Phoenix schreef: 16 jun 2024 11:26
Moorkop schreef: 15 jun 2024 21:27
Radio 10 is zichzelf naar de filistijnen aan het helpen. Je gaat toch niet de kip met de gouden eieren slachten. Radio 10 heeft veel aan van Someren te danken. Hij en Gerard droegen toch de zender.
Somertijd is in marktaandeel, zeker in de commerciële doelgroep, gedaald. Toch vind ik het onverstandig om gelijktijdig de ochtendshow en middagshow te vervangen. Het was wellicht beter geweest om Staverman de weekenduren van Gaarthuis te laten overnemen en op termijn de uren van Somertijd. Wel vind ik Staverman met zijn feelgood uistraling bij Radio 10 passen, maar of hij ook geschikt is voor de middagshow valt nog te bezien.
Eens, ik had het ook geleidelijker gedaan. De vraag is (1) hoe goed Somertijd scoort in de voor R10 belangrijke doelgroep en (2) wat voor koers men de komende jaren wil gaan inzetten met meer concurrentie door o.a. Veronica en Joe. Ik vermoed dat daar ook de oorzaak ligt.
Somertijd heeft een enorme, enorme aanhang die trouw is. Dus als het programma in 1 klap verdwijnt zal het marktaandeel zeker een klap krijgen, dat zien we nu al door het vertrek van Gerard. Door Somertijd vlak voor de zomervakantie van de zender te halen zal men vast de maanden juli en augustus willen gebruiken om weer langzaam nieuwe luisteraars te trekken zodat je dit probleem niet opeens in september krijgt.
Staverman zal een andere show (moeten) gaan maken, dacht dat er ook zoiets stond in het persbericht. Mogelijk meer gericht op muziek en ook een andere toon. Dat jaagt veel Somertijd luisteraars weg, dat is zeker. Maar het zal mogelijk ook weer andere en nieuwe luisteraars trekken. Over een jaar weten we meer hoe deze 'gok' zich heeft uitbetaald. Maar dat de zender de komende weken gaat duikelen in de luistercijfers is wel een feit.
Overigens zijn dit soort grote programmatische wijzigen echt een trendbreuk bij R10, de zender heeft altijd gevaren op stabiliteit en niet teveel veranderingen. De laatste keer dat de ochtendshow en de middagshow in 1x werden vervangen was in mei 2003 (Bart van Leeuwen en Ferry Maat). Dat werd overigens een kortstondig succes qua luistercijfers. Daarna kwam het verlies van de FM frequentie.