Veranderingen 3FM
Moderator: admin6
- Ane Sybesma
Re: Veranderingen 3FM
Dat ben ik zeker met je eens. Er zit meer energie en positiviteit in de zender. Zie mijn commentaar maar meer als opbouwende kritiek :-)
Daar wordt het muziekbeleid zéker duidelijker van.Ane Sybesma schreef: 20 jun 2024 11:33 Deels eens met de vorige twee reacties. Van mij mag het wat muziek betreft veel breder, ook Nederlandstalig kan af en toe best.

Eens. Wel een kleine verdediging: Multicolor was wel een grote hit (binnen Nederland) van een ex-3FM-talent die ze jaren ondersteund hebben. Dus die mag je wel op een hogere rotatie hebben binnen de classics/oudere muziek. Maar negen keer in een week is gewoon te vaak.En als je hits draait pak ze dan allemaal. Is een plaat geen hit meer draai hem dan ook niet zo vaak meer (Multicolor).
De RHCP zijn ‘maar’ 8 keer gedraaid in de afgelopen week. En dan ook met 7 verschillende nummers. Dat valt zeker mee. Dat is - denk ik - een breed gedragen 3FM-artiest uit het verleden. Voor de rest snap ik dat je geen fan bent; ik heb hetzelfde met Muse, maar ik snap wel dat ze die draaien.O ja en graag minimaal 2 weken per maand 0 platen van de Red Hot Chili Peppers, dat blijven ze maar draaien en als je elke dag 3FM op hebt staan gaat dat irriteren.
Maar goed, mijn probleem zit hem er vooral in dat 3FM geen kleur heeft. Bij 538 of Q weet je dat je actuele Top 40-hits krijgt (met wat classics als aanvulling). Bij Radio 10 of JOE hits uit het verleden en bij KINK alternative rock. Bij Veronica krijg je pop-rockhits uit het verleden. SLAM! biedt actuele hits aan met een flinke afslag richting de dancemuziek.
Laten we eerlijk zijn: waar staat 3FM nou eigenlijk voor?
Nieuwe muziek? Is iets van 1-3 jaar ook nog nieuw? Behoren de actuele hits tot nieuw? En zo niet: hoeveel nieuwe nummers van nieuwe/opkende artiesten worden er echt gedraaid?
Waarom is 2000 de peildatum waarbij muziek voor bij 3FM begonnen is? Maar waarom dan toch een handjevol 80s/90s tussendoor? Waarom pakt men wel de muziek van U2 >2000, maar de bekendste/populairste muziek die eerder is gemaakt niet? En hoe is dat te rijmen met de nieuwe bandjes die je draait? Is het ook niet gek dat een toegankelijke 80s (bijna) nooit voorbij zal komen, maar als het uitgegeven wordt in 2000, het opeens wel zou kunnen.
En op welke genres richten ze zich nou? Het zweeft heen en weer van pop, rock, (toegankelijke) alternative rock, dance een beetje hiphop, country, folk, happy hardcore met Joost Klein en weirde depri-popnummers van vocaal matige S10, Eefje De Visser of Froukje (is een beetje frustratie inderdaad

Hoe goed slaat een ‘Mwaki’ of Doja Cat aan bij een Supergrass of Linkin’ Park-liefhebber (en andersom)?
Waarom is men niet in staat om zich nou echt ergens op te richten? Ik heb het al vaak gezegd, maar 3FM kan zich eigenlijk onderscheiden van 538, Q en SLAM! door zich wel meer op recente muziek te richten, maar dan de pop-rockkant aangevuld met (toegankelijkere) alternative rock, folk, country en gerelateerd. Dan behoud je altijd wat overlap, maar creëer je ook een duidelijke afslag waarmee men zich kan onderscheiden. Veronica en Radio 2 doen dit op het gebied van nieuwe muziek natuurlijk in mindere mate, maar bieden soms wel muziek aan die je op 3FM misschien wel zou moeten verwachten. En in een periode waarin de 80s zo populair zijn, komt 3FM niet verder dan een A4’tje aan tracks. Tien jaar lang proberen ze van alles, maar uiteindelijk heeft niets gewerkt? Waarom niet op z’n minst muzikaal proberen weer een fatsoenlijke basis te leggen?
