Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
Madurodam FM

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door Madurodam FM » 12 aug 2018 16:33

Met je eens Gerjan, over 10 jaar weten we inderdaad meer. Ook of DAB+ inderdaad succesvol of een ramp blijkt te zijn. Ik heb nog altijd hoop, gezien de moeizame weg die DAB+ in Duitsland en UK heeft doorlopen. Inmiddels blijkt het daar na al die jaren een succes te zijn. Wij hebben dus nog een lange weg te gaan ;)
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 12 aug 2018 20:39

Ook merk ik af toe dat de 11 C zender Gilze nog wel eens storingen geeft er zitten bij tijden behoorlijk wat fouten in het signaal zitten
ben ik nou de enige die hier last van heeft dit komt ook soms voor bij de 7 A waarom worden storingen niet serieus genomen door
Broadcasting Partners ? en worden die zenders niet goed nagekeken op gebreken ?

EtherScout

Bericht door EtherScout » 12 aug 2018 20:56

Ik zie DAB+ als de laatste upgrade van de etherradio. Hierna neemt het internet het helemaal over en verdwijnt het gratis en anoniem antenne uitschuiven en luisteren maar. Het aanbod op FM is bedroevend eentonig. Op DAB+ is technisch gezien wel ruimte genoeg. Als DAB+ slaagt, dan kunnen wij nog een aantal decennia genieten van betere etherradio dan nu. Als DAB+ faalt, dan verdwijnt etherradio over 10 á 15 jaar.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 13 aug 2018 01:55

Madurodam FM schreef:
12 aug 2018 16:33
Met je eens Gerjan, over 10 jaar weten we inderdaad meer. Ook of DAB+ inderdaad succesvol of een ramp blijkt te zijn. Ik heb nog altijd hoop, gezien de moeizame weg die DAB+ in Duitsland en UK heeft doorlopen. Inmiddels blijkt het daar na al die jaren een succes te zijn. Wij hebben dus nog een lange weg te gaan ;)
Wanneer is het succesvol en wanneer blijkt het een ramp te zijn.

Als ik de gemiddelde voorvechter van DAB+ moet geloven is het geluid beter en komen er meer radiostations. Als we dat als uitgangspunt nemen en er komen naast de huidige, landelijke omroepen nog 2 serieuze omroepen bij, dan denk ik dat we van een succesvolle omschakeling mogen spreken.

Blijkt over 10 jaar dat die extra radiostations bestaan uit 84 muziekstreams van de NPO en/of welke commerciële partij dan ook, dan is DAB+ voor mij een ramp gebleken.

Echter, stel dat over 10 jaar blijkt dat met 25.000 luisteraars voldoende geld te verdienen is om van te leven en er zijn landelijk 100 radiostations bijgekomen met echt uiteenlopende radio, dan is DAB+ echt een super succes waarvan we nu alleen nog kunnen dromen.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

Echtwel

Bericht door Echtwel » 13 aug 2018 09:40

GerjanOpDreef schreef:
13 aug 2018 01:55

Als ik de gemiddelde voorvechter van DAB+ moet geloven is het geluid beter en komen er meer radiostations. Als we dat als uitgangspunt nemen en er komen naast de huidige, landelijke omroepen nog 2 serieuze omroepen bij, dan denk ik dat we van een succesvolle omschakeling mogen spreken.

Blijkt over 10 jaar dat die extra radiostations bestaan uit 84 muziekstreams van de NPO en/of welke commerciële partij dan ook, dan is DAB+ voor mij een ramp gebleken.

