Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Discussieer over de regionale omroepen
EtherScout

Re: Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Bericht door EtherScout » 16 mar 2018 20:24

Zwarte IJsbeer schreef:
16 mar 2018 14:12
Johanneke schreef:
15 mar 2018 23:53
Lekker realistisch ook, maar niet heus. Dat worden dan allemaal van die niet levensvatbare stations, leuk voor de radiorukkers hier maar geen normaal mens heeft er geen behoefte aan. De meeste van die wannabe Q music stations hebben dan ook de handdoek in de ring gegooid en op een aantal van die frequenties zit nu, jawel, Radionl want daar is blijkbaar wel behoefte aan, hoe zeer dat de meeste forumleden hier ook doet. 😉
Precies, het is ook niet mijn ding maar er is veel behoefte aan een station als Radio NL. Op m'n werk staat ie vaak aan tot m'n grote ergenis maar als je hoort hoe er gereageerd word op de uitzendingen dan is dat niet verkeerd.
Het interesseert mij weinig welke muziek een regionaal FM-station draait. Al draaien zij 24 uur per dag Sinterklaasliedjes, ze gaan hun gang maar. Het gaat om het feit dat de regionale radiomarkt kapotgegaan is door wat er de afgelopen jaren gebeurd is.

- Het percentage regiogerichtheid was een criterium bij de veiling. (Achteraf gezien een fout van de overheid.)
- Er is veel te hoog geboden op die regiogerichtheid (Een fout van de stations.)
- De stations lapten massaal de zelfgekozen percentages aan hun laars (Een fout van de stations.)
- De overheid controleerde en handhaafde niet, waardoor misstanden maar bleven bestaan. (Een fout van de overheid.)
- Uiteindelijk kwam de handhaving zwalkend op gang, waardoor de bedrijfsmodellen van de stations instortten. (Niet handig van de overheid.)
- Nu maken stations elkaar kapot via de rechter. (Kwalijk gedrag van de stations.)
- Er is dus nog steeds geen goede oplossing.

Kortom, de huidige situatie is helemaal niet het gevolg van een goed functionerende markt. Niemand weet of de stations het bij een fatsoenlijke verdeling en handhaving wel gered zouden hebben. Niemand weet welke stations de plaats zouden hebben ingenomen van stations die het niet gered zouden hebben. Daarom is er een nieuwe start nodig. Regionale radio in Nederland verdient een nieuwe kans!

Johanneke

Bericht door Johanneke » 16 mar 2018 21:46

[/quote]Onder welke steen heb jij gelegen? Radio NL heeft diverse kavels moeten inleveren omdat ze zich niet aan de regels hielden.
[/quote]

Nee, RADIONL heeft ervoor gekozen een aantal frequenties in te leveren omdat ze niet aan de kavelvoorwaarden meer konden voldoen omdat deze door het AT steeds "lastiger" werden uitgelegd. Dat is iets heel anders!

DX'r

Bericht door DX'r » 17 mar 2018 14:27

Johanneke schreef:
16 mar 2018 21:46
Onder welke steen heb jij gelegen? Radio NL heeft diverse kavels moeten inleveren omdat ze zich niet aan de regels hielden.
Nee, RADIONL heeft ervoor gekozen een aantal frequenties in te leveren omdat ze niet aan de kavelvoorwaarden meer konden voldoen omdat deze door het AT steeds "lastiger" werden uitgelegd. Dat is iets heel anders!
Je moet toch beter je huiswerk doen Dreef voordat je gaat lopen schreeuwen hier -zzz

boxfm

Bericht door boxfm » 17 mar 2018 14:40

GerjanOpDreef schreef:
16 mar 2018 22:01
Johanneke schreef:
15 mar 2018 23:53
Lekker realistisch ook, maar niet heus. Dat worden dan allemaal van die niet levensvatbare stations, leuk voor de radiorukkers hier maar geen normaal mens heeft er geen behoefte aan. De meeste van die wannabe Q music stations hebben dan ook de handdoek in de ring gegooid en op een aantal van die frequenties zit nu, jawel, Radionl want daar is blijkbaar wel behoefte aan, hoe zeer dat de meeste forumleden hier ook doet. 😉
Je spreekt jezelf tegen als je zegt dat die radiostations niet levensvatbaar zijn, om vervolgens te zeggen dat Radio NL het wel kan.

