Eerste voorstellen FM-netverbetering ingediend bij AT .

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Ahoeker

Re: Eerste voorstellen FM-netverbetering ingediend bij AT .

Bericht door Ahoeker »

Ik heb vorige week tussen zelhem en doetinchem gereden, en pas vlak voor de rondweg om zelhem kwam de 102.9 pas goed binnen. Erg jammer... Naar mijn mening weer een extra zender met weinig nut, aangezien de 103.1 richting hengelo en ruurlo goed is / was te ontvangen.
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

In Doetinchem heeft Radio Veronica 102.9 (Zelhem) veel hinder van Deutschlandfunk 102.8 (Wesel) omdat er vanuit Zelhem richting Hengelo (Gld) wordt uitgezonden en richting Doetinchem het signaal wordt afgeschermd. En vergeet niet dat Deutschlandfunk straalt nog met 13 kW richting het Noorden van de 50 kW, tegen maar 0,2 kW van Radio Veronica. Daarnaast is de 0,1MHz onderlinge afstand ook veel te weinig. Zelfs in de tijd dat Radio 538 nog alleen uitzond op 103.0 vanuit Lelystad met toen nog 57 kW drukte de 102.8 het signaal ook al aardig weg. Om Radio Veronica goed te kunnen ontvangen ben je echt op DAB+ aangewezen.
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

Radio Veronica heeft nog op de valreep 3 aanvragen gedaan bij het Agentschap Telecom voor een netwerkverbetering.
Allereerst wil Radio Veronica de FM 103.0 MHz (41.7 kW ERP) verplaatsen van Lelystad naar Hilversum. Ook zijn er nog 2 aanvragen gedaan voor extra steunzenders. In Emmeloord op FM 103.3 MHz (2 kW ERP) en in Hoorn op FM 103.2 MHz (2.5 kW ERP) .
optimod

Bericht door optimod »

Van Lelystad naar Hilversum van Veronica zou ik een spectaculaire verhuizing vinden, maar of het wijsheid is en van verbetering voor de provincie Flevoland betwijfel ik. Dan mag het vermogen wel omhoog.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

optimod schreef:Van Lelystad naar Hilversum van Veronica zou ik een spectaculaire verhuizing vinden, maar of het wijsheid is en van verbetering voor de provincie Flevoland betwijfel ik. Dan mag het vermogen wel omhoog.
Denk dat het best mee valt als je er de steunzender in emmeloord ook mag.. :-)
bjorn boonk

Bericht door bjorn boonk »

Hier thuis in Gelselaar de 102.9 Fm van radio veronica geprobeerd maar DLF 102.8 die 50kw is toch sterker. Op een goede radio komt die heel iets door met veel gestoordvan dlf.
Maar dat is niet erg want de 103.1 van Markelo komt hier goed door.
Ik zal het maandag weer proberen in de bus naar doetinchem.
@optimod als de 103.0 naar Hilversum wordt verplaatst dan komt de 41kw zender denk ik een omgeving van 60km goed door dus oostwaarts tot Apeldoorn/Arnhem/zwolle. Noordwaarts tot de Emmeloord en westwaarts tot de zee . En zuid waarts tot Gorinchem en Tiel. De 103.3 Emmeloord is voor de Noordoostpolder .
bjorn boonk

Jahoor weer een aantal fm netverbetering verzoeken
De 99.9 van Oisterwijk willen ze verplaatsen naar Arnhem met 200 watt.
Ze willen de 89.9 van RadioNL uit de hoven(zutphen) verplaatsen naar Deventer met 631 watt.
Radio538 wil in doetinchem een steunzender op 102.1 fm met 200watt.
Hotradio BV wil een steunzender in Markelo een steunzender op 98.1 fm (gaat wel storen op 98.0 hengelo) met 1000watt.
En een steunzender in Oldenzaal ook voor hotradio BV op 97.6 met 398 watt.
Qmusic wil de steunzender op 100.9 uit Hilversum verplaatsen naar stalberg (Venlo) met 700/800watt
Radio 10 wil het vermogen van de 91.1 in het Zuid-Limburgse Maastricht verhogen naar 1.6 kw
En hotradio bv wil ook een steunzender plaatsen op 93.1 in Bathmen met 631 watt
Jarod