Echter, stel dat over 10 jaar blijkt dat met 25.000 luisteraars voldoende geld te verdienen is om van te leven en er zijn landelijk 100 radiostations bijgekomen met echt uiteenlopende radio, dan is DAB+ echt een super succes waarvan we nu alleen nog kunnen dromen.
> ik help je het hopen , maar denk het niet zoals reeds gezegd DAB+ radio zal een boost krijgen als er meer luisteraars zijn.
De overstap komt als DAB+ radio ook in de auto standaard zullen worden.
> Als ik nu Hot Radio Hits neem die trimmer aardig aan de weg zit ook op Dab+ en heeft wat grote reclames binnen gehaald ( denk via een inkoop netwerk) en zit daarnaast op internet en AM ( :???: ) ik vind dat een goed beluister station geen hoogvlieger maar goed Zenders als Hot Radio Hits en Coastline hebben een pionier functie ik denk dat we al over 2 a 3 kunnen zien of DAB+ een "succes " wordt als het zo blijft gaan .... zonder ondersteuning van de bijvoorbeeld de auto branche.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 13 aug 2018 10:27

Echtwel schreef:
13 aug 2018 09:40
GerjanOpDreef schreef:

> ik help je het hopen , maar denk het niet zoals reeds gezegd DAB+ radio zal een boost krijgen als er meer luisteraars zijn.
> Als ik nu Hot Radio Hits neem die trimmer aardig aan de weg zit ook op Dab+ en heeft wat grote reclames binnen gehaald ( denk via een inkoop netwerk) en zit daarnaast op internet en AM ( :???: ) ik vind dat een goed beluister station geen hoogvlieger maar goed Zenders als Hot Radio Hits en Coastline hebben een pionier functie ik denk dat we al over 2 a 3 kunnen zien of DAB+ een "succes " wordt als het zo blijft gaan .... zonder ondersteuning van de bijvoorbeeld de auto branche.
Eerst moet die herindeling er komen. Ondanks de vertragingstactieken, is deze nog steeds niet van de baan. Als de nieuwe frequenties in gebruik genomen worden, dan kan het niet anders dan dat DAB+ een boost krijgt. Je kan 20 hitstations in de lucht brengen, maar op een gegeven moment houdt het op. En omdat er op DAB+ straks ruimte is voor meer dan 70 stations, is er ruimte genoeg voor bijzondere dingen. Er is nog steeds hoop op een mooi etherradiolandschap in Nederland.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 13 aug 2018 14:47

Wat mij betreft blijft het grootste probleem de ontvangst. Die zenders zijn veel te zwak. Ik zat een paar weken geleden op een camping 15 km van Bovensmilde. De DAB radio had zelfs daar nog moeite om normaal signaal te geven. FM was keihard. DAB+ deed het alleen als de antenne in de juiste hoek stond. Radio aanstoten: geen geluid meer want de radio (en de antenne) was verschoven.

Op het strand bij Lemmer helemaal niets op DAB.

Misschien ligt het aan de radio maar ik heb het op twee radio's gehad. Ik hou het maar weer op FM.

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 13 aug 2018 14:57

Niet alleen een mooi maar hopelijk goed sterk netwerk en stabiel netwerk ! het moet niet zo zijn dat je weer met buiten antennes
moet gaan werken want dan zijn weer ver terug in de tijd dat we nog geen kabel tv hadden en buiten antennes hadden
ik weet zeker als men de zendmasten beter zouden plaatsen bv een zender in Gilze verplaatsen naar Breda
en dat zal niet alleen in mijn situatie maar vast ook wel in de Rest van Nederland zo zijn het stukken beter word het signaal is maar net of niet toereikend !
Daar blijf ik bij het zal het verschil maken van succes worden van DAB+ of een flop ik weet heel zeker dat het beter
kan wat men ook zegt maar of er naar ons geluisterd word twijfels daarover !

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 13 aug 2018 16:20

Echtwel schreef:
GerjanOpDreef schreef:

Mijns inziens is het succes van DAB+ van 2 zaken afhankelijk.

- Luisteraars
- Radiostations

Dat klinkt misschien heel logisch, maar dat is het wel.

Natuurlijk helpt het als de autobranche standaard DAB+ radio's inbouwt en als de overheid wettelijk verplicht dat er op nieuwe radio's altijd DAB+ moet zitten helpt dat ook mee. Maar uiteindelijk moeten radiostations vooral iets te bieden hebben.

