Vinden jongeren gepraat op de radio nog wel boeiend?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
RealSunchaser

Vinden jongeren gepraat op de radio nog wel boeiend?

Bericht door RealSunchaser » 15 mei 2018 15:31

Vinden jongeren gepraat op de radio nog wel boeiend? Ikzelf ben 47 en opgegroeid met de Tros Donderdag en de Veronica Vrijdag en Frits Spits Horizontaal en vond dat gelul heerlijk, Curry en van Inkel, Dubbellisjes, De Stemband.

3FM verliest nu veel luisteraars. 3FM is voor jongeren. En jongeren luisteren vooral Spotify en YouTube, zonder gelul dus. Daar verdienen artiesten hun geld ook, niet aan wat Buma-centen per jaar. De 30/40 plusser luistert Radio10 en Radio2 en Edwin Evers, 50 plus Radio2 en Radio5. Maar misschien zou 3FM meer een SkyRadio voor jongeren kunnen worden.

Wat denken jullie?

JulesKluivert

Re: Vinden jongeren gepraat op de radio nog wel boeiend?

Bericht door JulesKluivert » 15 mei 2018 15:55

RealSunchaser schreef:
15 mei 2018 15:31
Maar misschien zou 3FM meer een SkyRadio voor jongeren kunnen worden.
Dit zal nooit gebeuren. De NPO is er om te informeren, voor educatie en amusement. Hetgeen waar 3FM zich in mijn optiek van onderscheid met de commerciële zenders is dat de DJ's goed kunnen duiden wat de plaat betekent; zowel inhoudelijk, als binnen het genre, hoe je de plaat moet zien in de historische context.

Het kan best dat de echt jonge doelgroep (zeg 10-18 jaar) dat niet meer interessant vinden, maar dat geloof ik niet. Ik ben zelf midden twintig en heb altijd gehouden van programma's van Gerard Ekdom, Giel, Ekstra Weekend - vooral die laatste: genoeg gelul. En soms heb ik ook behoefte aan geen gepraat en dan zet ik inderdaad een playlist op of een non-stop station.

Dus: ik denk dat het niet zoveel anders is dan vroeger. Jongeren consumeren muziek anders, maar ik kan me niet voorstellen dat er nu een hele generatie is die helemaal geen gepraat wil horen.

p.s. je gaat wel lekker met je nieuwe topics, hè? ;)

Orange

Bericht door Orange » 15 mei 2018 16:57

Ik vraag me af of zoiets echt generatiegebonden is. De ene houdt van gelul en de ander vindt het vreselijk.
Jongeren van tegenwoordig kijken veel youtube met vlogs die nergens over gaan. Bijvoorbeeld urenlang lullen tijdens het spelen van een game. Blijkbaar vinden ze gelul dus prima en kan het ook op de radio. Als het hen maar aanspreekt. Wat dat betreft vraag ik me weleens af waarom Slam het ANP-nieuws heeft en file-informatie zoals op andere zenders. Pas dat aan aan de jonge doelgroep.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 15 mei 2018 17:50

Ik hoor regelmatig Slam uit autospeakers komen, als antwoord op bovenstaande.

Ook ik denk dat informatie en slap geouwehoer van alle tijden en generaties is. Inhoud en vorm bepalen welke generatie het aanspreekt.
Rock 'n roll is better than music!

vabeekman

Bericht door vabeekman » 15 mei 2018 19:12

Ben 24. Stoor me meer aan reclames.

boxfm

Bericht door boxfm » 15 mei 2018 19:25

RealSunchaser schreef:
15 mei 2018 15:31
Vinden jongeren gepraat op de radio nog wel boeiend? Ikzelf ben 47 en opgegroeid met de Tros Donderdag en de Veronica Vrijdag en Frits Spits Horizontaal en vond dat gelul heerlijk, Curry en van Inkel, Dubbellisjes, De Stemband.

3FM verliest nu veel luisteraars. 3FM is voor jongeren. En jongeren luisteren vooral Spotify en YouTube, zonder gelul dus. Daar verdienen artiesten hun geld ook, niet aan wat Buma-centen per jaar. De 30/40 plusser luistert Radio10 en Radio2 en Edwin Evers, 50 plus Radio2 en Radio5. Maar misschien zou 3FM meer een SkyRadio voor jongeren kunnen worden.

Wat denken jullie?
Jongeren zijn, als ik in mijn omgeving kijk, zeker nog wel geïnteresseerd in radio. Maar radio moet wel boeien, uitdagen, leuke content hebben, etc. SkyRadio spreekt ze niet aan. Maar zoals Oortjes ook opmerkte: Slam doet daarin wel goede zaken. Misschien qua luistercijfers niet direct, maar als mediamerk zeker wel.

