Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
Ane Sybesma

Re: Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Bericht door Ane Sybesma » 23 mar 2018 09:42

GerjanOpDreef schreef:
22 mar 2018 12:49
In de basis heb ik ook moeite met een bemoeizuchtige overheid, omdat het vaak onredelijke bemoeizucht is. 10% regio-gerichtheid is absoluut niet onredelijk, want valt daar komen de meeste radiostations nu ook al aan.

Een regionale omroep kan ook gewoon geld verdienen met regio-gerichtheid door advertentieruimte te verkopen aan bedrijven in de regio.
Het blijft een onzinnige bemoeizuchtige regel in mijn ogen. Het kan, het is niet onmogelijk vind ik nog steeds een slechte reden voor de verplichting.

Noem het dan gewoon een lokale omroep en hou de hand op bij de overheid.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 23 mar 2018 18:27

Ane Sybesma schreef:
23 mar 2018 09:42
GerjanOpDreef schreef:
22 mar 2018 12:49
In de basis heb ik ook moeite met een bemoeizuchtige overheid, omdat het vaak onredelijke bemoeizucht is. 10% regio-gerichtheid is absoluut niet onredelijk, want valt daar komen de meeste radiostations nu ook al aan.

Een regionale omroep kan ook gewoon geld verdienen met regio-gerichtheid door advertentieruimte te verkopen aan bedrijven in de regio.
Het blijft een onzinnige bemoeizuchtige regel in mijn ogen. Het kan, het is niet onmogelijk vind ik nog steeds een slechte reden voor de verplichting.

Noem het dan gewoon een lokale omroep en hou de hand op bij de overheid.
Tussen die 50% van de lokale publieke omroep en de huidige 10% van de regionale commerciële omroep zit nog een wereld van verschil.

Maar goed, ieder zijn mening.
Laat je niet gek maken door anderen, leef je eigen leven!

Gerjan Op Dreef - Iedere maandag 21:00 - 23:00 uur - MIDLAND FM
Veenendaal FM 104.9 MHz / Renswoude FM 105.6 MHz / Scherpenzeel FM 106.3 MHz

MFM

Bericht door MFM » 29 mar 2018 21:17

Dat begrijp ik even niet.
Het Fresh kavel loopt van het westland tot ergens in noord holland. En dan iets in utrecht en ook nog in het gooi!
Wat is dan hun achtertuin volgens jou?
Dus dat verhaal gaat niet op.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 29 mar 2018 22:10

MFM schreef:
29 mar 2018 21:17
Dat begrijp ik even niet.
Het Fresh kavel loopt van het westland tot ergens in noord holland. En dan iets in utrecht en ook nog in het gooi!
Wat is dan hun achtertuin volgens jou?
Dus dat verhaal gaat niet op.
Dat is niet zo moeilijk. Fresh FM komt uit Zoetermeer en met de FM 95.6 MHz in de regio Haaglanden had Fresh FM het in hun achtertuin prima voor elkaar.

De overige frequenties (Amsterdam, Haarlemmermeer en Utrecht) vielen niet onder hun achtertuin, maar waren aangrenzende frequenties waardoor het bereik wat groter wordt.

MFM

Bericht door MFM » 30 mar 2018 00:05

Sorry. Maar dat slaat nergens op. Als ik op dat fresh kavel zou bieden dan kan ik net zo goed mijn signaal vanuit belgie distribueren. Heeft er geen zak mee te maken of ze in zoetermeer of elders zaten. Ze hebben gewoon hun totale gebied te bedienen volgens de regels.

Talpa zit in het gooi. Dus al die andere steunzenders van hun zijn alleen maar om het bereik wat te vergroten? :D

Wanneer je een kavel hebt met zulke diverse frequenties in regio’s die ver van elkaar liggen dan is dat een haast onmogelijke taak om 10% regiogerichte info te vullen.
Wat dat betreft doet radioNL het dan wel weer leuk door met edities te werken per regio.

GerjanOpDreef

Bericht door GerjanOpDreef » 30 mar 2018 20:02

MFM schreef:
30 mar 2018 00:05
Sorry. Maar dat slaat nergens op. Als ik op dat fresh kavel zou bieden dan kan ik net zo goed mijn signaal vanuit belgie distribueren. Heeft er geen zak mee te maken of ze in zoetermeer of elders zaten. Ze hebben gewoon hun totale gebied te bedienen volgens de regels.
Ik ben het volledig met je eens dat een radiostation zijn hele kavel moet bedienen. Fresh FM gebruikte niet alle frequenties, dus terecht dat hun vergunning is ingetrokken.

Maar ik heb het niet over de technische kant van een radiostation, maar over de commerciële. In de praktijk moeten commerciële, regionale radiostations het hebben van lokale adverteerders uit de eigen achtertuin.

Als jij vanuit België voldoende adverteerders weet te werven voor een regionaal radiostation in Nederland, dan zou ik die stap zeker nemen en op het kavel van Fresh FM bieden. Ik kan je nu al vertellen dat het je heel veel geld gaat kosten.
MFM schreef:
Talpa zit in het gooi. Dus al die andere steunzenders van hun zijn alleen maar om het bereik wat te vergroten? :D
Zoals je zelf al opmerk, Talpa Radio zet steunzenders neer. Steunzenders zijn er om het bereik te verbeteren, niet om het bereik te vergroten. Dat is een heel andere discussie.
MFM schreef:
Wanneer je een kavel hebt met zulke diverse frequenties in regio’s die ver van elkaar liggen dan is dat een haast onmogelijke taak om 10% regiogerichte info te vullen.
In Nederland heeft ieder dorp of stad zijn eigen lokale suffertje. Aangezien lokale suffertjes vrijwel uitsluitend van commerciële partijen zijn kan je die regio-gerichte info zo inkopen. Dat kan jij zelfs vanuit België.
MFM schreef:
Wat dat betreft doet radioNL het dan wel weer leuk door met edities te werken per regio.
Dat editie systeem van Radio NL werkt voornamelijk per kavel, al hebben ze sommige kavels ook opgedeeld in logischer regio's. Van hun edities heb ik het idee ook afgekeken dat regionale radiostations zelf hun kavel zouden moeten samenstellen.

Plaats reactie