Qmusic algemeen
Moderator: admin6
Re: Qmusic algemeen
En gaan ze de Q escape room eind dit jaar weer in hun eigen gebouw opzetten nadat ze naar Utrecht moesten gaan bij de vorige twee edities?
Ik heb nog in maart rondleiding gedaan bij DPG Media in Vilvoorde en in de Vlaamse studio hebben ze echt wel een raam en dat is geen klein raam.Vliegendereporter schreef: 03 jun 2024 06:52 Net als als in België geen ramen meer in de studio zie ik

Hier enkele foto's van toen de studio in gebruik is genomen in 2019. Hier heb ik foto 1 gevonden & ook in een artikel erover staat die. De andere foto kan hier worden gevonden. Die rode muren links in de studio zijn intussen (5 jaar later) veranderd door een glazen deur (voor de geluidsdichtheid waarschijnlijk). En de grijze muur is nu een doek/muur die ze op regelmatige basis aanpassen (naar bijvoorbeeld een thema of event).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan toch maar eens even over de nieuwe studio van Nederland! Je ziet wel dat een beetje naar de opzet van België is gekeken, maar dat er toch wel duidelijke verschillen zijn.
- Manier van schermen in de achtergrond achter de DJ dezelfde opzet (Nedeland is wel kleiner).
- Nederland heeft links vanaf het uitzicht nog een extra scherm terwijl het in België intussen een doek/muur is die ze aanpassen (naar bijvoorbeeld een thema of event).
- Nederland heeft rechts Qmusic logo en beetje achtergrond staan terwijl België dat gigantisch raam heeft.
- Redactie van Nederland zit dicht bij de studio, in België zitten ze op de werkvloer gok ik.
Voor België is deze opzet dat je kan meekijken in de studio logischer omdat er vaker bezoekers in het gebouw komen. Je kan immers naar daar gaan voor opnames van VTM programma's, mits een groot deel van het gebouw nog altijd opname studio's zijn voor die tv programma's. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je sneller als DJ afgeleid kan worden en dat het kan aanvoelen als mensen die je in een dierentuin bekijken. Maar denk als dat echt zo een probleem was, dat ze dat 5 jaar later wel aangepast hadden.
Voor Nederland is een meer gesloten omgeving ergens logischer omdat het nieuwe DPG Media gebouw veel meer focus is op redactie is en niet zo zeer tv opnames waar bezoekers kunnen komen. En ik zou de keuze om de radio op het gelijksvloer te hebben snappen als je zoals in België zou kunnen meekijken als bezoeker. Maar mits dat niet mogelijk is, is het een rare keuze eigenlijk. Dan denk ik dat het misschien beter was geweest als die studio's bovenaan in het gebouw hadden gestaan. Dan kon je nog aan 1 kant zeggen van de studio (waar nu dat qmusic logo zo beetje staat), laat daar maar natuurlijk licht binnenkomen, en dat je een beetje uitzicht had zoals je dat had op die treinbanen in de achtergrond tot vorige week.
Vormgeving is overigens ook heel mooi. Ik gok dat ze die in België ook wel in gebruik zullen nemen, maar waarschijnlijk pas met het nieuwe radioseizoen in september. Want eerst werken ze toe naar de foute party en daarna is het weer Q Beach House in Oostende tot eind augustus!
De studio met uitzicht op de redactie (zonder microfoonarmen) lijkt alleen bij de ochtendshow (en misschien ook de middagshow) gebruikt te worden. Menno zit namelijk in een andere studio (met microfoonarmen).
In de oude studio klikten ze de microfoons er altijd net voor het einde van de ochtendshow weer in.
Denk dat ze om de beurt in de hoofdstudio zitten. Lijk me niet dat alleen Mattie en Marieke de grote studio gebruikenwouter15 schreef: 03 jun 2024 10:25 In de oude studio klikten ze de microfoons er altijd net voor het einde van de ochtendshow weer in.
Na de zomerFerdi101 schreef: 03 jun 2024 06:26 Mooi de nieuwe studio van Q. Ben ook wel benieuwd wanneer Joe overgaat en hoe die studio eruit ziet.
De grote studio word schijnbaar alleen gebruikt voor grotere shows. dus alleen voor Mattie en Marieke, De middagshow met Domien, en Tom en Bram. Rest van de programma's komen vanuit de wat kleinere studio. Wel zonde zo'n grote dure studio voor 3 shows
-
Nieuwe studio en dan nog 4 toetsenborden en muizen??!!
Anno 2024 had het toch wel met 1 toetsenbord en muis gekund zoals de meeste studio’s hebben!
Anno 2024 had het toch wel met 1 toetsenbord en muis gekund zoals de meeste studio’s hebben!
-
Wou je de Omniplayer computer dan ook de productie software laten draaien? Of het allemaal aan elkaar hangen met vage software? Lekker 2 of 3 toetsenborden in de studio houden. Sommige dingen moet je lekker laten zoals het is: werkend.waeyen schreef: 03 jun 2024 14:47 Nieuwe studio en dan nog 4 toetsenborden en muizen??!!
En we zijn weer terug in de grotere studio, deze keer met microfoonarmen (die je eraf kan halen als Mattie, Marieke en Anne-Marie in de studio zitten).
Ziet er allemaal strak uit hoor die nieuwe studio en ook heel belangrijk......het geluid klinkt weer zoals het hoort.
Lekker vol en warm geluid.
Lekker vol en warm geluid.
Het valt me ook op dat ze 4 microfoon schuiven hebben en maar 3 microfoons, in beide studio's ten opzichte van de oude studio hebben ze dus 1 plekje minder want daar waren der wel 4.
-
Ik vermoed dat ze maar 3 mics hebben neergezet na de ochtendshow. Productie Ruben zit nu waarschijnlijk op een plek waar optioneel ook een microfoon kan worden geplaatst (denk ik).fnlradio schreef: 03 jun 2024 16:22 Het valt me ook op dat ze 4 microfoon schuiven hebben en maar 3 microfoons, in beide studio's ten opzichte van de oude studio hebben ze dus 1 plekje minder want daar waren der wel 4.
Schei toch uit man met je geneuzel! Onderhand elke radiostudio heeft nog maar 1 toetsenbord en muis , en dat werkt gewoon bij iedereen!Fuifganger schreef: 03 jun 2024 15:29Wou je de Omniplayer computer dan ook de productie software laten draaien? Of het allemaal aan elkaar hangen met vage software? Lekker 2 of 3 toetsenborden in de studio houden. Sommige dingen moet je lekker laten zoals het is: werkend.waeyen schreef: 03 jun 2024 14:47 Nieuwe studio en dan nog 4 toetsenborden en muizen??!!