Ingebruik schreef: 13 jun 2024 18:50
Hoe lang na de uitspraak waarin Rob in het gelijk werd gesteld kwam het nieuws over Staverman? En denk je dat Staverman op een vrije namiddag een deal heeft gesloten met Radio 10? Dat liep natuurlijk al veel langer. Dus dat van Someren naar het weekend gaat heeft niks te maken met die uitspraak. Mogelijk met de slechte sfeer die er tussen partijen was, maar dat is alleen gissen.
Daarbij: de rechter heeft een uitspraak gedaan; Talpa zat fout en moet betalen. Of Rob dan nog wel of niet in dienst is, is niet van belang. Hij heeft recht op dat geld en Talpa moet dat links of rechtsom binnen de gestelde termijn gewoon rechtzetten.
De rechtzaak van van Someren liep ook al maanden. Persoonlijk denk ik dat Talpa direct Gijs Staverman is gaan benaderen toen die zaak begon.
Een rechtszaak begin je inderdaad niet op een of andere dag. Dus daar is maanden zo dan niet een jaar aan voorbereiding aan voorafgegaan. Ook dat je dit kenbaar maakt aan Talpa je werkgever dus. Ik vind het wel dapper, waarschijnlijk ook niets te verliezen. Maar in deze vind ik het goed dat hij voor zichzelf opkomt.
Ik dacht dat Talpa in hoger beroep was gegaan tegen de eerder gedaante uitspraak t.a.v. zijn salaris.
Ik geloof overigens ook niet dat de eerste rechtszaak rechtstreeks te maken heeft met het 'afpakken' van zijn programma/verplaatsen naar het weekend. Kan iemand uit de cijfers eens voorspiegelen hoe goed Somertijd het de afgelopen 2-3 jaar doet in de voor R10 interessante doelgroep(en)? Ik denk toch echt dat daar de basis ligt. R10 wil zijn programmering schijnbaar flink opschudden met een nieuwe ochtendshow en middagshow. Zoals ik eerder al zei is de concurrentie echt anders dan 2-3 jaar geleden.
Overigens lees ik uit de eerdere berichten dat de zenderleiding zelf niets wist van de actie om Somertijd te verplaatsen. Dat is vreemd, dus de hogere bazen van Talpa zijn hier mee bezig geweest. Dat schetst weer een beeld van een programmaleiding die meer marionetten zijn. Is er nog steeds een programma directeur a.i.? Dat was lang zo, vond/vind ik ook vreemd. De zender verdient wel iemand die de zender smoel geeft en kleur op de wangen. Joe, Veronica (en eerder R2) komen dichterbij en stilstand is achteruitgang.
Calypso schreef: 13 jun 2024 19:31
Het "lappen" gaat om het afkopen van z'n contract omdat ze van-m af willen. Niet over de inkomsten die Van Someren navorderde - die moeten ze, linksom of rechtsom, betalen als de rechtelijke uitspraak stand houdt.
Wat betreft het contact met Staverman: dat zal inderdaad even in beslag genomen hebben. Maar dat deed de rechtzaak ook. Ik ben het met een aantal mensen eens dat dit een pesterijtje is - en het zal voornamelijk een pesterij zijn omdat Van Someren naar de rechter is gestapt. De uitslag maakt dan weinig meer uit, de relatie is verpest. En in voorbereiding op de uitspraak hebben ze gewoon een contract gesloten met Staverman, zodat ze op het moment dat het hun uitkwam de nieuwe programmering konden gaan verkondigen. Met heel hard erbij roepend dat het toch echt niets te maken heeft met de rechtzaak...
Als De radiokenner daar op doelde, hoor ik dat graag van hem/haar zelf
Rechtszaak loopt inderdaad (al) lang, maar de radiomarkt is ook veranderd sinds die tijd. Nieuwe spelers, nieuwe winnaars. Waarom zou je alleen op basis van 'pesterij' zo'n gok nemen (want dat is Staverman wel)? Als Staverman mislukt kost het Talpa aanzienlijk meer dan die paar 'rotcenten' die ze mogelijk (toen de zaak nog liep was het nog 'mogelijk') extra aan Rob zouden moeten betalen. Inclusief eventuele transitievergoeding.
Dat het de werkrelatie niet ten goede komt zo'n situatie staat buiten kijf. Dat Talpa erg hard en niet 'on people' kan zijn ook, maar dat ze, rondom een enorm kostbare veiling nota bene ook nog, alleen maar een Staverman halen om van Someren (weg) te pesten... Dat is zakelijk gezien gewoon niet slim. En dat is Talpa ook, zakelijk.