Dat er markt is voor de muziek van Radio NL, dat staat buiten kijf. Het probleem met Radio NL is dat men daar probeert met regionale kavels een landelijke dekking te realiseren. Dat stoort heel veel mensen.
Weet iemand hier of RadioNL inmiddels wel winst maakt? In de NDC tijd, jaren terug, maakte RadioNL / Waterstad FM / Arrow Noord flink verlies. Zoveel dat de toekomst van de zenders in gevaar was. Het werd toen verkocht aan Nico/TV Oranje. Maar gezien de verdere expansie, de bedelactie voor geld vanwege de rechtszaken, nieuwe zenders, etc verwacht ik niet dat ze inmiddels wel winst maken.

Dus dan is het alsnog de vraag of RadioNL wel levensvatbaar is. Dat er een luisterpubliek voor is, dat is inmiddels wel bewezen.

hansiedeplatenruiter

Bericht door hansiedeplatenruiter » 18 mar 2018 11:27

Johanneke schreef:
16 mar 2018 21:46
...omdat ze niet aan de kavelvoorwaarden meer konden voldoen omdat deze door het AT steeds "lastiger" werden uitgelegd.
Wat GerjanOpDreef zegt: (aantoonbaar) onjuist. De regels lieten vanaf het allereerste moment niks aan onduidelijkheid over. NL wist vanaf moment één waar ze de handtekening onder hebben gezet. Dat ze daarna wereldkampioen zeiken / zuigen / rekken zijn geworden is op zich een prestatie. En daar hebben ze zich ook onsterfelijk populair mee gemaakt bij het AT en de andere regionale stations. NOT.

Hajeco

Bericht door Hajeco » 18 mar 2018 12:56

Ben nooit zo van het moddergooien maar in dit geval neem ik toch de middenweg....

A. RADIONL bestaat nu 11? jaar, ondanks twee overnames draait het nog steeds dus er zal toch iets van geld binnen komen neem ik aan
B. De laatste jaren hebben omroepen zoals Decibel, Keizerstad en Hotradio ZELF de handdoek in de ring gegooid omdat regionale radio maken steeds lastiger wordt en er weinig verdiend wordt
C. Schaalvergroting is helaas (ben ik bang) de enigste manier om het hoofd boven water te houden denk ik
D. Met de recente verdeling van Cuijk, Wieringen, Winterswijk en Lichtenvoorde was er weinig animo of kon men niet aan de voorwaarden voldoen. De animo en draagkracht om regionaal te beginnen is laag. Regionale radio is prachtig maar eigenlijk nooit winstgevend. Nu weten we natuurlijk niet of Sneek hier ook aan mee heeft gedaan ... maar uiteindelijk speelt bijvoorbeeld een Continu hetzelfde spelletje. Ieder gaat toch voor zn eigen gewin.
E. Ik hoop dat men de DAB muxen ooit nog opnieuw indeeld en er zo wat meer variatie komt, vooral voor alternatieve muziek welke je nu niet veel hoort. Alleen zal DAB dan een kans van slagen hebben.

O ja, en begrip regiogerichtheid is naar mijn mening achterhaald. Er zijn tig rechters en mensen die hier uitspraken over hebben gedaan en allemaal een mening hebben. Om mijn part veilen ze de hele handel met nieuwe spelregels.

