Veranderingen Kink

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
repelsteel

Re: Veranderingen Kink

Bericht door repelsteel »

Peter71 schreef: 14 mar 2024 11:17 Of ze de markt op de kop hebben gezet weet ik niet. De grote zoals Talpa vonden het allemaal wel prima, en kropen in de slachtofferrol door uitstel van de veiling te willen. Omdat zij vonden dat zij nog steeds nadelige invloeden ondervonden van de Corona, en daardoor inkomsten mis liepen. Kink dacht daar anders over, en de rechter blijkbaar ook. Dus had Kink toen al het gelijk aan hun kant. Dat de grote commerciële stations vervolgens miljoenen moesten neertellen, is een feit. Maar dat had ook gebeurt als de veiling later was gekomen. En ik denk dat men mazzel heeft gehad, dat buitenlandse commerciële stations uiteindelijk niet mee hebben geboden. Dus kun je ook stellen dat het leed allemaal erg mee valt, met zoals de zaken nu hebben uitgepakt.

En ja, ik denk dat het ook Calimero gedrag van Kink is, het is inderdaad de grote tegen de kleine. Maar tekent ook het eigenwijze gedachtegoed van Kink, wat zij ook graag zelf naar buiten brengen als "de spookrijders van de nederlandse radio". Dwars tegen de richting in, en niet bang te zijn om op de bek te gaan.
Dank voor je uitgebreide reactie, ik begrijp je gedachtes helemaal.

Wat betreft de veiling: ik was het volledig met je eens geweest, als Kink ook een serieuze speler geweest was en een serieus budget had gehad om een pakket te bemachtigen.
Echter bleek dat niet het geval te zijn, dus hebben ze de radiomarkt miljoenen afhandig gemaakt, terwijl ze er zelf niets mee zijn opgeschoten.
Daarmee vind ik dat ze het radiolandschap in Nederland wel degelijk een oor hebben aangenaaid, om het maar redelijk subtiel uit te drukken.

En het spookrijden: ik vind dat je schoppen hebt en functioneel schoppen. Wat Kink doet, is alles behalve functioneel schoppen.
Functioneel schoppen was geweest als zij het initiatief hadden genomen om samen met de andere radiostations de onderzoeksmethode aan de kaak te stellen en sterk te staan tegen NMO.
Door het weer alleen te doen, vind ik het eerder een publiciteitsstunt. Herrieschoppen om het herrieschoppen. Heeft weinig te maken met effectief de meetmethode aan de kaak stellen.
rodie

Bericht door rodie »

repelsteel schreef: 14 mar 2024 13:11
Peter71 schreef: 14 mar 2024 11:17 Of ze de markt op de kop hebben gezet weet ik niet. De grote zoals Talpa vonden het allemaal wel prima, en kropen in de slachtofferrol door uitstel van de veiling te willen. Omdat zij vonden dat zij nog steeds nadelige invloeden ondervonden van de Corona, en daardoor inkomsten mis liepen. Kink dacht daar anders over, en de rechter blijkbaar ook. Dus had Kink toen al het gelijk aan hun kant. Dat de grote commerciële stations vervolgens miljoenen moesten neertellen, is een feit. Maar dat had ook gebeurt als de veiling later was gekomen. En ik denk dat men mazzel heeft gehad, dat buitenlandse commerciële stations uiteindelijk niet mee hebben geboden. Dus kun je ook stellen dat het leed allemaal erg mee valt, met zoals de zaken nu hebben uitgepakt.

En ja, ik denk dat het ook Calimero gedrag van Kink is, het is inderdaad de grote tegen de kleine. Maar tekent ook het eigenwijze gedachtegoed van Kink, wat zij ook graag zelf naar buiten brengen als "de spookrijders van de nederlandse radio". Dwars tegen de richting in, en niet bang te zijn om op de bek te gaan.
Dank voor je uitgebreide reactie, ik begrijp je gedachtes helemaal.

Wat betreft de veiling: ik was het volledig met je eens geweest, als Kink ook een serieuze speler geweest was en een serieus budget had gehad om een pakket te bemachtigen.
Echter bleek dat niet het geval te zijn, dus hebben ze de radiomarkt miljoenen afhandig gemaakt, terwijl ze er zelf niets mee zijn opgeschoten.
Daarmee vind ik dat ze het radiolandschap in Nederland wel degelijk een oor hebben aangenaaid, om het maar redelijk subtiel uit te drukken.

