Historie van radio-automatisering

Alles over software pakketten voor jouw station.

Moderator: admin6

sverrips

Historie van radio-automatisering

Bericht door sverrips »

Ik wil graag de geschiedenis induiken als het gaat om radio automatiseringen. Ik zelf heb een dergelijk systeem ontwikkeld in 1994 met de 386 pc, CD Spelers, Tuner, Nieuws Detector en later met een MD Speler.

Afbeelding

Wat ik me afvraag is, wat er in 1994 was aan dergelijke systemen ? Ik weet uit die tijd dat CBT (nu Broadcast Partners) een systeem had voor 40 duizend gulden met CD Spelers. Ik geloof dat met Cassette decks (zoals de Lokale Omroep Valburg had) 25 duizend gulden kostte. Eela had ook iets vergelijkbaars, maar meer is bij mij niet bekend.

Ik weet dat er in de tijd ook Mouse Music was en nog een project die iemand gestart is (naam kwijt). Wie was eigenlijk de eerste of is dat niet meer zo duidelijk ?

Mijn systeem stampt uit 1 augustus 1994, maar toen had CBT en Eela al iets.

Kunnen jullie het aanvullen ?
v.ijl

Re: 1994 !

Bericht door v.ijl »

Kunnen jullie het aanvullen ?
Misschien wel, al is het niet in 1994 maar in de 80er jaren.....
Een elektronica tijdschrift, Radio Bulletin, had in de jaren 80 een artikel over een systeem met een aantal cassettedecks aangestuurd (aan tijdgebonden start-stop gebeuren) door een, ik dacht, Commodore 64, ten behoeve van de vrije radiostations in België.

Voorloper van een commercieel systeem?
en dan is er koffie......
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

In de jaren 90 hadden we bij de lokale omroep Hilversum (VLOH) een systeem van Pristine uit de USA. Dat werkte met cd wisselaars. Of wil je enkel Nederlandse leveranciers weten?
Radio Eemland
Meer variatie in classic hits!
sverrips

Bericht door sverrips »

ottoderuig schreef: 30 jul 2017 01:30 In de jaren 90 hadden we bij de lokale omroep Hilversum (VLOH) een systeem van Pristine uit de USA. Dat werkte met cd wisselaars. Of wil je enkel Nederlandse leveranciers weten?
Nope, ik ben ook nieuwsgierig naar andere systemen buiten Nederland.
sverrips

Bericht door sverrips »

sverrips schreef: 29 jul 2017 23:29 Ik weet dat er in de tijd ook Mouse Music was en nog een project die iemand gestart is (naam kwijt).
Het was/is Zenlex !
sverrips

Bericht door sverrips »

ottoderuig schreef: 30 jul 2017 01:30 In de jaren 90 hadden we bij de lokale omroep Hilversum (VLOH) een systeem van Pristine uit de USA. Dat werkte met cd wisselaars. Of wil je enkel Nederlandse leveranciers weten?
Het volgende gevonden op jouw aanwijzing:

Pristine Systems Corp. -- over 30 Years of Quality, Value and Reliability

2011
With the Beta complete, first official version of Control Room-7 was released.
2010
The first Beta release of Control Room-7 was released after 2 years of development.
2005
Traffic & Billing software becomes available with the acquisition of Summit Software
LOGGER is available in spanish
2004
Release of LOGGER, digital audio logger, monitor and alarm system
2002
With the acquisition of award winning dbm/CartWorks , Pristine Systems once again incorporates the latest advances in digital audio technology, automation, and Content Delivery into the CDS32 product line.

CartWorks receives "Radio World Cool Stuff" award for Pocket Radio Station
1998
CartWorks receives "Radio World Cool Stuff" award for Visually Impared Operators
1997
Pristine Systems introduces RapidFire, a powerful and reliable automation system
1995
CartWorks is the first automation system to use the Internet for operation and file transfer
1994
Pristine Systems introduces MusicPlus, a multi-pass music scheduler
1993
dbm Systems releases CartWorks, the first completely Windows based digital audio system
1992
Pristine Systems introduces the first CD quality Dolby-AC2 hard disk audio and play back system
1987
Pristine Systems pioneers digital automation systems using compact discs and D.A.T. decks
1984
Pristine Systems Studio Management Software sets a higher standard for the recording industry
1983
Pristine Systems enters the broadcast industry
sverrips

Bericht door sverrips »

Nog iets gevonden in mijn berging: (tjee wat een prijzen !!!)

