Het punt met het huidige 3FM format:

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.
rutgrrr

Het punt met het huidige 3FM format:

Bericht door rutgrrr » 26 jan 2018 10:48

Inconsistent uitvoeren van het format. Dit is mijn amateuristische, volkomen persoonlijke observatie maar poeh, het valt me op:

Ik luister nu naar Michiel. ZIjn playlist bestaat voor 80% uit pop/rock. De playlist van Domien was voor 70% pop/dance. Dit betekent dat ik binnen 2 uur naar een totaal andere zender luister.Wat verder vooral binnen een uur opvalt is de grote golven van muziek binnen 1 genre. 3 a 4 rock platen na elkaar, of 3 pop/dance. Dit zorgt m.i. voor een erg inconsistent geluid voor de zender, de energie is niet constant zeg maar.

Gezien de zeer korte luistertijd van 3FM tegenwoordig snap ik niet dat er niet voor een strakker gehanteerde mix wordt gekozen. Valt meer mensen dit op, denk ik teveel door, is het toeval?
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

density1

Re: Het punt met het huidige 3FM format:

Bericht door density1 » 26 jan 2018 17:18

Klopt, eens. Het zwalkt dat het een aard heeft en men weet niet wat men wil. Ze willen te breed zonder echt keuzes te maken.

MFM

Bericht door MFM » 26 jan 2018 21:01

Klopt helemaal. Komt mede omdat ze er geen rekening mee houden dat tips en hitjes ook in het format moeten passen. Nu zwalkt het door drie redenen alle kanten op.
- nieuwe muziek is te krampachtig vernieuwend zodat ze de laatste luisteraars daarmee ook geen plezier doen.
- oude muziek leunt te veel op successen uit het 3fm verleden. Daar doen ze de nieuwe luisteraars geen plezier mee.
- presentatie is door te veel wisselingen in de dagprogrammering een ratjetoe aan slecht gecoachte nieuwere talenten en steady jocks. Je weet gewoon echt dat je op bepaalde uren 3fm niet aan hoeft te zetten omdat dan de personalitys ontbreken of juist te zijn.

jessica

Bericht door jessica » 27 jan 2018 03:12

Ze hebben altijd al classics en nieuwe muziek gedraaid. Jarenlang met succes. Daar ligt het probleem niet. Het probleem is dat ze moesten verjongen van de leiding. Jongeren luisteren minder radio. Ze probeerden ook een doelgroep aan te trekken die al vast zat bij een ander station FunX of die veel YouTube en Spotify gebruiken voor het luisteren van hun muziek. Namelijk Urban et cetera.

Deze groep luisteraars kwam niet maar ondertussen had 3FM hun oude groep luisteraars al wel helemaal afgestoten. Die krijg je nooit meer terug. HIer ging het fout. Het kost jaren om een deel van je luisteraars weer op te bouwen. Zeker in deze tijd.

Dit was een cruciale fout. Een commerciele omroep zal nooit eerst zijn oude luisteraars wegjagen. Maar heel langzaam de muziekmix veranderen, zodat de luistergroep mee veranderd en hopelijk groeit. Kijk naar Veronica hoe langzaam die veranderen. Terwijl het al jaren slecht gaat daar. Toch stoten ze de luisteraars die al jaren luisteren niet af. 3FM heeft dit wel gedaan, met als resultaat dat ze nooit meer zo groot zullen worden als ze ooit geweest zijn.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 27 jan 2018 07:10

jessica, zelf wil ik de omstandigheden rondom 3FM en gemaakte keuzes even loslaten hier, en t voornamelijk over de huidige muziek hebben (hoewel je zaken niet helemaal los van elkaar kunt zien natuurlijk :wink: ). Maar je hebt gelijk met je post.

De focus ligt bij 3FM nu veel meer op recente muziek. Ik vind dat een hele goede zaak. Ten tijde van de vorige generatie 3FM dj's (Stenders, Ekdom etc) was 1 van mijn grote ergernissen dat er met name overdag altijd gekozen werd voor classics om het alternatieve randje vorm te geven bij 3FM. Beetje edgy willen overkomen met Alanis Morisette. Typerend voor het niet aanvoelen van de veranderde muziekwerel, destijds.

Nu is dat anders, ik hoor veel meer nieuwe en recente muziek en dat is goed. De hits zorgen voor de herkenning en daar wordt ook niet alles van gedraaid. Prima. Ook de keuze om R&B en hip-hop wel een plek te geven is goed, net als meer electronica. Maar wat me voornamelijk opvalt is het zwalken BINNEN dit gekozen format, van uur tot uur Ik vind de balans in de mix vaak zoek.

