Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
DX'r

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door DX'r » 10 nov 2018 14:49

EtherScout schreef:
09 nov 2018 21:11
DX'r schreef:
09 nov 2018 19:16
Madurodam FM schreef:
09 nov 2018 14:25
...'zucht' EtherScout, hier nog zo'n eentje met onbegrip over de snelheid van het Nederlandse DAB+ verhaal. Echter heeft het ook zo zijn voordelen; tot die tijd kun je ongestoord naar zenders uit het buitenland luisteren :wink:
Inderdaad laat het maar eind 2019 worden -bier
Komop, je bent toch ook luisteraar? Je kan toch niet serieus menen dat je een lege ether verkiest voor af-en-toe DX'en, boven een goed gevulde ether voor dagelijks gebruik? Ik vind DX'en ook leuk, maar ik geef graag een paar kanaaltjes op ten gunste van meer keuze aan stations. DXen kan nog steeds op kanalen die in jouw buurt niet gebruikt worden. Naar mijn ervaring met 9D-noord en -zuid wint bij DAB+ het sterkste signaal, dus neem een goede richtantenne en je hebt meerdere muxen op één kanaal. En voor de lange afstand: kanaal 13 wordt in Nederland en omringende landen niet gebruikt, waardoor Scandinavië ontvangen probleemloos mogelijk blijft.
Meen ik serieus want je zal dan geen leuke stations meer horen zoals AMW, Dance Radio, Impact AM, Sputnik enz, alleen maar de boring lokale omroepen is dus Ethervervuiling!

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 10 nov 2018 23:01

Ik mag toch hopen dat je het compleet mis hebt DX'r, dat we straks een prachtig heringedeeld DAB+ netwerk hebben met extra ruimte voor nieuwkomers maar het niets anders biedt dan de zoveelste eenheidsworst-nonstop-hitzenders :sad: :sad: :sad:
Meer ruimte betekent niet automatisch ook een gevarieerder aanbod van stations maar ik ga er toch zeker vanuit dat stations als Classic FM, Arrow Classic Rock of Efteling Kids Radio terug zullen keren als blijkt dat DAB+ bij steeds meer mensen aanstaat. Volgens mij kunnen de door jou genoemde Impact AM of Dance Radio straks ook de mogelijkheid krijgen om op een lokaal netwerk uit te gaan zenden, of is die DAB+laag enkel bedoeld voor publieke lokale omroepen ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 » 11 nov 2018 10:48

EtherScout schreef:
09 nov 2018 13:05
Inmiddels staat het volgende flintertje nieuws op Radio.nl en MediaMagazine. De lokale omroepen verwachten in de loop van 2019 te kunnen beginnen met uitzenden.

In de loop van 2019? Over een half jaar pas? Wat een onzin! Ze waren toch bijna klaar? Ik zeg: maandag eindrapport, dinsdag begin verdelingsprocedure van de vrije ruimte, 1 januari zenden! Waar een wil is, is een weg! Gaan met die banaan! :mad:
Ja een gotspe. Maar dit gaat over de lokale omroepen, niet over de rest van de stations. Lokale omroepen zullen nog moeten wachten ruim een half jaar, maar neem aan dat de rest toch sneller aan de beurt is in een nieuwe verdeling. Kom op zeg! Pak.Nou.Eens.Door!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 11 nov 2018 10:50

Madurodam FM schreef:
10 nov 2018 23:01
Ik mag toch hopen dat je het compleet mis hebt DX'r, dat we straks een prachtig heringedeeld DAB+ netwerk hebben met extra ruimte voor nieuwkomers maar het niets anders biedt dan de zoveelste eenheidsworst-nonstop-hitzenders :sad: :sad: :sad:
Meer ruimte betekent niet automatisch ook een gevarieerder aanbod van stations maar ik ga er toch zeker vanuit dat stations als Classic FM, Arrow Classic Rock of Efteling Kids Radio terug zullen keren als blijkt dat DAB+ bij steeds meer mensen aanstaat. Volgens mij kunnen de door jou genoemde Impact AM of Dance Radio straks ook de mogelijkheid krijgen om op een lokaal netwerk uit te gaan zenden, of is die DAB+laag enkel bedoeld voor publieke lokale omroepen ?
DX'r heeft het, volgens mij, alleen over de lokale muxen. Ik vind dat hij daarover een heel pessimistisch beeld neerzet. Ik ben veel optimistischer. Mocht hij toch gelijk hebben, dan zie ik geen reden voor de kleine particuliere omroepen om daar mee akkoord te gaan. Dat een publieke lokalo voor z'n hoofdkanaal voorrang krijgt op een voor hem en z'n collega's gecreëerde mux, is logisch. Maar er blijft zo goed als zeker in elke mux voldoende ruimte over voor kleine particuliere omroepen. Iedere mux heeft namelijk ruimte voor 6 (EEP 1-A) tot 12 (EEP 3-A) omroepen in 96 kb/s.

Ik ga uit van 96 kb/s per station. Dit is mijn idee:
- Bij 4 lokalo's in één mux, dan is er direct plaats voor 2 particuliere omroepjes.
- Bij 6 lokalo's in één mux, dan moeten eventuele particuliere omroepjes de meerprijs betalen voor het verhogen van het zendvermogen, dat het verlagen van het Protection Level naar EEP 2-A met zich meebrengt.
- Nevenkanalen van publieke lokalo's zijn pas toegestaan als particuliere omroepjes de kans hebben gekregen om plaats te nemen in de mux.
- Ik verwacht geen overvolle muxen.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 11 nov 2018 16:15

Nevenkanalen van publieke lokalo's zijn pas toegestaan als particuliere omroepjes de kans hebben gekregen om plaats te nemen in de mux
Zou wel zo eerlijk zijn, maar ben bang dat lokale omroepen er alles aan gaan doen om ook hun tweede of derde kanaal op de mux te krijgen.
Er zijn toch aardig wat steden waar momenteel naast het hoofdkanaal nog 1 of meerdere subkanalen met bijvoorbeeld religieuze programma's of zendtijd voor minderheden binnen de gemeente. Den Haag had tijdens de DAB+ test bijvoorbeeld naast Den Haag FM ook Den Haag Totaal erop gezet. In Amsterdam zou het met SALTO dan zelfs om 4 stations gaan, en dan hebben we het nog nieteens over de lokale versie van Fun X. Als er dan ook nog een aantal lokale omroepen van omringende gemeenten op de mux moeten blijft er weinig ruimte over voor particuliere omroepen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 » 11 nov 2018 17:17

Eerlijk is eerlijk, DAB+ zal nooit de gevarieerdheid van internet radio kunnen evenaren dus die illusies kunnen we laten varen denk ik. Dus verwacht vooral veel van wat er al is nu aangeboden via de FM+ die nonstop versies van de main stations QMusic non stop etc. Het enige wat nog wel een toevoeging aan het geheel gaat zijn is Kink en dan zijn we er wel vooralsnog.

Plaats reactie