- Ane Sybesma
Dat kan mij persoonlijk niet zo veel schelen. Ik hou van zo veel stijlen dat het van mij veel breder mag dan wat ze nu doen.Pot schreef: 20 jun 2024 23:36Daar wordt het muziekbeleid zéker duidelijker van.Ane Sybesma schreef: 20 jun 2024 11:33 Deels eens met de vorige twee reacties. Van mij mag het wat muziek betreft veel breder, ook Nederlandstalig kan af en toe best.![]()
En als je hits draait pak ze dan allemaal. Is een plaat geen hit meer draai hem dan ook niet zo vaak meer (Multicolor).
Het was slechts een voorbeeld. Ik had ook As It Was van Harry Styles kunnen noemen. Ik heb dan liever de nieuwe plaat van de desbetreffende artiest als de hit geen hit meer is.Pot schreef: 20 jun 2024 23:36 Eens. Wel een kleine verdediging: Multicolor was wel een grote hit (binnen Nederland) van een ex-3FM-talent die ze jaren ondersteund hebben. Dus die mag je wel op een hogere rotatie hebben binnen de classics/oudere muziek. Maar negen keer in een week is gewoon te vaak.
Ik luister zoveel naar 3FM dat het me altijd opvalt. Het is een band die al jaren niets bijzonders meer maakt dus het zijn ook nog eens altijd ouwe nummers. Er is zoveel andere muziek gemaakt dat het wat mij betreft een heel stuk minder mag. Ik luister elke dag tussen 6.15 en 18.00 uur bijna alleen 3FM en de afgelopen maand zijn ze 30 keer langs gekomen waarvan 5 keer buiten de uren dat ik luister. En dat is al jaren zo, kan best wat minder. De meeste nummers zijn ook nog eens 20 jaar oud. Maar goed, ook dat is persoonlijk.Pot schreef: 20 jun 2024 23:36De RHCP zijn ‘maar’ 8 keer gedraaid in de afgelopen week. En dan ook met 7 verschillende nummers. Dat valt zeker mee. Dat is - denk ik - een breed gedragen 3FM-artiest uit het verleden. Voor de rest snap ik dat je geen fan bent; ik heb hetzelfde met Muse, maar ik snap wel dat ze die draaien.O ja en graag minimaal 2 weken per maand 0 platen van de Red Hot Chili Peppers, dat blijven ze maar draaien en als je elke dag 3FM op hebt staan gaat dat irriteren.
Voor de rest heb ik niet zoveel aan te merken. Van mij mag het dus juist minder afgekaderd. Breder dus. En wat meer energie overdag tussen 10 en 16.
-
Nog breder is niet wenselijk wat mij betreft, je moet een duidelijk profiel hebben en als zender weten waar je voor staat qua muziek. Het is een ratjetoe aan allerlei genres wat als een wilde potpourri dwars door elkaar heen gedraaid wordt dus daar zit totaal geen logica in, ben het eens met Pot in deze min of meer.
- Ane Sybesma
Dat kan, ik niet :-)Vanjeafisharder schreef: 21 jun 2024 11:03 Nog breder is niet wenselijk wat mij betreft, je moet een duidelijk profiel hebben en als zender weten waar je voor staat qua muziek. Het is een ratjetoe aan allerlei genres wat als een wilde potpourri dwars door elkaar heen gedraaid wordt dus daar zit totaal geen logica in, ben het eens met Pot in deze min of meer.
Vind juist dat 3FM op dit moment te smal draait. Het mag van mij wel wat meer uit de bocht schieten.Vanjeafisharder schreef: 21 jun 2024 11:03 Nog breder is niet wenselijk wat mij betreft, je moet een duidelijk profiel hebben en als zender weten waar je voor staat qua muziek. Het is een ratjetoe aan allerlei genres wat als een wilde potpourri dwars door elkaar heen gedraaid wordt dus daar zit totaal geen logica in, ben het eens met Pot in deze min of meer.
Voor hetgeen jij beschrijft hebben we voldoende commerciële zenders op de FM.
