KinkFM terug

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Joop

Re: KinkFM terug

Bericht door Joop » 08 nov 2019 14:36

Op het eerste oog is het een goede lijst! Zolang ze dat niet teveel doen, kan ik het prima hebben :)

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 08 nov 2019 14:41

Zou zo mijn top 100 kunnen zijn -bier

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 11 nov 2019 14:27

LokaleSter schreef:
05 nov 2019 19:26
Alleen weet ik niet of radiostations die lijstjes dan serieus nemen. Bij Q-music staan er dan toch veel liedjes in die in de rest van het jaar niet verder komen dan 'het foute uur'.
Dat is het verschil tussen een cashcow als Q Music en een liefhebbers-zender als KINK. Q bestaat bij gratie van reclame, KINK bestaat voor de muziek. En dan is luisteren naar wat de luisteraars willen niet onlogich. Zij schakelen immers speciaal in op een zender die je niet met een sterke FM-frequentie en schreeuwerige reclamecampagne door de strot wordt geduwd, maar hebben er al moeite voor gedaan.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 11 nov 2019 14:41

waterveenmos schreef:
11 nov 2019 14:27
LokaleSter schreef:
05 nov 2019 19:26
Alleen weet ik niet of radiostations die lijstjes dan serieus nemen. Bij Q-music staan er dan toch veel liedjes in die in de rest van het jaar niet verder komen dan 'het foute uur'.
Dat is het verschil tussen een cashcow als Q Music en een liefhebbers-zender als KINK. Q bestaat bij gratie van reclame, KINK bestaat voor de muziek. En dan is luisteren naar wat de luisteraars willen niet onlogich. Zij schakelen immers speciaal in op een zender die je niet met een sterke FM-frequentie en schreeuwerige reclamecampagne door de strot wordt geduwd, maar hebben er al moeite voor gedaan.
Mijn DAB+ radio aanzetten kost mij net zoveel moeite als mijn FM radio aanzetten, dus dat kost mij geen enkele moeite. Gebruik de FM eigenlijk alleen nog voor lokale radio.

Maar behalve dat Q-music er voor het grote publiek is en KINK radio maakt voor liefhebbers is er geen verschil tussen die radiostations.

Orange

Bericht door Orange » 11 nov 2019 14:56

waterveenmos schreef:
11 nov 2019 14:27
Liefhebbers-zender? Wat is dat precies?
Ik ben bijvoorbeeld liefhebber van 538 en de muziek die daar wordt gedraaid. En net als 538 en Q moet Kink ook inkomsten hebben en bestaat dus bij de gratie van reclame.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 11 nov 2019 15:06

LokaleSter schreef:
11 nov 2019 14:41
Mijn DAB+ radio aanzetten kost mij net zoveel moeite als mijn FM radio aanzetten, dus dat kost mij geen enkele moeite. Gebruik de FM eigenlijk alleen nog voor lokale radio.
Oké, maar ik denk dat de meesten op dit forum niet behoren tot de dwarsdoorsnede van radioluisteraars. En het gros van de Nederlanders heeft nu eenmaal nog geen DAB+.
Orange schreef:
11 nov 2019 14:56
Liefhebbers-zender? Wat is dat precies?
Ik ben bijvoorbeeld liefhebber van 538 en de muziek die daar wordt gedraaid. En net als 538 en Q moet Kink ook inkomsten hebben en bestaat dus bij de gratie van reclame.
Ik denk dat je dat verschil met name kunt vinden in de grote mate van uitwisselbaarheid van de muziekkeuze van de verschillende Talpa's en Q Music enerzijds, en KINK anderzijds. En dat KINK echt heel duidelijk "music oriented" is, daar waar veel van die andere hier genoemde zenders toch ook een heel belangrijke rol hebben weggelegd voor personality-radio, showbiz-nieuwtjes, sport of lach- of ik schiet-radio. Van beide zijn liefhebbers te vinden, en daar is niks mis mee, maar het is wel duidelijk verschillend. En zenders als Q, 538 en 10 doen daarbij denk ik toch meer wat de adverteerder wil -ze zijn er immers vooral voor de winst van de grote marktpartijen die erachter staan-, en KINK is opgericht uit liefhebberij voor muziek.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 11 nov 2019 15:11

waterveenmos schreef:
11 nov 2019 15:06
LokaleSter schreef:
Oké, maar ik denk dat de meesten op dit forum niet behoren tot de dwarsdoorsnede van radioluisteraars. En het gros van de Nederlanders heeft nu eenmaal nog geen DAB+.
Dat klopt, maar die luisteren ook niet naar KINK.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 11 nov 2019 15:33

LokaleSter schreef:
11 nov 2019 15:11
waterveenmos schreef:
LokaleSter schreef:
Dat klopt, maar die luisteren ook niet naar KINK.
Dat is dus mijn punt.

jessica

Bericht door jessica » 11 nov 2019 16:03

Mensen die naar Kink willen luisteren kopen speciaal een DAB+radio voor in huis of in de auto. De mensen die naar radio5 willen luisteren overigens ook. Dit soort stations heeft een grote binding met de luisteraar. Gemiddeld heeft 20% een Dab+radio. Bij de radio5 en Kink luisteraar ligt dit percentage veel hoger.

