Radio 2 algemeen

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Daan!

Re: Radio 2 algemeen

Bericht door Daan! »

Zeker. Horizontaal zorgt voor herkenbaarheid bij de luisteraar. Dat maakt de binding groter met het station en de kans dat de luisteraar weer gaat luisteren ook. Kortom, horizontale programmering zorgt voor meer luisteraars. Zeker op een belangrijk tijdstip in het weekend (09-12).

Ik zeg ook niet dat het programma van de Wilt op zondag hetzelfde zal zijn als wat ze op zaterdagochtend gaat doen. Het zou logischer zijn om De Wilt en Timur om te draaien op zondag.

Smid70

Bericht door Smid70 »

WinnaarRadioring2023 schreef:
25 mar 2020 12:07
Er moet sowieso breder ingezet worden, dat ben ik met je eens. Zo Radio 2 zou wat mij betreft best rond de 25% Nederlandstalige muziek mogen draaien. Om het breed te houden zou dan het streven moeten zijn om een artiest maximaal 1 keer per dag te draaien en ook 1 keer per tijdslot.

Wat ik bij de NPO ook erg mis is de Europese muziek. Het aanbod Duits-, Frans-, Spaans- of Italiaanstalige platen is bedroevend, uit het voormalig Oostblok horen we al helemaal niets. Zo’n Radio 2 zou daar best 10% van mogen draaien.

Zou mooi zijn als Radio 2 hun beperkte format eens echt zou verbreden en verder kijken dan de luistercijfers.
Hoe minder Nederlandstalig hoe beter, 5 % vind ik wel de max.
Nederlandse fabrikaat mag dan wel weer richting de 20% met uitzondering van de Davina's, Maantjes, Suzannetjes en Freekjes. :D

Waarom je platen uit het oostblok zou moeten draaien is me niet geheel duidelijk, daar zit niemand op te wachten.

Al met al heb ik het idee dat jij wel voelt voor het radio 2 van vroeger, een soort radio 5 zeg maar.

Smid70

Bericht door Smid70 »

Daan! schreef:
26 mar 2020 14:16
Zeker. Horizontaal zorgt voor herkenbaarheid bij de luisteraar. Dat maakt de binding groter met het station en de kans dat de luisteraar weer gaat luisteren ook. Kortom, horizontale programmering zorgt voor meer luisteraars. Zeker op een belangrijk tijdstip in het weekend (09-12).
Horizontaal gaat voor het weekend niet echt op.
Dan moet Spijkers met Koppen ook op zondag moeten want die trekt nu nog niet genoeg luisteraars volgens jou redenering.
Ik denk dat mensen in het weekend anders luisteren en het dan ook van minder belang is.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Smid70 schreef:
26 mar 2020 14:24
Daan! schreef:
26 mar 2020 14:16
Horizontaal gaat voor het weekend niet echt op.
Dan moet Spijkers met Koppen ook op zondag moeten want die trekt nu nog niet genoeg luisteraars volgens jou redenering.
Ik denk dat mensen in het weekend anders luisteren en het dan ook van minder belang is.
Helemaal mee eens. Niet iedereen is van slag als een programma een volgende dag niet te beluisteren is. Dit heet een programmaschema. Daar staat e.e.a. duidelijk in aangegeven. Wanneer je hier wel erge last van hebt, dan heb je elke week (vrijdag op zaterdag) toch een behoorlijk barrière te overwinnen.

Daan!

Bericht door Daan! »

Er ligt natuurlijk ergens een grens in hoever je als zender kunt gaan en er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
Alle muziekzenders hebben een horizontale programmering in het weekend. Dat is natuurlijk niet voor niets.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Smid70 schreef:
26 mar 2020 14:20
Er moet sowieso breder ingezet worden, dat ben ik met je eens. Zo Radio 2 zou wat mij betreft best rond de 25% Nederlandstalige muziek mogen draaien. Om het breed te houden zou dan het streven moeten zijn om een artiest maximaal 1 keer per dag te draaien en ook 1 keer per tijdslot.

Wat ik bij de NPO ook erg mis is de Europese muziek. Het aanbod Duits-, Frans-, Spaans- of Italiaanstalige platen is bedroevend, uit het voormalig Oostblok horen we al helemaal niets. Zo’n Radio 2 zou daar best 10% van mogen draaien.

Zou mooi zijn als Radio 2 hun beperkte format eens echt zou verbreden en verder kijken dan de luistercijfers.
Nederlandse fabrikaat mag dan wel weer richting de 20% met uitzondering van de Davina's, Maantjes, Suzannetjes en Freekjes. :D

Waarom je platen uit het oostblok zou moeten draaien is me niet geheel duidelijk, daar zit niemand op te wachten.

Al met al heb ik het idee dat jij wel voelt voor het radio 2 van vroeger, een soort radio 5 zeg maar.
Geen idee, ik weet niet hoe Radio 2 vroeger klonk. Radio 5 luister ik ook zelden naar.

Wat is er, volgens jou zo slecht aan Nederlandstalige muziek?

Waarom zou je geen goede muziek uit het Oostblok willen horen?

Smid70

Bericht door Smid70 »

26 mar 2020 15:04
Smid70 schreef:

Geen idee, ik weet niet hoe Radio 2 vroeger klonk. Radio 5 luister ik ook zelden naar.

