Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door density1 » 11 aug 2019 18:27

Het is gewoon de muziek en de programmering waar het aan schort. 2 vrouwen achter elkaar kan ook niet, dat blijkt nu.

Ron van Beuningen

Bericht door Ron van Beuningen » 11 aug 2019 18:37

density1 schreef:
11 aug 2019 18:27
Het is gewoon de muziek en de programmering waar het aan schort. 2 vrouwen achter elkaar kan ook niet, dat blijkt nu.
Daar zitten de troubles. Muziek overdag toengankelijker draaien voor kantoor publiek en dan zou ik dat niet met top40 mizirk doen doen maar vooral op rustige klank. Sommige onbekende tracks klinken heerlijk alternatief en kunnen prima op de achtergrond. Hoorde die nieuwe van Dj tiesto daar nu en ook iets van Rosalia?. Die vallen echt uit de toon met wat je verwacht als 3fm luisteraar denk ik persoonlijk.

density1

Bericht door density1 » 11 aug 2019 19:31

Of dat hele jongeren denken over boord gooien, dan is er maar wat overlap met Radio 2, maar Veronica en Radio 10 overlappen ook dus dat hoeft geen belemmering te zijn. En als ze perse die jongeren willen behouden dan zullen ze echt van FM af moeten stappen en volledig digitaal/online verder gaan.

Pot

Bericht door Pot » 11 aug 2019 20:14

density1 schreef:
11 aug 2019 19:31
Of dat hele jongeren denken over boord gooien, dan is er maar wat overlap met Radio 2, maar Veronica en Radio 10 overlappen ook dus dat hoeft geen belemmering te zijn. En als ze perse die jongeren willen behouden dan zullen ze echt van FM af moeten stappen en volledig digitaal/online verder gaan.

Zendermanager Alles heeft aangegeven dat ze niet zeker weet of 3FM een jongerenzender wil blijven. Maar ze willen zich, na FunX, op de jongste doelgroep focussen neem ik dan aan.
Ron van Beuningen schreef:
11 aug 2019 18:17
Jorien en Angelique gaan niet goed. Dus toch de vrouwen of de muziek of in combinatie is het probleem van 3fm nu?
Het tijdvlak 10-16 scoort steeds minder. Komt zowel door de muziek als DJ's. De muziek is van alles wat. Alternatief met hitjes en af en toe een classic, maar wel met o.a. Snelle, Dave Boeda (?) en Kraantje Pappie. Ze zullen wat meer een richting op moeten gaan.
Als ze hitjes draaien, doen ze van alles wat. Dat is wel echt een probleem. Focus dan wat meer op alternatieve hitjes (Panic at the Disco, Bastille, Billie Eilish, Dermot Kenedy enz.).
Jorien, Angelique en Eva zijn er metname neergezet omdat ze vrouw zijn, zo simpel is het. De drie slechts scorende programma's doordeweeks. Ze bezitten maandag-donderdag de helft van de programmering! Lekker 'maatschappelijk bewust', maar om nou Jorien én Angelique naast elkaar te zetten op het slot waar de laaste jaren erg veel ingeleverd is (komt natuurlijk nog meer door de muziek), hadden ze beter over na kunnen denken.
Oortjes open!

Phoenix

Bericht door Phoenix » 11 aug 2019 20:47

Ron van Beuningen schreef:
11 aug 2019 18:17
Phoenix schreef:
11 aug 2019 15:00
Radio liefhebber schreef:
11 aug 2019 13:30

Ik heb het niet over het zendergemiddelde van 3FM, dat halen jullie erbij. Volgens Intomart gaat het alleen om de ochtenduren.

Je geeft aan dat het ochtendprogramma hetprobleem is van 3FM is. Dat betwijfel ik omdat juist Sander hoger scoort dan de andere dagprogramma's. Die cijfers zijn hier een tijdje terug gepost in één van de maandelijkse luistercijfer topics.

Radio liefhebber schreef:
10 aug 2019 17:23
... en die ochtend is juist het probleem.

UPDATE:
Hieronder de luistercijfers voor het ochtendtijdvak. Hierbij zie je dat Sander's aandeel hoger ligt dan dat van het zendergemiddelde. Dat het ochtendprogramma het probleem is van 3FM vind ik daarom erg overtrokken.

radiofreak90 schreef:
19 jun 2019 12:10
Per tijdvak en doelgroep voor deze periode (maandag-zondag)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
UPDATE2:
Verder legt het onderzoek van Intomart de oorzaak van de daling van de ochtend ook bij de algehele malaise van 3FM en niet bij de persoon de ochtend doet.
Geestig om te zien dat ze het niet aan de drivetime shows ligt want die zitten dus boven het zender gemiddelde. Dus over Sander en Mark en Ramon klagen hier is puur iets persoonlijks en heeft niets met de luistercijfers te maken.