En het spookrijden: ik vind dat je schoppen hebt en functioneel schoppen. Wat Kink doet, is alles behalve functioneel schoppen.
Functioneel schoppen was geweest als zij het initiatief hadden genomen om samen met de andere radiostations de onderzoeksmethode aan de kaak te stellen en sterk te staan tegen NMO.
Door het weer alleen te doen, vind ik het eerder een publiciteitsstunt. Herrieschoppen om het herrieschoppen. Heeft weinig te maken met effectief de meetmethode aan de kaak stellen.
3 miljoen is een prima budget. Kijk eens naar het buitenland.
Alleen Nederland is zo'n achterlijk land met zulke bedragen.
repelsteel

rodie schreef: 14 mar 2024 19:03 3 miljoen is een prima budget. Kijk eens naar het buitenland.
In 2003 waren ook al bedragen als 80 miljoen betaald voor Noordzee en 538 en RTL zaten volgens mij ook ergens in de 50+ miljoen. En dat was toen een “vergelijkende toets” en dit was een veiling. Dus met 3 miljoen een veiling afdwingen vind ik naïef.
Odeon

Bericht door Odeon »

repelsteel schreef: 14 mar 2024 19:36
rodie schreef: 14 mar 2024 19:03 3 miljoen is een prima budget. Kijk eens naar het buitenland.
In 2003 waren ook al bedragen als 80 miljoen betaald voor Noordzee en 538 en RTL zaten volgens mij ook ergens in de 50+ miljoen. En dat was toen een “vergelijkende toets” en dit was een veiling. Dus met 3 miljoen een veiling afdwingen vind ik naïef.
In 2003 ging kavel A05, waar SLAM! op kwam voor 2,5 miljoen over de toonbank. Dan is 3 miljoen zo gek nog niet voor de afnemende FM-markt, toch? KINK had met name de pech dat bij de veiling van 2023 besloten werd dat het kavel ongeclausuleerd werd.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Odeon schreef: 14 mar 2024 20:30
In 2003 ging kavel A05, waar SLAM! op kwam voor 2,5 miljoen over de toonbank. Dan is 3 miljoen zo gek nog niet voor de afnemende FM-markt, toch? KINK had met name de pech dat bij de veiling van 2023 besloten werd dat het kavel ongeclausuleerd werd.
En dit kavel is nu ongeclausuleerd voor 21 miljoen naar mediahuis gegaan 55 procent dekking geloof ik
rodie

Bericht door rodie »

Odeon schreef: 14 mar 2024 20:30
Dat weet ik, en toen werd dat ook al achterlijk genoemd. Vergeet niet dat 100%NL maar een paar duizend heeft betaald. Dus, het kan wel.
repelsteel

rodie schreef: 14 mar 2024 21:24 Dat weet ik, en toen werd dat ook al achterlijk genoemd. Vergeet niet dat 100%NL maar een paar duizend heeft betaald. Dus, het kan wel.
Nee, in een vergelijkende toets kan het inderdaad wel. Maar een veiling is natuurlijk een ander verhaal.
Een veiling afdwingen met 3 miljoen op zak is niet realistisch.

En spelen met vuur, want de kans was groot dat ze niets zouden krijgen. En toch die zaak doorzetten.
jessica

Bericht door jessica »

Als het in andere landen zoveel goedkoper is om een radiostation te beginnen en een frequentie te bemachtigen, kan Kink zich beter in België gaan vestigen.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