-
Je kunt ook doorschieten, ik vind het nu te breed juist in wat Pot beschrijft met name.
- Ane Sybesma
Mee eens.SB92 schreef: 21 jun 2024 11:26Vind juist dat 3FM op dit moment te smal draait. Het mag van mij wel wat meer uit de bocht schieten.Vanjeafisharder schreef: 21 jun 2024 11:03 Nog breder is niet wenselijk wat mij betreft, je moet een duidelijk profiel hebben en als zender weten waar je voor staat qua muziek. Het is een ratjetoe aan allerlei genres wat als een wilde potpourri dwars door elkaar heen gedraaid wordt dus daar zit totaal geen logica in, ben het eens met Pot in deze min of meer.
Wat bedoel je met ‘te smal’. Te weinig ‘actieve’ nummers/artiesten op de playlist? Te weinig genres? Of gewoon te veilige keuzes?SB92 schreef: 21 jun 2024 11:26Vind juist dat 3FM op dit moment te smal draait. Het mag van mij wel wat meer uit de bocht schieten.Vanjeafisharder schreef: 21 jun 2024 11:03 Nog breder is niet wenselijk wat mij betreft, je moet een duidelijk profiel hebben en als zender weten waar je voor staat qua muziek. Het is een ratjetoe aan allerlei genres wat als een wilde potpourri dwars door elkaar heen gedraaid wordt dus daar zit totaal geen logica in, ben het eens met Pot in deze min of meer.
Want indirect kiest 3FM wel voor een gewaagd format, puur omdat het best wel alle kanten opschiet naar mijn mening.
Te smal in de risico's die worden genomen. Het is gewaagd omdat het niet een heel commercieel format is, maar in het format dat ze kiezen vind ik ze veilige keuzes maken. Veel dezelfde classics, weinig muziek van 'afschrikkende' genres zoals metal, drum 'n bass, etc. en de nieuwe muziek die veel in de rotatie komt zijn ook veilige keuzes. De nieuwe nummers komen vooral van muzikanten die al een naam hebben gemaakt. Verder vind ik de verhouding nieuwe muziek en 'minder nieuwe muziek' scheef. Ze draaien voor mijn gevoel erg veel muziek uit de periode 2015 - 2020. Ik zou wel wat meer verrast willen worden.Pot schreef: 21 jun 2024 11:40Wat bedoel je met ‘te smal’. Te weinig ‘actieve’ nummers/artiesten op de playlist? Te weinig genres? Of gewoon te veilige keuzes?SB92 schreef: 21 jun 2024 11:26Vind juist dat 3FM op dit moment te smal draait. Het mag van mij wel wat meer uit de bocht schieten.Vanjeafisharder schreef: 21 jun 2024 11:03 Nog breder is niet wenselijk wat mij betreft, je moet een duidelijk profiel hebben en als zender weten waar je voor staat qua muziek. Het is een ratjetoe aan allerlei genres wat als een wilde potpourri dwars door elkaar heen gedraaid wordt dus daar zit totaal geen logica in, ben het eens met Pot in deze min of meer.
Want indirect kiest 3FM wel voor een gewaagd format, puur omdat het best wel alle kanten opschiet naar mijn mening.
-
Genoten van Barend en Wijnand deze week. Wat vonden jullie ervan?
- Ane Sybesma
Lekkere energie en een fijn programma. Mooi in deze periode. Maar wat mij betreft wel enkel bij speciale gelegenheden zoals EK of SR. Straks weer Wijnand en Lideke en Barend en Benner.