Als ik zie dat er nu pakweg 30 landelijke radiostations uitzenden op DAB+, waarvan zeker de helft uit non-stop streams bestaat, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat DAB+ ooit een succes zal gaan worden. Anno 2018 vraagt radio om content, niet om een non stop stream.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 13 aug 2018 16:22

EtherScout schreef:
13 aug 2018 10:27
Echtwel schreef:
GerjanOpDreef schreef:

Eerst moet die herindeling er komen. Ondanks de vertragingstactieken, is deze nog steeds niet van de baan. Als de nieuwe frequenties in gebruik genomen worden, dan kan het niet anders dan dat DAB+ een boost krijgt. Je kan 20 hitstations in de lucht brengen, maar op een gegeven moment houdt het op. En omdat er op DAB+ straks ruimte is voor meer dan 70 stations, is er ruimte genoeg voor bijzondere dingen. Er is nog steeds hoop op een mooi etherradiolandschap in Nederland.
Als er nu ruimte is voor 20 nieuwe radiostations op DAB+, maar die niet wordt benut, dan is er kennelijk geen behoefte aan meer radiostations. Dat maakt herindeling overbodig.

Noordzee

Bericht door Noordzee » 13 aug 2018 22:06

Wat mij betreft is een herindeling van de DAB+ netten ook niet nodig. Er is nog steeds een mogelijkheid voor radiozenders om op DAB+ te komen. In mijn regio (Noord-Oost) is b.v. kanaal 6C beschikbaar voor regionale zenders, maar voorlopig is het stil op dit kanaal.

Wat ik belangrijker vind is een betere ontvangstmogelijkheid. Ik heb binnenhuis nog steeds geen ontvangst van de regionale zenders op kanaal 6-B. (Regio Zuid-Oost Drenthe) Waarschijnlijk moet ik nog tot 1 januari 2020 wachten, voordat daar is wat aan gaat veranderen. Ik kan dus niet via DAB+ luisteren naar onze regionale omroep RTV Drenthe. De ontvangstmogelijkheid van DAB+-zenders is het echte probleem...

EtherScout

Bericht door EtherScout » 13 aug 2018 22:41

Noordzee schreef:
13 aug 2018 22:06
Wat mij betreft is een herindeling van de DAB+ netten ook niet nodig. Er is nog steeds een mogelijkheid voor radiozenders om op DAB+ te komen. In mijn regio (Noord-Oost) is b.v. kanaal 6C beschikbaar voor regionale zenders, maar voorlopig is het stil op dit kanaal.

Wat ik belangrijker vind is een betere ontvangstmogelijkheid. Ik heb binnenhuis nog steeds geen ontvangst van de regionale zenders op kanaal 6-B. (Regio Zuid-Oost Drenthe) Waarschijnlijk moet ik nog tot 1 januari 2020 wachten, voordat daar is wat aan gaat veranderen. Ik kan dus niet via DAB+ luisteren naar onze regionale omroep RTV Drenthe. De ontvangstmogelijkheid van DAB+-zenders is het echte probleem...
Die herindeling komt er niet alleen om frequenties te vinden voor nieuwe netten, maar het komt er vooral om een oplossing te bieden voor de huidige onlogische indeling van de DAB+netten voor de regionale stations.

Het is de bedoeling dat er, in plaats van o.a. 6B Oost-Noord, een (zo goed als) provinciale indeling gaat komen. Hierdoor zitten er alleen maar stations in de mux die gericht zijn op Drenthe. (Of Drenthe en Groningen, als alleen Drenthe kwa frequenties niet lukt.) Je hebt op deze manier geen last meer van niet-Drentse stations die geen belang hebben bij een goede dekking in Drenthe. Zuidoost Drenthe is nu gewoon wegbezuinigd. De juiste frequentieindeling kan dus wel degelijk helpen om de stations het ontvangstprobleem in zuidoost Drenthe op te laten lossen. De dekking van de kleinere regiomux 9D-zuid (Zeeland) is bijvoorbeeld wel goed.

