Lokaal DAB+ stopt definitief

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
MegaWatt

Re: Lokaal DAB+ stopt definitief

Bericht door MegaWatt » 06 nov 2019 15:12

Je lijkt wel heel erg je gelijk te willen halen. Ik heb iets meer vertrouwen in een club als svdj.nl die er baat bij heeft om de juiste info te communiceren. Anderen bovenstaande links lijken elkaar gewoon 1-op-1 te kopiëren (ook AD en RTV Oost) en dan zie dat ze allemaal hetzelfde.

perikelen

Bericht door perikelen » 06 nov 2019 16:16

MegaWatt schreef:
06 nov 2019 15:12
Je lijkt wel heel erg je gelijk te willen halen. Ik heb iets meer vertrouwen in een club als svdj.nl die er baat bij heeft om de juiste info te communiceren. Anderen bovenstaande links lijken elkaar gewoon 1-op-1 te kopiëren (ook AD en RTV Oost) en dan zie dat ze allemaal hetzelfde.
Gelijk halen? Nee hoor, maar je informatie klopt gewoon niet. Terwijl je anderen verwijt niet op de hoogte te zijn en zomaar iets te roepen. Dus:

Wikipedia dan maar? "In 2012 waren er rond de 285 publieke lokale omroepen." Of toch liever de door jou zelf aangehaalde SVDJ? "In 2018 hadden 355 van de 380 gemeenten een lokale omroep. In die 355 gemeenten zijn 247 lokale omroepen actief."
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 07 nov 2019 10:10

Heren, #DOEISLIEF ;) Wat heb ik nu weer veroorzaakt door te zeggen dat ik geen idee heb hoeveel lokale omroepen er precies zijn ? 360, 280, het doet er eigenlijk helemaal niet toe. Het gaat er wel om dat straks al die omroepen een plekje verdienen op de lokale mux toch ? Prachtig dat hun die mogelijkheid nu wordt geboden, maar onbegrijpelijk dat ze eisen gaan stellen t.o.v. commerciele partijen die ook graag op de mux willen. De mux voor de helft beschikbaar stellen voor publiek en de andere helft commercieel, daarmee wordt op een eerlijke manier juist met iedere omroep rekening gehouden. Of hadden ze als lokale publieke omroep graag het alleenrecht over de gehele mux willen houden ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 07 nov 2019 19:46

Voor de publieke lokale omroep vormt een commercieel radiostation enorme concurrentie. De LTMA vormt een enorme bedreiging en is in de meeste gevallen onhaalbaar, de mediabijdragen vanuit het rijk zijn totaal ontoereikend en bovendien moet er radio/tv/internet gemaakt worden. Dus blijven ze liever doormodderen zondere concurrentie.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 08 nov 2019 09:28

LokaleSter schreef:
07 nov 2019 19:46
Voor de publieke lokale omroep vormt een commercieel radiostation enorme concurrentie. De LTMA vormt een enorme bedreiging en is in de meeste gevallen onhaalbaar, de mediabijdragen vanuit het rijk zijn totaal ontoereikend en bovendien moet er radio/tv/internet gemaakt worden. Dus blijven ze liever doormodderen zondere concurrentie.
De tijd van omroepmonopolies is met de technische mogelijkheden van nu toch echt voorbij. Ook de lokale publieke omroepen moeten dat accepteren en zich aanpassen aan veranderende situatie. Sinds de jaren 80 is iedere lokale publieke omroep een eigen unieke mix van publieke lokale betrokkenheid en journalistiek, commerciële omroepambities en radio-omroephobbyisme. De digitalisering en de vorming van de streekomroepen gaat deze mix uit elkaar halen.

Dit betekent echter wel, dat de medewerkers uit hun comfortzone gehaald zullen gaan worden. En dat vinden mensen vaak niet prettig, vandaar de protesten. Toch denk ik dat het veel beter is, als de publieke lokale betrokkenheid en journalistiek bij elkaar komt in multiplatform streekomroepen, terwijl de mensen met commerciële omroepambities en de hobbyisten hun eigen weg gaan op eigen kanalen op DAB+, internet en/of LPAM.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 08 nov 2019 13:11

EtherScout schreef:
08 nov 2019 09:28
LokaleSter schreef:
De tijd van omroepmonopolies is met de technische mogelijkheden van nu toch echt voorbij. Ook de lokale publieke omroepen moeten dat accepteren en zich aanpassen aan veranderende situatie. Sinds de jaren 80 is iedere lokale publieke omroep een eigen unieke mix van publieke lokale betrokkenheid en journalistiek, commerciële omroepambities en radio-omroephobbyisme. De digitalisering en de vorming van de streekomroepen gaat deze mix uit elkaar halen.

