Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Phoenix

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Phoenix »

Pot schreef: 01 okt 2023 20:13
jessica schreef: 01 okt 2023 15:04 Ik zou aan de muziekmix niet teveel veranderen. Die is prima en afwijkend tov andere stations.
(...)
Dus muziekmix is goed.
Misschien is 'ie niet goed. Het wordt hier vaak afgebeeld als een soort feit dat de muziek bij Veronica zo goed is. Toch heeft Veronica +/- 40% van z'n marktaandeel ingeleverd in enkele maanden. Ik geloof best dat team Tim daarvoor gedeeltelijk verantwoordelijk is, maar dat kan echt geen 40% zijn. (Andere) DJ's zorgen ervoor dat een zender weldegelijk kan stijgen of dalen, maar dat zorgt voor maximaal 20% van je marktaandeel. Dus dan is er vaak meer aan de hand bij een zender. Misschien hebben Tim (en Dennis) Veronica nog een beetje kunnen laten bloeien, terwijl de problemen al groter waren dan we dachten.
De muziek van Veronica is goed. De muziekmix niet. Als je inschakelt op 100%NL, Slam, Joe of Radio 10 inschakelt weet je als luisteraar wat je kunt verwachten. Bij Veronica schiet het alle kanten op. Als je inschakelt kun je de nieuwste van Rondé horen, maar evengoed Ramses Shaffy. Iemand die Ramses Shaffy wil horen stemt af op Radio 5. Iemand die Rondé wil horen stemt af op (bijvoorbeeld) 538. Daarom moet het profiel van Veronica scherper. Beperken tot een genre of tijdsperiode. Daar kan de pay-off/slogan aan gekoppeld worden. Bijvoorbeeld: “de beste rockhits aller tijden” of “de grootste hits uit de 80’s en 90’s”. Duidelijkheid en herkenbaarheid voor de luisteraar. Binnen dit afgekaderde format kun je verrassen.
Oortjes schreef: 01 okt 2023 20:46 Dan denken wij aardig in dezelfde richting. Ik zou het in eerste instantie opstarten met dj's uit eigen huis, maar dit kan natuurlijk ook. Dan zou ik denken aan Lex Gaarthuis, Dennis Verheugd en misschien Rob van Someren.

Voor Dix gaat de zon op vind ik overigens ontzettend leuk bedacht.
Met uitzondering van de drive time slots beperk ik me ook tot DJ’s die nu werkzaam zijn bij Mediahuis (Grootentraast, Muijs, Verschuuren, e.d.) of niet onder contract staan bij een landelijke zender (Peters, Van Eijck).

Gaarthuis is denk ik wel te porren voor een drive time programma. Hij heeft ook onder het management van RadioCorp gewerkt. Dus het contact is zo gelegd. Van Someren heeft mijn voorkeur ook. Hij neemt direct een vaste groep luisteraars mee, maar ik denk dat hij niet los te weken is bij Talpa. Wietze de Jager is dat wel, maar heeft iemand naast zich nodig. Verder weet ik niet of Barend van Deelen nu gelukkig is bij het eveneens noodlijdende 3FM. Zijn programma schijnt wel bovengemiddeld te scoren.
God is a DJ
Roel_

Bericht door Roel_ »

C90 schreef: 01 okt 2023 21:17
RobinvanLangerak schreef: 01 okt 2023 16:39 Maar als alles dan toch veranderd kan er ook gelijk gekeken worden naar vrolijkere en energiekere jingles. En de station slogan kan met dit muziek format ook wel gelijk gewijzigd worden in: De hits van jouw leven!
Voordeel: dan kan veronica t oude pakket ‘de hits van je leven’ weer gebruiken 😉. https://m.youtube.com/watch?v=dY8yqNSUwpU
Wise Buddah 2016. https://wisebuddahjingles.com/stations/radio-veronica
Dat zijn allemaal slogans bedacht na 2003. Kunnen we niet gewoon terug naar de essentie van Veronica? Je bent Jong en je wilt wat! Dat wil jij toch ook!?

Iets in die trant, maar dan iets van de tegenwoordige tijd: "Veronica! In your face!!!" of "Veronica! Before anyone Else!!!"

Ik stuur dus aan op een hitradio. Enige manier om Veronica weer op de kaart te zetten. Veronica is na 1965 nooit echt een golden oldie station geweest, maar een trendsetter... Tot 2003 dan...
Je bent ouder en je wil wat...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 01 okt 2023 21:24 Van Someren heeft mijn voorkeur ook. Hij neemt direct een vaste groep luisteraars mee, maar ik denk dat hij niet los te weken is bij Talpa. Wietze de Jager is dat wel, maar heeft iemand naast zich nodig. Verder weet ik niet of Barend van Deelen nu gelukkig is bij het eveneens noodlijdende 3FM. Zijn programma schijnt wel bovengemiddeld te scoren.
Daar denkt Patrick Kicken anders over.... https://www.spreekbuis.nl/patrick-kicke ... is-waarom/

Rob van Someren is ooit door Radiocorp bij Radio 10 gekomen, dus dat lijntje is net zo kort als bij Lex Gaarthuis. Ik denk wel dat met Lex Gaarthuis in de ochtend, Rob van Someren in de middag en wat strakke dj's ertussen er een voor velen aantrekkelijke programmering staat. Het betekent wel wegkopen van twee man bij Talpa, weet niet of Mediahuis daar voor in is.
Rock 'n roll is better than music!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Roel_ schreef: 01 okt 2023 21:29 Ik stuur dus aan op een hitradio. Enige manier om Veronica weer op de kaart te zetten. Veronica is na 1965 nooit echt een golden oldie station geweest, maar een trendsetter... Tot 2003 dan...
Mwoah, zeker een trendsetter, maar in de publieke tijd was het aandeel gouwe ouwen ook flink hoog. En vanaf 2003 is toch ook alweer een lange tijd.
veronica vlaanderen

Bericht door veronica vlaanderen »

Roel_ schreef: 01 okt 2023 16:24 Veronica moet weer gaan werken aan de naam Veronica. De muziekmix is goed. Helaas is in 1995 de afbraak van de goede naam begonnen, met als dieptepunt Skyronica in 2003. Het wordt een hele klus, maar het kan. Apple was ook dood, totdat Steve Jobs weer terugkwam. Laat Wessel van Diepen de handschoen oppakken, ik denk dat hij wat van het station kan maken, wat Rob helaas niet gelukt is. Wessel kan de structuur terugbrengen.
Diepte punt met Skyradio? Toen haalde men soms 6% en zelfs iets meer.
Veronica ik bleef haar altijd steunen!
Roel_

Bericht door Roel_ »

Oortjes schreef: 01 okt 2023 21:40
Roel_ schreef: 01 okt 2023 21:29 Ik stuur dus aan op een hitradio. Enige manier om Veronica weer op de kaart te zetten. Veronica is na 1965 nooit echt een golden oldie station geweest, maar een trendsetter... Tot 2003 dan...
Mwoah, zeker een trendsetter, maar in de publieke tijd was het aandeel gouwe ouwen ook flink hoog. En vanaf 2003 is toch ook alweer een lange tijd.
Volle vrijdag had weinig gouwe ouwen. De woensdag op radio 2 wel, dat klopt.

Er zijn nu zoveel zenders die mikken op de oudere doelgroep, is het dan niet tijd om wat marktaandeel proberen weg te snoepen van Q en 538?
Veronica was immers de zender die uitzond op 538 meter. :))
Laatst gewijzigd door Roel_ op 01 okt 2023 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Het lijntje tussen Lex Gaarthuis en Radiocorp had ik even over het hoofd gezien. Kan zeker een interessante optie zijn voor veronica en heeft al bewezen dat prima te kunnen.

Tenzij van someren of Ekdom inderdaad vertrekt bij 10, want dan kan ik me voorstellen dat hij die uren krijgt en dan kiest voor wat meer zekerheid.
Laatst gewijzigd door De Nachtwacht op 01 okt 2023 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Roel_

Bericht door Roel_ »

veronica vlaanderen schreef: 01 okt 2023 21:42 Diepte punt met Skyradio? Toen haalde men soms 6% en zelfs iets meer.
In 2003 was de koek nog niet verdeeld dus niet gek die 6%. Maar men heeft zorgvuldig het vlotte imago te grabbel gegooid.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Roel_ schreef: 01 okt 2023 21:43 Volle vrijdag had weinig gouwe ouwen. De woensdag op radio 2 wel, dat klopt.
Goud van Oud duurde meerdere uren en ook daarbuiten werden aardig wat oldies gedraaid, alleen niet in de Top 40.
RobinvanLangerak

Bericht door RobinvanLangerak »

Oortjes schreef: 01 okt 2023 20:46
Phoenix schreef: 01 okt 2023 20:01
Oortjes schreef: 01 okt 2023 14:56 Hoe zou jij Veronica uit het slob trekken?
De muziekmix zou ik beperken tot de jaren ‘80, ‘90 en ‘00.
De slogan/pay-off zou ik hier volledig op laten aansluiten, bijvoorbeeld “De grootste hits uit de eighties, nineties en zeroes”.

Voor de programmering zou ik rondkijken naar jocks die niet helemaal tevreden zijn bij hun huidige werkgever of de ambitie en drive hebben om aan iets nieuws te bouwen.
Dan denken wij aardig in dezelfde richting. Ik zou het in eerste instantie opstarten met dj's uit eigen huis, maar dit kan natuurlijk ook. Dan zou ik denken aan Lex Gaarthuis, Dennis Verheugd en misschien Rob van Someren.