DX'r

Bericht door DX'r » 18 mar 2018 18:52

Hajeco schreef:
18 mar 2018 12:56
Ben nooit zo van het moddergooien maar in dit geval neem ik toch de middenweg....
A. RADIONL bestaat nu 11? jaar, ondanks twee overnames draait het nog steeds dus er zal toch iets van geld binnen komen neem ik aan
B. De laatste jaren hebben omroepen zoals Decibel, Keizerstad en Hotradio ZELF de handdoek in de ring gegooid omdat regionale radio maken steeds lastiger wordt en er weinig verdiend wordt
C. Schaalvergroting is helaas (ben ik bang) de enigste manier om het hoofd boven water te houden denk ik
D. Met de recente verdeling van Cuijk, Wieringen, Winterswijk en Lichtenvoorde was er weinig animo of kon men niet aan de voorwaarden voldoen. De animo en draagkracht om regionaal te beginnen is laag. Regionale radio is prachtig maar eigenlijk nooit winstgevend. Nu weten we natuurlijk niet of Sneek hier ook aan mee heeft gedaan ... maar uiteindelijk speelt bijvoorbeeld een Continu hetzelfde spelletje. Ieder gaat toch voor zn eigen gewin.
E. Ik hoop dat men de DAB muxen ooit nog opnieuw indeeld en er zo wat meer variatie komt, vooral voor alternatieve muziek welke je nu niet veel hoort. Alleen zal DAB dan een kans van slagen hebben.
O ja, en begrip regiogerichtheid is naar mijn mening achterhaald. Er zijn tig rechters en mensen die hier uitspraken over hebben gedaan en allemaal een mening hebben. Om mijn part veilen ze de hele handel met nieuwe spelregels.
Inderdaad iedereen 'vind er wat van' en dat mag hier maar RadioNL zendt nog gewoon uit en daarmee zijn sommige opmerkingen hier gewoon heel erg grappig :lol: :))
-smok

fmonline

Bericht door fmonline » 18 mar 2018 20:56

Vraag me ook af hoe het zit met de luistercijfers van Radionl is dat per regio of landelijk :-) Want ik heb nog nergens iets gelezen.... tenminste?

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 19 mar 2018 12:02

Opnieuw veilen, kappen met regio-gerichtheid eisen (het is commerciële radio geen lokale omroep). Maximaal aantal kavels per zender. Ik heb het idee dat het anders uiteindelijk afgelopen zal zijn met regionale commerciële radio.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 mar 2018 12:44

Ane Sybesma schreef:
19 mar 2018 12:02
Opnieuw veilen, kappen met regio-gerichtheid eisen (het is commerciële radio geen lokale omroep). Maximaal aantal kavels per zender. Ik heb het idee dat het anders uiteindelijk afgelopen zal zijn met regionale commerciële radio.
Dit lijkt redelijk op mijn voorstel, alleen dan eenvoudiger. Die 10%, waar ik wel voor ben, is prima haalbaar, maar (ook) ik vind dat het zeker niet meer moet worden. Het is inderdaad commerciële radio. Regiogerichtheid moet in ieder geval nooit meer een veilingitem zijn. Het leek een goed idee, maar het is totaal onuitvoerbaar gebleken, zowel commerciëel gezien als kwa handhaving.

Programma-uniekheid door een maximum aantal kavels per station, of door een maximale dekking van bijvoorbeeld 30% per station, is veel beter te handhaven. De beperkte dekking, in combinatie met die beperkte regiogerichtheidseis van 10%, zorgen ervoor dat er toch regionale radio ontstaat.

Uiteindelijk moet de FM uit en verdwijnt daarmee ook deze discussie. Er is dan op DAB+ (en zeker op Internet) zó veel ruimte voor landelijke stations, dat het niet meer nodig is om regionale ruimte voor landelijke stations te gebruiken. Hoe eerder dit gebeurt, hoe beter het is.

RV

Bericht door RV » 21 mar 2018 17:53

Het heeft denk ik niet alleen te maken met regiogerichtheid. Vaak was het financieel simpelweg niet rendabel. Veel stations gooiden al de handdoek in de ring voor er op regiogerichtheid werd gehandhaafd. En om dat op te lossen zijn de kavels verhuurd. Vaak dus aan radioNL. Geen idee hoe die in de financiën zitten. Overigens ook niet mijn muziek. Maar een station als Waterstad FM is goed te doen. Soort 8FM met een lekkere muziekmix.

