Audio Switcher

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
paul_b

Audio Switcher

Bericht door paul_b » 11 jun 2013 22:24

Ik ben op zoek naar een simpele audio switcher die door middel van een simpele schakelaar (aan/uit) kan schakelen tussen 2 audiobronnen.

De audio aansluitingen moeten stereo en gebalanceerd zijn en het liefst XLR.

Het is bedoeld om de studio tijdens non-stop uren buiten de uitzending te schakelen, zodat deze gebruikt kan worden voor productiedoeleinden.

Het is de bedoeling dat het 'fool-proof' is, dus geen volumeknoppen er op :D
Ik heb inmiddels dit forum, google en de bekende broadcastbedrijven-websites bezocht, maar nog niet gevonden wat ik zoek.

Dus 2 ingangen - 1 uitgang, 1 knop

DU

Re: Audio Switcher

Bericht door DU » 11 jun 2013 22:59

hangt een behoorlijk prijskaartje aan maar dan heb je wel wat.

en hij is zeker "fool-proof".

heel veel radio studio's gebruiken deze of de digitale variant om tussen studio's te schakelen.

Sonifex Redbox RB-SS10

er zullen vast meerdere merken iets soort gelijks maken maar dit is de enige die ik ken.

Gr DU
Stereo is a human creation

v.ijl

Bericht door v.ijl » 11 jun 2013 23:02

Zelf de soldeerbout ter hand nemen?
Het simpelst is dit passief (zonder versterking/buffering) uit te voeren.
en dan is er koffie......

ijzerpro

Bericht door ijzerpro » 11 jun 2013 23:18

als je handig bent , maak een allu kastje met de XLR's erop, je neemt een C&K tuimel schakelaar 4 polig om, en je bent klaar.
to steal ideas from one person is plagiarism, to steal ideas from many is research.

paul_b

Bericht door paul_b » 11 jun 2013 23:35

het liefst een profi oplossing. Ik ben wel handig, maar er hangt nu een knutselwerkstuk van iemand anders waar het met een relais geschakeld word. Die geeft echt een enorme hoeveelheid verstoring in het audio en moet dus nodig vervangen worden.

het mag best een paar centen kosten, als het maar goed is

wave

Bericht door wave » 12 jun 2013 00:28

Kramer Electronics en Whirlwind maken o.a. dit soort basic spul. Zoek maar op audio switch of multi selector, dan kom je wel het e.e.a. tegen. Wat luxer kom je inderdaad uit bij het al genoemde Sonifex en nog wat luxer bij Audisi.
Tip: kijk ook even in de tweedehands markt.

Mocht je al materialen hebben liggen dan is zelfbouw natuurlijk wel een heel kostenefficiënte optie....
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld » 12 jun 2013 01:39

Is het dan niet het makkelijkste om het relais te vervangen als dat storing geeft? Er zijn dozijnen relais te vinden die prima audio kunnen schakelen. Zorg wel voor een DC-spoel anders heb je kans op brom.

Ik heb in "mijn" studio al meer dan 20 jaar zo'n omschakeling met relais in bedrijf en heb hier nog nooit storing mee gehad.

RBS

Bericht door RBS » 12 jun 2013 19:34

Of je zet een 3 kanaals kwaliteitsmengtafel voor de soundprocessing en je kleeft er boven de faders STUDIO 1, 2 en AUTOMAAT boven. Gaat ook zeer goed, zo hebben wij jaren in Lokeren gewerkt.
Eventueel de EQ overbruggen zodat ze mogen draaien aan de knoppen zoveel ze willen. De faderstarts kan je dan gebruiken voor signalisatie welke bron onair is.
Radio, het theater van de verbeelding - Bouwjaar 1966 - na 31 jaar serieus radiogaar !

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 12 jun 2013 19:45

paul_b schreef: het mag best een paar centen kosten, als het maar goed is
Sonifex RedBox kopen.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Dukard

Bericht door Dukard » 12 jun 2013 22:47

Gebruik hier al jaren naar volle tevredenheid een relais oplossing voor het schakelen van audio. Keuze in kwaliteit van het relais is zeer belangrijk.
El Cheapo relais gaan corroderen op de contacten. Zoek een kwaliteits relais en je bent voor 1/10e van het bedrag voor een Sonifex klaar.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 13 jun 2013 07:39

Een TDA1029 IC, wat extra componenten en alla voor 20 euro ben je klaar.
Hoe goed of hoe slecht, IC is heel goed, schakelt onhoorbaar, geen vervorming en een signaal ruis van hoog.
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Haagse

Bericht door Haagse » 13 jun 2013 09:15

Als je een zendlijnschakeling zoekt, neem dan een apparaat wat ervoor bedoeld is :wink:.

Bijvoorbeeld, zoals al eerder werd gezegd, iets van Sonifex. Bv een Sonifex Redbox RB-OA3.
Ik heb even in de handout gekeken, volgens mij kun je hiermee ook gewoon met 1 knop schakelen ipv de offer accept methode. Verder bied het apparaat ook nog andere features die wellicht handig zijn of worden.
Iig is het een apparaat van goede kwaliteit, eenvoudig aan te sluiten en in geval van nieuwkoop: garantie en service.

Btw, er zullen vast ook andere handige en goede apparaten op de markt zijn.

paul_b

Bericht door paul_b » 13 jun 2013 20:02

radiogolfje schreef:Een TDA1029 IC, wat extra componenten en alla voor 20 euro ben je klaar.
Hoe goed of hoe slecht, IC is heel goed, schakelt onhoorbaar, geen vervorming en een signaal ruis van hoog.
Maar deze kan geen gebalanceerd audio schakelen, of zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand zo'n IC nog op voorraad liggen voor een zacht prijsje? :D Het is in ieder geval het proberen waard.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld » 13 jun 2013 21:39

Deze chip schakelt alleen ongebalanceerd maar dat geldt voor alle analoge schakelaars. Je moet dus zelf buffertrapjes er voor en er achter zetten. Het is overigens al een heel oud ding, ik kwam voorbeeldschema's tegen uit de tijd dat de DIN-pluggen nog gemeengoed waren bij o.a. Philips... Maar dat hoeft niet te betekenen dat het een slechte schakeling is.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 13 jun 2013 21:44

Paul,

Als je beide schakelaars gebruik is het gebalanceerd hoor.
één schakelaar voor de fase +, éen schakelaar voor de fase -
Lasercom, de betaalbare DAB zender

Plaats reactie