Voor Dix gaat de zon op vind ik overigens ontzettend leuk bedacht.
RobinvanLangerak schreef: 01 okt 2023 16:39 Ik zou voor de wederopbouw toch een veilige keuze maken. Met de hits van vandaag met de hits van vroeger. In een uitgebalanceerde frequentie van nummers. De hits van nu (top 40) met 4 a 5 platen per uur laten roteren. En de 200 grootste hits uit de 70’s 80’s 90’s 00’s en 10’s.
Vind je dat een veilige keuze? Mij lijkt de rotatie met deze muziek erg hoog worden en wel heel anders dan waar Veronica de laatste twintig jaar voor gestaan heeft. Terug naar de pop/rock vanaf 1980 lijkt mij veiliger.

De hits van je leven vind ik wel goed klinken, ook voor eighties, nineties en zeroes.
Ik ben zelf te jong om het te weten, maar was het pop/rock format in de jaren 80 en 90 echt bedoeld als pop/rock?
In deze tijden stond er veel van deze muziek in de top 40, dit zou betekenen dat het des tijd gewoon een hitradio format was.
Dus dan is wat ik bedoel wel degelijk een veilige keuze ook gezien de meeste classics uit deze tijden ook pop dan wel pop/rock zijn.
WFNX

Bericht door WFNX »

Ook Veronica FM in '98 en '99 draaide genoeg classics samen met hits. Zoiets zou ik doen, energieke strakke radio, met drie personalities (ochtend, middag, eentje weekend) en classics (uit alle genres) uit de 80-90-00s naast de hits van nu.
Kijker

Bericht door Kijker »

Arjan Snijders zegt dat Veronica de afgelopen jaren tegen de stroom in voer maar dat het schip nu met de stroom mee gaat varen. Ook kondigde hij de allerlaatste keer Tineke de Nooij op Radio Veronica aan.

https://www.youtube.com/watch?v=7t6q14p-pQM&t=4s

Terug naar de discussie: Eerlijk gezegd vind ik De Hits van je Leven juist geen ideale slogan. Het is naar mijn idee teveel gericht op het verleden en ademt nostalgische verlanden naar vroeger terwijl er ook vandaag de dag een hoop muziek uitkomt die hier perfect bij aansluit zoals Angry van The Rolling Stones of bijvoorbeeld Chemical van Post Malone.

Ik denk toch dat die oude countdownslogan 'Home of Rock & Roll' of een verbastering daarvan 'Home of Rock' (of Home of Pop & Rock') lekker pakkend is en het station meteen duidelijk profileert.
jessica

Bericht door jessica »

jessica schreef: 01 okt 2023 15:04 Ik zou aan de muziekmix niet teveel veranderen. Die is prima en afwijkend tov andere stations.
Misschien moet je ook zo gaan adverteren. Zo iets vind jij al die radio stations ook zo saai. Laat je verrassen met Veronica.
Zo'n campagne. Dan laat je Eddie Keur de vormgeving maken.

Dus muziekmix is goed. Marketing moet heel anders.
Ik zou proberen Rob van Someren voor de middag proberen te krijgen. De ochtend zou ik misschien Herman Hofman zetten, misschien in combi met een andere DJ.

Rest van de dag hoe het nu is. In de avond Marisa. Rest hetzelfde.
Weekend ook grotendeels hetzelfde, maar dan met Rick van Velthuysen erbij.
Ik was nog wat vergeten. Maar die marketing van Veronica dat is echt heel minimaal. Daar waren ze altijd zo goed in. Creatieve, opvallende en afwijkende campagnes. Nu doen ze een flauwe kopie van de poster campagne van Q die dat veel beter doet.
Veel meer benadrukken dat jij veel leuker bent om naar te luisteren dan al die andere radiostations.

Verder zou ik proberen een hele grote sponsor te vinden die een groot geldbedrag beschikbaar stelt dat een luisteraar kan winnen. Beginnen met 50.000 euro en per dag dat hij er niet uitgaat 1000 euro laten oplopen.
Een actie met bijvoorbeeld de slogan Radio Veronica is mijn nummer 1 station en dan ondersteunen met spotjes onder voorkeurtoets van de auto op nummer 1, maar die radio actie mensen bellen die zich hebben ingeschreven. Willekeurig onverwacht opbellen en dan mogen ze niet met hun naam opnemen, maar moeten ze hun telefoon opnemen met Radio Veronica is mijn nummer 1 station. Of een soortgelijke actie.

Heb je een soort wat is het geluid. Of kraak de kluis of hier met je rekening. Een grote actie waar mensen over gaan praten.
Sponsor kan zijn naam verbinden aan de actie.
Janno

Bericht door Janno »

De laatste keer Tineke geluisterd. Ik vind het jammer en ga het missen. Maar goed, alles gaat een keer voorbij.
WFNX

Bericht door WFNX »

Iig is er verder nog niets veranderd rond middernacht. Zelfde jingles, slogan, depressieve reclamepingel. Trage eerste plaat na het nieuws. Winst is wel dat er nu niet een matige dj doorheen aan het praten is.
Plaats reactie