Het risico nemen ze al met dit format. Heel zwart-wit gezegd: tussen Q en (de veilige kant van) KINK in. Dus ik zie niet in waarom je dan nog meer risico’s neemt met allemaal ‘afschrikkende genres’. Als 3FM nou eerst die basis goed legt door zich daadwerkelijk te focussen op minder ‘basis’ genres (of enkel duidelijke tijdperken), dan kan je daarbinnen wat meer randjes opzoeken. Anders wordt het dubbelop en enkel onduidelijker.SB92 schreef: 21 jun 2024 11:46Te smal in de risico's die worden genomen. Het is gewaagd omdat het niet een heel commercieel format is, maar in het format dat ze kiezen vind ik ze veilige keuzes maken. Veel dezelfde classics, weinig muziek van 'afschrikkende' genres zoals metal, drum 'n bass, etc. en de nieuwe muziek die veel in de rotatie komt zijn ook veilige keuzes. De nieuwe nummers komen vooral van muzikanten die al een naam hebben gemaakt.Pot schreef: 21 jun 2024 11:40Wat bedoel je met ‘te smal’. Te weinig ‘actieve’ nummers/artiesten op de playlist? Te weinig genres? Of gewoon te veilige keuzes?SB92 schreef: 21 jun 2024 11:26 Vind juist dat 3FM op dit moment te smal draait. Het mag van mij wel wat meer uit de bocht schieten.
Overigens vind het qua nieuwe (niet-hit) muziek echt niet enkel veilige keuzes. Ze kiezen inderdaad zeker ook voor veel bekendere artiesten, maar lang niet alles krijgt direct al airplay op andere zenders. 3FM promootte ze al een tijdje, maar ‘Oscar & The Wolf - Angel Face’ kwam pas later op Q en 538 en in de hitlijsten voorbij. Ik denk eerder dat er zo’n rol voor 3FM weggelegd is: het ruimte bieden aan artiesten/bands die potentieel kunnen doorbreken/een hit kunnen scoren. Aangevuld met nieuwe nummers van bekendere (Nederlandse) poprock-artiesten. Daarmee neemt 3FM al gewoon risico’s, want er zijn geen garanties dat die muziek aan zal slaan en niet iedere luisteraar wil erg uitgedaagd worden op het gebied van nieuwe ‘onbekende’ muziek/muzikanten.
Een 538 of Q zou zoiets niet in grotere mate kunnen doen. Alleen zul je als 3FM bereik nodig hebben om ze een serieus podium te kunnen bieden en om ook airplay te kunnen krijgen bij andere stations. Daarom is een zekere mate van veiligheid wel nodig. Wat dat betreft ben ik het ook wel met Menno de Boer eens. Die zag ook dat 3FM te veel wou promoten (overdag) en dat het bereik daardoor laag bleef en uiteindelijk zo veel nieuwe artiesten echt centraal stonden, dat er eigenlijk bijna niemand echt doorbrak/airplay kreeg bij andere zenders onder tijdperk Alles dankzij 3FM. Ik vind enkel dat de mix om die nieuwe muziek zelf niet goed uitgewerkt is.
Daar ben ik het wel mee eens. Overigens zou ik 2011-2014 ook wel willen toevoegen. Binnen 2015-2020 zijn het in vergelijking nog minder nummers en is het al snel Twentyone Pilots, Rag’N’Bone Man of meer EDM.Verder vind ik de verhouding nieuwe muziek en 'minder nieuwe muziek' scheef. Ze draaien voor mijn gevoel erg veel muziek uit de periode 2015 - 2020. Ik zou wel wat meer verrast willen worden.
-
Er zijn veel meer verklaringen voor de ondergang van 3FM rond 2015 op te noemen dan alleen de hitlijsten (de snelle leegloop van grote namen en het voortdurend aanpassen van de programmering/het muziekprofiel waardoor luisteraars nooit konden wennen aan de vernieuwingen zijn waarschijnlijk de twee belangrijkste), maar de periode 2015-2019 was ook wel een heel slechte periode voor het (radiovriendelijke) poprock genre.
Aan het eind van de Zeroes en het begin van de 2010s waren ruige gitaren in de hitlijsten al vrijwel een unicum, maar had je gelukkig nog een hele stroom aan indie/alternative rock bands die makkelijk geplugd konden worden (Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, Arcade Fire, Foster The People, Florence and the Machine, Of Monsters and Men, Go Back To The Zoo, Cold War Kids, Crystal Fighters, Kensington, Edward Sharpe, Gotye, The Black Keys, fun., Will and The People, Ben Howard, Mumford and Sons, Jake Bugg, Mister and Mississippi, The Boxer Rebellion, en dan zal ik er waarschijnlijk nog wel een aantal vergeten zijn
) tussen de Top 40-hits, de Fleetwood Mac-evergreens en de persoonlijke keuzes van de dj's.
