bericht door RealSunchaser » 09 jul 2018 16:08

Voor de duidelijkheid, ik heb het over Nederlandse liedjes in het genre Corry Konings, Han Wellerdieck, Jannes maar ook regionale bands en artiesten
Maar al decennia is het een populair genre, sporthallen en pleinen vol liefhebbers, Vele YouTube-views op slechte clips, Piratenzenders zijn lokaal goed beluisterd (althans vroeger) maar nooit stapte de PO of de CO in dit fenomeen. Waarom is er nooit een landelijk piratenstation geweest. Nogmaals, ik bedoel niet t oude Veronica op zee en zo dus.

De Nachtwacht

Re: Was er ooit een landelijke zender voor Piratenmuziek? Gat in de markt?

Bericht door De Nachtwacht » 09 jul 2018 16:23

Voor zover ik weet niet. Ik weet ook niet zo goed of dat landelijk interessant zou zijn. Die muziek leeft enorm in Noord en oost Nederland (en in iets mindere mate ook nog wel op de Veluwe) daarbuiten worden de liefhebbers van piratenmuziek volgens mij toch wel wat zelfdzamer (waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ze er helemaal niet zijn).

big T

Bericht door big T » 09 jul 2018 16:29

Wat ik begrijp is dat met name in de randstad de tenten en kroegen vol lopen voor het levenslied.
Continu zal daar een goede markt aan treffen met hun muziek.
Sent from my laptop using Windows

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 09 jul 2018 16:30

Ik kom zelf uit Westfriesland en daar had je een aantal succesvolle piratenstations

Het probleem met Piratenzenders was dat ze altijd snel uit de lucht werden gehaald door de RCD.

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 09 jul 2018 17:56

Volgens mij is het probleem dat het commercieel niet interessant is. Adverteerders willen meestal niet met deze muziek geassocieerd worden. Op deze manier kan zo’n zender dus nooit winstgevend worden. Daarnaast denk ik dat er veel mensen zijn die dit soort muziek inderdaad in kroegen horen (wat big T al aangeeft), maar in het dagelijkse leven luisteren ze hele andere muziek. De doelgroep lijkt mij dus nog steeds te beperkt.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 09 jul 2018 19:20

Volgens mij voldoen zenders als RadioNL, Sterren.nl, Radio Continue en Bingo FM aan een behoefte. De piratenfestijnen, met altijd een vol Gelredome aan het eind van het jaar, trekken ook veel publiek. Dat zijn niet alleen maar laag opgeleiden, inmiddels bezoekt een doorsnee van de bevolking deze evenementen.

Ik zou niet weten waarom dat landelijk niet interessant kan zijn. Classic FM en BNR zullen een lucratiever doelgroep hebben, maar ook veel kleiner. Per saldo kan het dus weleens goed uitpakken met zo een zender.
Rock 'n roll is better than music!

big T

Bericht door big T » 09 jul 2018 19:27

Het blijkt dat geldschieters (de adverteerder) veel behoudender is dan de consument.
Zie discussie radio 5 radio 3, de adverteerder wil in het geheel niet dat radio3 verdwijnt van de FM.
Want daar wil het adverteren en niet op radio5.

jessica

Bericht door jessica » 09 jul 2018 20:28

De Nachtwacht schreef:
09 jul 2018 16:23
Voor zover ik weet niet. Ik weet ook niet zo goed of dat landelijk interessant zou zijn. Die muziek leeft enorm in Noord en oost Nederland (en in iets mindere mate ook nog wel op de Veluwe) daarbuiten worden de liefhebbers van piratenmuziek volgens mij toch wel wat zeldzamer (waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ze er helemaal niet zijn).
Het zou ook kunnen als er een officiele zender komt voor piratenmuziek dat die helemaal niet zo populair blijkt te zijn omdat mensen dat piratensfeertje leuk vinden. Een officiele zender is natuurlijk toch weer wat strakker georganiseerd en misschien luisteren die mensen dan niet meer omdat het toch anders is ondanks dat dezelfde muziek wordt gedraaid.

Adverteerders willen inderdaad niet vaak met deze muziek in verband worden gebracht. Dan wordt commercieel moeilijk. Het zou wel kunnen als iemand een groep van investeerders bij elkaar weet te vinden die allemaal een hart hebben voor deze muziek. Sommige mensen vinden het leuk om er 100.000 euro in te investeren. Maar vind maar eens een groep van deze mensen en breng ze op een lijn. In theorie zou het kunnen.

