Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Buckhead

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Buckhead »

DavyGer schreef: 28 jan 2025 18:13 Stenders heeft een beetje hetzelfde probleem als Ekdom, ga toch eens een keer wat nieuws doen. Stenders & Ekdom en de PUP 40 zijn vele malen leuker te beluisteren programma's dan de Bonanza.
Stenders z'n uren zijn 2 tot 4 uur in de middag, niet echt de aller belangrijkste uren. Gerard Ekdom moet luisteraars trekken van 6 tot 10 uur, met zing na de ping gaat dat niet werken. Dat zouden we bij onze lokale omroep nog afschieten.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 29 jan 2025 19:54 Dit geeft aan dat de luisteraar van lijstjes houdt. Als ze de top1000 van de 70's hadden gedaan hadden ze hetzelfde cijfer gehaald.
Moest dan het format ineens om naar 70's. Nee.
Dat is een aanname. Veronica heeft meerdere lijsten uitgezonden afgelopen jaar, waaronder de Top 1000 Aller Tijden, maar afgelopen week was het meest succesvol. Daarom zegt het voor mij meer over de muziek dan het fenomeen lijstjes.
God is a DJ
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Phoenix schreef: 29 jan 2025 21:12
jessica schreef: 29 jan 2025 19:54 Dit geeft aan dat de luisteraar van lijstjes houdt. Als ze de top1000 van de 70's hadden gedaan hadden ze hetzelfde cijfer gehaald.
Dat is een aanname. Veronica heeft meerdere lijsten uitgezonden afgelopen jaar, waaronder de Top 1000 Aller Tijden, maar afgelopen week was het meest succesvol. Daarom zegt het voor mij meer over de muziek dan het fenomeen lijstjes.
Ik dacht ook dat afgelopen week het best scoorde maar heb het nagezocht, Top 1000 aller tijden zat boven de 5 procent. Vind deze en vorige week persoonlijk wel veel leuker.
Richard Miedema

Bericht door Richard Miedema »

Bij Veronica is het markaandeel wel 4.9% en dat komt voor een groot deel door de langere luistertijd

11. Radio Veronica luisteraars 1.274.094 dit waren een week eerder 1.215.992 dus een plus 58.102. In 2024 was dit 986.606 en dat is een plus van 287.488

De luistertijd: 03. Radio Veronica week 4 122 en week 3 110 een plus van 12 dus. In 2024 was dit 72 en dus een plus van 50 tov een jaar eerder.
Taco Zip

Bericht door Taco Zip »

Veronica lijkt met deze lijst vooral beter te scoren door de langere luistertijd, weinig extra luisteraars. Ben benieuwd of er een stijgende lijn zit in de tweede week.

De lijst zelf is dan wel afgekaderd wat betreft tijdperk, maar muzikaal juist heel erg breed.. Ik denk dat het te vroeg is om er al te veel conclusies aan te verbinden.
jessica

Bericht door jessica »

Je trekt toch een foute conclusie. Laat waarschijnlijk ook eigen smaak meewegen in je observatie.
Overal waar lijstjes worden uitgezonden gaan de luistercijfers in die week of weken omhoog. Om daarna weer in te zakken. Dat is ook standaard.

De ene keer is er misschien een iets grotere stijging zichtbaar dan de andere. Dit hangt niet perse samen met het soort muziek uit welk tijdperk maar meer met het moment van de actie. Soms doen zenders in dezelfde week allebei een lijstje. Dan moet je de extra luisteraars delen.

Was volgens mij in november en december een aantal keer gebeurt. Dan is het effect minder. Volgens mij was Veronica nu de enige met een lijstje.
Er stond geen Top2000, Top4000. Top1000 van Qmusic of een Top1000 van Radio5 tegenover. Goed getimed dus van Veronica. Ze waren de enige.
Janno

Bericht door Janno »

Vanaf afgelopen vrijdag de guilty pleasure top 1000 bij radio 10. Benieuwd of dat nog luisteraars weghaalt bij Veronica.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 30 jan 2025 01:23
Je trekt toch een foute conclusie. Laat waarschijnlijk ook eigen smaak meewegen in je observatie.
Overal waar lijstjes worden uitgezonden gaan de luistercijfers in die week of weken omhoog. Om daarna weer in te zakken. Dat is ook standaard.
Of ik een foute conclusie trek weet ik niet. Luisteraars hebben behoefte aan herkenbaarheid en duidelijkheid. Een themalijst geeft die herkenbaarheid en duidelijkheid, waardoor er een positief effect is op de luistercijfers. Tot zover zitten we volgens mij op dezelfde lijn. Een muzikaal format dat afgekaderd is op genre of periode geeft ook herkenbaarheid en duidelijkheid. Zie de snelle groei van Joe. Ik zou het een verstandige zet van Veronica vinden als het haar format wat meer afbakent en ook als zodanig promoot. De slogan/format Join The Club blijf ik te vaag vinden. Na de eerste interviews met Robert Jan van de Velde had ik gedacht dat het format (en pay off) gericht ging zijn op “de beste Pop & Rock”.
God is a DJ
Radiooidar

Bericht door Radiooidar »