Omdat er in een provinciale mux minder stations hoeven te zitten, kan de bitrate per station omhoog naar bijvoorbeeld 96 kb/s. Eventuele extra ruimte kan aan stations geveild worden die graag in Drenthe in de ether willen. Ik zie alleen maar voordelen bij zo'n herindeling.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 14 aug 2018 21:06

GerjanOpDreef schreef:
13 aug 2018 16:20
Als ik zie dat er nu pakweg 30 landelijke radiostations uitzenden op DAB+, waarvan zeker de helft uit non-stop streams bestaat, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat DAB+ ooit een succes zal gaan worden. Anno 2018 vraagt radio om content, niet om een non stop stream.
Het is de kip en het ei...

Radiostations gaan wat met die non-stop kanalen van ze doen als er voldoende luisteraars zijn. Ik verwacht dat het nu commercieël nog niet interessant is om een volledige dag programmering op deze kanalen te zetten. Met een beetje geluk gaan de radiostations zich ook meer profileren (meer diversiteit) als deze non-stop kanalen een volwaardig station worden. Anders worden ze een concurrent van zichzelf en dalen de luistercijfers.

Om DAB+ een boost te geven zou de NPO het voortouw kunnen nemen door R2 t/m 4 van de FM te halen. Radio 2 is populair dus ik kan mij voorstellen dat er luisteraars zijn die een DAB+ radio aanschaffen om er naar te kunnen blijven luisteren. 3FM heeft weinig te verliezen en klassiek komt beter tot zijn recht op DAB+ (met voldoende bandbreedte) dan FM. Daarbij heeft de NPO ook meteen een forse kostenbesparing te pakken. Match made in heaven.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 14 aug 2018 22:27

tspronsen schreef:
14 aug 2018 21:06
GerjanOpDreef schreef:
13 aug 2018 16:20
Het is de kip en het ei...

Radiostations gaan wat met die non-stop kanalen van ze doen als er voldoende luisteraars zijn. Ik verwacht dat het nu commercieël nog niet interessant is om een volledige dag programmering op deze kanalen te zetten. Met een beetje geluk gaan de radiostations zich ook meer profileren (meer diversiteit) als deze non-stop kanalen een volwaardig station worden. Anders worden ze een concurrent van zichzelf en dalen de luistercijfers.

Om DAB+ een boost te geven zou de NPO het voortouw kunnen nemen door R2 t/m 4 van de FM te halen. Radio 2 is populair dus ik kan mij voorstellen dat er luisteraars zijn die een DAB+ radio aanschaffen om er naar te kunnen blijven luisteren. 3FM heeft weinig te verliezen en klassiek komt beter tot zijn recht op DAB+ (met voldoende bandbreedte) dan FM. Daarbij heeft de NPO ook meteen een forse kostenbesparing te pakken. Match made in heaven.
Voor een deel ben ik het met je eens dat het een kip-ei verhaal is. Maar toch ook niet helemaal.

BNR Nieuwsradio en 100%NL hebben er voor gekozen om andere radiostations ruimte te geven via hun extra DAB+ pakket. Om die reden zitten GrootNieuwsRadio en Radio Maria landelijk in de ether via DAB+.

Bij Talpa Radio hebben ze met XM Radio ook nog een optie, maar daar kiezen ze liever voor een non-stop stream dan hun talenten een kans in de ether te geven.

Er zijn dus wel mogelijkheden, maar echt benut worden ze ook niet.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 15 aug 2018 10:24

Door de komst van GrootNieuws Radio heeft Arrow Classic Rock het veld moeten ruimen. En waarom eigenlijk ? Ik ontvang GrootNieuws Radio maarliefst 3x, want het zit behalve op 11C ook nog op MTVNL en op de regionale mux 6B. Geen idee waarom ze op die laatste twee nog uitzenden.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Plaats reactie