jessica schreef: 15 mar 2024 01:58 Als het in andere landen zoveel goedkoper is om een radiostation te beginnen en een frequentie te bemachtigen, kan Kink zich beter in België gaan vestigen.
Daar hebben ze Willy al, en ik vermoed dat die qua klankkleur veel beter bij de Vlaamse markt passen dan de "Veronica-stijl" van KINK.
repelsteel schreef: 14 mar 2024 13:11 Wat betreft de veiling: ik was het volledig met je eens geweest, als Kink ook een serieuze speler geweest was en een serieus budget had gehad om een pakket te bemachtigen.
Uitgaande van dezelfde voorwaarden als bij de eerdere veiling waren ze een serieuze speler. Het valt KINK niet aan te rekenen dat de overheid besloot bijna alle geclausuleerde kavels om te zetten naar ongeclausuleerd. En "ze hebben het radiolandschap een oor aangenaaid"... da's echt onzin. Het is een commerciële markt, en de partijen hebben zelf ervoor gekozen deze bedragen te bieden. Bij de eerdere veiling is ook aangegeven dat de vergunningen niet eindeloos waren. De andere partijen hebben zelf geprobeerd de markt te verzieken door te lobbyen om de veiling uit te stellen, maar kregen terecht uiteindelijk nul op rekest.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
repelsteel

waterveenmos schreef: 15 mar 2024 09:53 Uitgaande van dezelfde voorwaarden als bij de eerdere veiling waren ze een serieuze speler. Het valt KINK niet aan te rekenen dat de overheid besloot bijna alle geclausuleerde kavels om te zetten naar ongeclausuleerd. En "ze hebben het radiolandschap een oor aangenaaid"... da's echt onzin. Het is een commerciële markt, en de partijen hebben zelf ervoor gekozen deze bedragen te bieden. Bij de eerdere veiling is ook aangegeven dat de vergunningen niet eindeloos waren. De andere partijen hebben zelf geprobeerd de markt te verzieken door te lobbyen om de veiling uit te stellen, maar kregen terecht uiteindelijk nul op rekest.
Uitgaande van de eerdere voorwaarden vind ik al naïef, we waren 20(!) jaar verder. Als je dan uitgaat van de oude voorwaarden is dat natuurlijk niet slim. Dat is ook gebleken.
De partijen hebben natuurlijk niet zelf gekozen om deze bedragen te bieden, ze moesten wel. Een Radio 10 kan simpelweg zijn FM-frequentie niet verliezen, dan is het station al snel ter ziele. Als de bedragen tijdens een veiling maar blijven op-lopen, zul je dus ook moeten blijven bieden. Totdat je een kabel hebt, anders kun je je zender opdoeken.

Getuige ook het feit dat het geld op was toen het Joost Zuurbier-kavel geveild werd: de potten waren gewoon leeg.

De veiling uitstellen is niet de markt verzieken, het is proberen om niet weer minimaal 15 miljoen neer te moeten tellen, maar eerst nog wat omzet te maken voordat je weer zoveel geld moet investeren. Dat is zeer begrijpelijk natuurlijk, ook dat is vrije markt: als je zo'n investering moet doen, ga je natuurlijk eerst onderzoeken of er nog meer mogelijkheden zijn.
Dus dat Kink dat toch heeft aangevochten met zelf een schrale 3 miljoen op zak is natuurlijk gewoon concurrentje pesten.
Ik weet dat de liefde voor Kink hoog zit bij sommigen hier, helemaal prima natuurlijk. Maar ze hebben het Nederlandse radiolandschap natuurlijk echt schade aangericht. En nu zitten ze alsnog met een regionaal FM-pakket.
Zenz

Bericht door Zenz »

Botttom line: de frequentieveiling heeft de overheid €152,8 miljoen opgeleverd. Dat is 152,8 miljoen euro die NIET geïnvesteerd gaat worden in de makers, of in innovatie. Dat is slecht voor het medium, slecht voor de merken, slecht voor de luisteraars.

Uit de jaarcijfers van Audify blijkt dat in 2023 nog 30% van de beluistering via FM plaatsvond. Dat aandeel is al jaren dalende, maar het is nog steeds té groot om de stekker er uit te trekken. Of, beter: het uitzetten van FM vergt nog steeds meer visie en moed dan beschikbaar is in ons radiowereldje, want het rendeert nog steeds. Tegelijkertijd is het maar zeer de vraag wanneer de kosten van het in de lucht houden van de zenders en masten níet meer opwegen tegen het beluisteringsaandeel. De lijntjes van de stijgende kosten en de dalende beluisteringsaandelen verder doortrekkend, zou het mij niet verbazen als zo rond 2030 de ene na de andere zendgemachtigde de stekker er uit trekt, omdat FM simpelweg niet meer rendabel is.