Zou Rob in loondienst zijn bij Talpa of als "ZZP'er" extern worden ingehuurd? Daar zit namelijk best wel een verschil in met opdrachtnemer/opdrachtgever relatie t.o.v werkgever/werknemer. De naam Somertijd is namelijk ook niet van Talpa maar van Rob zelf (denk ik, met een BV die Decibel Digital heet?) Dus ja Rob krijgt een hoop centjes maar Talpa mag daarvoor ook de naam gebruiken, een naam die iedereen wel kent ondertussen.
Ik begin me persoonlijk wel af te vragen wat voor man Rob in het echte leven is. Bij Veronica in 2014 en bij 10 in 2024 rechtszaken over radioprogramma's die stoppen. Zou het echt een moeilijke man zijn of ligt het toch aan de anderen?
Deezers schreef: 14 jun 2024 00:17
Misschien hoopt hij wel dat ze tot een schikking komen en kan hij met een flinke zak geld naar een andere zender verkassen.
Dit denk ik ook. Overigens hoeft de relayie met zijn direct leidinggevende helemaal niet verstoord te zijn.
Die doet alleen wat hoger bazen opdragen.
Ik denk dat Rob wil dat hij met een zak geld voor hem en zijn team de deur uitloopt en dat ook een concurrentiebeding van tafel is.
Dan kan hij zo bij een ander station beginnen. Waarschijnlijk wel voor een iets lager salaris, maar als dit contract wordt afgekocht maakt dat niet uit.
Als dit contractueel afgesproken is, heeft Rob gelijk. Het lijkt me niet zo slim om contacten zo specifiek te maken, maar dat moment is dan geweest.
Het hoeft nog niet eens contractueel afgesproken te zijn, maar bijv. in een functioneringsgesprek of op een andere manier toegezegd te zijn - voorwaarde is wel dat het verifieerbaar is (bijv. in een verslag of mail staat).
Ik ben benieuwd. Het is wel wat vervelend voor Gijs Staverman die nu ook in onzekerheid komt.
En met die gedachte kom je in een interessante spagaat terecht. Stel dat er een dusdanige toezegging aan Van Someren is gedaan (waarvan een aantal mensen denken dat Talpa dat niet gedaan kan hebben/het niet afgesproken kan zijn), waarom zou Van Someren dan niet gewoon op z'n doordeweekse plekje kunnen blijven zitten en Staverman naar het weekend kunnen gaan? Afgezien van "kosten" is het enige argument dat er aan Staverman wel die toezegging zou zijn gedaan - maar ja, daarvan wordt dan weer gedacht dat ze die afspraak bij Talpa mogelijk niet maken...
De vraag is ook of Rob, als hij gelijk krijgt, daadwerkelijk in de middag blijft. De lol lijkt mij er sowieso af, vroeg of laat breekt het je toch op en bij verliezen moet je naar het weekend met een nog bittere pil. En Talpa zal echt wel iets opnemen dat zij over de daadwerkelijke programmering gaan etc. Maar goed, zal wel gaan over een schikking en concurrentiebeding laten vervallen. Dan kan hij, inclusief de salarisverhoging van de andere rechtzaak, een leuk bedrag tegemoet zien. Denk dat Talpa hem niet meer gelijk op non actief durft te zetten zoals Coen en Sander laatst, want hij heeft nog geen nieuwe werkgever. Enige wat Talpa kan aandragen is dat de luistercijfers dalende zijn en ze dit proberen om bedrijftechnisch de cijfers op te krikken.
Jobfr schreef: 14 jun 2024 10:50
Het marktaandeel in 20-49 was in februari lager dan het zendergemiddelde. Dus ik denk dat het ook daar mee te maken heeft.
Was hij toen niet (weer ) op vakantie? Volgens mij werd hij toen ziek, raakte zijn stem kwijt en was ook in maart niet te horen.
Radio 10 is zichzelf naar de filistijnen aan het helpen. Je gaat toch niet de kip met de gouden eieren slachten. Radio 10 heeft veel aan van Someren te danken. Hij en Gerard droegen toch de zender. Los wat je van Somertijd vind: Het is toch mooi hoe Rob en zijn team een band hebben met hun luisteraars: De Somertijd golfdagen, de Somertijdbarbecue, het karten en naar de film met de luisteraars. Rob is een emotionele man met een overgetrokken gevoel van rechtvaardigheid. Ik heb hem een aantal keren mogen ontmoeten op de Somertijdbarbecue. Het is alsof je bij vrienden op visite bent: Zo ervaar ik zijn programma. Talpa en Rob hadden hier toch uit kunnen komen? Ik ken uiteraard de afspraken en het contract niet van van Someren, maar Somertijd verbannen naar het weekend is het stomste wat je kunt doen. Het is klaar met Talpa; Gijs kan de uren van Rob niet dragen, hoe aardig Gijs wellicht is. Rob komt voor zijn rechten op en laat zich de kaas niet van het brood eten: Dat siert hem!