MFM

Bericht door MFM » 21 mar 2018 18:12

Commerciele radio hoort 0,0% regiogerichtheid te hebben.
Dat hoort hun taak niet te zijn, behalve als ze een regionale commerciele nieuwszender zijn.
Het is toch ook niet zo dat ze een voordeel hebben ten opzichte van de landelijke commercielen door het beperkt bereik en de regionaal gezien vaak duurdere investeringen in dab+ en nieuwsvoorziening voor vaak niet echt logisch ingedeelde kavels zoals Fresh of decibel hadden.

Eerlijk gezegd vind ik het raar dat er een setje extra regels gelden wanneer je als regio commerciele zender aan de slag wil. Het lijkt mij dat de uiteindelijke regiogerichtheid altijd 100% is doordat je een “uniek voor deze regio” produkt on-air brengt.

retep

Bericht door retep » 21 mar 2018 18:23

MFM schreef:
21 mar 2018 18:12

Eerlijk gezegd vind ik het raar dat er een setje extra regels gelden wanneer je als regio commerciele zender aan de slag wil. Het lijkt mij dat de uiteindelijke regiogerichtheid altijd 100% is doordat je een “uniek voor deze regio” produkt on-air brengt.
dat is hem juist en dat doet radioNL die is bijna in heel NL te ontvangen, dus een gepresenteerd programma wat gemaakt wordt exclusief voor een deel van het land is wat mij betreft een regionaal programma, en of de platen die gedraaid worden nu van iemand zijn uit die regio maakt eigenlijk niet uit.

RV

Bericht door RV » 21 mar 2018 20:26

MFM schreef:
21 mar 2018 18:12
Commerciele radio hoort 0,0% regiogerichtheid te hebben.
Dat hoort hun taak niet te zijn, behalve als ze een regionale commerciele nieuwszender zijn.
Het is toch ook niet zo dat ze een voordeel hebben ten opzichte van de landelijke commercielen door het beperkt bereik en de regionaal gezien vaak duurdere investeringen in dab+ en nieuwsvoorziening voor vaak niet echt logisch ingedeelde kavels zoals Fresh of decibel hadden.

De stations hadden de keuze. Of alles opnieuw veilen en dan met 10% regiogerichtheid of alles bij het oude laten. Daar kom je met nieuws en verkeer al snel aan. De stations hebben voor het laatste gekozen. Dus de hele discussie opnieuw voeren heeft geen meerwaarde. Hiermee zal men het tot 2024 moeten doen.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 22 mar 2018 10:54

GerjanOpDreef schreef:
21 mar 2018 21:22
Landelijk zijn er 4 vrije kavels, op de overige moet het radiostation aan voorwaarden voldoen als Nederlandse muziek, veel classics of nieuwsradio.

De regio kent alleen vrije kavels. De enige voorwaarde is dat er enige regio-gerichtheid is. Ik zat van de week een poosje naar Simone FM te luisteren, daar hadden ze regionale verkeersinformatie. Dat is regio-gerichtheid. Wat is het probleem? Breng nog wat berichtjes uit de regio en je hebt regionale radio. Veel meer hoeft het ook niet te zijn. Wat is het probleem?
De regio kent juist helemaal geen vrije kavels omdat er een regio-gerichtheid eis is. De verplichting vind ik het probleem. Laat die commerciële omroepen dat lekker zelf uitzoeken. Een lokale bakker is ook niet verplicht om brood te bakken met ingrediënten uit de regio, dat doet die bakker echter wel als hij er geld mee kan verdienen.

Ik heb gewoon heel veel moeite met de bemoeizucht van de overheid naar commerciële radio. Zowel landelijk als regionaal.

Plaats reactie