MFM

Bericht door MFM » 27 jan 2018 08:29

Mee eens.
Juist doordat er geen rekening meer wordt gehouden of de nieuwere muziek ook in het format past, dus het maar krampachtig nieuwe alternatieve tot boefjesmuziek achtige artiesten tussen een al noodlijdend format proppen heeft hun geen goeds gedaan.

jessica

Bericht door jessica » 27 jan 2018 12:02

MFM schreef:
27 jan 2018 08:29
Mee eens.
Juist doordat er geen rekening meer wordt gehouden of de nieuwere muziek ook in het format past, dus het maar krampachtig nieuwe alternatieve tot boefjesmuziek achtige artiesten tussen een al noodlijdend format proppen heeft hun geen goeds gedaan.
Klopt ze moeten inderdaad los laten om die groep die van dat soort muziek houdt te willen bereiken. Gaat ze toch niet lukken.

4711

Bericht door 4711 » 27 jan 2018 14:25

Tja en dan nog de jocks. De enige die vooruitgang boekt vind ik Sander. Van Arnhem doet het ook wel ok. Maar ook Domien op drive time kan me niet bekoren. Zo saai en keurig. Misschien is radio 1 wat voor hem.-) Ga lekker de journalistiek in. Maar geen mens voor een popzender mijn inziens.

density1

Bericht door density1 » 27 jan 2018 16:04

Op een zender als 3 FM hits uitzenden voor de herkening vind ik een no-go en een zwaktebod. Daar zijn andere zenders voor. Ik vond de eerste wijziging van het format in november 2016 nog niet eens zo slecht. Alleen werd het te urban en te hiphop-achtig. Die doelgroep wordt al bediend door FunX nota bene. Het format was wel veel strakker en dat deden ze toch goed. Alleen je moet dan wel het juiste genre draaien nieuwe alternative pop/rock en daar de breedte in gaan. Niet ook nog Garrix, Taylor Swift, Bieber, Dua Lippa en Ed Sheeran willen draaien onder het mom 'het moet bekend'. Dat wordt allemaal wel gedraaid bij de commerciële stations.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 29 jan 2018 11:42

density1 schreef:
27 jan 2018 16:04
Op een zender als 3 FM hits uitzenden voor de herkening vind ik een no-go en een zwaktebod. Daar zijn andere zenders voor. Ik vond de eerste wijziging van het format in november 2016 nog niet eens zo slecht. Alleen werd het te urban en te hiphop-achtig. Die doelgroep wordt al bediend door FunX nota bene. Het format was wel veel strakker en dat deden ze toch goed. Alleen je moet dan wel het juiste genre draaien nieuwe alternative pop/rock en daar de breedte in gaan. Niet ook nog Garrix, Taylor Swift, Bieber, Dua Lippa en Ed Sheeran willen draaien onder het mom 'het moet bekend'. Dat wordt allemaal wel gedraaid bij de commerciële stations.
Hits op 3FM hebben wel degelijk een functie, ze zorgen voor houvast tussen onbekendere muziek. Absoluut noodzakelijk. Alleen nieuw of overground maakt de zender niet herkenbaar.

Wat betfreft het "juiste" genre: rock is op zijn retour bij jongeren, electronica en hip-hop/ r&b zijn daar populairder. 3FM zal daar bij aan moeten sluiten. Dat doen ze al en daarnaast wordt er echt wel voldoende rock gedraaid op de zender. Qua kueze van liedjes vind ik het al kloppen, alleen de balans in het format zoals het van uur tot uur uitgevoerd wordt vind ik vaak zoek, m.i. Daar mag wel strakker de zweep over.

FunX is een netwerk van lokale omroepen, gericht op de 4 grote steden. Ik vind het raar om te zeggen: FunX draait al R&B en hip-hop, dus 3FM hoeft dat niet te doen. De muziek is landelijk ook populairder geworden.

density1

Bericht door density1 » 29 jan 2018 12:50

Absoluut niet mee eens! Verder is het natuurlijk ook maar relatief onbekend en bekende hits. Voor de ene is dat bekend, voor de andere misschien minder. Het is typisch die commerciële radio gedachten gang wat 3 FM nu de nek omdraait denk ik.
En dat rock minder populair is bij jongeren zie ik ook niet. Alternative rock is veranderd, dat zie je aan zenders als Alt 92.3 in New York die nu ook in die muziek is gestapt. Het is allemaal niet meer zo ontoegankelijk.
En dat hiphop landelijk populair is zie ik ook niet. Ook deze muziek veel draaien op een landelijke zender heeft het station behoorlijk in de kou laten staan qua luistercijfers. Luisteraars die van hiphop houden, houden niet per definitie van alternative/indie muziek daarom kun je dat niet beide draaien. En FunX voldoet nog steeds in die behoefte en dat is goed, maar bij 3 FM moeten ze wegblijven bij die muziekstroming.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 29 jan 2018 19:11

Ha, onenigheid! :))

Het draaien van hits is vind ik niet een commerciele radio gedachte, ik denk dat het noodzakelijk is om de doelstelling van 3FM uit te voeren. Want een radiozender met alleen maar nieuwe muziek of alleen indierock/alternative stelt zich anno 2017 te marginaal op denk ik. Dat werkt niet voor 3FM, die zender wil mensen kennis laten maken met nieuwe muziek en dat zal via de sandwich-formule moeten op de radio.