Dit betekent echter wel, dat de medewerkers uit hun comfortzone gehaald zullen gaan worden. En dat vinden mensen vaak niet prettig, vandaar de protesten. Toch denk ik dat het veel beter is, als de publieke lokale betrokkenheid en journalistiek bij elkaar komt in multiplatform streekomroepen, terwijl de mensen met commerciële omroepambities en de hobbyisten hun eigen weg gaan op eigen kanalen op DAB+, internet en/of LPAM.
Helemaal mee eens
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 08 nov 2019 20:20

EtherScout schreef:
08 nov 2019 09:28
LokaleSter schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ben desalniettemin benieuwd hoe de hazen gaan lopen. Ik vrees dat de NLPO uiteindelijk toch de hardste klappen gaat krijgen, tenzij de overheid eindelijk eens substantieel gaat bijdragen.

Een beetje handige harry kan zo een lokale omroep uit de grond stampen, met lokale content, maar ook een lekkere muziekmix. Desnoods ga je een samenwerking aan met het plaatselijke krantje, want dat mag nou eenmaal wel als commerciële partij.

Voor meneer De Vries die al 80 jaar op dinsdag avond om 21:00 uur zijn countryprogramma maakt zal altijd ruimte blijven bij de publieke lokale omroep, dus dat zal het probleem niet zijn. En anders kan hij om die tijd vast wel bij een paar commerciële vrienden terecht.

Juist lokaal kan je zoveel met enkel radio. Dat terwijl de NLPO op alle terreinen actief moet zijn.

Orange

Bericht door Orange » 09 nov 2019 12:24

LokaleSter schreef:
08 nov 2019 20:20
Voor meneer De Vries die al 80 jaar op dinsdag avond om 21:00 uur zijn countryprogramma maakt zal altijd ruimte blijven bij de publieke lokale omroep, dus dat zal het probleem niet zijn. En anders kan hij om die tijd vast wel bij een paar commerciële vrienden terecht.
De tijd van meneer De Vries met zijn uurtje country zou toch ook bij publieke lokale omroepen voorbij moeten zijn.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 09 nov 2019 23:14

Orange schreef:
09 nov 2019 12:24
LokaleSter schreef:
De tijd van meneer De Vries met zijn uurtje country zou toch ook bij publieke lokale omroepen voorbij moeten zijn.
En dan vervangen voor het zoveelste uurtje non-stop muziek om 21:00 uur?

Orange

Bericht door Orange » 10 nov 2019 18:23

LokaleSter schreef:
09 nov 2019 23:14
Orange schreef:
LokaleSter schreef:
Meneer De Vries kan natuurlijk ook iets anders doen dan countrymuziek draaien....
Maar beter een uur non-stop passend bij de format van het radiostation dan eilandjesradio obv hobbies van specifieke individuen.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 10 nov 2019 19:15

Orange schreef:
10 nov 2019 18:23
LokaleSter schreef:
09 nov 2019 23:14
Orange schreef:

Meneer De Vries kan natuurlijk ook iets anders doen dan countrymuziek draaien....
Maar beter een uur non-stop passend bij de format van het radiostation dan eilandjesradio obv hobbies van specifieke individuen.
Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik denk dat het er aan ligt hoe je tegen de lokale omroep aan kijkt. Ik vind muziek ondergeschikt aan lokale content, waardoor er voor mij enige variatie mag zijn.

De belangrijkste uren voor de lokale radio zijn mijns inziens op zaterdag 09:00 - 12:00 uur, gevolgd door het tijdslot 14:00 - 17:00 uur. Dat heeft er mee te maken dat de meeste mensen thuis of in hun directe woonomgeving zijn op die tijdstippen. Op zaterdagmorgen kan je dan een leuk programma met licht nieuws en entertainment, de middag is goed te gebruiken voor de verrichtingen van de plaatselijke voetbalploeg(en) en overige sport.

