Veranderingen 538

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Jobfr

Re: Veranderingen 538

Bericht door Jobfr »

Vanjeafisharder schreef: 17 nov 2023 13:30 Radio 538 moet zich weer helemaal opnieuw gaan uitvinden in mijn beleving. Het staat nergens meer voor, de rebelsheid is er al jaren niet meer, het is niet meer voor jongeren, maar voor wie is het dan nog wel? Net als bij 3FM verkeerd 538 momenteel in een identiteitscrisis. De luistercijfers zijn nog best goed in vergelijking met 3FM maar dat wil niet zeggen dat het gelijk een betere zender is, dat is maar relatief.
De normale luisteraar ziet sowieso al geen verschil tussen Q Music, 538 of 3FM. Ze hebben allemaal net iets anders maar zo belangrijk is dat niet. 538 is overduidelijk de dance zender. 3FM wat meer alternatief. Q Music? Ik zou het niet weten. Leuke spelletjes hebben? Leuke ochtendshow? Fouten muziek?

Q Music en 538 hebben afgelopen jaren stuivertje gewisseld in de cijfers. Zoek maar is de luistercijfers van Q Music in 2018 op. Precies waar 538 nu op zit. 538 heeft natuurlijk veel fout gedaan na vertrek Edwin Evers maar die fase is nu geweest. De cijfers zijn nu stabiel en beginnen weer wat te stijgen. Q Music is ook vrij stabiel. Er gaat in die verhouding weinig veranderen tot de ochtendshow bij Q Music stopt. 538 stond ook puur daarom zo lang zo hoog. Beide 11-12% gaat niet. Daar is die doelgroep te klein voor.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Jobfr schreef: 17 nov 2023 14:00 Q Music? Ik zou het niet weten. Leuke spelletjes hebben? Leuke ochtendshow? Fouten muziek?
Feel good.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Deradiokenner schreef: 17 nov 2023 13:27
Jobfr schreef: 17 nov 2023 10:50
Kar schreef: 17 nov 2023 08:02 De weekenden met Jordi Warners is echt prima. Hij heeft bewezen de lunchshow ook te kunnen dragen dus dat komt wel goed. De rest is echt lokale omroep niveau, wat de rem zal zijn voor een zender als 538.
Deze weekend jocks zouden lekker in de nacht vlieguren moeten maken of bij een station als slam lekker ontwikkelen.
Zeuren om het zeuren. Doen we graag hier. Als 538 oudere dj’s haalt is dat slecht want jongeren zender en als ze jonge talenten de kans geven is dat ook weer niet goed want te zwak. Dylan Boet, Julia van Reyendam en Danny Blom hebben al genoeg vlieguren om overdag in het weekend te kunnen staan hoor. En twee daarvan maken nog extra vlieguren in de nacht.
Maar dit zijn toch geen namen die je verwacht bij 538. Er was een tijd dat de beste dj’s bij 538 zaten. Jeroen Nieuwenhuize, Ruud de Wild noem het maar op. Ze hadden de beste namen in huis! Nu heb je dan met Tim Klijn een prima naam in de ochtend maar dat is toch een beetje bij gebrek aan beter. En dan Frank in de middag is helemaal een aanfluiting. We mogen dus best kritisch zijn op het allerbeste radiomerk dat we hebben gehad in Nederland dat dit allemaal daar gebeurd is gewoon triest. En dan het weekend Jordi doet het leuk maar is het ook net niet hè. Nee er is genoeg werk te verzetten daar aan de bergweg.
Hebben wij het over dezelfde zender? Die zender die met 3.3 miljoen luisteraars inmiddels weer meer luisteraars heeft dan Radio 2?
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Phoenix schreef: 17 nov 2023 14:13
Jobfr schreef: 17 nov 2023 14:00 Q Music? Ik zou het niet weten. Leuke spelletjes hebben? Leuke ochtendshow? Fouten muziek?
Feel good.
Heeft Skyradio ook
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Henkjan2016 schreef: 17 nov 2023 14:16 Hebben wij het over dezelfde zender? Die zender die met 3.3 miljoen luisteraars inmiddels weer meer luisteraars heeft dan Radio 2?
Precies. Derde zender van Nederland wat betreft bereik. Tweede voor gepresenteerde radio zender. In 20-49 staat het gelijk met Radio 2 en 10 ongeveer in marktaandeel. Wat betreft bereik ook derde. Zo slecht gaat het helemaal niet (meer) met 538. De daling is sinds juni na 4 jaar gestopt en als je nu kan stijgen richting ergens in de 9% in 13+ als standaard is dat hartstikke prima. In 20-49 duidelijker weer de nummer twee zijn en de afstand wat verkleinen en dat is ook prima.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Jobfr schreef: 17 nov 2023 15:52
Feel good.
Heeft Skyradio ook
Sky Radio gebruikt de pay-off 'Non-stop Feel Good', echter associeer ik 'Feel Good' eerder met Qmusic en Radio 10. Naar mijn mening draagt een combinatie van presentatie, vormgeving en programmatische inhoud meer bij aan het creëren van een 'Feel Good'-ervaring dan enkel non-stop muziek.
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Pot