Orange

Bericht door Orange » 12 nov 2019 13:19

waterveenmos schreef:
Ik denk dat je dat verschil met name kunt vinden in de grote mate van uitwisselbaarheid van de muziekkeuze van de verschillende Talpa's en Q Music enerzijds, en KINK anderzijds. En dat KINK echt heel duidelijk "music oriented" is, daar waar veel van die andere hier genoemde zenders toch ook een heel belangrijke rol hebben weggelegd voor personality-radio, showbiz-nieuwtjes, sport of lach- of ik schiet-radio. Van beide zijn liefhebbers te vinden, en daar is niks mis mee, maar het is wel duidelijk verschillend. En zenders als Q, 538 en 10 doen daarbij denk ik toch meer wat de adverteerder wil -ze zijn er immers vooral voor de winst van de grote marktpartijen die erachter staan-, en KINK is opgericht uit liefhebberij voor muziek.
Dat de radiostations verschillen, klopt als een bus. Maar ik vind die term liefhebberij erg ingewikkeld. KINK is wellicht opgericht uit liefhebberij voor muziek, maar 538 is opgericht uit liefhebberij voor radio. En jij schetst blijkbaar graag dat de Talpazenders er zijn voor de bankrekening van John de Mol, maar hij doet wij hij doet ook omdat hij graag een radio- en televisie-imperium heeft. Dat kan ook uit liefhebberij (en nostalgie) zijn.

Je probeert een onderscheid te maken waar iets van een oordeel doorheen klinkt. Mijn vermoeden is dat in jouw gedachtegang een dj bij KINK het echt uit liefhebberij doet en een dj bij 538 vooral commercieel plaatjes aan elkaar praat. Maar zoals ik Mark Labrand laatst hoorde zeggen op de radio dat zijn werk een uit de hand gelopen hobby is, geldt dat zowel voor de KINK-dj's als de niet-KINK dj's.

Even als (oud) voorbeeld de overstap van Coen en Sander van publiek naar commercieel. Het is mooi voor ze dat ze meer kunnen verdienen. Maar het is vooral ook een interessante overstap omdat je naar een echt radiobedrijf gaat ipv de stroperige publieke omroep en omdat een andere werkgever/werkomgeving ook gezond kan zijn. Dat soort argumenten wegen vaak zwaarder bij dat soort keuzes dan het salaris. Geldt idem voor Gerard Ekdom.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 12 nov 2019 13:26

Orange schreef:
12 nov 2019 13:19
waterveenmos schreef:
Dat de radiostations verschillen, klopt als een bus. Maar ik vind die term liefhebberij erg ingewikkeld. KINK is wellicht opgericht uit liefhebberij voor muziek, maar 538 is opgericht uit liefhebberij voor radio. En jij schetst blijkbaar graag dat de Talpazenders er zijn voor de bankrekening van John de Mol, maar hij doet wij hij doet ook omdat hij graag een radio- en televisie-imperium heeft. Dat kan ook uit liefhebberij (en nostalgie) zijn.

Je probeert een onderscheid te maken waar iets van een oordeel doorheen klinkt. Mijn vermoeden is dat in jouw gedachtegang een dj bij KINK het echt uit liefhebberij doet en een dj bij 538 vooral commercieel plaatjes aan elkaar praat. Maar zoals ik Mark Labrand laatst hoorde zeggen op de radio dat zijn werk een uit de hand gelopen hobby is, geldt dat zowel voor de KINK-dj's als de niet-KINK dj's.

Even als (oud) voorbeeld de overstap van Coen en Sander van publiek naar commercieel. Het is mooi voor ze dat ze meer kunnen verdienen. Maar het is vooral ook een interessante overstap omdat je naar een echt radiobedrijf gaat ipv de stroperige publieke omroep en omdat een andere werkgever/werkomgeving ook gezond kan zijn. Dat soort argumenten wegen vaak zwaarder bij dat soort keuzes dan het salaris. Geldt idem voor Gerard Ekdom.
Toch denk ik dat salaris ook wel helpt. :))

Orange

Bericht door Orange » 12 nov 2019 13:30

LokaleSter schreef:
12 nov 2019 13:26
Toch denk ik dat salaris ook wel helpt. :))
Goh, echt?

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 12 nov 2019 14:24

Orange schreef:
Dan klopt je vermoeden niet: ik beweer nergens dat de dj's niet allemaal intrinsiek gemotiveerd zijn om radio te maken. Wél dat het om heel verschillende zenders draait, met een verschillende focus en motivatie.

castmember

Bericht door castmember » 12 nov 2019 14:44

Verschillende focus ben ik met je eens . . . verschillende motivatie geloof ik niet.

Michiel Veenstra had niet aan het roer gaan staan bij KINK als hij er niet het vertrouwen in had dat hij met KINK van een underdog positie kon groeien naar een partij die er in de radio wereld wel echt toe doet. Dus ondanks de hunkering naar de alternatieve muziek met een nadruk op alternatieve classics is er ook bij KINK een commercieel belang aanwezig. En daar zit verder geen waarde oordeel in, maar in die zin is KINK echt niet anders dan 538 of Q music of welke andere commerciele partij dan ook. Buiten het feit dat ze een heel stuk kleiner nog zijn.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Orange

Bericht door Orange » 12 nov 2019 15:56

waterveenmos schreef:
12 nov 2019 14:24
Orange schreef:
Dan klopt je vermoeden niet: ik beweer nergens dat de dj's niet allemaal intrinsiek gemotiveerd zijn om radio te maken. Wél dat het om heel verschillende zenders draait, met een verschillende focus en motivatie.
Dat het verschillende zenders zijn, gaf ik ook al aan. Maar het woord liefhebberij kan ik niet plaatsen als onderscheidend.

Plaats reactie