Afbeelding
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

En laten we vooral het Italiaanse Tiesseci niet vergeten. Vanaf 1995 een aantal jaren gebruikt door onder andere NRG 106.3, de 'lokale omroep' van Delft. Hier een bijna 2 uur durende demo-video (met Engelssprekende Italianen;-) uit 1994: https://www.youtube.com/watch?v=oKjvDY1KbSM

Afbeelding
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Had Eela niet een automatiseringssysteem in de 90s?
Krities AVRO-lid. En wel hierom: https://www.youtube.com/watch?v=97wWDMxVQSg
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

Ik heb nog een boekwerk van CBT in de kast liggen waarin automatiseringssystemen besproken worden.
Is dat wat om onder de scanner te leggen ??
Gr Otto
Radio Eemland
Meer variatie in classic hits!
Delphi

Bericht door Delphi »

rutgrrr schreef: 30 jul 2017 15:53 Had Eela niet een automatiseringssysteem in de 90s?
Ja, CAPS. Zie boven.
Doe het goed of doe het niet...
Aart Rietveld

Re: Historie van radio-automatisering

Bericht door Aart Rietveld »

Ik denk dat er naast de "professionele" aanbieders genoeg "hobbybobs" geweest zijn die iets in elkaar hebben gefröbeld voor hun eigen omroep. Ikzelf ben in 1992/1993 begonnen met een PC (XT) onder DOS die cassettewisselaars aanstuurde. Door de jaren heen is dit uitgebouwd met MD's, nieuwsdetectie, lijnenschakeling en harddiskaudio (eerst alleen voor reclame en later ook voor nonstop). Uiteindelijk is het bij ons via Wavestation van BSI doorgegroeid naar Zenlex.

Ik heb hier wel foto's van maar kan die pas plaatsen als ik terug ben van vakantie.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Aart Rietveld schreef: 30 jul 2017 21:09 Ik denk dat er naast de "professionele" aanbieders genoeg "hobbybobs" geweest zijn die iets in elkaar hebben gefröbeld voor hun eigen omroep.
Haha, inderdaad. In 1992 heb ik voor weinig geld een 'systeem' in elkaar geknutseld mét cassettedecks, maar zónder computers. Desondanks draaide het reclame en kon je er Radio 10-nieuws mee doorgeven. Wij gebruikten het voornamelijk voor 's avonds en 's nachts (overdag was bijna volledig gepresenteerd toen). Uiteindelijk heeft het hooguit anderhalf jaar gedraaid, denk ik.

In 1999 ben ik begonnen met een pc-systeem, geprogrammeerd in Visual Basic 6, 'enigszins' geïnspireerd op de hierboven genoemde Tiesseci TS-35 die ik uit Delft kende. Mijn systeem heeft van 2000 tot 2012 dienst gedaan in Schiedam. Het draait overigens hier nog wel in de huiskamer op een NUC, inclusief processing en streaming, als een soort privé-radiostation. En hoewel het inmiddels software van bijna 20 jaar geleden is, draait het nog zonder mankeren op Windows10. Filmpje van een paar jaar terug (Youtube heeft helaas het geluid verwijderd....) https://www.youtube.com/watch?v=WmjD8dg4V3s
sverrips

Bericht door sverrips »

Ik hoor het al, in die tijd stikt het van de zelfbouwprojecten, en ik maar denken dat ik een van de weinige was ;)

Twee schema's die ik gebruikt heb (1tje zelf ontwikkeld) en eentje uit de elektuur, gebruikt voor de nieuwsdetector !

Schema 1994 om een nieuwsdetector te maken:

Afbeelding

En de volledige schema van STARIPS - RadioPC zoals het eerste bericht liet zien als 19" uitvoering:

Afbeelding
sverrips

Bericht door sverrips »

De basis was niet zo moeilijk. Ik heb een multiplexer 4067 gebruikt, deze aan de printerpoort gehangen van de 386 pc. Met INP en OUT in Quick Basic kon je de printerpoort sturen. Aan de multiplexer 4067 gingen dan Till 111 ic's en deze stonden over de toetsen van de CD Speler, Tuner of whatever. Ik hoorde in die tijd dat iemand ook zoiets geprobeerd had met tijd relais en dat dat niet zo goed ging, wat ik overigens goed begrijp.

Hoe hebben jullie jullie systemen gemaakt en hoe ging dat ? Oja.... of jullie nog materiaal/foto's heb van wat je zelf hebt gemaakt ?
Plaats reactie