Bericht door Jarod »

1 grote stoor bende. Wat een land zijn we toch.
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Jarod schreef:1 grote stoor bende. Wat een land zijn we toch.
Tsja, ooit was er streng bewaakte orde: weinig zenders maar wel goede ontvangst. En ook toen was 'iedereen' ontevreden. Kortom wat willen 'wij' nu?
BertM

Bericht door BertM »

EtherScout schreef:Tsja, ooit was er streng bewaakte orde: weinig zenders maar wel goede ontvangst. En ook toen was 'iedereen' ontevreden. Kortom wat willen 'wij' nu?
Wat wij willen maakt blijkbaar niet zoveel uit. IK wil goede ontvangst.

Feit is dat we zitten 'opgescheept' met ongeveer 9 landelijke- en 20 regionale commerciele radiozenders, 5 landelijke publieke omroepen en nog 13 regionale zenders. En niet te vergeten de vele lokale omroepen.

Dat zijn dus veel te veel FM zenders. Daar moet ruimte komen. Wat IK zou willen:

Radio 1, 2 en 3 blijven op FM
Radio 4 verhuist naar DAB+

Op FM blijven vier commerciele zenders. Twee voor doelgroep 20-34 en twee voor doelgroep 35-49.

De regionale zenders ben ik nog niet uit, denk op FM laten.

De rest verhuist allemaal naar DAB+ dus ook de lokale zenders van de FM af en naar DAB+ of desnoods alleen Internet.
bjorn boonk

Rijdend vanaf doetinchem naar Gelselaar
Doet de 102.9fm het zo qua ontvangst .
In doetinchem stoort de 102.9 fm van radioveronica best wel en is op veel plekken de 102.8 van dlf Duitsland sterker.
Pas een km of 1/2 voor de rondweg van Zelhem vanaf doetinchem afkomend doet de 102.9 het pas goed.
Naar het noorden toe doet ie het tot aan veldhoek goed en dan is het snel gebeurd. Maar dan sluit die wek weer mooi aan op de 103.1 (markelo) .
bjorn boonk

Er zijn enorm veel verzoeken binnengekomen van fm netverbetering
Vooral Bnr nieuws radio die in de steden steunzenders wil plaatsen, + eys waar het diagram wordt veranderd en het de antenne hogere gaat op de 91.5
Qmusic die een steunzender wil in Lochem op 100.5FM en de 100.7 uit Lichtenvoorde willen ze veranderen naar 100.9 FM in Aalten . Dus dan zijn er geen storingen meer in de zuid twente en noordoost achterhoek tussen hengelo en lichtenvoorde 100.7fm
Veder wil hotradio een zender verplaatsen van Arnhem naar Elst op 88.5FM plus een steunzender er nog bij in Winterswijk op 102.1 en een zender in Ommen op 93.1 FM en vorige week waren er ook al een aantal verzoeken van hotradio gestuurd.
Radio 538 wil in zwolle een steunzender op 102.3 wat niet slim is vanwege Lochem 102.3 + 102.2 in smilde veranderd iets aan ik dacht zelf diagram en een steunzender in Stadskanaal op 102.9
Veder wil tilda bv een de zender weert veranderen
En veder wil 100% nl de zender Nijmegen verhogen.
En radio 10 de zender Goes verplaatsen naar Eindhoven.
Ook wil ujale en slam nog het een en ander veranderen
Plus radio Nh die een steunzender wil in Amsterdam op 89.1 met 200watt
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Ze zijn knettergek geworden.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

FM band nog even vol gieten nu de vergunningen toch verlengt worden
+ meer storing maken overal zodat men sneller over op DAB+ gaat? :P
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

Dat wordt één grote puinhoop op FM als het AT alle verzoeken gaat toewijzen. Beter was het geweest om het Zerobase gebeuren eens goed onder de loep te nemen en "echt" kijken waar je bepaalde frequenties wel of niet kan inzetten. Ben ik even blij dat ik van DAB+ kan genieten (ook in mijn auto).
Plaats reactie