Maar tegen de tijd dat Giel, Coen en Sander, Gerard, Timur, Bart, etc. vertrokken was deze indiebubbel al redelijk gebarsten (alle bovenstaande artiesten gingen uit elkaar, brachten tegenvallende vervolgalbums uit of begonnen muziek te maken voor een minder mainstream publiek) en was EDM dominanter dan ooit in de Top 40. 3FM-artiesten die doorbraken met poprock (Coldplay, Muse, Imagine Dragons, Rag'N'Bone Man, Maroon 5, Twenty One Pilots, White Lies, Snow Patrol, Foals, Bastille, De Staat) of akoestische muziek (Ed Sheeran, Tom Odell) en hun succes wilde behouden gingen samenwerken met DJ's en popproducers en verruilden hun gitaren en drums op de studioversies door electronische muziek of invloeden uit dance, hiphop of trap. Allemaal genres die door streamingservices populairder en vaker beluisterd werden dan rock, maar daardoor was het lastig om een playlist vol alternatieve nieuwe muziek te vullen zonder luisteraars te vervreemden met acts die heel erg niche zijn of door een koers te varen die juist totaal niet onderscheidend poprock klonk.
Er zijn een paar uitzonderingen te bedenken: Kensington was een van de weinige rockbands die juist populairder leek te worden in deze periode en werd op hoge rotatie gedraaid (tot ergernis van velen, ik hoorde regelmatig mensen 3FM afschrijven als de zender waar je 3x per werkdag Kensington hoorde). Maar over het algemeen zijn veel van de momenteel populaire artiesten die 3FM veel eerder dan andere stations draaide óf rond 2019-2021 begonnen (Froukje, The Vices, Goldkimono, Antoon, MEAU, Elephant) óf in die periode na veel kleine hitjes eindelijk doorgebroken bij het grote publiek (Goldband, Son Mieux, Rondé, DI-RECT, Nothing But Thieves, Billie Eilish, en momenteel Oskar en The Wol).
Het zou nu in 2024 makkelijker moeten zijn om een interessante maar toegankelijke publieke popzender te programmeren dan in 2017, zeker als je goed in de gaten houdt welke alternatieve nummers via TikTok populair worden, maar dan moet je (zoals Pot hierboven beschreef) wel een duidelijke koers varen wat betreft classics, recurrents en hits. Wat mij betreft zou je als publieke zender prima ruimte kunnen (en misschien ook wel moeten) geven aan onderscheidende Nederlandse artiesten als Joost, Froukje, S10, Roxy Dekker of dj's zoals Olivier Heldens en Reinier Zonneveld die ondanks hun enorme succes op andere stations weinig tot geen airplay krijgen totdat ze in de Top 40 belanden (Op Radio 2 gaan ze het namelijk niet doen...), maar zorg er dan wel voor dat overdag poprock en melodieuze dancemuziek dominant blijft in je playlist.
En probeer niet te nadrukkelijk een onderscheid te maken tussen classics uit verschillende decennia, de popsterren van vandaag zijn meer dan ooit beïnvloed door iconen uit de hele popmuziek en een 70s/80s/90s classic kan mits het goed ingekleed wordt beter tussen je hits passen dan een classic die in deze eeuw gemaakt is. Je hoeft niet meteen alle nummers uit de JOE-database op te nemen in je rotatie (alle 500
), maar social media laat wel zien dat een nummer van bijvoorbeeld Kate Bush of David Bowie niet alleen herkenbaar is voor mensen uit eerdere generaties maar voor jongeren ook hun introductie tot die muziek kan zijn. Oude muziek hoeft niet oud te klinken, en als je het goed aankondigt doe je iets onderscheidend ten opzichte van zowel de hit- als de classics zenders.