Daarna is de dagelijks programmering tussen 6:00 - 18:00 uur belangrijk. Niet zozeer voor mensen die buiten hun woonplaats werken, maar voor de achterblijvers in fabrieken en in winkels en mensen die thuis werken. Of die uren non-stop of gevoicetrackt zijn, dat laat ik om het even. Ik vind het beide goed. Als er op het halve uur nog het lokale nieuws wordt gedaan, dan voldoe je mijns inziens volledig aan de eisen van de lokale omroep.

Als de mogelijkheid er is, dan zou ik op ma/di/wo/do het tijdslot 18:00 - 21:00 uur gebruiken voor echt lokale programma's. Er is geen enkele omroep die dagelijks 3 uur kan vullen met lokale content, maar probeer eens ma/di/wo/do een uur echte lokale radio te maken. Lokaal nieuws, gesprekken met politiek en organisaties, sportverenigingen en culturele instellingen. Verzin iets voor die 4 losse uurtjes.

Dan heb je, mijns inziens, alle voor lokale radio belangrijke uren wel gehad. Buiten die uren zou er wat mij betreft altijd ruimte moeten zijn voor iets alternatiefs.

Als meneer De Vries dan op dinsdag 21:00 uur zijn countryuurtjes doet, meneer Jansen op woensdag 21:00 uur zijn jaren '50 - '60 liedjes, meneer Tahiri op donderdag 21:00 uur Marokkaanse volksmuziek en Piet en Jan op vrijdag 21:00 uur hun dance programma voor jongeren maken, dan vind ik dat prima bij de lokale radio passen.

Maar misschien preek ik voor eigen parochie, daar het bij mijn omroep zo gaat. Absolute voorwaarde is als vanzelf dat de blokjes lokaal nieuws van het halve uur gewoon worden uitgezonden en dat actualiteit altijd voor gaat op dat soort doelgroep programma's. Zoals bij mijn omroep de dinsdagavond is gekaapt voor het sportprogramma omdat de plaatselijke voetbalclub een wedstrijd speelde in de KNVB beker. En aangezien die club binnenkort weer mag aantreden, wordt er op woensdagavond een ander programma gekaapt, om ook die wedstrijd live te verslaan.

Orange

Bericht door Orange » 10 nov 2019 20:21

Ik denk dat je voor eigen parochie spreekt. De belangrijkste tijdstippen zijn de momenten waarop het meest geluisterd wordt naar de radio. Dat is op werkdagen overdag meer dan 's avonds. Ook meer dan in het weekend.

En degenen die 's avonds wel luisteren, zouden bij jullie om 21u de knop weleens om kunnen zetten. Die ben je daarna dus kwijt.

Je redeneert denk ik teveel vanuit de voorkeuren van vrijwilligers, zowel muzikaal als qua tijdstip van uitzenden. Dat laatste is natuurlijk wel relevant, maar geeft ook aan dat streekomroepen met enkele betaalde krachten van belang zijn. Dan kan je meer uit gaan van de behoefte van de luisteraar. Alhoewel het de vraag is in hoeverre dat een luisteraar is of dat de consument vooral via andere kanalen het lokale/regionale nieuws tot zich neemt.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 10 nov 2019 21:18

Orange schreef:
10 nov 2019 20:21
Ik denk dat je voor eigen parochie spreekt. De belangrijkste tijdstippen zijn de momenten waarop het meest geluisterd wordt naar de radio. Dat is op werkdagen overdag meer dan 's avonds. Ook meer dan in het weekend.

En degenen die 's avonds wel luisteren, zouden bij jullie om 21u de knop weleens om kunnen zetten. Die ben je daarna dus kwijt.

Je redeneert denk ik teveel vanuit de voorkeuren van vrijwilligers, zowel muzikaal als qua tijdstip van uitzenden. Dat laatste is natuurlijk wel relevant, maar geeft ook aan dat streekomroepen met enkele betaalde krachten van belang zijn. Dan kan je meer uit gaan van de behoefte van de luisteraar. Alhoewel het de vraag is in hoeverre dat een luisteraar is of dat de consument vooral via andere kanalen het lokale/regionale nieuws tot zich neemt.
Je zegt vrij veel in weinig woorden, ben het grotendeels met je eens.

Bij ons is het sportprogramma het best beluisterde programma van de omroep. Beter dan op werkdagen overdag. Die worden ook prima beluisterd, maar niet zo goed als het sportprogramma. Maar dat doet er in deze discussie verder niet toe.

Als luisteraars de radio uitzetten omdat ze de alternatieve uurtjes niet willen horen, dan is dat jammer, maar ook de realiteit. Anderen zullen de radio juist aan zetten, juist omdat ze muziek horen die ze anders niet te horen krijgen. Uiteindelijk is het een keuze om die programma's te handhaven of niet.