Allebei is niet per definitie iets slechts aan.

Oostblokmuziek ken ik niet maar ik ben er ook niet in geïnteresseerd. En ik vraag me af of de huidige radio 2 luisteraar er op zit te wachten.
En kwalitatief goede Nederlandse muziek is ook niet makkelijk te vinden. Ik ben een muziek liefhebber en dan kan de tekst nog zo goed zijn, als de muziek of uitvoering ruk is (en dat is in mijn optiek meestal het geval) hoef ik het niet te horen.

Beiden hebben uiteraard met mijn persoonlijke smaak te maken.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Smid70 schreef:
26 mar 2020 16:27
26 mar 2020 15:04
Smid70 schreef:

Allebei is niet per definitie iets slechts aan.

Oostblokmuziek ken ik niet maar ik ben er ook niet in geïnteresseerd. En ik vraag me af of de huidige radio 2 luisteraar er op zit te wachten.
En kwalitatief goede Nederlandse muziek is ook niet makkelijk te vinden. Ik ben een muziek liefhebber en dan kan de tekst nog zo goed zijn, als de muziek of uitvoering ruk is (en dat is in mijn optiek meestal het geval) hoef ik het niet te horen.

Beiden hebben uiteraard met mijn persoonlijke smaak te maken.
Ik denk dat de luisteraar (of dat nou Radio 2 is of niet) graag goede muziek hoort. Dàt is belangrijker dan het land waar het vandaan komt of in welke taal het wordt gezongen.

Uiteindelijk heeft het ook met persoonlijke smaak te maken. Voor mij is muziek de combinatie van de tekst, de stem en de muziek. Vind het eigenlijk niet zo relevant in welke taal het is. Ik spreek geen woord Spaans, maar een Spaanstalige plaat kan ik op zijn tijd best waarderen. De stem is in dat geval voor mij meer een soort van muziekinstrument, waardoor het toch een soort geheel wordt.

Dat de uitvoering ruk is herken ik wel. Hoor de laatste jaren best veel muziek die ik ook ruk vind, maar ja, staat toch op 1 in de Top 40, dus kennelijk is er wel een publiek voor.

scstan94

Bericht door scstan94 »

Ik denk dat geen luisteraar er op tegen is om goede muziek uit andere landen te laten horen op Radio2. Ik denk dat de irritatie over het nederlandstalig lied met name komt doordat elke nieuwe single van bepaalde 100%NL artiesten helemaal grijs gedraaid wordt. Elke nieuwe single van een Ilse de Lange, Douwe Bob, Guus Meeuwis of 3J's wordt gehypet op R2.

Wat mij betreft mag R2 wel wat langer wachten met het draaien van zulke liedjes, tot ze iets meer hebben bewezen om eeuwigheidswaarde te hebben. Er wordt elke maand zulke mooie muziek uitgebracht, maar deze zijn amper te horen op R2, maar de nieuwe single van Snelle wordt grijs gedraaid..

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Bij Radio 2 willen ze toch vooral The Beatles en The Stones. En 1 DJ wil vooral meer Abba?

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

scstan94 schreef:
27 mar 2020 09:04
Ik denk dat geen luisteraar er op tegen is om goede muziek uit andere landen te laten horen op Radio2. Ik denk dat de irritatie over het nederlandstalig lied met name komt doordat elke nieuwe single van bepaalde 100%NL artiesten helemaal grijs gedraaid wordt. Elke nieuwe single van een Ilse de Lange, Douwe Bob, Guus Meeuwis of 3J's wordt gehypet op R2.

Wat mij betreft mag R2 wel wat langer wachten met het draaien van zulke liedjes, tot ze iets meer hebben bewezen om eeuwigheidswaarde te hebben. Er wordt elke maand zulke mooie muziek uitgebracht, maar deze zijn amper te horen op R2, maar de nieuwe single van Snelle wordt grijs gedraaid..
Inderdaad goed verwoord van hetgeen wat bij mij meespeelt.

Ed Struijlaart al tig keer weekplaat.

Dennis Dekker

Bericht door Dennis Dekker »

aapdedino schreef:
25 mar 2020 14:03

Emmely de Wilt gaat de uren op zaterdag doen https://pers.npo.nl/persberichten/npo-3 ... ng#content
Het programma krijgt als naam 'Het oor wil ook wat'.
'Mesdames, monsieurs, Le disc-jockey ... est de retour'

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ane Sybesma schreef:
27 mar 2020 09:44
Bij Radio 2 willen ze toch vooral The Beatles en The Stones. En 1 DJ wil vooral meer Abba?
Als je dat denkt heb je de afgelopen jaren niet veel geluisterd. Stones en Beatles komen nog maar heel minimaal in de playlist voor.

Janno

Bericht door Janno »

Ane Sybesma schreef:
27 mar 2020 09:44
Als je radio 2 alleen van de promo's kent zou je dat kunnen denken, ja. Maar het lijkt me verstandiger om af en toe te luisteren om een mening te vormen.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ik hoorde Rob Stenders vanmiddag zeggen dat de Verukkelijke 15 terugkomt vanaf mei. Benieuwd of dit ook echt op radio 2 gaat zijn (wellicht op vrijdagavond), of als podcast.
Laatst gewijzigd door De Nachtwacht op 31 mar 2020 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie