Radio Caroline
Moderator: admin6
Re: Radio Caroline
Volgens het AI zoekmachine van BING is daar niets van terug te vinden in de Britse media.
Graag bron.
Graag bron.
-
Dat kan niet juist zijn. Dat zinnetje over de weigering van Ofcom hoort er niet in te staan.
-
Denk inderdaad dat de redacteur van het artikel in RadioToday het niet helemaal snapte en abusievelijk wat dingen door elkaar heeft gehaald. Artikel lijkt inderdaad niet te kloppen. Zo komt er dus fake news tot stand.
Geschiedenis. Op You tube zag ik een filmmontage waarin de media in 1989 verslag doen van de overval door de Britse en Nederlandse politie op de Ross van Radio Caroline. De oorzaak van die overval zou zijn het storen van een noodfrequentie. Als dat zo is dan is dat niet slim. Niet te populair willen zijn door alleen album tracks uit te zenden om zo de Britse overheid niet uit de tent te lokken en wel op een noodfrequentie uitzenden. Hoe valt dat te rijmen? Wisten ze bij Caroline niet dat men stoorde of wat was er dan wel aan de hand?
Toch zij wisten het, zijn ook meerdere keren gewaarschuwd maar dachten dat niets zul gebeuren. De gebruikte kortegolf frequentie 6215 kHz was een noodfrequentie.
Ja dat dingetje blijft een vreemd iets, waarom werd er zoveel belang aan kortegolf gehecht?
Dat stuk is mij nooit helder geworden, waarom dit haantjes gedrag en waarom alle waarschuwingen negeren.
En zeker een persoon als Peter Chicago moest beter weten toch?
Dat stuk is mij nooit helder geworden, waarom dit haantjes gedrag en waarom alle waarschuwingen negeren.
En zeker een persoon als Peter Chicago moest beter weten toch?
Het was dus bij radio Caroline bekend, moet bijna wel. Die frequentie van 6215 zou wel voordelen hebben gehad anders had men voor een andere gekozen. Zou het met de overlevingsdrang van het Caroline gebeuren te maken hebben gehad waarbij men al het andere (de belangen van anderen en het gevaar voor hun zelf enzovoorts) uit het oog verloor? Er was natuurlijk voortdurend behoefte aan inkomsten, maar door steeds strengere wetten werd het steeds moeilijker om nog wat geld binnen te krijgen dus ging men steeds verder. In een Radio Caroline flyer staat dat men zichzelf in die tijd een beetje door de autoriteiten geaccepteerd onderdeel van het Britse radio landschap waande. Dat kan ook meegespeeld hebben.
Op de kortegolf zond men toen alleen religieuze programma's uit en deze brachten het geld binnen. En een noodfrequentie is altijd vrij natuurlijk en toen was deze frequentie voor noodgevallen niet meer echt nodig omdat men toen al andere mogelijkheden gebruikte.
Ik weet het niet zeker, maar het was waarschijnlijk wel zo dat niet iedereen toen al van die andere mogelijkheden gebruik kon maken. Die frequentie (6215) was daarmee toch nog belangrijk in geval van nood.
Radio Caroline toen:
Weet je wat, ik vraag het wel na bij het agentschap telecom ( Tegenwoordig RDI genaamd.) over die 6215 Khz. Of dat nog steeds een frequentie is die vrijgehouden moet worden. Misschien weet iemand hoe dat zit, anders stuur ik morgen een mail naar het RDI.
Weet je wat, ik vraag het wel na bij het agentschap telecom ( Tegenwoordig RDI genaamd.) over die 6215 Khz. Of dat nog steeds een frequentie is die vrijgehouden moet worden. Misschien weet iemand hoe dat zit, anders stuur ik morgen een mail naar het RDI.
even kijken bij het nationaal frequentie plan.
Als ik kijk op https://en.wikipedia.org/wiki/Internati ... _frequency staat hij nog steeds in het lijstje van frequenties die in gebruik zijn...
Volgend weekend weer Radio Caroline North vanaf de Ross Revenge. Altijd mooie weekenden om te luisteren.