Eerste voorstellen FM-netverbetering ingediend bij AT .

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

radiofreak6666

Re: Eerste voorstellen FM-netverbetering ingediend bij AT .

Bericht door radiofreak6666 »

In de betreffende regio geeft deze steunzender een enorme verbetering. Hij is bedoeld omdat de geplande frequentie vanuit Gilze niet goed doorkomt in Roosendaal, vanwege de sterke zenders daar (groot signaal gedrag). Ik zou niet weten wie hier anders beter van wordt dan BNR?
2n2219

Bericht door 2n2219 »

radiofreak6666 schreef: 25 dec 2017 14:57 In de betreffende regio geeft deze steunzender een enorme verbetering. Hij is bedoeld omdat de geplande frequentie vanuit Gilze niet goed doorkomt in Roosendaal, vanwege de sterke zenders daar (groot signaal gedrag). Ik zou niet weten wie hier anders beter van wordt dan BNR?
Een steunzender, ja dat klopt. Geen babyfoon van 10 watt. En er vanuit gaande dat bij de gemiddelde luisteraar de kwaliteit van de ontvangst minder is dan van het keurpanel hier, zet die 10 watt geen zoden aan de dijk.
Tenzij.. tenzij iedereen lyrisch is van de steunzender van NPO Radio 2 op 95,90 MHz (14 watt).
Benieuwd wat je verstaat onder 'de betreffende regio'. Met die 10 watt kom je Roosendaal niet fatsoenlijk uit.
In Den Haag heb ik regelmatig zicht op de toren waarvan het signaal komt. Nu nog storingsvrije ontvangst van die 13 watt op bijvoorbeeld 105,50 MHz.
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.
radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 »

2n2219 schreef: 25 dec 2017 18:56
radiofreak6666 schreef: 25 dec 2017 14:57 In de betreffende regio geeft deze steunzender een enorme verbetering. Hij is bedoeld omdat de geplande frequentie vanuit Gilze niet goed doorkomt in Roosendaal, vanwege de sterke zenders daar (groot signaal gedrag). Ik zou niet weten wie hier anders beter van wordt dan BNR?
Een steunzender, ja dat klopt. Geen babyfoon van 10 watt. En er vanuit gaande dat bij de gemiddelde luisteraar de kwaliteit van de ontvangst minder is dan van het keurpanel hier, zet die 10 watt geen zoden aan de dijk.
Tenzij.. tenzij iedereen lyrisch is van de steunzender van NPO Radio 2 op 95,90 MHz (14 watt).
Benieuwd wat je verstaat onder 'de betreffende regio'. Met die 10 watt kom je Roosendaal niet fatsoenlijk uit.
Aan de oostrand (Majoppenveld) van Roosendaal deed hij het vandaag in elk geval uitstekend. Deze steunzenders hoeven Roosendaal ook niet uit. Ze zijn enkel bedoeld voor enkele kilometers rondom de zendtoren. 10W op (naar schatting) 100m hoogte kom je echt wel enkele kilometers mee.
2n2219

Bericht door 2n2219 »

radiofreak6666 schreef: 26 dec 2017 20:35
2n2219 schreef: 25 dec 2017 18:56
Aan de oostrand (Majoppenveld) van Roosendaal deed hij het vandaag in elk geval uitstekend. Deze steunzenders hoeven Roosendaal ook niet uit. Ze zijn enkel bedoeld voor enkele kilometers rondom de zendtoren. 10W op (naar schatting) 100m hoogte kom je echt wel enkele kilometers mee.
Met de zin "In de betreffende regio geeft deze steunzender een enorme verbetering" en "Deze steunzenders hoeven Roosendaal ook niet uit" spreek je jezelf wel tegen.

Het punt wat ik wilde maken is dat de kosten van dit geintje (van aanvraag tot vaste kosten) niet opwegen tegen de opbrengst. Dus de winnaar is wat mij betreft de provider en niet de omroep. Weten die veel...

(Zie ook: https://mediamagazine.nl/bnr-nieuwsradi ... eunzenders)
wimvanlenthe

Bericht door wimvanlenthe »

Goed nieuws voor Radio Veronica luisteraars...in de regio Salland een ten oosten van Zwolle...

De steunzender 102.8 FM die in 2016 in werking was gesteld met een relatief laag vermogen i.v.m DLF Duitsland die ook op deze FM zender zit, had ten oosten van Zwolle geen ontvangst maar wel tot aan Urk. Echter is er vorige week wat veranderd... Broadcast Partners heeft de vergunning overgenomen van KPN met een andere antenne inrichting. En wat blijkt... de zender is enorm opgewaardeerd met meer vermogen.
Ook nabij de A50 Zwolle Hattem is de ontvangst nu weer prima..
Met name in Dalfsen, Heino en Raalte liet na vertrek van de 103.0 FM naar Hilversum een enorme krater ontstaan. Nu is zo maar het probleem opgelost. Ik had dit al jaren aangekaart dat ik Veronica alleen op 103.2 Smilde kon ontvangen met versterker en ruis...
Als Broadcast Partners de andere zenders ook gaat vervangen komt er veel geluk voor Veronica voor het ontvangst in het oosten
2n2219

Bericht door 2n2219 »

Ik kan m'n geluk niet op... -smok

Steunzender Lelystad voor Sky Radio on air op FM 101.4

Sky Radio 101 FM is nu ook via de steunzender Lelystad op FM 101.4 MHz te ontvangen.

(http://radio-tv-nederland.nl)
radiofrequenties

Bericht door radiofrequenties »

Dan mag Radio 4 in Lelystad ook nog wel een steunzender hebben! Aldaar had ik de 101.6 NPO Radio 4 in Lelystad te pakken.

In eerder genoemde voorstel de 92.2 te verplaatsen naar Smilde: reactie daarop is dat de 92.2 rond de honderd kilowatt vermogen dient uit te zenden. Terwijl in Irnsum een veel lager vermogen gehanteerd kan worden. Het gaat dus niet alleen om het Drentse grondgebied.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Er moeten niet meer, maar juist minder steunzenders komen. De FM is al vervuild met allerlei zooi die te dicht op elkaar gepland is. De gezonde 300 kHz afstandregel is al jaren dood en begraven, zelfs voor verschillende stations. Bijvoorbeeld Wild FM Amsterdam op 93,6 en Sleutelstad Leiden op 93,7! Echt, het draait nu zo! Laten wij het er vooral niet nog erger op maken. Vol is vol.

Mijn idee: alle steunzendertjes zo snel mogelijk uit. Enkele jaren later kan de echte uitfasering van dit te volgepropte oude medium echt gestart worden door een belangrijk deel van de netten, commercieel en NPO, uit te schakelen.
EtherScout

GerjanOpDreef schreef: 03 okt 2018 14:18
EtherScout schreef: 03 okt 2018 13:32 Er moeten niet meer, maar juist minder steunzenders komen. De FM is al vervuild met allerlei zooi die te dicht op elkaar gepland is. De gezonde 300 kHz afstandregel is al jaren dood en begraven, zelfs voor verschillende stations. Bijvoorbeeld Wild FM Amsterdam op 93,6 en Sleutelstad Leiden op 93,7! Echt, het draait nu zo! Laten wij het er vooral niet nog erger op maken. Vol is vol.

Mijn idee: alle steunzendertjes zo snel mogelijk uit. Enkele jaren later kan de echte uitfasering van dit te volgepropte oude medium echt gestart worden door een belangrijk deel van de netten, commercieel en NPO, uit te schakelen.
Steunzenders uitschakelen is een goed idee. Gebruik die frequenties maar voor lokale radiostations.
Ik ben niet tegen het idee om op FM een soortgelijk hobbysysteem op te zetten als op AM, maar dat kan pas als er grote netten worden uitgeschakeld. De huidige steunzenders zitten kwa frequentie te dicht bij de hoofdzenders aan, waardoor gebruik door andere stations niet mogelijk is zonder nog meer storing te veroorzaken. Als het zo ver is, dan is een afstand van 300 kHz wel noodzakelijk om storing te voorkomen. De band moet dus schoner worden dan dat 'ie nu is.
radiofrequenties

200khz is ook voldoende mits de veldsterktes goed zijn ingeregeld.
passie3105

Bericht door passie3105 »

FM gewoon uit en alleen maar DAB+ met meerdere zendlocaties voor perfecte indoor ontvangst.
EtherScout

passie3105 schreef: 04 okt 2018 10:20 FM gewoon uit en alleen maar DAB+ met meerdere zendlocaties voor perfecte indoor ontvangst.
Helemaal mee eens, maar toch zie ik geen bezwaar tegen hobbystationnetjes, die (nostalgische) FM-radio maken met zendertjes van 10W. Een regeling die vergelijkbaar is met de hobbyradioregeling op de middengolf. Dit zal geen nadelig effect hebben op de status van DAB+ als platform voor serieuze landelijke, provinciale en bovenlokale radio in Nederland.
radiofrequenties

Een aantal zenders moeten volgens mij al aangezet zijn. Weet iemand of Radio Veronica de 103.0 in Leeuwarden al heeft aangezet? Op een gegeven moment moet de zender on-air zijn?
bjorn boonk

Bericht door bjorn boonk »

In Boxtel heeft Skyradio ook een steunzender geplaatst met 2kw op 101.8 Fm.
Gaat dat niet storen op Skyradio Tilburg 101.9 en Gilze 101.7.
EtherScout

bjorn boonk schreef: 13 jan 2019 18:20 In Boxtel heeft Skyradio ook een steunzender geplaatst met 2kw op 101.8 Fm.
Gaat dat niet storen op Skyradio Tilburg 101.9 en Gilze 101.7.
Tsja, de grenzen van FM zijn inmiddels bereikt en overschreden. Voor een optimale FM-ontvangst zouden er juist minder FM-zenders moeten komen, maar dat gaat dan weer ten koste van de keuze of van het bereik. FM-zenders drukken elkaar al jaren van de band, wat dan weer met pompende sound processing wordt gemaskeerd. Kortom, het kan allemaal nèt, maar fraai is het allerminst.

Er is nog wel ruimte op DAB+, waarvoor een groot deel van de frequentieruimte nog niet eens is uitgegeven. Op Internet (niet gratis voor de consument) is er nog veel meer ruimte. Het lijkt mij duidelijk, dat de toekomst toch echt digitaal is.
Plaats reactie