Bericht door Pot »

Phoenix schreef: 17 nov 2023 17:13
Jobfr schreef: 17 nov 2023 15:52

Feel good.
Heeft Skyradio ook
Sky Radio gebruikt de pay-off 'Non-stop Feel Good', echter associeer ik 'Feel Good' eerder met Qmusic en Radio 10. Naar mijn mening draagt een combinatie van presentatie, vormgeving en programmatische inhoud meer bij aan het creëren van een 'Feel Good'-ervaring dan enkel non-stop muziek.
Feel Good associeer ik juist met muziek die ze draaien. Wat er zo feel good is aan Radio 10 vraag ik me sowieso af.

Sky Radio is puur feel-good. Nooit geen extreme nummers en makkelijk wegluisterend in combinatie met een goede audiovormgeving.
Kar

Bericht door Kar »

Henkjan2016 schreef: 17 nov 2023 14:16
Deradiokenner schreef: 17 nov 2023 13:27
Jobfr schreef: 17 nov 2023 10:50
Zeuren om het zeuren. Doen we graag hier. Als 538 oudere dj’s haalt is dat slecht want jongeren zender en als ze jonge talenten de kans geven is dat ook weer niet goed want te zwak. Dylan Boet, Julia van Reyendam en Danny Blom hebben al genoeg vlieguren om overdag in het weekend te kunnen staan hoor. En twee daarvan maken nog extra vlieguren in de nacht.
Maar dit zijn toch geen namen die je verwacht bij 538. Er was een tijd dat de beste dj’s bij 538 zaten. Jeroen Nieuwenhuize, Ruud de Wild noem het maar op. Ze hadden de beste namen in huis! Nu heb je dan met Tim Klijn een prima naam in de ochtend maar dat is toch een beetje bij gebrek aan beter. En dan Frank in de middag is helemaal een aanfluiting. We mogen dus best kritisch zijn op het allerbeste radiomerk dat we hebben gehad in Nederland dat dit allemaal daar gebeurd is gewoon triest. En dan het weekend Jordi doet het leuk maar is het ook net niet hè. Nee er is genoeg werk te verzetten daar aan de bergweg.
Hebben wij het over dezelfde zender? Die zender die met 3.3 miljoen luisteraars inmiddels weer meer luisteraars heeft dan Radio 2?

Ik ben een 538 luisteraar van het eerste uur, ben nog vaak in de studio geweest bij Corne klein en Michael Pilarzyck en heb langzaam de ziel uit het station zien gaan.
Toch gaat het langzaam de goede kant op, maar de spoeling aan A jocks is echt te dun
Laatst gewijzigd door admin5 op 18 nov 2023 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote fix
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Ja nee het gaat super bij 538. Top dj’s goede shows vooral de middag! Sorry ik zat er blijkbaar helemaal naast! Niks aan veranderen bij 538!
Pot

Bericht door Pot »

Kar schreef: 17 nov 2023 17:52
Ik ben een 538 luisteraar van het eerste uur, ben nog vaak in de studio geweest bij Corne klein en Michael Pilarzyck en heb langzaam de ziel uit het station zien gaan.
Toch gaat het langzaam de goede kant op, maar de spoeling aan A jocks is echt te dun
En daar ga je misschien een beetje de mist in. Ik lees wel vaker dat 538-DJ's brutaler moeten zijn etc. en het meer naar het 538 van vroeger zou moeten gaan, maar waarom? Als zoiets niet meer bij de luisteraars of tijdgeest past, dan moet ook gewoon 538 zich gaan vernieuwen. Eigenlijk vind ik het daarom wel een beetje bijzonder dat Lindo en Niek weer zo prominent aanwezig zijn in de programmering. Hun ervaring is prima, maar het is toch nog een beetje de 'kijk-eens-hoe-geweldig-wij-zijn'-manier van radiomaken, met stemgebruik en voorbedachte woordgrapjes die vijftien jaar geleden nog leuk waren maar echt niet meer kunnen.

538 heeft echt kansen laten liggen met het binnenhalen en behouden van nieuw talent. Barend, Ivo, Anoul en Daniël waren gewoon op 538 te horen, maar maken nu een prima programma ergens anders. En doen dat stuk voor stuk beter dan ze bij 538 hebben gedaan. Alle vier fris geluid en niet zelfingenomen en zonder zelfoverschatting (misschien Barend dan nog wel een beetje).
Natuurlijk hadden Tom & Bram er ook moeten zitten. Zeker met een multi-media talent als Bram had Talpa/538 meer kunnen doen. Wat betreft echte A-jocks heeft 538 er op dit moment welgeteld nul naar mijn mening.
Pot

Bericht door Pot »

Deradiokenner schreef: 17 nov 2023 18:10 Top dj’s goede shows vooral de middag!
Ik snap de afkeer op de middagshow eerlijk gezegd niet zo. Als Ruud niet op Radio 2 is (en Eddy weg) zapp ik inmiddels eigenlijk meestal naar Frank & Jelte. Zeker met de aanpassingen bij Q betreft Natalie en Anton.

Waar ligt het aan? Frank, Jelte, de items, de muziek?
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Pot schreef: 17 nov 2023 18:11 Eigenlijk vind ik het daarom wel een beetje bijzonder dat Lindo en Niek weer zo prominent aanwezig zijn in de programmering. Hun ervaring is prima, maar het is toch nog een beetje de 'kijk-eens-hoe-geweldig-wij-zijn'-manier van radiomaken, met stemgebruik en voorbedachte woordgrapjes die vijftien jaar geleden nog leuk waren maar echt niet meer kunnen.
Ik herken dit totaal niet. Waaruit blijkt de "Kijk eens hoe geweldig wij zijn-radio"? Is dat de toon, de manier van stemgebruik, de dingen die ze zeggen?
Juist Lindo en Niek vind ik altijd heel spontaan klinken en helemaal geen voorbedachte woordgrappen maken. Letterlijk nog nooit gehoord bij deze heren.

Ik heb dat "Kijk eens hoe geweldig wij zijn-radio" juist altijd bij mensen als Frank vd Lende, die louter op zichzelf gericht radio maken. En bij wel meer Veronica-dj's. Maar Lindo en Niek vind ik persoonlijk tegenovergesteld.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

repelsteel schreef: 17 nov 2023 18:28
Pot schreef: 17 nov 2023 18:11 Eigenlijk vind ik het daarom wel een beetje bijzonder dat Lindo en Niek weer zo prominent aanwezig zijn in de programmering. Hun ervaring is prima, maar het is toch nog een beetje de 'kijk-eens-hoe-geweldig-wij-zijn'-manier van radiomaken, met stemgebruik en voorbedachte woordgrapjes die vijftien jaar geleden nog leuk waren maar echt niet meer kunnen.
Ik herken dit totaal niet. Waaruit blijkt de "Kijk eens hoe geweldig wij zijn-radio"? Is dat de toon, de manier van stemgebruik, de dingen die ze zeggen?
Juist Lindo en Niek vind ik altijd heel spontaan klinken en helemaal geen voorbedachte woordgrappen maken. Letterlijk nog nooit gehoord bij deze heren.

Ik heb dat "Kijk eens hoe geweldig wij zijn-radio" juist altijd bij mensen als Frank vd Lende, die louter op zichzelf gericht radio maken. En bij wel meer Veronica-dj's. Maar Lindo en Niek vind ik persoonlijk tegenovergesteld.
Daar ben ik het mee eens. Radio 538 heeft ook een mooie line-up met Tim Klijn, Lindo Duvall, Mark Labrand en Niek van der Bruggen. Enige dipje in de line-up is Frank Dane. Daar had Barend van Deelen moeten zitten vind ik.
Disclaimer:
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Pot schreef: 17 nov 2023 17:33 Wat er zo feel good is aan Radio 10 vraag ik me sowieso af.
De programma’s van Lex Gaarthuis en Rob van Someren stralen overduidelijk feel good uit. Ook een spel als de Lach van 10 past naadloos binnen het feel good format.
Disclaimer:
Pot

Bericht door Pot »

repelsteel schreef: 17 nov 2023 18:28

Bij Frank is het vooral hoe geweldig Frank vdL zichzelf nog wel eens vindt, niet per se Veronica. Dat herkennen we denk ik allemaal wel een beetje.

Maar bij de andere heren zit het hem op welke manier ze de zender wel niet promoten. Ze doen nog steeds alsof 538 hét station is om naar te luisteren. En dat zijn ze inmiddels echt niet meer. Het stemgebruik van deze 538-DJ's (en bij Radio 10 overigens nog meer) kan ik niet precies beschrijven, maar is vooral erg: ik zet een lekker radiostemmetje op en lul er snel overheen (want ik moet de volgende plaat al instarten) met in ieder geval elke talk het station genoemd te hebben. Overigens moet ik zeggen dat ik Lindo eigenlijk nauwelijks tot nooit luister (want: betere alternatieven). Mark Labrand kan ik ook niet naar luisteren, weiswaar zonder grappen: die wil het op een of andere manier zo persoonlijk laten klinken, maar op zo'n gemaakte manier met de opbouw van een wat hogere stem met veel lucht in de begin van zijn spreek naar een zware stem aan het einde van zijn zin.
Plaats reactie