Non-stop muziek

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
Plaats reactie
De Nachtwacht

Non-stop muziek

Bericht door De Nachtwacht » 05 jun 2018 13:08

Hoi,

Ik ben al een aantal maanden bezig met het opbouwen van een (klein, hobbymatig) radiostation. Deze is in eerste instantie bedoelt voor thuis, gewoon omdat ik het gaaf vind om een eigen "thuisluisterstation" te hebben.

Nu is mijn vraag, zou het ook interessant zijn om hem online te brengen zodat iedereen er naar kan luisteren? Is een stream met non-stop gevarieerde muziek, want dat zal het zeker in eerste instantie worden, enigszins te verkopen? Zijn er hier mensen die een non-stop muziekstation hebben en mij kunnen vertellen hoe hun ervaringen hiermee zijn?

GerjanOpDreef

Re: Non-stop muziek

Bericht door GerjanOpDreef » 05 jun 2018 16:06

Ik denk dat jouw vraag alleen met één wedervraag te beantwoorden is.

Waarom zou ik als luisteraar jouw internet stream verkiezen boven de 1001 internet streams die er al zijn?
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

tspronsen

Bericht door tspronsen » 05 jun 2018 20:45

Als je het er voor over hebt om ca. € 100,= p/m te betalen voor Buma/Stemra en Sena dan kun je overwegen om je station publiekelijk te maken. Verwacht geen stortvloed aan luisteraars. Luisteraars moeten je maar net weten te vinden. Op Tune In, vTuner of iTunes zijn duizenden stations te vinden. In die massa valt jouw station nauwelijks op en blijft de groep luisteraars waarschijnlijk beperkt tot je familie, vrienden en collega's.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 06 jun 2018 07:16

goed punt tspronsen. Het financiële plaatje is mij bekend, ging me met name om het bereik.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 07 jun 2018 12:01

Non Stop voegt niet zo heel veel meer toe. Dat kan Spotify ook prima en dan heb ik als luisteraar ook nog eens invloed op de platen die gedraaid worden. En verder zijn er natuurlijk al heel erg veel non-stop stations.

Al met al, leuk voor de hobby maar ik zou geen luisteraars verwachten.

Feivel

Bericht door Feivel » 07 jun 2018 13:51

Allemaal eigenaar van geflopte internetstationnetjes, jongens? Wat klinken we weer zuur en teneergeslagen. Zo van: 'Begin er maar niet aan, je krijgt toch geen luisteraars.' Ja, met zo'n instelling kun je ook geen station runnen, natuurlijk ;-).

v.ijl

Bericht door v.ijl » 07 jun 2018 15:40

GerjanOpDreef schreef:
05 jun 2018 16:06
Waarom zou ik als luisteraar jouw internet stream verkiezen boven de 1001 internet streams die er al zijn?
Als deze stationnetjes allemaal hetzelfde draaien heb je gelijk....
Stel dat De Nachtwacht totaal iets ander wil gaan uitzenden dan zijn er altijd luisteraars. Hoe je aan luisteraars komt is weer een ander verhaal (via de 'yellow pages' van shoutcast).... Reclame-tijd inkopen bij de 'concurrent' of een landelijk dagblad is ook een mogelijkheid..
Vooral geduld hebben.....
en dan is er koffie......

Feivel

Bericht door Feivel » 07 jun 2018 15:54

v.ijl schreef:
07 jun 2018 15:40
GerjanOpDreef schreef:
Stel dat De Nachtwacht totaal iets ander wil gaan uitzenden dan zijn er altijd luisteraars. Hoe je aan luisteraars komt is weer een ander verhaal (via de 'yellow pages' van shoutcast).... Reclame-tijd inkopen bij de 'concurrent' of een landelijk dagblad is ook een mogelijkheid..
Precies dit. Doe iets anders dan alle landelijke omroepen (met name 538, die meer dan eens gekopieerd wordt) en je zou zomaar eens succes kunnen hebben.