Wordt het belang van een slogan niet ook een beetje overschat? Iets als 'Q sounds better with you' is toch net zo nietszeggend als 'Join the club'? Mensen luisteren naar een zender die ze fijn vinden, niet waarvan ze de slogan marketingtechnisch het beste vinden.
Janno

Bericht door Janno »

Dat idee heb ik ook. Het zal tante Truus in Appelscha worst zijn of Q better sounds with her of dat ze de club moet joinen bij Veronica. Ze wil een leuk programma horen met prettige dj’s en dito muziek.
Zender

Bericht door Zender »

Radiooidar schreef: 30 jan 2025 15:19 Wordt het belang van een slogan niet ook een beetje overschat? Iets als 'Q sounds better with you' is toch net zo nietszeggend als 'Join the club'? Mensen luisteren naar een zender die ze fijn vinden, niet waarvan ze de slogan marketingtechnisch het beste vinden.
Het korte antwoord is: nee.

De uitgebreidere versie is: Het belang van een slogan moet zeker niet worden overschat. Niemand stemt af op een radiozender puur vanwege de slogan, maar een goede slogan doet wél iets. Hij zorgt voor herkenning, versterkt het imago van het station en roept een bepaald gevoel op.

Neem een slogan als "Q sounds better with you". Op zichzelf zegt het misschien niet zoveel, maar het straalt wél iets uit: gezelligheid, muziek beleven met anderen. Het geeft een gevoel van verbondenheid. "Join the club" doet dat ook, het nodigt je uit om ergens bij te horen.

Een sterke slogan blijft hangen en helpt een station om zich te onderscheiden. Mensen luisteren naar een zender omdat ze de muziek en sfeer fijn vinden, maar een goede slogan kan dat gevoel versterken.

Als een slogan nietszeggend, ingewikkeld of gewoon niet pakkend is, blijft hij niet hangen en voegt hij niets toe aan het imago van een station. In het ergste geval roept een slechte slogan zelfs irritatie of verwarring op.

Maar eerlijk is eerlijk: een geweldige slogan maakt een slecht station niet goed, en een matige slogan zal een populair station niet meteen in de problemen brengen. Toch is het een gemiste kans als een slogan niet helpt om het station herkenbaar en aantrekkelijk te maken.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Radiooidar schreef: 30 jan 2025 15:19 Wordt het belang van een slogan niet ook een beetje overschat?
De discussie ging niet enkel over de slogan, maar het gehele format. De slogan is slechts een onderdeel en moet aansluiten / in lijn zijn met het format.

Veronica heeft een zeer muzikaal format en een algemene slogan. Ik denk dat aanscherping van beiden leidt tot een beter resultaat.
God is a DJ
jessica

Bericht door jessica »

Ik snap deze gedachtegang nooit. Veronica heeft op het moment niet de hoogste luistercijfers. Volgens mij maakt het heel veel mensen niets uit, uit welk decennium de liedjes komen. Als het maar lekker klinkt. Misschien gouwe ouwe fanaten daargelaten.

Mij maakt het niet uit of een liedje uit de 60's of 70's komt of uit de 00's of 10's. Als het maar lekker klinkt. Voor mij is sfeer, melodie etc veel belangrijker.

Ik vind zelfs continue liedjes uit de 80's en 90's maar saai. Nooit een nieuw liedje. Ik vind een station niet fris klinken dan. Maar er zullen ongetwijfeld liefhebbers voor zijn: Zie Joe.

Moet Veronica dit dan ook gaan doen? Ik denk het niet. Joe is er al en doet dat beter. Dus laat Veronica de hele popmuziek maar pakken van 50 a 60 jaar. Genoeg pareltjes te draaien. En ook af en toe een nieuwe song. Dat doen ze nog te weinig naar mijn idee.

Dus Veronica moet nu een keer doorgaan op de ingeslagen weg. Niet steeds veranderen. De weg naar boven is al gevonden en ze groeien gestaag.
Ik zou dit format nog even vasthouden en niet de helft van de liedjes er uit gooien (voor de duidelijkheid). Misschien ga je met het beperken van je playlist ook weer de helft van je luisteraars weggooien. Ik zou bijvoorbeeld weggaan al. Ik zou dat risico niet nemen. Gewoon je eigen koers varen Veronica.
Janno

Bericht door Janno »

Persoonlijk zou ik het niet toejuichen als Veronica terug zou vallen in het 80s/90s format. En wat Jessica zegt: dat wordt al gedaan door anderen. En beter ook nog. Nu muzikaal niet teveel veranderen en verder bouwen op de ingeslagen weg lijkt me voor dit moment de enige optie, zoals door anderen eerder al gezegd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef: 30 jan 2025 17:40 Dus Veronica moet nu een keer doorgaan op de ingeslagen weg. Niet steeds veranderen. De weg naar boven is al gevonden en ze groeien gestaag.
Het is hier al vaker gezegd, maar exact dat.

Een slogan is van belang voor het creëren van een imago. "Join the club" is niet van het niveau "Je bent jong en je wil wat" of "Jong, snel, wild". Dat is ook allemaal erg lang geleden. Op dit moment ken ik in de radiowereld geen voorbeelden van dat soort ijzersterke slogans. Alleen DPG vind ik op dit moment wel wat sterker dan de rest.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie