Veranderingen Kink

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Odeon

Re: Veranderingen Kink

Bericht door Odeon »

repelsteel schreef: 12 mar 2024 23:04 Er is nogal een verschil tussen vraagtekens zetten bij de luistercijfers of de radiowereld verdenken van een samenzwering tegen Kink.
Dat laatste is nogal bizar, vind je zelf ook niet?
En wat is de bron van dit alles? Volgens mij komt alles zo'n beetje één-op-één van een artikel van de website van Marketingreport vandaan. Uitgezonderd enkele zinsnedes van de directeur van NMO zou het mij heel aannemelijk in de oren klinken dat de schrijver zijn fantasie misschien wel iets teveel heeft losgelaten, in het hele artikel is niemand van KINK gequote of aangehaald en doet het woord 'samenzwering' het goed bij de clicks.

Overigens vind ik het jammer dat de discussie hier vaak opvalt door veelal slecht gefundeerde one-liners en dat een gesprek zich amper verplaatst dichtbij een bron. Want de discussie zou toch moeten gaan over de meetmethodes binnen het NMO? In de oude methode haalt KINK uiteindelijk (ik heb de cijfers even niet bij de hand, dus uit het hoofd) 0,8 tot 0,9% (en zelfs een meting van 1%), terwijl bij de start van de nieuwe methode KINK direct terugvalt naar 0,3 tot 0,4% en inmiddels iets lijkt op te kruipen richting de 0,4%-0,5%. Dan wil je dit als radiostation toch onderzocht hebben. Je marktaandeel is gehalveerd hè! En tsja...Grand Prix Radio en Decibel bij de laatste meting, dat heeft toch genoeg voer gegeven om hier eens in te duiken.
tonvanhoof

Bericht door tonvanhoof »

Ik denk dat de journalist in kwestie een smeuig verhaal heeft gemaakt en dat zoals altijd de mensheid hier weer als makke schapen achteraan loopt. En zo wordt er een publieke mening bepaald. En dat gebeurt niet alleen met juice maar ook met dit soort zaken. Eigenlijk best kwalijk te noemen.

Eigenlijk snap ik wel dat Kink een betere inzage en onderzoek wenst van de rapportage. Als dit een verdubbeling betreft van de luistercijfers (wat met 0,5% naar 1,0% gemakkelijker te bewerkstelligen valt dan me 4,0% uiteraard) betekent dat veel voor Kink en de eventuele investeerders. En wat niet te denken van reclame-inkomsten. Ik snap volledig dat zij vinden dat een uitgebreider onderzoek daarvoor nodig is en willen daar alles op alles op zetten. Als ze dat niet zouden doen dan zouden ze het té gelaten ondergaan. Nee, ik begrijp dit volledig.

En ik vind het kwalijk dat mensen (ook hier) te gepolariseerd reageren en hun onderbuik laten regeren. Probeer het eens vanaf de andere kant te bekijken....
Stophoest

Bericht door Stophoest »

tonvanhoof schreef: 13 mar 2024 10:52 Ik denk dat de journalist in kwestie een smeuig verhaal heeft gemaakt en dat zoals altijd de mensheid hier weer als makke schapen achteraan loopt. En zo wordt er een publieke mening bepaald. En dat gebeurt niet alleen met juice maar ook met dit soort zaken. Eigenlijk best kwalijk te noemen.

Eigenlijk snap ik wel dat Kink een betere inzage en onderzoek wenst van de rapportage. Als dit een verdubbeling betreft van de luistercijfers (wat met 0,5% naar 1,0% gemakkelijker te bewerkstelligen valt dan me 4,0% uiteraard) betekent dat veel voor Kink en de eventuele investeerders. En wat niet te denken van reclame-inkomsten. Ik snap volledig dat zij vinden dat een uitgebreider onderzoek daarvoor nodig is en willen daar alles op alles op zetten. Als ze dat niet zouden doen dan zouden ze het té gelaten ondergaan. Nee, ik begrijp dit volledig.

En ik vind het kwalijk dat mensen (ook hier) te gepolariseerd reageren en hun onderbuik laten regeren. Probeer het eens vanaf de andere kant te bekijken....
Precies. Want het is mij TE toevallig dat Decibel (die zojuist zijn frequenties aan Kink laat) en nu dus alleen digitaal+DAB te ontvangen is ineens betere luistercijfers heeft en Kink er niets bij wint.
Je hebt kink- en stophoest.
Stophoest

Bericht door Stophoest »

Decibel met FM op z'n hoogst 0,7 % en na het verhuren van de FM frequenties (toch de belangrijkste distributiemethode) aan Kink ineens 2,3 procent? En Kink zal op zijn beurt er niets bij winnen? Nah, en gij geloofd dat.
Je hebt kink- en stophoest.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

We gaan het vandaag zien of het gecorrigeerd is of niet.
Odeon

Bericht door Odeon »

Dubbel. Excuus...ik heb mezelf aangehaald met een onbedoelde muisklik.
jordiv30

Bericht door jordiv30 »

Dat de FM-luistercijfers van Kink nu nog bij Decibel gerekend worden lijkt een logische conclusie, maar dat verklaart niet waarom alleen de luistertijd van Decibel explosief is toegenomen. Het weekbereik is (zoals verwacht na het verdwijnen van FM-dekking) gedaald. Ook met Kink op die frequenties verwacht ik niet dat de luistertijd opeens tot over de 5 uur per dag gestegen is.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Tja, luistertijd wordt heel belangrijk gemaakt in deze methode. Met niet al te veel NMO-Appgebruikers hoeven er waarschijnlijk maar een paar mensen de hele dag Decibel aan te zetten en de luistertijd knalt door het dak.
Molis

Bericht door Molis »

Lijkt erop dat de decibel cijfers inderdaad voor KINK waren

Decibel deze week op 0 en KINK meer dan verdubbeld.

https://www.spreekbuis.nl/luistercijfer ... voor-kink/
Pot

Bericht door Pot »

Molis schreef: 13 mar 2024 17:32 Lijkt erop dat de decibel cijfers inderdaad voor KINK waren

Decibel deze week op 0 en KINK meer dan verdubbeld.

https://www.spreekbuis.nl/luistercijfer ... voor-kink/
Goed kijken natuurlijk. KINK is er op vooruitgegaan, ook door de KINK

Decibel is qua bereik gewoon gelijk gebleven, maar er zat daar waarschijnlijk gewoon een fout in luistertijd. Geen idee wat het precies is (geweest), maar bedenk wel dat er waarschijnlijk een handjevol respondenten zijn geweest (gezien het kleine bereik). Dus als iemand op een of andere manier vijf dagen vijf uur per dag luistert en de rest 'gewoon' een halfuurtje, dan kom je op zo'n idioot hoog gemiddelde uit. Nogmaals, geen hard bewijs, maar ook dat is niet uitgesloten lijkt mij.

Anderzijds zou het ook zo kunnen zijn dat er gewoon luistertijd verkeerd is opgeteld. Daar is namelijk vooral de winst mee behaald afgelopen week.

Van dat samenzweringsgedoe geloof ik niks.
repelsteel

Bericht door repelsteel »

tonvanhoof schreef: 13 mar 2024 10:52 En ik vind het kwalijk dat mensen (ook hier) te gepolariseerd reageren en hun onderbuik laten regeren. Probeer het eens vanaf de andere kant te bekijken....
Geen idee of je mij hiermee bedoelt, mijn reactie was enkel op het artikel van Radiowereld, een platform dat ik al jaren serieus nam. “Nam” inderdaad, want Inmiddels zie ik in dat dit artikel inderdaad veel te sensatiebelust is geschreven en dat er geen wederhoor gedaan lijkt te zijn. Dus ik ga het lezen van Radiowereld-artikelen veel kritischer doen vanaf nu.

Daarnaast heeft KINK natuurlijk nu de naam dat ze nogal veel rechtszaken starten en er zelfs weer één hebben teruggetrokken, waardoor ik ze op het vlak van dit soort zaken totaal niet serieus meer kan nemen. Dat bij elkaar opgeteld, leek het mij een plausibel verhaal. De context en de vaak aangenomen slachtofferrol van KINK (zo zie ik dat), hebben ook aan dit beeld bijgedragen.

Dus: vraagtekens zetten bij het NMO snap ik ook helemaal, dat doet Radiowereld ook met een artikel over de cijfers van Decibel.

Maar een inval van een deurwaarder bij het NMO vind ik ook nog steeds vrij extreem. Zeker nu de rechter heeft gezegd dat ze eerst eens met elkaar om tafel moeten. Blijkbaar was dat nog niet eens gebeurd, maar stond de deurwaarder al wel aan de deur.

Ik vind dit soort dingen van KINK (ook het afdwingen van een FM-herverdeling zonder zelf de financiën te hebben om serieus mee te doen) gewoon extreem. Is niet zo vreemd vind ik.
tonvanhoof

Bericht door tonvanhoof »

Nee, de opmerking was in het algemeen, niet persoonlijk naar jou. Als je voorlaatste was is, ben ik het wel eens met die alinea inderdaad. Maar ik denk niet dat we ooit alle ins en outs zullen weten…
Peter71

Bericht door Peter71 »

repelsteel schreef: 13 mar 2024 22:10
tonvanhoof schreef: 13 mar 2024 10:52 En ik vind het kwalijk dat mensen (ook hier) te gepolariseerd reageren en hun onderbuik laten regeren. Probeer het eens vanaf de andere kant te bekijken....
Geen idee of je mij hiermee bedoelt, mijn reactie was enkel op het artikel van Radiowereld, een platform dat ik al jaren serieus nam. “Nam” inderdaad, want Inmiddels zie ik in dat dit artikel inderdaad veel te sensatiebelust is geschreven en dat er geen wederhoor gedaan lijkt te zijn. Dus ik ga het lezen van Radiowereld-artikelen veel kritischer doen vanaf nu.

Daarnaast heeft KINK natuurlijk nu de naam dat ze nogal veel rechtszaken starten en er zelfs weer één hebben teruggetrokken, waardoor ik ze op het vlak van dit soort zaken totaal niet serieus meer kan nemen. Dat bij elkaar opgeteld, leek het mij een plausibel verhaal. De context en de vaak aangenomen slachtofferrol van KINK (zo zie ik dat), hebben ook aan dit beeld bijgedragen.

Dus: vraagtekens zetten bij het NMO snap ik ook helemaal, dat doet Radiowereld ook met een artikel over de cijfers van Decibel.

Maar een inval van een deurwaarder bij het NMO vind ik ook nog steeds vrij extreem. Zeker nu de rechter heeft gezegd dat ze eerst eens met elkaar om tafel moeten. Blijkbaar was dat nog niet eens gebeurd, maar stond de deurwaarder al wel aan de deur.

Ik vind dit soort dingen van KINK (ook het afdwingen van een FM-herverdeling zonder zelf de financiën te hebben om serieus mee te doen) gewoon extreem. Is niet zo vreemd vind ik.
Is dat zo? Kruipt kink constant in de slachtofferrol, of willen ze openheid van zaken? En willen ze gewoon het naadje van de kous weten. Als die gegevens niet normaal naar buiten worden gebracht, dan kan het inderdaad handig zijn om een rechtszaak te starten. Ook Kink heeft recht op duidelijkheid van zaken. Toch wel vreemd dat er in ene een positieve ommekeer is, na de aankondiging van die rechtszaak, en de mededeling dat de luistercijfers voor Decibel wel extreem hoog waren. kink durft tenminste de nek uit te steken, en de NMO te verplichten openheid van zaken te laten geven. Dat kan voor iedereen erg verhelderend werken, ook voor andere radiozenders bv
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Zo kun je er inderdaad ook naar kijken, ik geef ze ook groot gelijk dat ze het NMO willen onderzoeken.

Met slachtofferrol bedoel ik vooral hoe ze de hele markt op zijn kop gezet hebben omdat zij recht meenden te hebben op een FM -frequentie.
De andere commerciële radiostations hebben nu noodgedwongen miljoenen moeten neerleggen om überhaupt de komende 12 jaar op FM uit te kunnen zenden. Dat is wel degelijk aan Kink te “danken”.
En in deze zaak tegen NMO meteen met een deurwaarder aankomen. Ze zoeken nogal de sensatie op en ik ervaar dat zelf als slachtofferrol.

Ze hadden ook in samenwerking met alle andere radiostations deze zaak kunnen starten bijvoorbeeld. Maar het is meteen weer in de Calimero rol.
Peter71

Bericht door Peter71 »

repelsteel schreef: 14 mar 2024 10:28 Zo kun je er inderdaad ook naar kijken, ik geef ze ook groot gelijk dat ze het NMO willen onderzoeken.

Met slachtofferrol bedoel ik vooral hoe ze de hele markt op zijn kop gezet hebben omdat zij recht meenden te hebben op een FM -frequentie.
De andere commerciële radiostations hebben nu noodgedwongen miljoenen moeten neerleggen om überhaupt de komende 12 jaar op FM uit te kunnen zenden. Dat is wel degelijk aan Kink te “danken”.
En in deze zaak tegen NMO meteen met een deurwaarder aankomen. Ze zoeken nogal de sensatie op en ik ervaar dat zelf als slachtofferrol.

Ze hadden ook in samenwerking met alle andere radiostations deze zaak kunnen starten bijvoorbeeld. Maar het is meteen weer in de Calimero rol.
Of ze de markt op de kop hebben gezet weet ik niet. De grote zoals Talpa vonden het allemaal wel prima, en kropen in de slachtofferrol door uitstel van de veiling te willen. Omdat zij vonden dat zij nog steeds nadelige invloeden ondervonden van de Corona, en daardoor inkomsten mis liepen. Kink dacht daar anders over, en de rechter blijkbaar ook. Dus had Kink toen al het gelijk aan hun kant. Dat de grote commerciële stations vervolgens miljoenen moesten neertellen, is een feit. Maar dat had ook gebeurt als de veiling later was gekomen. En ik denk dat men mazzel heeft gehad, dat buitenlandse commerciële stations uiteindelijk niet mee hebben geboden. Dus kun je ook stellen dat het leed allemaal erg mee valt, met zoals de zaken nu hebben uitgepakt.

En ja, ik denk dat het ook Calimero gedrag van Kink is, het is inderdaad de grote tegen de kleine. Maar tekent ook het eigenwijze gedachtegoed van Kink, wat zij ook graag zelf naar buiten brengen als "de spookrijders van de nederlandse radio". Dwars tegen de richting in, en niet bang te zijn om op de bek te gaan.
Plaats reactie