Rick van Velthuysen terug op FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Orange

Re: Rick van Velthuysen terug op FM

Bericht door Orange » 17 mei 2018 09:22

Luc van Ostade schreef:
17 mei 2018 09:06
Over het algemeen ben ik het eens met je verhaal, in het specifieke geval van Rick alleen niet. De beste man heeft op drivetime nog nooit hoge luistercijfers gescoord en is volgens mij vooral heel populair bij radioliefhebbers, maar bij het grote publiek is hij nooit zo succesvol geweest. Alleen in het weekend op 538.
Volgens mij zijn we het eens, want ik gaf ook aan dat ik 'm niet op drivetime (ochtendshow) zou zetten.

Moorkop

Bericht door Moorkop » 17 mei 2018 10:04

[quote="Luc van Ostade" post_id=469810 time=1526540814 user_id=115435]
Over het algemeen ben ik het eens met je verhaal, in het specifieke geval van Rick alleen niet. De beste man heeft op drivetime nog nooit hoge luistercijfers gescoord en is volgens mij vooral heel populair bij radioliefhebbers, maar bij het grote publiek is hij nooit zo succesvol geweest. Alleen in het weekend op 538.

En wat stijl betreft vind ik hem persoonlijk juist ouderwets. Heel veel ego, praat veel over niks.
[/quote]. Maar hoe verklaar je dan dat Rick de Radioring gewonnen heeft met zijn ochtendprogramma bij Radio Veronica een paar jaar geleden? Hij zal dan toch wel goed gescoord hebben lijkt me. Ik ben wel met je eens dat hij zijn beste tijd had op Radio 538 met “WeekendRick” samen met Marlous Loffelman. De chemie tussen die twee was perfect. Ik zie hem dat kunstje best nog doen in de ochtend op NPO Radio 2. Hij past prima in het DJ-team daar wat mij betreft. Als hij weer op de landelijke zender komt stem ik op hem af!

alex..

Bericht door alex.. » 17 mei 2018 10:12

Mediaplanet schreef:
17 mei 2018 08:07
Niet alle 'oude' dj's zijn per definitie goed en niet alle jonge dj's zijn slecht. De jonge garde is naar mijn idee wel veel minder onderscheidend dan de oude garde.
Het is eerder dat de oude onderscheidende DJ's de tand des tijds hebben overleeft, gezien hun shows tijdloos zijn.
Vroeger had je relatief gezien net zoveel (inmiddels vergeten) hitjocks als uitschieters, wanneer je 'zomaar een jaar' pakt en kijkt wie er allemaal on air waren.

Los van dat, de bij de nieuwe generatie spreek je over 5 tot 10 jaar, terwijl de oude generatie tot 40 jaar de tijd heeft om uitschieters te verzamelen.

Het melancholische gevoel spreekt hier op het forum vooral. Enige wat misschien aan de hand kan zijn, is dat de uitschieters niet meteen doorstromen naar drive time en er op die sloten nu veel meer muziekshows geprogrammeerd staan.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 17 mei 2018 10:36

Mediaplanet schreef:
16 mei 2018 10:09
Vanochtend was in de radioshow van Rick van Velthuysen op Traffic Radio te horen dat hij weer terugkeert op FM. Hij gaat de ochtend bij Coastline FM doen, wat een samenwerking wordt met Traffic Radio. -bier

Die man moet toch eigenlijk weer gewoon op de landelijke radio? -bloos
Moet Rick terug op de landelijke radio of terug op FM? FM is namelijk niet per definitie landelijke radio.

Verder wordt hier het vergelijk gemaakt met sport, waarbij de ouderen ruimte moeten maken voor de jongeren. Ik geloof niet dat dat de reden is dat Rick niet meer op de landelijke radio te horen is. Zoals ook door anderen aangehaald zijn er tal van voorbeelden van DJ's en presentatoren die tot hun pensioengerechtigde leeftijd te horen blijven. Indien goed genoeg kan Rick daar ook toebehoren. Of Rick is niet goed genoeg of er zijn andere redenen waarom hij niet meer landelijk te horen is.

Om toch aan te haken met de vergelijking van de sportwereld. Persoonlijk heb ik Rick van Velthuyzen altijd "subtop" gevonden. Hij valt niet in de categorie Evers, Van Inkel, Stenders of De Wild. Wat voor een voetballer zou betekenen dat hij of niet in de basis staat maar bij een subtopper of middenmoter zou voetballen. Maar zeker niet in de basis van een kampioensploeg of spelend in de Champions League. Toch is hij jarenlang succesvol geweest bij 538. Maar hier zat hij in de randen van de programmering. In de weekendmiddag of in de nacht. Geen basisplaats maar de 12e man, die altijd en op iedere positie inzetbaar is, maar niet de onbetwiste nummer 1 voor de sleutelposities. Juist in de weekend en in de nacht kon Rick excelleren en een schare trouwe fans aan zich binden. Het lijkt wel of een afvaardiging van deze groep zich zo nu en dan roert op dit forum om voor een terugkeer van Van Velthuyzen op de nationale radio te pleiten. Ik denk dat dit niet gaat gebeuren. Voor een bepaalde groep DJ's lijkt geen plek meer op de nationale radio. Bij NPO zie ik Van Velthuyzen sowieso niet terugkeren en ik zou niet weten bij welke commerciele zender hij wel zou passen.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Orange

