Veranderingen Radio 1

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: Veranderingen Radio 1

Bericht door jessica »

Sportprogramma's zijn duur om te maken. Presentatoren, verbindingen, verslaggevers. Locatiezenders. Straalverbindingen of andere technische zaken. Dit gaan commerciëlen niet heel snel doen omdat het niet snel winstgevend te maken is.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

jessica schreef: 14 jun 2023 10:35 Sportprogramma's zijn duur om te maken. Presentatoren, verbindingen, verslaggevers. Locatiezenders. Straalverbindingen of andere technische zaken. Dit gaan commerciëlen niet heel snel doen omdat het niet snel winstgevend te maken is.
En het is vaak in een keer heel veel sport (zondagmiddag, Olympische Spelen, sportzomer) en dan weer een paar dagen vrijwel niets om te volgen, waardoor een commerciële sportzender ook nog enorm veel uren moet opvullen zonder live-sport. En ik weet niet of de B2B-doelgroep van BNR zit te wachten op sportflitsen door het zakelijk nieuws heen, wellicht dat een DPG met NU.nl op het nieuwskavel nog wel de F1 gaat uitzenden door hun deal met Viaplay of nog gaat bieden op veel beluisterde voetbalwedstrijden die pas 's avonds gespeeld worden om zo meer luisteraars naar de zender te trekken.
Moetditecht

Bericht door Moetditecht »

jessica schreef: 13 jun 2023 15:10 Bovendien begint de tour meestal met een proloog en de 1e dag begint later dan normaal. Tenminste dit is meestal zo. Vaak is het dan van rond 16 uur tot 19 uur de 1e dag. Dus echt veel hoef je niet te missen. Voor de liefhebbers is er ook nog de Belg en Eurosport natuurlijk.
Dit jaar is de eerste uitzending van Radio Tour op de eerste wielerdag en die eerste wielerdag is dit jaar een reguliere rit en geen tijdrit zoals afgelopen jaren. Daarnaast zitten in de eerste uitzending vaak voorbeschouwingen en voorspellingen. Meer dan normaal te doen in minder tijd dus.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

NieuweGebruiker schreef: 14 jun 2023 13:16
jessica schreef: 14 jun 2023 10:35 Sportprogramma's zijn duur om te maken. Presentatoren, verbindingen, verslaggevers. Locatiezenders. Straalverbindingen of andere technische zaken. Dit gaan commerciëlen niet heel snel doen omdat het niet snel winstgevend te maken is.
En het is vaak in een keer heel veel sport (zondagmiddag, Olympische Spelen, sportzomer) en dan weer een paar dagen vrijwel niets om te volgen, waardoor een commerciële sportzender ook nog enorm veel uren moet opvullen zonder live-sport. En ik weet niet of de B2B-doelgroep van BNR zit te wachten op sportflitsen door het zakelijk nieuws heen, wellicht dat een DPG met NU.nl op het nieuwskavel nog wel de F1 gaat uitzenden door hun deal met Viaplay of nog gaat bieden op veel beluisterde voetbalwedstrijden die pas 's avonds gespeeld worden om zo meer luisteraars naar de zender te trekken.
Inderdaad. Er zijn met de vier Grand Slams en bijv de Vuelta en de giro best sportevenementen die door de weeks overdag plaatsvinden, maar een constante stroom (dus een constant aanbod/voor adverteerders interessant) is moeilijk te realiseren. Dus naast alle verslaggeving (zelfs vanuit een bezemkast kosten die mensen geld) zou je ook nog een soort extra aanbod voor de "daluren" uit de grond moeten stampen.

En nog een ander belangrijk aspect; de doelgroep is denk ik ook niet zo groot. Zeker ook omdat (bijna) alles tegenwoordig op tv of via streaming te zien is en de mensen die hun favoriete sport echt willen volgen zullen daar dan naar kijken. Een radiozender met een format als langs de lijn staat hoog op mijn lijstje, maar de praktijk is denk ik dat die er nooit gaat komen.

Even terug naar het onderwerp, waarom radio tour niet gewoon om 14:00 online laten beginnen? Het oog wordt ook regelmatig online-only uitgezonden.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Of een DAB-kanaal dat alleen uitzendt als er gesport wordt.