Overigens betwijfel ik of je met enkel een goede playlist je bestaansrecht kan behouden, aangezien je om luisteraars te trekken en vooral bekende namen moet hebben waarvoor luisteraars overschakelen, maar dat is weer een andere discussie
Aan het eind van de Zeroes en het begin van de 2010s waren ruige gitaren in de hitlijsten al vrijwel een unicum, maar had je gelukkig nog een hele stroom aan indie/alternative rock bands die makkelijk geplugd konden worden (Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, Arcade Fire, Foster The People, Florence and the Machine, Of Monsters and Men, Go Back To The Zoo, Cold War Kids, Crystal Fighters, Kensington, Edward Sharpe, Gotye, The Black Keys, fun., Will and The People, Ben Howard, Mumford and Sons, Jake Bugg, Mister and Mississippi, The Boxer Rebellion, en dan zal ik er waarschijnlijk nog wel een aantal vergeten zijn

Maar tegen de tijd dat Giel, Coen en Sander, Gerard, Timur, Bart, etc. vertrokken was deze indiebubbel al redelijk gebarsten (alle bovenstaande artiesten gingen uit elkaar, brachten tegenvallende vervolgalbums uit of begonnen muziek te maken voor een minder mainstream publiek) en was EDM dominanter dan ooit in de Top 40. 3FM-artiesten die doorbraken met poprock (Coldplay, Muse, Imagine Dragons, Rag'N'Bone Man, Maroon 5, Twenty One Pilots, White Lies, Snow Patrol, Foals, Bastille, De Staat) of akoestische muziek (Ed Sheeran, Tom Odell) en hun succes wilde behouden gingen samenwerken met DJ's en popproducers en verruilden hun gitaren en drums op de studioversies door electronische muziek of invloeden uit dance, hiphop of trap. Allemaal genres die door streamingservices populairder en vaker beluisterd werden dan rock, maar daardoor was het lastig om een playlist vol alternatieve nieuwe muziek te vullen zonder luisteraars te vervreemden met acts die heel erg niche zijn of door een koers te varen die juist totaal niet onderscheidend poprock klonk.
Er zijn een paar uitzonderingen te bedenken: Kensington was een van de weinige rockbands die juist populairder leek te worden in deze periode en werd op hoge rotatie gedraaid (tot ergernis van velen, ik hoorde regelmatig mensen 3FM afschrijven als de zender waar je 3x per werkdag Kensington hoorde). Maar over het algemeen zijn veel van de momenteel populaire artiesten die 3FM veel eerder dan andere stations draaide óf rond 2019-2021 begonnen (Froukje, The Vices, Goldkimono, Antoon, MEAU, Elephant) óf in die periode na veel kleine hitjes eindelijk doorgebroken bij het grote publiek (Goldband, Son Mieux, Rondé, DI-RECT, Nothing But Thieves, Billie Eilish, en momenteel Oskar en The Wol).
Het zou nu in 2024 makkelijker moeten zijn om een interessante maar toegankelijke publieke popzender te programmeren dan in 2017, zeker als je goed in de gaten houdt welke alternatieve nummers via TikTok populair worden, maar dan moet je (zoals Pot hierboven beschreef) wel een duidelijke koers varen wat betreft classics, recurrents en hits. Wat mij betreft zou je als publieke zender prima ruimte kunnen (en misschien ook wel moeten) geven aan onderscheidende Nederlandse artiesten als Joost, Froukje, S10, Roxy Dekker of dj's zoals Olivier Heldens en Reinier Zonneveld die ondanks hun enorme succes op andere stations weinig tot geen airplay krijgen totdat ze in de Top 40 belanden (Op Radio 2 gaan ze het namelijk niet doen...), maar zorg er dan wel voor dat overdag poprock en melodieuze dancemuziek dominant blijft in je playlist.
En probeer niet te nadrukkelijk een onderscheid te maken tussen classics uit verschillende decennia, de popsterren van vandaag zijn meer dan ooit beïnvloed door iconen uit de hele popmuziek en een 70s/80s/90s classic kan mits het goed ingekleed wordt beter tussen je hits passen dan een classic die in deze eeuw gemaakt is. Je hoeft niet meteen alle nummers uit de JOE-database op te nemen in je rotatie (alle 500

Overigens betwijfel ik of je met enkel een goede playlist je bestaansrecht kan behouden, aangezien je om luisteraars te trekken en vooral bekende namen moet hebben waarvoor luisteraars overschakelen, maar dat is weer een andere discussie

Een mooi en realistisch betoog. En er zit ook zeker wat in.NieuweGebruiker schreef: 21 jun 2024 17:25 Er zijn veel meer verklaringen voor de ondergang van 3FM rond 2015 op te noemen dan alleen de hitlijsten (de snelle leegloop van grote namen en het voortdurend aanpassen van de programmering/het muziekprofiel waardoor luisteraars nooit konden wennen aan de vernieuwingen zijn waarschijnlijk de twee belangrijkste), maar de periode 2015-2019 was ook wel een heel slechte periode voor het (radiovriendelijke) poprock genre.