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer » 07 jun 2018 16:55

De meeste internetstations zijn gebaseerd op Q music, Radio 538 of 3FM. Vaak gerund door figuren die denken goed genoeg te zijn maar zelfs bij een lokale omroep nog niet aan de bak komen. Dan heb je nog de zogenaamde piraten die RadioNL na doen en de godganse dag van die irritante trekzakmuziek draaien dat zoveel op elkaar lijkt, je krijgt het idee dat je steeds hetzelfde liedje hoort. Nee, in jou geval is Spotify de simpelste oplossing. Lekker je eigen geliefde muziek draaien en als je het niet te hard zet, ben je niemand tot last. Succes ermee.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

Coolwine

Bericht door Coolwine » 07 jun 2018 18:13

De Nachtwacht schreef:
05 jun 2018 13:08
Hoi,

Ik ben al een aantal maanden bezig met het opbouwen van een (klein, hobbymatig) radiostation. Deze is in eerste instantie bedoelt voor thuis, gewoon omdat ik het gaaf vind om een eigen "thuisluisterstation" te hebben.

Nu is mijn vraag, zou het ook interessant zijn om hem online te brengen zodat iedereen er naar kan luisteren? Is een stream met non-stop gevarieerde muziek, want dat zal het zeker in eerste instantie worden, enigszins te verkopen? Zijn er hier mensen die een non-stop muziekstation hebben en mij kunnen vertellen hoe hun ervaringen hiermee zijn?
Precies met die insteek van ben ik een paar jaar geleden een online-zender begonnen. Een leuke hobby mag geld kosten en daarom bestaat m'n zender nog. Geen bakken met luisteraars, maar wel een station zoals ik het zelf graag hoor. Hooguit tussen de 10 en 150 luisteraars per dag.

Heb Nieuws en Headlines om het half uur. Kost wel tijd om dit goed op te zetten. Denk aan Automatiseringssoftware, audioprocessing etc. En bedenk een format. In mijn geval een mix van Radio 10, Veronica en Radio 2. Zoek op TuneIn maar eens naar Radio Crescendo. Alleen is het jammer dat TuneIn nu een stop heeft op nieuwe stations.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 07 jun 2018 21:28

v.ijl schreef:
07 jun 2018 15:40
GerjanOpDreef schreef:
Draadopener @De Nachtwacht geeft helaas heel weinig informatie prijs over zijn radiostation. Vandaar ook mijn vraag.

Persoonlijk luister ik graag naar de internet streams van Traffic Radio en Q-dance. Traffic Radio biedt mij mijn radioheld Rick van Velthuysen, terwijl Q-dance radio muziek draait die ik erg kan waarderen. Een goede bekende van mij luistert graag naar de RO (Reformatorische Omroep), ook zo'n internet stream die zich richt op een bepaalde doelgroep. Die internet streams hebben mij iets te bieden, daarom luister ik er naar.

Maar ongeacht de muziek die je draait en/of het aanbod dat je biedt, sta open voor luisteraars en geef je internet stream een eerlijke kans. Al ben jij 5 jaar lang de enige luisteraar, dan nog kan er die tweede bij komen.

En uiteindelijk draait het om 1 ding. Als jij plezier beleefd aan je eigen radiostation, dan moet je er vooral van blijven genieten!
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

v.ijl

Bericht door v.ijl » 10 jun 2018 23:01

Kom op Nachtwacht laat eens iets horen......
en dan is er koffie......

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 11 jun 2018 17:15

Feivel schreef:
07 jun 2018 13:51
Allemaal eigenaar van geflopte internetstationnetjes, jongens? Wat klinken we weer zuur en teneergeslagen.
Ik niet. Ik ben een luisteraar en zie geen toegevoegde waarde meer aan een Non-Stop station. Dat is het enige.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 11 jun 2018 19:38

Iedereen dank voor de reacties. Ik verwacht zeker geen bakken met luisteraars, al denk ik wel dat mijn format wat spannender is dan dat van de gemiddelde landelijke zender (ik probeer een mix van bekende en minder bekende/voor de hand liggende nummers te criëren, zodat het niet te vaag wordt maar wel verrassend is). Maar nog los daarvan is het opbouwen van een radiostation wat je zelf graag hoort misschien nog wel het grootste plezier zoals cole wine hierboven ook al aanhaalt. (leuk station overigens, radio crescendo).

Plaats reactie