Jorien en Angelique gaan niet goed. Dus toch de vrouwen of de muziek of in combinatie is het probleem van 3fm nu?
Frank van de Lende werd hier ook verguisd en nu zie je dat zijn tijdslot 18:00-21:00 ook behoorlijk scoort qua marktaandeel.

En over Mark & Rámon zal ik blijven klagen. Het is en blijft een schijtlollig duo en dat komt voornamelijk door de bijdrage van Rámon.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 11 aug 2019 20:53

density1 schreef:
Dit zijn commerciële motieven!

Sowieso moet '3' enkel verder online en DAB+ maar wel met de focus op jongeren.

Muziek dan "links van het midden" om onderscheidend te zijn ten opzichte van 538 en Q.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

jessica

Bericht door jessica » 11 aug 2019 21:34

Ondanks dat het aandeel van de ochtendshow zich boven het zendergemiddelde begeeft kan het probleem wel degelijk aan de ochtendshow liggen. Op een station dat zich op een relatief jonge doelgroep richt hoort de ochtendshow ook boven het zendergemiddelde te scoren. Dit zijn namelijk samen met de avond dat deze specifieke luisteraars het meest kunnen luisteren.

Dat is ook precies het beeld dat je terugziet bij 3FM. De avondshow van Fran v/d Lende scoort ook beter dan gemiddelde. Bij andere zenders rond deze tijd neemt dit aandeel juist af. Volgens mij is dit een normaal beeld altijd al geweest bij 3FM. Het dieptepunt van 3FM kan dus nog lager. Want overdag wordt maar net boven de 2% gescoord.

Ron van Beuningen

Bericht door Ron van Beuningen » 11 aug 2019 22:27

Phoenix schreef:
11 aug 2019 20:53
density1 schreef:
Dit zijn commerciële motieven!

Sowieso moet '3' enkel verder online en DAB+ maar wel met de focus op jongeren.

Muziek dan "links van het midden" om onderscheidend te zijn ten opzichte van 538 en Q.
Scoort 3fm online wel goed dan? Of op Dab?

Ron van Beuningen

Bericht door Ron van Beuningen » 11 aug 2019 22:30

jessica schreef:
11 aug 2019 21:34
Ondanks dat het aandeel van de ochtendshow zich boven het zendergemiddelde begeeft kan het probleem wel degelijk aan de ochtendshow liggen. Op een station dat zich op een relatief jonge doelgroep richt hoort de ochtendshow ook boven het zendergemiddelde te scoren. Dit zijn namelijk samen met de avond dat deze specifieke luisteraars het meest kunnen luisteren.

Dat is ook precies het beeld dat je terugziet bij 3FM. De avondshow van Fran v/d Lende scoort ook beter dan gemiddelde. Bij andere zenders rond deze tijd neemt dit aandeel juist af. Volgens mij is dit een normaal beeld altijd al geweest bij 3FM. Het dieptepunt van 3FM kan dus nog lager. Want overdag wordt maar net boven de 2% gescoord.
20-40 gaat gewoon naar het werk en daar luisteren mensen juist veel radio. Dus ik denk dat je je overdag niet op hele jonge mensen moet richten. Zelfs eerder op 30+. Die luisteren langer en dat is beter voor je luistertijd aandeel. Daarbij is 20-40 eerder de doelgroep van 3fm dan 13-20. Die bereik je sporadisch in de avond nog.

henkkremer

Bericht door henkkremer » 11 aug 2019 22:37

Wat mij betreft moeten er echt andere DJ`s worden aangetrokken op 3FM. Er is er niet één die mijkan boeien. Qua muziekkeuze: meer variatie, door meer gouwe ouwe te draaien. Hip hop is geschikt voor Fun X, aub niet op 3FM. Ik ben jarenlang een trouwe 3FM luisteraar geweest, maar haak nu toch af na een uurtje luisteren: te weinig echte herkenningspunten die het fijn en tof maakt om af te stemmen op 3FM

Ron van Beuningen

Bericht door Ron van Beuningen » 11 aug 2019 23:42

henkkremer schreef:
11 aug 2019 22:37
Wat mij betreft moeten er echt andere DJ`s worden aangetrokken op 3FM. Er is er niet één die mijkan boeien. Qua muziekkeuze: meer variatie, door meer gouwe ouwe te draaien. Hip hop is geschikt voor Fun X, aub niet op 3FM. Ik ben jarenlang een trouwe 3FM luisteraar geweest, maar haak nu toch af na een uurtje luisteren: te weinig echte herkenningspunten die het fijn en tof maakt om af te stemmen op 3FM
Maar wie? Welke goede dj wilt bij een radiozender van 2,5%?