Aan het eind van de Zeroes en het begin van de 2010s waren ruige gitaren in de hitlijsten al vrijwel een unicum, maar had je gelukkig nog een hele stroom aan indie/alternative rock bands die makkelijk geplugd konden worden (Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, Arcade Fire, Foster The People, Florence and the Machine, Of Monsters and Men, Go Back To The Zoo, Cold War Kids, Crystal Fighters, Kensington, Edward Sharpe, Gotye, The Black Keys, fun., Will and The People, Ben Howard, Mumford and Sons, Jake Bugg, Mister and Mississippi, The Boxer Rebellion, en dan zal ik er waarschijnlijk nog wel een aantal vergeten zijn) tussen de Top 40-hits, de Fleetwood Mac-evergreens en de persoonlijke keuzes van de dj's.
Maar tegen de tijd dat Giel, Coen en Sander, Gerard, Timur, Bart, etc. vertrokken was deze indiebubbel al redelijk gebarsten (alle bovenstaande artiesten gingen uit elkaar, brachten tegenvallende vervolgalbums uit of begonnen muziek te maken voor een minder mainstream publiek) en was EDM dominanter dan ooit in de Top 40. 3FM-artiesten die doorbraken met poprock (Coldplay, Muse, Imagine Dragons, Rag'N'Bone Man, Maroon 5, Twenty One Pilots, White Lies, Snow Patrol, Foals, Bastille, De Staat) of akoestische muziek (Ed Sheeran, Tom Odell) en hun succes wilde behouden gingen samenwerken met DJ's en popproducers en verruilden hun gitaren en drums op de studioversies door electronische muziek invloeden uit dance, hiphop of trap. Allemaal genres die door streamingservices populairder en vaker beluisterd werden dan rock, maar daardoor was het lastig om een playlist vol alternatieve nieuwe muziek te vullen zonder luisteraars te vervreemden met acts die heel erg niche zijn of door een koers te varen die juist totaal niet onderscheidend poprock klonk.
Er zijn een paar uitzonderingen te bedenken: Kensington was een van de weinige rockbands die juist populairder leek te worden in deze periode en werd op hoge rotatie gedraaid (tot ergernis van velen, ik hoorde regelmatig mensen 3FM afschrijven als de zender waar je 3x per werkdag Kensington hoorde). Maar over het algemeen zijn veel van de momenteel populaire artiesten die 3FM veel eerder dan andere stations draaide óf rond 2019-2021 begonnen (Froukje, The Vices, Goldkimono, Antoon, MEAU) óf in die periode na veel kleine hitjes eindelijk doorgebroken bij het grote publiek (Goldband, Son Mieux, Rondé, DI-RECT, Nothing But Thieves, Billie Eilish).
En probeer niet te nadrukkelijk een onderscheid te maken tussen classics uit verschillende decennia, de popsterren van vandaag zijn meer dan ooit beïnvloed door iconen uit de hele popmuziek en een 70s/80s/90s classic kan mits het goed ingekleed wordt beter tussen je hits passen dan een classic die in deze eeuw gemaakt is. Je hoeft niet meteen alle nummers uit de JOE-database op te nemen in je rotatie (alle 500), maar social media laat wel zien dat een nummer van bijvoorbeeld Kate Bush of David Bowie niet alleen herkenbaar is voor mensen uit eerdere generaties maar voor jongeren ook hun introductie tot die muziek kan zijn. Oude muziek hoeft niet oud te klinken, en als je het goed aankondigt doe je iets onderscheidend ten opzichte van zowel de hit- als de classics zenders.