Dan de hip-hop/r&b: Als ik naar de best of lijst van 3voor12 kijk van 2017, zie ik genoeg hiphop: Fresku, Lil Kleine, Boef, Drake, Ronnie Flex, Childish Gambino. Allemaal relatief bekend, maar hip-hop/r&b hoort er gewoon bij. Net als in de Pitchfork Top 50 van 2017 ook veel hiphop staat. Er zijn genoeg mensen die en indie/rock en hiphop luisteren. Ik zat vandaag bij de kapper en ze vertelde me dat haar dochter van 8 alles van Ronnie Flex mee kan bleren. En dat woont dan in Heerde, een boerengat op de Veluwe. Niks FunX doelgroep.

3FM heeft natuurlijk ook een maatschappelijke functie, aan de ene kant een breed publiek bereiken en aan de andere kant Den Neederlandschen Popcultuur stimuleren. Vanuit die gedachte kun je niet alleen maar indie/rock blijven draaien, als je luisteraars (of gewenste luisteraars) iets anders luisteren. Kijk naar een band als The Cool Quest (uit Nederland), wordt/werd hard gepromoot door 3FM en is een crossover van indie/pop/hip-hop. Een typisch 3FM bandje.

Wat 3FM denk ik luisteraars gekost heeft is de keiharde format-wisseling in combinatie met het bijna radicaal switchen van de on-air persoonlijkheden. De zender is compleet onherkenbaar voor de oudere luisteraar, maar die wilde 3FM denk ik ook niet meer.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 29 jan 2018 19:48

rutgrrr schreef:
29 jan 2018 19:11
Dan de hip-hop/r&b: Als ik naar de best of lijst van 3voor12 kijk van 2017, zie ik genoeg hiphop: Fresku, Lil Kleine, Boef, Drake, Ronnie Flex, Childish Gambino. Allemaal relatief bekend, maar hip-hop/r&b hoort er gewoon bij. Net als in de Pitchfork Top 50 van 2017 ook veel hiphop staat.
In de Top 40 hebben die mannen anders nauwelijks hits en wat er aan hits is, zit voornamelijk in de onderste helft van de lijst (op een paar uitschieters in de top 10 na).
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

density1

Bericht door density1 » 29 jan 2018 21:49

Hiphop is gewoon géén radiomuziek, laat dat duidelijk zijn leuk voor op Spotify en op Youtube, en voor een deel van Nederland op FunX en dat is het dan. Dat er ook mensen zijn die het op het platteland leuk vinden, ok dat kan, maar dat wil niet zeggen dat 3 FM dit dan ook maar 'moet' gaan draaien. Het slaat niet aan, dat bewijs is inmiddels overduidelijk bekend geworden. Ik vond de eerste switch zoals al eerder aangegeven van 3 FM nog geen eens zo slecht. Het was een heel strak muziekbeleid, alleen draaide ze het verkeerde genre muziek erbij, urban/hiphop. Dat was de reden van het falen. Nu willen ze weer te breed waardoor ze ook weer in het vaarwater van Radio 2 komen door het draaien van meer classics, dus ben je nu in mijn ogen aan het zwalken. Met daarbij ook nog eens in ogenschouw nemend dat jongeren niet (meer) naar de mainstream radio luisteren. En je van goede huize moet komen willen ze dat wel weer gaan doen. Onbegonnen zaak m.i.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 30 jan 2018 07:43

Kijk, als je gaat zeggen "dit en dit is gewoon geen radiomuziek" dan zijn we uitgepraat. HOE kan een zender relevant zijn voor een bepaalde doelgroep als volgens ongeschreven radioregels de muziek die die doelgroep niet gedraaid kan worden? House was ook geen radiomuziek. Rage Against The Machine hoorde ook niet op de radio.

Overigens is de algemene Top 40 geen goede graadmeter, de cijfers hierin worden verstoord door de airplay op de radio. De streaming Top 40 geeft een beter beeld wat leeft onder jongeren, m.i. :

https://www.top40.nl/streaming-top40

Plaats reactie