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 12 aug 2019 07:34

henkkremer schreef:
11 aug 2019 22:37
Daarvoor kun je nu naar 2.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 12 aug 2019 08:18

Pot schreef:
11 aug 2019 20:14
Jorien, Angelique en Eva zijn er metname neergezet omdat ze vrouw zijn, zo simpel is het. De drie slechts scorende programma's doordeweeks. Ze bezitten maandag-donderdag de helft van de programmering! Lekker 'maatschappelijk bewust', maar om nou Jorien én Angelique naast elkaar te zetten op het slot waar de laaste jaren erg veel ingeleverd is (komt natuurlijk nog meer door de muziek), hadden ze beter over na kunnen denken.
Dat is wel weer makkelijk, Pot. Als dat het enige argument is als publieke omroep dan ben je natuurlijk niet geschikt voor je functie.

Jorien Renkema is op die plek gezet omdat het programma op haar lijf geschreven is: veel muziek, en in de talks die ze doet vertelt ze altijd iets interessants wat je nog niet wist.

Angelique Houtveen is binnengehaald vanwege haar kennis over met name hiphop/r&b en maakt een programma in de stijl van RabRadio vroeger. Maar ik denk wel dat je hier ook Wijnand Speelman of Kevin van Arnhem kan neerzetten en je weinig verschil merkt.

Eva Koreman zit ook op haar plek bij 3voor12, daar komt ze veel beter uit de verf dan haar eerdere lunchshow. Maar dat 3voor12 standaard een kleiner marktaandeel heeft (omdat er nu eenmaal veel onbekende muziek wordt gedraaid) was ook al zo met Eric Corton en Roosmarijn Reijmer

Ik denk dat Jorien en Angelique in de oude programma (op respectievelijk 10-12 en 14-16) best geprogrammeerd hadden kunnen worden, met bijvoorbeeld een lunchshow van Rob Janssen op 12-14. Dan heb je in zes uur ook echt drie andere programma's. Maar de twee programma's die nu achter elkaar zijn geprogrammeerd verschillen niet veel en trekt daardoor niet veel luisteraars. In die 'kantooruren' ligt wel echt de sleutel denk ik
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Ron van Beuningen

Bericht door Ron van Beuningen » 12 aug 2019 08:41

JulesKluivert schreef:
12 aug 2019 08:18
Pot schreef:
11 aug 2019 20:14
Dat is wel weer makkelijk, Pot. Als dat het enige argument is als publieke omroep dan ben je natuurlijk niet geschikt voor je functie.

Jorien Renkema is op die plek gezet omdat het programma op haar lijf geschreven is: veel muziek, en in de talks die ze doet vertelt ze altijd iets interessants wat je nog niet wist.

Angelique Houtveen is binnengehaald vanwege haar kennis over met name hiphop/r&b en maakt een programma in de stijl van RabRadio vroeger. Maar ik denk wel dat je hier ook Wijnand Speelman of Kevin van Arnhem kan neerzetten en je weinig verschil merkt.

Eva Koreman zit ook op haar plek bij 3voor12, daar komt ze veel beter uit de verf dan haar eerdere lunchshow. Maar dat 3voor12 standaard een kleiner marktaandeel heeft (omdat er nu eenmaal veel onbekende muziek wordt gedraaid) was ook al zo met Eric Corton en Roosmarijn Reijmer

Ik denk dat Jorien en Angelique in de oude programma (op respectievelijk 10-12 en 14-16) best geprogrammeerd hadden kunnen worden, met bijvoorbeeld een lunchshow van Rob Janssen op 12-14. Dan heb je in zes uur ook echt drie andere programma's. Maar de twee programma's die nu achter elkaar zijn geprogrammeerd verschillen niet veel en trekt daardoor niet veel luisteraars. In die 'kantooruren' ligt wel echt de sleutel denk ik
Dit laatste idee was juist een budget probleem toch? Al die bezuinigingen bij de npo zal ook 3fm hebben geraakt toen. Reken maar uit producer en dj salaris en nog een stagiar erbij. Is zo weer een ton per jaar goedkoper dit.

Orange

Bericht door Orange » 12 aug 2019 09:02

Argument van verdwijnen van de lunchshow is bij 538 dat ze de indruk hebben dat luisteraars overdag music-driven programma's willen hebben die lekker doorluisteren zonder om de 2 uur te wisselen met een programma en ieder programma (met name de lunch) vol te stoppen met items. Heeft niets met geld te maken. Dat kan ook het argument bij 3FM zijn.

Plaats reactie