Bericht door Orange » 17 mei 2018 10:39

Moorkop schreef:
17 mei 2018 10:04
Maar hoe verklaar je dan dat Rick de Radioring gewonnen heeft met zijn ochtendprogramma bij Radio Veronica een paar jaar geleden? Hij zal dan toch wel goed gescoord hebben lijkt me.
Dat heeft ook te maken met de achterban mobiliseren. Zie VI dat de televizier wint en gelieerde boeken de NS publieksprijs omdat in dat programma wordt opgeroepen om te stemmen.
En ook het succes van Weekendrick is maar de vraag in termen van luistercijfers. Ik heb die cijfers nooit gezien, maar toen Rick verdween van 538, wat is er toen gebeurd met de luistercijfers?

density1

Bericht door density1 » 17 mei 2018 10:51

Ik zie ook oudgediende terugkeren bij publieke regionale omroepen zoals Bart van Leeuwen bij Radio M, Jan de Hoop bij Gelderland en Kicken daar ook bij binnenkort of b.v. Eddy Keur bij RTVNH wat een hele andere zender lijkt te worden. Maar je moet daar ook het type DJ voor zijn omdat deze zenders hele andere doelgroepen en een andere manier van radiomaken hebben dan bij de zenders waar deze DJs ooit gezeten hebben. Nu vind ik RTVNH de laatste tijd dus wat meer 'rock 'n roll' geworden i.p.v. een doorsnee regionale omroep met de komst van al die oud gediende dus dat is een opmerkelijke move.
Misschien zit er ook wel niets beters in voor Rick van Velthuysen dan programma's maken voor internet zenders, of in dit geval Coastline met een beperkt FM bereik maar verder vooral internet station.

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 17 mei 2018 12:13

Moorkop schreef:
17 mei 2018 10:04
Maar hoe verklaar je dan dat Rick de Radioring gewonnen heeft met zijn ochtendprogramma bij Radio Veronica een paar jaar geleden? Hij zal dan toch wel goed gescoord hebben lijkt me. Ik ben wel met je eens dat hij zijn beste tijd had op Radio 538 met “WeekendRick” samen met Marlous Loffelman. De chemie tussen die twee was perfect. Ik zie hem dat kunstje best nog doen in de ochtend op NPO Radio 2. Hij past prima in het DJ-team daar wat mij betreft. Als hij weer op de landelijke zender komt stem ik op hem af!
Ik bedoel scoren in de luistercijfers, natuurlijk heeft Rick fans en terecht. Wat betreft de RadioRing: neem die niet te serieus. Ik denk dat je het hoogstens over 3000 mensen hebt die stemmen (is een inschatting), maar als zelfs Kaj van der Ree dit jaar bij de laatste drie zat, dan zegt dat alles over die prijs. Is elk jaar een leuk feest, maar niet echt een relevante afspiegeling van de radiowereld.

repelsteel

Bericht door repelsteel » 17 mei 2018 18:22

Mediaplanet schreef:
16 mei 2018 22:16
In Amerika is het bijvoorbeeld heel gebruikelijk dat DJ's die al ver over hun pensioengerechtigde leeftijd zijn, nog gewoon de prime-time uren op een hitzender invullen. Waarom? Omdat ze:

1) de doelgroep aanspreken
2) ondanks hun leeftijd niet 'oud' klinken
3) zich verdiepen in de belevingswereld van hun doelgroep.
Mijn punt was meer dat carrieres in sommige branches niet voor eeuwig zijn. Ik noemde ook muziek, maar daar hoor ik niemand over. Voetbal is idd een fysiek ding, maar goed er zijn toch wel meer voorbeelden te bedenken van beroepen waar t op gegeven moment een keer klaar is? Er zijj ook legio tv presentatoren die vroeger op tv waren en nu niet meer....
En het Amerika voorbeeld....ja in Amerika hebben ze iets meer stations dan hier (lees : VEEL meer) en die stations richten zich ook nog eens op verschillende doelgroepen.
Hier in Nederland kan je als muziekradio dj op een wat oudere leeftijd volgens mij alleen terecht bij: radio 2, radio 5, radio 10 en veronica. En die laatste eigenlijk ook al niet meer gezien de nieuwe koers. Op basis van de nostalgie gevoelens hier op het forum zouden zo'n beetje alle jaren 70/80/90 radiomakers op die drie zenders 'absoluut een plek verdienen' .....
Ik zie Hans Schiffers en Van Inkel genoemd worden als dj's die nog fris klinken...met alle respect...die zijn ook echt al over hun piek heen.