Probleem met de luistercijfers is natuurlijk ook de manier van meten. Al jarenlang punt van discussie. Persoonlijk denk ik dat de respondenten van het luisteronderzoek ook aan het vergrijzen zijn, waardoor jongerenzenders automatisch al slechter scoren. Voor de jongerenzenders is het denk ik juist een geluk dat er ook veel online wordt geluisterd, dat zijn voor de zenders keiharde cijfers die zij aan adverteerders kunnen tonen.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 15 mei 2018 20:44

boxfm schreef:
15 mei 2018 19:25
Probleem met de luistercijfers is natuurlijk ook de manier van meten. Al jarenlang punt van discussie. Persoonlijk denk ik dat de respondenten van het luisteronderzoek ook aan het vergrijzen zijn, waardoor jongerenzenders automatisch al slechter scoren.
Even een zijstapje binnen dit topic; maar ik mag toch hopen dat het luisteronderzoek wel met een representatieve doelgroep werkt? Volgens mij kiezen ze jaarlijks een nieuwe groep die dan om de twee maanden gegevens instuurt. Zou natuurlijk niet mogen dat de doelgroep van pakweg 35-50 veel meer respondenten kent dan de groep 15-35...

boxfm

Bericht door boxfm » 15 mei 2018 21:58

JulesKluivert schreef:
15 mei 2018 20:44
boxfm schreef:
Probleem met de luistercijfers is natuurlijk ook de manier van meten. Al jarenlang punt van discussie. Persoonlijk denk ik dat de respondenten van het luisteronderzoek ook aan het vergrijzen zijn, waardoor jongerenzenders automatisch al slechter scoren.
Even een zijstapje binnen dit topic; maar ik mag toch hopen dat het luisteronderzoek wel met een representatieve doelgroep werkt? Volgens mij kiezen ze jaarlijks een nieuwe groep die dan om de twee maanden gegevens instuurt. Zou natuurlijk niet mogen dat de doelgroep van pakweg 35-50 veel meer respondenten kent dan de groep 15-35...
Officieel, volgens onderzoeksregels, is het representatief. Maar in praktijk natuurlijk niet. Zelfde met de kijkcijfers. Wordt gemeten met 1250 actieve kastjes per meting. 1250 huishoudens op heel Nederland..... Officieel representatief, in de praktijk natuurlijk gestoord om daarmee uitspraken te doen over heel Nederland.

Je ziet bijvoorbeeld erg aan de regionale cijfers hoe slecht de metingen zijn, daar verschillen per meting de cijfers soms heel erg. Als voorbeeld: Ik heb op radio.nl even willekeurige cijfers gepakt. Kwam uit bij 2015. Neem in Friesland de cijfers van Radio Continu. In mei-juni 3.7%, in juni-juli 4.9%, in juli-aug 5.5% en in aug-sept ineens weer 3.0%.

Doen we dit zelfde voor RadioNL in Friesland, dan zijn de cijfers als volgt: In mei-juni 6.9%, in juni-juli 5.1%, in juli-aug 4.1% en in aug-sept een flinke daling naar 2.1%. En niet alleen regionale zenders kennen veel verschillen, Veronica haalde in juli-aug 2015 in Friesland een marktaandeel van 5.0% en in aug-sept ineens 7.2%.

Orange

Bericht door Orange » 15 mei 2018 23:04

Oortjes schreef:
15 mei 2018 17:50
Ik hoor regelmatig Slam uit autospeakers komen, als antwoord op bovenstaande.
Maar is het daarmee vanzelfsprekend om verkeersinformatie op de radio te brengen? Persoonlijk ben ik er niet in geinteresseerd. Als ik onderweg ga, kijk ik via een app hoe druk het is en waar flitsers staan. Daar wil ik geen halfuur op wachten. Ik kan me voorstellen dat dat voor veel jonge Slam-luisteraars die in de auto zitten ook geldt.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 15 mei 2018 23:07

boxfm schreef:
15 mei 2018 21:58
JulesKluivert schreef:
15 mei 2018 20:44
boxfm schreef:
Officieel, volgens onderzoeksregels, is het representatief. Maar in praktijk natuurlijk niet. Zelfde met de kijkcijfers. Wordt gemeten met 1250 actieve kastjes per meting. 1250 huishoudens op heel Nederland..... Officieel representatief, in de praktijk natuurlijk gestoord om daarmee uitspraken te doen over heel Nederland.

Je ziet bijvoorbeeld erg aan de regionale cijfers hoe slecht de metingen zijn, daar verschillen per meting de cijfers soms heel erg. Als voorbeeld: Ik heb op radio.nl even willekeurige cijfers gepakt. Kwam uit bij 2015. Neem in Friesland de cijfers van Radio Continu. In mei-juni 3.7%, in juni-juli 4.9%, in juli-aug 5.5% en in aug-sept ineens weer 3.0%.