Overigens betwijfel ik of je met enkel een goede playlist je bestaansrecht kan behouden, aangezien je om luisteraars te trekken en vooral bekende namen moet hebben waarvoor luisteraars overschakelen, maar dat is weer een andere discussie.
3FM moest inderdaad ook verder kijken dan zijn neus lang was. Er was gewoon te weinig aanwas qua nieuwe poprock. Maar alles werd gewoon te drastisch omgegooid. Dat verleden kan je niet goed maken.
3FM kwam tussen 2011-2014 ook uit een soort piek qua populaire muziek binnen de ‘alternative’-stroming, met inderdaad artiesten als Of Monsters & Men, Imagine Dragons etc. en konden daarmee een stevige plek claimen waar met name 538 steken liet vallen. 538 richtte zich meer op dance en 3FM meer op rock.
De aanwas is nog steeds minder dan tien jaar geleden en de muziek is alleen maar commerciëler geworden, met andere opkomende stromingen (hiphop, EDM, rap). Toch zou je zelfs met minder actuele ‘alternative’ hits nog gewoon 10-15 tracks van de huidige Top 40 kunnen draaien.
Alleen nemen ze die Top 40 nu te breed naar mijn mening (met Zerb/Tiësto - Mwaki, Cyril - Stumblin’ In, en nummers van Calvin Harris, Lil Nas X, RAYE en Maan o.a.), waardoor het gewoon slecht matcht met de classics/oudere rock-georiënteerde nummers. Zeker als je dan ook nog nieuwe muziek van onbekendere artiesten draait die altijd bij een deel van de luisteraars als ‘oncomfortabel’ wordt gezien.
Ook wat betreft de oude muziek kan ik me er prima in vinden. Ik geloof niet dat je direct hele ingewikkelde muziek moet draaien en zeker niet meer dan de helft van de playlist <2000 komt. Dan wordt de recentere muziek bijzaak en kom je in de knel met bijvoorbeeld Radio 2 en Veronica. Alleen die best wel harde scheidslijn op deze eeuw begrijp ik op dit moment gewoon niet. Wilbert Mutsaers had in een interview (10 jaar geleden) daar met betrekking tot <1985 wel gelijk in wat mij betreft. Dat vind ik nu eigenlijk ook met de <2000 vergelijking.
80s zijn op dit moment populair onder een jongere doelgroep (en 70s en 90s in mindere mate ook). Q draait ze ook, maar zijn wel gewoon leider in 20-49 jaar. In het verleden draaide 3FM ook gewoon in de top mee.
Ook werd kritisch gekeken naar de ‘bakjes’ met muziek uit voorbije decennia. “Toen ik bij 3FM begon was het beleid t.o.v. jaren ’80-muziek bijvoorbeeld ‘liever geen muziek van voor 1985′. Dat vond ik onzin, want er is in 3FM-termen beginjaren ’80 meer goede muziek gemaakt dan in tweede helft. Of iets uit 1983 of 1987 komt, maakt niets uit, het is allebei al lang geleden.
https://www.wernerbros.biz/2014/01/11/i ... -playlist/
Kortom, wat mij betreft:
- minder niet-3FM-achtige hits van bijvoorbeeld eerder genoemde artiesten,
- recurrents wat minder vaak voorbij laten komen,
- afwegingen maken in nieuwe muziek (overdag met potentie om door te breken of poprock-gerelateerd),
+ 70s/80s/90s wat meer ruimte geven naast de 00s/10s in plaats muziek van vorige eeuw een keertje per uur te draaien, l
+ met name ‘core’-3FM artiesten breder draaien (zoals vergeten maar bekendere nummers).
- En beperkt uitstapjes maken naar ‘spannendere’ muziek, zo lang het voor de normale luisteraar begrijpbaar is.
Het kan allemaal zo makkelijk zijn

En of het bestaansrecht opeens laat veranderen? Geen idee. Ik kijk enkel naar waar 3FM zich wel kan positioneren. De strijd aan gaan met Q en 538 met de huidige programmering (en muziek) is gewoon kansloos. Dan maar uitgaan van een sterkere profilering en product. Want waarom zou een bekendere DJ de overstap maken naar 3FM op dit moment?