Vandaag e-mail ontvangen van BUMA/SENA !

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
Plaats reactie
sverrips

Vandaag e-mail ontvangen van BUMA/SENA !

Bericht door sverrips » 25 mei 2018 17:54

Ik heb vandaag een ongevraagde e-mail ontvangen van buma/sena. Ze claimen dat ik voor mijn Internetradio een licentie af moest sluiten en vragen dat alsnog te doen ! Dit is de bewuste e-mail:

Vandaag, 12:04

Beste Stephan Verrips,

Naar aanleiding van een bezoek aan uw website http://internetradio.one ontvangt u dit bericht.

U heeft een online radiozender en maakt gebruik van muziek. Daarvoor is een licentie met Buma/Stemra nodig. Volgens onze gegevens heeft u deze licentie in het verleden gehad, maar beschikt u op dit moment niet over een actieve licentie. Hierbij bieden wij u de mogelijkheid opnieuw een licentie aan te vragen voor uw online radiozender. Onderaan vindt u hoe u deze niet-bedrijfsmatige licentie aanvraagt.

Toestemming voor muziek
Voor het gebruik van muziek in uw online radiostation is toestemming nodig van de auteurs en hun uitgevers. Gebruikt u hun muziek, dan verdienen zij een eerlijke vergoeding. Dat is wettelijk ook zo geregeld. Als gebruiker van muziek wilt u dan niet voor verrassingen komen te staan. Met een licentie van Buma/Stemra heeft u in één keer toestemming voor de auteursrechten op muziek in Nederland. Voor een vast bedrag maakt u onbeperkt gebruik van alle muziek. Van Nederlandstalig tot internationaal. En van tophit tot niche, in alle denkbare genres. Uitzenden doet u 24 uur per dag. Dat maakt de licentie van Buma/Stemra uniek. Maakt u ook gebruik van een bestaande opname? Neem dan contact op met Stichting Sena of de platenmaatschappij in verband met de naburige rechten op muziek.

Hoe de licentie werkt
Deze licentie ‘RTV zender Niet-Bedrijfsmatig’, geldt voor particulieren zonder inkomsten uit hun online radiostation. De licentie kost € 31,46 (incl. btw) per maand, en wordt per kwartaal gefactureerd. Door het lagere niet-bedrijfsmatige tarief is de licentie ideaal om luisteraars op te bouwen. Eventueel stapt u later eenvoudig over naar een bedrijfsmatige licentie. Reclame maken is dan mogelijk. Heeft u tijdelijk een online radiozender? Vul dan een einddatum in zodat u alleen betaalt voor de maanden waarin u uitzendt. Zit uw doelgroep vooral buiten Nederland? Neem even contact met ons op voor advies.

Licentie aanvragen in 3 stappen
Wilt u ook profiteren van alle voordelen van de licentie? Vraag hem vandaag nog aan. Dat gaat in 3 eenvoudige stappen:
Stap 1: Stuur ons een aanvraag met uw gegevens
Stap 2: Ontvang bevestiging en start met uitzenden
Stap 3: Betaal uw factuur en ontvang uw unieke licentienummer

Deze gegevens hebben wij van u nodig (stap 1):
Voorletters + achternaam

Geboortedatum:

Straat:

Huisnummer:

Postcode:

Telefoonnummer:

Startdatum van de licentie:

Einddatum van de licentie:
(alleen invullen bij een tijdelijke licentie)
Website (url) radiozender:

Door uw aanvraag te versturen, verklaart u dat:
- uw gegevens correct zijn;
- u de ‘Algemene Voorwaarden Online Muziekdistributie’ accepteert; en
- u ermee instemt dat de Algemene Voorwaarden alleen digitaal worden verstrekt.

(De in artikel 5 van de Algemene Voorwaarden beschreven rapportageverplichting geldt niet voor u als licentienemer van een licentie voor een ‘RTV zender Niet-bedrijfsmatig’)

Vraag direct uw licentie aan
Vul hierboven uw gegevens in en stuur deze per e-mail naar ons terug. Wij bevestigen uw aanvraag zo spoedig mogelijk, waarmee de licentie geldig is. U kunt dan per de aangegeven startdatum beginnen met uitzenden.

Heeft u een vraag? Neem alstublieft contact met ons op via 023-799 7858 of online@bumastemra.nl. Benieuwd hoe wij inkomsten uit licenties uitkeren? Kijk op onze website of in de FAQ’s.

Met vriendelijke groet,

Sales Representative | Online

Online@bumastemra.nl | +31 23 799 7518
Saturnusstraat 46-62, 2132 HB Hoofddorp
Postbus 3080, 2130 KB Hoofddorp
www.bumastemra.nl

Mijn reaktie erop was:

Vandaag, 12:08

xxx <xxx@bumastemra.nl>

Hoi xxx,

Helaas voor jullie betreffen de uitzendingen gesproken tekst, muziek waarvan de maker deze vrij heeft gegeven. Zogenaamde royalty free muziek. We draaien alleen muziek van Josh Woodward, zie www.joshwoodward.com Die zegt het volgende:

Can I use your music in my project?
Absolutely, all of my original music is licensed as Creative Commons 4.0 Attribution. That means you can use it in your projects with a single small requirement: you need to list me in the credits.

Verder hebben we muziek gekregen van Nubia en die vallen NIET onder BUMA/SENA en staan niet bij jullie geregisteerd.

Kan je mij aangeven op welk muziek jullie gestuit zijn waar een licentie voor afgesloten moeten worden ? Alle muziek valt buiten buma/sena.

Stephan

Waarop de volgende mail komt:

Vandaag, 13:11

Beste Stephan,

Dank voor de snelle reactie, wij halen u van de lijst.

Met vriendelijke groet,

Sales Representative | Online

xxx@bumastemra.nl | +31 23 799 7518
Saturnusstraat 46-62, 2132 HB Hoofddorp
Postbus 3080, 2130 KB Hoofddorp
www.bumastemra.nl

Wat ik vervelend vind, is dat ze in de eerste mail laten weten dat ik een licentie nodig heb zonder alles af te checken. Sommigen zullen van de eerste mail schrikken en de site offline halen of toch een licentie afsluiten. Ik vind het zo'n rot organisatie en ken vele verhalen die niet netjes zijn. Pas geleden werd ik aangeslagen voor auteursrechten van de lokale omroep waar ik bij zat, ook niet afgecheckt en loos alarm. Overigs waren dit nette mails (nu dus ook !), ze hadden ook gelijk een boete op kunnen leggen die dan onterecht was en ik via de rechter uiteindelijk aangevecht had. Maar ze hebben begrepen dat mijn muziek royalty free muziek is met toestemming van de recht hebbende.
https://symfocity.com - Progressieve Pop/Rock en Prog ?

alex de groot

Re: Vandaag e-mail ontvangen van BUMA/SENA !

Bericht door alex de groot » 25 mei 2018 18:14

Wij hebben ook een mailtje van hen gekregen.
Maar wij zijn aangesloten bij het netwerk van SonixCast dat 50.000 radiostations over gans de wereld geeft.
Bovendien geeft SonixCast ook een lincentie bij SOCAN en staat ook onze stream op naam van SonixCast, wat betekend dat SonixCast eigenaar is van ons radiostation. We beheren het alleen maar voor hen.

Het antwoord dat ik hen gestuurd heb:

Beste,

Ons radiostation is gevestigd in België.
Bovendien zijn wij aangesloten bij het netwerk (van meer dan 50.000 radiostations over gans de wereld) van SonixCast met licentie bij SOCAN.
Ook de stream staat op naam van SonixCast, Kortom SonixCast is eigenaar van ons radiostation.
Wij beheren het alleen maar voor hen en zijn dus met alles in orde.
Als je op onze website bent geweest dan zou je moeten gezien hebben dat dit er klaar en duidelijk opstaat.

Vriendelijke groet

Antwoord dat we terug kregen:

Beste xxxx,

Wij hebben een acquisitie gedaan op basis van een door stichting webcasting aangeleverde lijst met oud-licentie houders. Wij zullen u van onze lijst schrappen.

Fijn weekend

sverrips

Bericht door sverrips » 27 mei 2018 18:59

Dank je wel Alex voor de tip, ik heb nu bij sonixcast ook een account geopend !

Dukard

Bericht door Dukard » 27 mei 2018 20:51

Je schrijft dat je vandaag de mail hebt gekregen ... ""werken"" ze daar ook al op zondag dan ?? :lol:
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

alex de groot

Bericht door alex de groot » 27 mei 2018 23:58

Dukard schreef:
27 mei 2018 20:51
Je schrijft dat je vandaag de mail hebt gekregen ... ""werken"" ze daar ook al op zondag dan ?? :lol:
De post is van vrijdag 25 mei. Vandaag zijn we zondag 27 mei

Dukard

Bericht door Dukard » 28 mei 2018 20:48

alex de groot schreef:
27 mei 2018 23:58
Dukard schreef:
27 mei 2018 20:51
De post is van vrijdag 25 mei. Vandaag zijn we zondag 27 mei
Ik las meteen door naar het bericht van Stephan "Ik heb vandaag een ongevraagde e-mail ontvangen van buma/sena". ...

Blijkbaar tijd voor een kouwe klets met al die warmte -bier
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

Kiirana

Bericht door Kiirana » 30 mei 2018 00:08

Hier zelfde en Sonixcastverhaal. Ga ze morgen mail sturen!

sverrips

Bericht door sverrips » 26 jul 2018 09:40

Afgelopen vrijdag een mail gekregen van SENA. Men leest en checkt ook niet. Ze sturen je een mail dat je muziek niet openbaar mag maken en vervolgens dringen ze je een licentie op. Sommigen zullen hier intrappen en heb een hekel aan de manier waarbij ze alle muziek op 1 hoop gooien. Lees hieronder het verloop ervan.

Mijn laatste verstuurde mail naar SENA:

Ok, dan is het duidelijk !

Op Internetradio ONE draai ik alleen rechtenvrije muziek van Josh Woodward, zie zijn website www.joshwoodward.com Zijn muziek mag ik van hem gebruiken, delen en draaien. Het valt onder Creative Commons BY CC-BY en is vrij te gebruiken. Ik draai geen covers van bands. Als je meer wilt weten, kun je een kijkje nemen op zijn website. Ik hoef voor zijn muziek geen licentie af te sluiten !

Het zou fijn zijn als je mij van de lijst haalt,

Groet,

Stephan Verrips

Van: ... namens Webcasting <Webcasting@sena.nl>
Verzonden: woensdag 25 juli 2018 14:12
Aan: Stephan Verrips
Onderwerp: RE: Sena licentie voor webcasting

Hallo Stephan,

De mailing is gestuurd t.b.v. http://internetradio.one

Met vriendelijke groet,

https://www.sena.nl/Portals/0/Images/Al ... a_logo.png

Administratief medewerker Media

Sena | Catharina van Renneslaan 20 | 1217 CX Hilversum
Telefoon: 035 625 17 00 | Website: www.sena.nl

Volg ons op:
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube

Disclaimer
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerden. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
The contents of this e-mail (including any attachments) are confidential, may be legally privileged, and are for use only by the intended recipient(s). Unless indicated otherwise, this e-mail is not legally binding on Sena.

From: Stephan Verrips [mailto:stephan@verrips.email]
Sent: woensdag 25 juli 2018 13:10
To: Webcasting <Webcasting@sena.nl>
Subject: Re: Sena licentie voor webcasting

Krijg ik nog antwoord ???

Stephan
Van: Stephan Verrips
Verzonden: vrijdag 20 juli 2018 19:25
Aan: Sena
Onderwerp: Re: Sena licentie voor webcasting

Hoi Sena,
Kunnen jullie ook aangeven om welke website het gaat ?
Dank,
Stephan

From: Sena <webcasting@sena.nl>
Sent: Friday, July 20, 2018 4:00:02 PM
To: Stephan Verrips
Subject: Sena licentie voor webcasting

Sena licentie voor webcasting
Beste heer, mevrouw,

Als je met een internetradiostation muziek openbaar maakt heb je toestemming nodig van de makers van deze muziek. Sena en Buma/Stemra zijn de organisaties waar je deze toestemming kan krijgen door middel van een licentie.

Helaas blijkt uit onze gegevens dat jouw internetradiostation geen licentie heeft afgesloten en heb je geen toestemming om muziek openbaar te maken. Sluit vandaag nog je licentie af door middel van het licentieaanvraagformulier in te vullen en aan Sena te retourneren. Ook is de licentie aan te vragen via www.stichtingwebcasting.nl.

Mocht je toch over een geldige licentie beschikken en zijn onze gegevens niet juist? Laat het ons weten via webcasting@sena.nl, dan passen wij onze gegevens aan.

Met vriendelijke groet,

Webcasting Sena

WRSradio

Bericht door WRSradio » 27 jul 2018 21:47

Hallo
WRSradio uit Groningen (Nederland) zend momenteel uit Internationaal 24/7 zowel via Sonixcast (CA) als ook via Radio.co (UK) is ook al langere tijd aangesloten bij Sonixcast , maar let wel op dat de licentie van SOCAN alleen geldig is in Canada en USA , zodra programma ,s zich bewust gaan richten op eigen land dan is de licentie dus niet geldig in Belgie of Nederland , vandaar om die reden een relay verbinding bij Sonixcasr niet is toegestaan !
met vriendelijke groet
Hans vd Heiden
WRSradio

Plaats reactie