Doen we dit zelfde voor RadioNL in Friesland, dan zijn de cijfers als volgt: In mei-juni 6.9%, in juni-juli 5.1%, in juli-aug 4.1% en in aug-sept een flinke daling naar 2.1%. En niet alleen regionale zenders kennen veel verschillen, Veronica haalde in juli-aug 2015 in Friesland een marktaandeel van 5.0% en in aug-sept ineens 7.2%.
Hoe worden de luistercijfers dan gemeten? Ik ken werkelijk helemaal niemand die zo'n kastje in de auto heeft zitten.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

Orange

Bericht door Orange » 15 mei 2018 23:37

Dat gaat ook niet met een kastje. Mensen krijgen een soort dagboekje waarin ze achteraf aangeven hoelang ze naar welke zender hebben geluisterd.

Er is wel een pilot (geweest) met horloges die via een signaal dat niet door het menselijk gehoor hoorbaar is, kan bijhouden naar welke zenders geluisterd wordt.

boxfm

Bericht door boxfm » 16 mei 2018 00:39

Orange schreef:
15 mei 2018 23:37
Dat gaat ook niet met een kastje. Mensen krijgen een soort dagboekje waarin ze achteraf aangeven hoelang ze naar welke zender hebben geluisterd.

Er is wel een pilot (geweest) met horloges die via een signaal dat niet door het menselijk gehoor hoorbaar is, kan bijhouden naar welke zenders geluisterd wordt.
Zie nu dat mijn beschrijving wellicht niet helemaal duidelijk was, televisie gaat met een kastje. Radio inderdaad met een dagboekje, zoals Orange aangeeft. Overigens wordt er voor de luistercijfers gebruik gemaakt van een respondentengroep die zich voor onderzoekjes aanmeldt en hier ook een kleine vergoeding mee verdiend. Weet niet of de volledige groep respondenten hieruit bestaat, maar wel een deel in ieder geval.

In Amerikaanse steden waar met die horloges wordt gewerkt (meen ppm of pmm-horloges) zijn flinke verschuivingen geweest in de luistercijfers. Kleine zenders die onderaan in de luistercijfers stonden, schoten ineens omhoog. Die deden het veel beter dan uit de dagboekjes naar voren kwam. In Nederland zullen de kaarten ook ongetwijfeld anders geschud zijn dan nu wordt gedacht door de luistercijfers.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 16 mei 2018 08:21

Hmm, ja deze bovenstaande posts verklaart wel het een en ander. Nu denk ik inderdaad ook dat de zenders met een jongere doelgroep er ook wel van balen dat luistergebruik via de app en online niet worden meegenomen; ik kan me zo voorstellen dat dit nog best wel uitmaakt voor het totale marktaandeel.

Maar toch. Het onderzoek mag dan rammelen; zenders (en daarmee adverteerders) hechten er wel heel veel waarde aan.

Orange

Bericht door Orange » 16 mei 2018 10:46

JulesKluivert schreef:
16 mei 2018 08:21
Hmm, ja deze bovenstaande posts verklaart wel het een en ander. Nu denk ik inderdaad ook dat de zenders met een jongere doelgroep er ook wel van balen dat luistergebruik via de app en online niet worden meegenomen; ik kan me zo voorstellen dat dit nog best wel uitmaakt voor het totale marktaandeel.

Maar toch. Het onderzoek mag dan rammelen; zenders (en daarmee adverteerders) hechten er wel heel veel waarde aan.
Waarom wordt online luisteren niet meegenomen? Dan kan je in het boekje toch ook invullen dat je naar zender X of Y luisterde. De manier hoe je er naar luistert, doet er toch niet toe?

boxfm

Bericht door boxfm » 16 mei 2018 11:20

JulesKluivert schreef:
16 mei 2018 08:21

Met de online cijfers kunnen de jongerenzenders hun succes aantonen, dus ze hebben er ook veel voordeel van. Persoonlijk denk ik niet dat alle zenders waarde hechten aan het luisteronderzoek, alleen de grote partijen. Die hebben ook de meeste invloed. Met een andere manier van meten heb je kans dat de grote zenders ineens veel marktaandeel verliezen en dat willen ze natuurlijk niet.

Maar jongeren luisteren nog wel veel radio, zo merk ik in mijn omgeving. Alleen vaak niet via FM (alleen in de auto bijvoorbeeld). En ze consumeren daarnaast veel content online, waaronder van radiozenders (filmpjes, etc). Bij SLAM! zie je bijvoorbeeld dat zij volop bezig zijn om van een radiozender een multimediaal merk te maken. Kijkende naar bijvoorbeeld de views die ze halen op Youtube, doen ze dat goed. Alleen moet SLAM! (en ook andere jongerenzenders) het niet van de officiële luistercijfers hebben.

(Aanvulling op mijn eerdere verhaal: "Het doel is om per jaar over minimaal 45.000 radiologs en 7.500 radiologs per 2-maandelijkse periode te kunnen rapporteren", zo is te lezen op nationaalluisteronderzoek.nl. Dus per meetperiode zijn er 7500 dagboekjes, verspreid over het hele land. Maar gemiddeld 625 per provincie dus.....)

Plaats reactie