Als iemand die niks geeft om sport op radio/televisie zijn die sportzomers op R1 voor mij altijd een crime.
banne

Bericht door banne »

Wat mij betreft een groot gemis bij Radio Kunststof. Vroeg me al een tijdje af waarom ze niet meer te horen was

Jellie Brouwer overleden
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

banne schreef: 19 jun 2023 22:43 Wat mij betreft een groot gemis bij Radio Kunststof. Vroeg me al een tijdje af waarom ze niet meer te horen was

Jellie Brouwer overleden
Klopt, luisterde altijd graag.
banne

Bericht door banne »

Henkjan2016 schreef: 20 jun 2023 07:43
banne schreef: 19 jun 2023 22:43 Wat mij betreft een groot gemis bij Radio Kunststof. Vroeg me al een tijdje af waarom ze niet meer te horen was

Jellie Brouwer overleden
Klopt, luisterde altijd graag.
Gisteravond was er een memoriam uitzending, gepresenteerd door Willemijn Veenhoven. Mag toch van harte hopen dat zij niet de vervanger van Jellie gaat worden. Dan geen Kunststof meer voor mij op die dagen in ieder geval. Doe Frenk vd Linden maar 5 dagen :))
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ik weet niet of het op fm en DAB ook zo is, (heb geen gewone radio meer in huis) maar wat klinkt het op de stream ontzettend beroerd vanmiddag. Verstand heb ik er niet van maar alles staat flink te vervormen.
banne

Bericht door banne »

Astrid Kersseboom is op vakantie, Simone Weimans zit er nu ter vervanging maar wat een verschrikking is dat op de radio. Je hoort duidelijk dat ze een soort spraakgebrek heeft nog los van het feit dat haar stem totaal emotieloos en monotoon is. Interviewen kan ze ook al niet. Vind haar op TV al een aanfluiting, laat staan op de radio als host
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Ik vond haar wel ok in Met het oog op morgen. Met het klassieke moment dat Thierry Baudet wegliep toen zij hem interviewde.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Eén van de programma's waar ik graag naar luister is de vrijdagse aflevering van "langs de lijn en omstreken". Daarbij gaan drie gasten en twee presentatoren in discussie over de actualiteit.

Gister twee (of drie?) muzieknummers halverwege het halve uur (het discussiegedeelte is 3 x een half uur met nieuws ertussen).

Erg irritant. Als ik muziek wil luisteren heb ik andere opties.
jessica

Bericht door jessica »

iljitsch schreef: 22 jul 2023 18:00 Eén van de programma's waar ik graag naar luister is de vrijdagse aflevering van "langs de lijn en omstreken". Daarbij gaan drie gasten en twee presentatoren in discussie over de actualiteit.

Gister twee (of drie?) muzieknummers halverwege het halve uur (het discussiegedeelte is 3 x een half uur met nieuws ertussen).

Erg irritant. Als ik muziek wil luisteren heb ik andere opties.
Doen ze dat stukje muziek niet om een onderwerp af te sluiten en daarna een nieuw onderwerp te beginnen. Ik vind dat wel overzichtelijk. Ook even een rustpuaze.
iljitsch

Bericht door iljitsch »

Dat is natuurlijk wat Met het oog op morgen doet. Maar die doen dat al sinds het begin der tijden. Daar past het ook wel gezien het late tijdstip, een uur lang doorpraten is dan wat veel van het goede.

LDLEO heeft dit zolang ik luister nooit meer dan een enkele keer gedaan en het is ook niet tussen alle verschillende ondewerpen.
BoogieKnight

Bericht door BoogieKnight »

Vandaag Eva Koreman bij OVT op radio 1 ! Hoop niet alleen in de vakantie.
Ik herhaal: denk dat Eva mede berkast is naar R1 vanwege eigen journalistieke ambities, waar blijkbaar op 3FM geenruimte meer voor is, zie met het decimeren van 3voor12.
Ik vind het een hele frisse injectie in dit fijne zondagochtend monument!
BoogieKnight schreef: 24 dec 2022 16:05 Er werd hier eerder gespeculeerd dat Eva naar een incourant tijdstip op radio 1 verhuisd was vanwege omroeppolitiek op 3.
Ik denk dat ze ook naar 1 gaat vanwege haar eigen ambities.
Plaats reactie