In zekere zin is Kink wellicht nu al de winnaar: door hun acties hebben ze hun concurrenten gedwongen enorme bedragen te investeren in stervende technologie, geld dat ze nu niet meer kunnen besteden aan het verbeteren van het product. Alleen jammer dat de motivatie rancune was (wat die 'winst' een hele vervelende smaak geeft en Kink tot paria van de radiowereld gemaakt heeft), dat de rest van de makers en de luisteraars de dupe zijn (want al die miljoenen moeten toch worden terugverdiend, dus dat gaan we terugzien in bezuinigingen op personeel en verarming van het aanbod, eenheidsworst voor de massa) én dat Kink het geld dat ze uitgespaard hebben niet inzet om hun eigen product te verbeteren en te innoveren, maar om kansloze rechtszaken te bekostigen.

Waardoor de uiteindelijke winnaars de advocaten en consultants zijn - en de overheid, dus.
Zenz

Bericht door Zenz »

repelsteel schreef: 15 mar 2024 10:36 Dus dat Kink dat toch heeft aangevochten met zelf een schrale 3 miljoen op zak is natuurlijk gewoon concurrentje pesten.
Dit. En bedenk: er was helemaal geen pakket met een clausule die paste bij het Kink format. Dus ze moesten óf voor een appel en een ei een ongeclausuleerd kavel bemachtigen waarop Kink Kink mocht blijven (wat niet ging gebeuren, met zoveel bieders met diepere zakken), óf een geclausuleerd kavel bemachtigen en hun format volledig op de schop gooien (waarmee Kink Kink niet meer zou zijn).
Odeon

Bericht door Odeon »

repelsteel schreef: 14 mar 2024 22:23
rodie schreef: 14 mar 2024 21:24 Dat weet ik, en toen werd dat ook al achterlijk genoemd. Vergeet niet dat 100%NL maar een paar duizend heeft betaald. Dus, het kan wel.
Nee, in een vergelijkende toets kan het inderdaad wel. Maar een veiling is natuurlijk een ander verhaal.
Een veiling afdwingen met 3 miljoen op zak is niet realistisch.

En spelen met vuur, want de kans was groot dat ze niets zouden krijgen. En toch die zaak doorzetten.
Maar wat had KINK te verliezen? Ze hadden geen FM frequentie.
Odeon

Bericht door Odeon »

Zenz schreef: 15 mar 2024 14:40
repelsteel schreef: 15 mar 2024 10:36 Dus dat Kink dat toch heeft aangevochten met zelf een schrale 3 miljoen op zak is natuurlijk gewoon concurrentje pesten.
Dit. En bedenk: er was helemaal geen pakket met een clausule die paste bij het Kink format.
Op kavel A05 zat een clausule: alternatieve muziek. Perfect passend bij KINK, naar mijn mening.
Zenz

Bericht door Zenz »

Odeon schreef: 15 mar 2024 15:11
Zenz schreef: 15 mar 2024 14:40
Dit. En bedenk: er was helemaal geen pakket met een clausule die paste bij het Kink format.
Op kavel A05 zat een clausule: alternatieve muziek. Perfect passend bij KINK, naar mijn mening.
De clausule was: Tussen 07.00 uur en 19.00 uur dient het programma voor 95% uit muziek te bestaan, waarvan ten hoogste 7,5% in een van de gangbare hitlijsten voor popmuziek staat of heeft gestaan. Daarnaast dient tenminste 50% van de gedraaide muziekproducties niet langer dan één jaar geleden uitgebracht te zijn en wordt er geen (moderne) klassieke- of jazzmuziek uitgezonden.

Daarmee zou Kink alleen tussen 19 en 7 uur nog het huidige format kunnen draaien ;-)

Dat kavel was weliswaar oorspronkelijk 'made for Kink' bij de veiling van 2003, toen Kink uiteindelijk niet mee bood. Maar ondertussen is Kink veranderd. En: de minimumprijs voor dat kavel bij de veiling in 2023 was in november '22 vastgesteld op € 4.782.000,-
Plaats reactie