Ik probeer de balans te vinden tussen hetgeen de vrijwilliger wil maken en de luisteraar wil horen. Om die reden zitten alle alternatieve muziekprogramma's aan de randen van de programmering.

Als meneer De Vries alleen zijn gezicht laat zien om op dinsdag avond 21:00 uur zijn country muziek te draaien, dan gooi je zijn programma bovendien sneller van de zender af dan als meneer De Vries ook het lokale nieuws voicetrackt, helpt bij lokatie uitzendingen en veel redactiewerk doet. Programma stoppen kan dan betekenen dat je een uiterst waardevolle vrijwilliger verliest.

Of je de lokale radio moet gebruiken voor een uitgebreid nieuwsprogramma, daar twijfel ik ook aan. Ik vind blokjes met 3 berichtjes op het halve uur voldoende. Ook omdat ik persoonlijk het nieuws liever tot mij neem via een app. dan via de radio.

Die betaalde radiomaker waar jij het over heb, die moet het hebben van de snelheid van radio en de mogelijkheid om het nieuws snel uit te diepen. In mijn dorp is onlangs een café beschoten, waarna de burgemeester besloot het café voor bepaalde tijd te sluiten. Onze nieuwslezer voicetrackte dat in 5 zinnen, waar de lokale krant een artikel in de app plaatste van 20 zinnen. Ik had graag de burgemeester gehoord, maar die hoorde ik alleen bij de regionale omroep, ook omdat de lokale omroep geen geld heeft voor betaalde radiomakers. Volgens mij is zo'n gesprek de kracht van de lokale omroep.

Orange

Bericht door Orange » 11 nov 2019 09:03

LokaleSter schreef:
10 nov 2019 21:18

Bij ons is het sportprogramma het best beluisterde programma van de omroep. Beter dan op werkdagen overdag. Die worden ook prima beluisterd, maar niet zo goed als het sportprogramma. Maar dat doet er in deze discussie verder niet toe.
Waar baseer je die conclusie op? Luisteronderzoek gedaan? Of krijgen jullie meer reacties op het sportprogramma dan op de non-stop uren op werkdagen overdag? In dat laatste geval weet je het dus niet.
LokaleSter schreef:
Als luisteraars de radio uitzetten omdat ze de alternatieve uurtjes niet willen horen, dan is dat jammer, maar ook de realiteit. Anderen zullen de radio juist aan zetten, juist omdat ze muziek horen die ze anders niet te horen krijgen. Uiteindelijk is het een keuze om die programma's te handhaven of niet.

Ik probeer de balans te vinden tussen hetgeen de vrijwilliger wil maken en de luisteraar wil horen. Om die reden zitten alle alternatieve muziekprogramma's aan de randen van de programmering.
Dat vind ik ook wel minachting naar de luisteraar hoor. Mensen stemmen af op een zender en dan jaag je een groot deel weg omdat er alternatieve muziekprogramma's uitgezonden moeten worden. Je hebt gelijk dat het uiteindelijk een keuze is om die programma's te handhaven of niet. Mijn keuze zou het niet zijn.
Als mensen andere muziek willen horen, zijn daar andere zenders voor. Het is niet de taak van een lokale omroep om voor allerlei soorten muziek een uurtje in te ruimen.
LokaleSter schreef:
Als meneer De Vries alleen zijn gezicht laat zien om op dinsdag avond 21:00 uur zijn country muziek te draaien, dan gooi je zijn programma bovendien sneller van de zender af dan als meneer De Vries ook het lokale nieuws voicetrackt, helpt bij lokatie uitzendingen en veel redactiewerk doet. Programma stoppen kan dan betekenen dat je een uiterst waardevolle vrijwilliger verliest.
Zou kunnen, maar ik zou toch ook wat meer vanuit de luisteraar denken. En vooral met meneer De Vries in gesprek gaan hoe hij lol kan blijven beleven aan radiomaken zonder de luisteraar zijn favoriete muziek op te dringen. Daarbij geldt overigens dat tot op bepaalde hoogte er wel wat andere muziek gedraaid kan worden. Als dat maar dicht tegen het format aan ligt. Doet Radio 10 ook op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond vanaf 21u. 538 op zaterdagavond met Dance Department. Maar het past dan nog wel bij de zender/het muziekformat.
LokaleSter schreef:
Of je de lokale radio moet gebruiken voor een uitgebreid nieuwsprogramma, daar twijfel ik ook aan. Ik vind blokjes met 3 berichtjes op het halve uur voldoende. Ook omdat ik persoonlijk het nieuws liever tot mij neem via een app. dan via de radio.
Waarom niet? Een dagelijks programma waar nieuws in voor komt, inclusief interviews e.d. is toch hartstikke goed. Kan overigens in een specifiek programma, maar ook door de hele programmering heen af en toe een interview oid. Moet je wel een programmering door de dag heen hebben.
LokaleSter schreef:
Die betaalde radiomaker waar jij het over heb, die moet het hebben van de snelheid van radio en de mogelijkheid om het nieuws snel uit te diepen. In mijn dorp is onlangs een café beschoten, waarna de burgemeester besloot het café voor bepaalde tijd te sluiten. Onze nieuwslezer voicetrackte dat in 5 zinnen, waar de lokale krant een artikel in de app plaatste van 20 zinnen. Ik had graag de burgemeester gehoord, maar die hoorde ik alleen bij de regionale omroep, ook omdat de lokale omroep geen geld heeft voor betaalde radiomakers. Volgens mij is zo'n gesprek de kracht van de lokale omroep.
We zijn het denk ik eens. Een mooi pleidooi voor streekomroepen met ook een paar betaalde krachten.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 11 nov 2019 09:36