Lex Harding zet natuurlijk ook gewoon zijn eigen zender LX Classics op Dab+ dat zou een groep mensen met een piratenzender ook kunnen doen.

big T

Bericht door big T » 09 jul 2018 20:34

jessica schreef:
09 jul 2018 20:28
Lex Harding zet natuurlijk ook gewoon zijn eigen zender LX Classics op Dab+ dat zou een groep mensen met een piratenzender ook kunnen doen.
En dat is ook gebeurt, alleen niet in de randstad :D
Heel veel ex piraten die daar een programma maken.
Probleem is, er luistert niemand naar DAB+

jessica

Bericht door jessica » 09 jul 2018 20:39

big T schreef:
09 jul 2018 20:34
jessica schreef:
09 jul 2018 20:28
En dat is ook gebeurt, alleen niet in de randstad :D
Heel veel ex piraten die daar een programma maken.
Probleem is, er luistert niemand naar DAB+
Die piraten hebben een goed contact met mensen door middel van feesten etc. Ze zouden zelf DAB+ kunnen stimuleren. Mensen zijn echt wel bereid zo'n toestel aan te schaffen als ze het station superleuk vinden om naar te luisteren. Ze zouden zelfs acties kunnen opzetten om radio's weg te geven enzo. Je moet gewoon creatief zijn en een investeerder vinden. Het is natuurlijk erg leuk als je 1000 van die radio's kunt verloten onder je luisteraars. Volgens mij spelen ze ook vaak bingo op die stations. Je zou dat kunnen koppelen.

Je moet natuurlijk niet gaan zitten afwachten of er iets gaat gebeuren. Zelf proberen populair te maken. Om met een oude kreet van Veronica te spreken: Je moet er wel wat voor doen!

Orange

Bericht door Orange » 09 jul 2018 21:47

RealSunchaser schreef:
09 jul 2018 16:08
Voor de duidelijkheid, ik heb het over Nederlandse liedjes in het genre Corry Konings, Han Wellerdieck, Jannes maar ook regionale bands en artiesten
Als ik de term 'piratenmuziek' even wegdenk en alleen naar de genoemde artiesten kijk, lijkt mij dat er ooit zo'n zender is geweest. Namelijk HollandFM.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 10 jul 2018 09:36

Orange schreef:
09 jul 2018 21:47
RealSunchaser schreef:
09 jul 2018 16:08
Als ik de term 'piratenmuziek' even wegdenk en alleen naar de genoemde artiesten kijk, lijkt mij dat er ooit zo'n zender is geweest. Namelijk HollandFM.
Klopt, en een tijdje had Radio Noordzee Nationaal een soortgelijk format, én sterke FM-frequenties. Maar schijnbaar waren beide niet succesvol genoeg, al had het verdwijnen van Holland FM ook wel te maken met dat Veronica indertijd (toen ze commercieel gingen) zo snel mogelijk een etherfrequentie nodig had, in dit geval een AM-frequentie.
KinkFM. Juist nu!

density1

Bericht door density1 » 10 jul 2018 10:59

Holland FM is het beste voorbeeld van een station wat goed in elkaar zat qua muziek. Zo'n station ben ik sindsdien nergens meer tegen gekomen. Het was helemaal na het kopen van dat zendschip waarmee ze op de AM wilde gaan uitzenden een soort tribute zender van het oude Veronica en dat was hun USP. Noordzee was een te gladde zender destijds, wilde een beetje Holland FM na doen maar dat lukte niet echt het klonk te commercieel, toen al. Een redelijk alternatief wat na de Holland FM jaren starte was Radio Nationaal, mede door het muziekbeleid van Bart van Leeuwen maakte het deze zender tot een goed alternatief.
Holland FM had die uitgekiende muziekmix van volkse muziek aangevuld met Engelstalige, soms Frans en Duits ook. Zo hoorde je de Zangeres zonder Naam of Koos Alberts en daarna een plaat van Cliff Richard, The Beatles of The Shadows.

zend-amateur

Bericht door zend-amateur » 10 jul 2018 19:50

density1 schreef:
10 jul 2018 10:59
Holland FM is het beste voorbeeld van een station wat goed in elkaar zat qua muziek. Zo'n station ben ik sindsdien nergens meer tegen gekomen. Het was helemaal na het kopen van dat zendschip waarmee ze op de AM wilde gaan uitzenden een soort tribute zender van het oude Veronica en dat was hun USP. Noordzee was een te gladde zender destijds, wilde een beetje Holland FM na doen maar dat lukte niet echt het klonk te commercieel, toen al. Een redelijk alternatief wat na de Holland FM jaren starte was Radio Nationaal, mede door het muziekbeleid van Bart van Leeuwen maakte het deze zender tot een goed alternatief.
Holland FM had die uitgekiende muziekmix van volkse muziek aangevuld met Engelstalige, soms Frans en Duits ook. Zo hoorde je de Zangeres zonder Naam of Koos Alberts en daarna een plaat van Cliff Richard, The Beatles of The Shadows.
Daar zeg je wat Holland fm ( niet te verwarren met de friesche versie ) dat was gezellige radio, en mijns inziens kan je radio Continu hier nog het beste mee vergelijken wat vandaag de dag in de ether te ontvangen is, alleen Continu zijn format is wat extremer wat de mix aan muziek betreft.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 10 jul 2018 20:21

Binnen het Nederlands talige genre zijn er zoveel regionale verschillen, dat ik betwijfel of het wel gaat werken met een landelijk radiostation. Ik denk dat je dan van alles een beetje krijgt, of eigenlijk van alles net niets, met als gevolg dat de luisteraars in de regio zich niet herkennen in het radiostation.

Wat adverteerders betreft aak ik mij minder zorgen, die komen echt wel.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

Plaats reactie