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 17 mei 2018 18:27

Hans Schiffers vind ik de belichaming van ouderwetse radio. Als je die nog fris vindt klinken, moet je misschien een keer een nieuwe radio kopen.

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet » 18 mei 2018 11:13

@Luc van Ostade:

ik waardeer meningen zeer, maar krijg jeuk als ze als feit worden geponeerd. Dat geldt ook voor Rick van Velthuysen. Iemand mag die mensen best niet goed vinden, of niet vinden passen in een bepaalde doelgroep, prima. Dat jij Hans ouderwets vindt wil zeggen dat jij in elk geval niet in zijn doelgroep past. Jij zal hitradio misschien je-van-het vinden, maar iemand anders zal dat wellicht ontzettende herrie vinden. Dat is prima, maar dat wil niet zeggen dat de desbetreffende DJ niet goed zou zijn, of juist ouderwets zou zijn. Ik val ook niet in de doelgroep van Hans Schiffers, en ik denk dat Hans zelf ook geen trek meer heeft in hitradio. Bij Rick vind ik dat een ander verhaal. Die vind ik veel tijdlozer dan Hans, om die vergelijking maar te maken. Ook dat is geen feit, maar een mening. Wat mij betreft zou Rick zelfs nog op 3FM prima terecht kunnen. Die capaciteiten heeft hij, al lijkt me een familiezender een betere optie. Rick heeft echter, mede door MIDNR, een meer rebels imago dan Hans.

Dat rebelse hebben meer DJ's die op dit forum worden weggezet als 'oude garde / oude lullen'. Ik vind dat ook jonge DJ's hun kans moeten krijgen, maar die zijn doorgaans veel minder rebels dan velen van de 'oude stempel'. Ik ben geen fan van Frank van 3Fm bijvoorbeeld, maar die heeft wel dat rebelse, of Sander Hoogendoorn. Het beeld dat ik heb is echter dan er simpelweg veel minder uitgesproken DJ's zijn dan in het groepje 'oude garde'.
'Rock and Roll is beter than Music' - Alfred LaGarde

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 18 mei 2018 13:25

Ik probeer zo vaak mogelijk aan te geven wanneer iets mijn mening is.

Maar de stijl van Rick (heel veel en snel lullen en hee vee met zichzelf bezig zijn, veel egotalks) is feitelijk een oude stijl. Het is ook een feit dat Rick nog nooit hoge cijfers gescoord heeft op belangrijke tijdsloten, dus hoort hij ook niet thuis op een “familiezender” zoals jij beweert. Dat is ook een feit.
En Hans Schiffers zijn stijl is ouderwets. Dat kun je niet ontkennen. Vind jij hem fris en van nu dan?

Ik hou absoluut niet zo van hitradio, dat vul jij in. En over dat rebelse: is heel veel ego hebben en onnodig veel lullen over niks rebels ja? Nooit geweten.
Hans Schiffers is inderdaad heel rebels. Net als de andere oude garde die hier vaak bewierookt wordt, zoals Jeroen van Inkel en Bart van Leeuwen. Heel rebels.

Mediaplanet

Bericht door Mediaplanet » 22 mei 2018 08:51

@Luc van Ostade:

We verschillen van mening, maar dat is ook het mooie van een forum. Door veel te vertellen over wat hem bezighoudt, komt een discjockey voor mij juist dichterbij. Dat had ik destijds ook met Mattie en Wietze en vele andere DJ's. Rick is naar mijn mening niet een ego-DJ maar iemand die open en eerlijk vertelt wat hem bezighoudt. En eerlijk is eerlijk. Elke DJ heeft wel iets van een ego, toch?

Over Hans Schiffers: het is ook niet mijn ideale DJ, maar hij is naar mijn mening niet oud en sleets, maar voor de doelgroep die hij bedient maakt hij prettige radio. Dat is overigens niet mijn soort radio, maar dat is weer een andere discussie.

Ik vind tot slot dat Rick op Traffic radio steeds beter tot zijn recht komt. items worden beter, leuke gesprekjes, toch steeds weer verrassend. Ik hoorde afgelopen week zelfs die man die vroeger op Kink FM zat voorbij komen, ben zijn naam even kwijt.
'Rock and Roll is beter than Music' - Alfred LaGarde

Phoenix

Bericht door Phoenix » 04 jun 2018 17:54

Deze zomer keert Rick van Velthuyzen terug op FM bij NH Radio.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

jessica

Bericht door jessica » 04 jun 2018 18:09

Phoenix schreef:
04 jun 2018 17:54
Deze zomer keert Rick van Velthuyzen terug op FM bij NH Radio.
Afgelopen zondag was de 1e uitzending al van in totaal 10 zondagen (tot ergens eind augustus dus).

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 04 jun 2018 21:51

Ik meende 12 augustus opgevangen te hebben.

Plaats reactie