Orange schreef:
11 nov 2019 09:03
LokaleSter schreef:

Waar baseer je die conclusie op? Luisteronderzoek gedaan? Of krijgen jullie meer reacties op het sportprogramma dan op de non-stop uren op werkdagen overdag? In dat laatste geval weet je het dus niet.
LokaleSter schreef:

Dat vind ik ook wel minachting naar de luisteraar hoor. Mensen stemmen af op een zender en dan jaag je een groot deel weg omdat er alternatieve muziekprogramma's uitgezonden moeten worden. Je hebt gelijk dat het uiteindelijk een keuze is om die programma's te handhaven of niet. Mijn keuze zou het niet zijn.
Als mensen andere muziek willen horen, zijn daar andere zenders voor. Het is niet de taak van een lokale omroep om voor allerlei soorten muziek een uurtje in te ruimen.
LokaleSter schreef:
Zou kunnen, maar ik zou toch ook wat meer vanuit de luisteraar denken. En vooral met meneer De Vries in gesprek gaan hoe hij lol kan blijven beleven aan radiomaken zonder de luisteraar zijn favoriete muziek op te dringen. Daarbij geldt overigens dat tot op bepaalde hoogte er wel wat andere muziek gedraaid kan worden. Als dat maar dicht tegen het format aan ligt. Doet Radio 10 ook op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond vanaf 21u. 538 op zaterdagavond met Dance Department. Maar het past dan nog wel bij de zender/het muziekformat.
LokaleSter schreef:
Waarom niet? Een dagelijks programma waar nieuws in voor komt, inclusief interviews e.d. is toch hartstikke goed. Kan overigens in een specifiek programma, maar ook door de hele programmering heen af en toe een interview oid. Moet je wel een programmering door de dag heen hebben.
LokaleSter schreef:
We zijn het denk ik eens. Een mooi pleidooi voor streekomroepen met ook een paar betaalde krachten.
Bij ons is er inderdaad luisteronderzoek gedaan ja. Overigens wel jaren geleden, dus kan maar zo zijn dat er inmiddels iets veranderd is. In elk geval is de programmering veranderd, want in die tijd voicetrackte men nog, waar het tegenwoordig non-stop is.

Wat betreft muziek en meneer De Vries, daar gaan wij het nooit over eens worden. Dus laat ik hierbij.

Wat betreft het nieuws, dat voegt alleen iets toe als je het live doet, of minimaal iemand heb die er een echt programma van kan maken. Ik heb zelf een jaar lang een dagelijks nieuwsprogramma gedaan. Heel erg leuk om te doen, maar zonder (telefonische) gasten bleek het ook een onhaalbaar idee. Het voorlezen van wat nieuwsberichten voegt echt niets toe. Persoonlijk zou ik het liefst een radiostation zien waar tenminste 4 betaalde mensen werken met een dubbelfunctie. Naast radiomaker doe je ook redactiewerk en eventueel verslaggeving ter plaatse.

Plaats reactie