Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Freddie Mercuryfan

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Freddie Mercuryfan »

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb het idee dat 3FM de laatste tijd slechts een beperkt aantal nieuwe bands en artiesten aandacht geeft en in het zonnetje zet. Zie ook veel winnaars of genomineerden van de 3FM Awards van de afgelopen drie edities. Het is aldoor Froukje, of S10, of Goldband, of Son Mieux, of The Vices. Heel veel meer dan dat is het eigenlijk niet (hoewel ik persoonlijk die laatste twee bands wel leuk vind). Terwijl er vast genoeg nieuwe bands en artiesten zijn die ook een podium verdienen, bijvoorbeeld Certain Animals. Elephant hebben ze het afgelopen jaar trouwens goed opgepikt.

Toch ik heb het idee dat 3FM pak 'm beet tien jaar geleden een groter scala aan nieuwe bands en artiesten een podium gaf dan nu, maar ik kan er ook naast zitten.
Zender

Bericht door Zender »

Freddie Mercuryfan schreef: 27 mar 2023 20:55 ...maar ik kan er ook naast zitten.
Daar lijkt het wel op... Wat denk je van Claude, Meau, RONDÉ, Antoon, Wies, Personal Trainer, Wodan Boys, Nona, Maxine, Kimono, Prins S. en de Geit, Kuzko, Néomí, Tape Toy, Naaz, enzovoort?
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Gebeurt vaker in dit topic. Ik heb een tijdje geleden zelfs zien voorbijkomen dat het vroeger met Giel toch wel beter was want toen was er de 3FM Livebox. Alleen is die er nu ook gewoon nog steeds.

Ach ja..
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Zender schreef: 28 mar 2023 09:22
Freddie Mercuryfan schreef: 27 mar 2023 20:55 ...maar ik kan er ook naast zitten.
Daar lijkt het wel op... Wat denk je van Claude, Meau, RONDÉ, Antoon, Wies, Personal Trainer, Wodan Boys, Nona, Maxine, Kimono, Prins S. en de Geit, Kuzko, Néomí, Tape Toy, Naaz, enzovoort?
Ronde en tape toy? Is al wel wat ouder dan nieuw ;-)
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Het pluggen van bepaalde artiesten gebeurde in de succestijd van 3fm ook al. Veel artiesten die je inmiddels bij radio 2 hoort (Racoon, Blöf, Dotan, Ilse, Krezip, Kensington) zijn daar groot geworden; de een wat meer dan de ander natuurllijk, maar toch het is van alle tijden. Zelfde geldt in mindere mate voor bijv. Go back to the zo, Destine en Gers.

Persoonlijk verbaast het me trouwens niet zo dat hogere luistercijfers uitblijven. Er staat, wat mij betreft, best een sterke programmering , maar het lijkt me naïf om te denken dat luisteraars die de afgelopen zeven jaar vertrokken zijn, ook nog in een snel veranderende markt, opeens terug zullen komen. Helemaal als het ook ontbreekt aan een grote publiekstrekker. Die hebben al lang en breed wat anders gevonden. Als de playlist dan ook een ratjetoe aan genres en muziekstijlen is helpt dat ook niet mee. Dat het beperkt is, hoeft volgens mij op zich geen probleem te zijn, als 't maar klopt.

Ik begrijp overigens de wens voor een spannendere playlist, maar in mijn beleving was die in de tijd van Giel, Coen en Sander en Effe Ekdom ook niet zo heel spannend.
petoi

Bericht door petoi »

3FM had in de zeroes wel een beetje het monopolie op Indie artiesten als De Killers, Arctic Monkeys, Franz Ferdinand dat aangevuld met alternatieve rockbands als de Foo Fighters, Muse die ook niet zoveel elders werden gedraaid. Maakte dat 3FM door deze muziek te draaien met de reguliere pop die je wel overal hoorde zoals Blof, Ilse de Lange, Robbie Williams, Nelly Furtado en wat niet meer wel een unieke zender.

Dat heb ik nu niet meer er zijn zeker artiesten die alleen 3FM draait maar ze hebben niet echt meer een monopolie op Indie of Alternatieve rock.
De succesband uit de zeroes hoor je nu ook op Veronica en Kink en af en toe zelfs op Q, 2 & 10. Op 2 en Q hoor je trouwens ook een behoorlijk aantal van de "3FM talenten".

Door die unieke muziekmix konden Giel, Gerard en C&S aan hun fanbase werken en daarop borduurde de zender door in 10s toen Indie en Alternatieve muziek hun piek voorbij waren. Vanaf toen was het een personality zender met de hits van dat moment.

De 3FM talenten zijn er sinds die periode altijd wel geweest, overigens worden meeste van deze artiesten wel goed geplugd door de muziekmaatschappijen. Waardoor ze ook snel bij radio 2, Q en 538 binnen komen, die zijn ook wel wat sneller geworden met het oppikken van nieuwe acts. Vroeger wilden die nog wel eens een single afwachten en zien of deze succes had maar in de huidige tijd met streams is meteen te zien wat aanslaat en lopen ze hooguit een paar weken achter op 3.

3FM heeft gewoon ontzettend last van de veranderende muziekmarkt dat werd 20 jaar geleden al voorspeld met downloads en streaming maar 3FM heeft dat toen in eerste instantie nog in hun voordeel kunnen omzetten door juist internet (met name social media) goed in te zetten voor naamsbekendheid en benaderbaar te zijn voor je jonge doelgroep.
Nu vechten ze echt tegen het on demand horen wat je wil, het specifiek op jouw muzieksmaak gemaakte aanbevelingen door een algoritme en de toegenomen concurrentie die ook heeft uitgevogeld hoe ze internet kunnen gebruiken.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

fijne aanvulling👍
Henkjan2016

De Nachtwacht schreef: 28 mar 2023 10:55 Ik begrijp overigens de wens voor een spannendere playlist, maar in mijn beleving was die in de tijd van Giel, Coen en Sander en Effe Ekdom ook niet zo heel spannend.
Dat is een juiste conclusie. Het beeld is veel te geromantiseerd. Er worden in dit romantische beeld veel onderdelen toegevoegd die helemaal niet aanwezig waren.
Henkjan2016

3fm werd vooral geholpen door de hoogtijdagen van de zero's-rock natuurlijk, gecombineerd met de dj-club die aan de knoppen zat.
Ook was de invloed van nederpop fors aanwezig en was de concurrentie afwezig.

Dat enkel Alternatieve Rock aan de basis lag, dat lijkt mij een onjuiste inschatting. Kink FM lukte het met die muziekmix niet om potten te breken, de altomuziek alleen is (zoals wij hier veelvuldig inschatten) geen basis voor 12%.

Wat draaiden de anderen?
538 draaide pop
Q was nog niet echt aanwezig
Radio 2 had een andere opzet
Radio 5 was gespitst op de geschiedenis.
Veronica was poprock (vooral classics)

Naar mijn mening was het een coctail van gebrek aan concurrentie, een muziekmix die werd gedomineerd door op dat moment glorerende artiesten gecombineerd met een dj-team dat gerekend kan worden tot de groten in het radiolandschap.
Freddie Mercuryfan

Bericht door Freddie Mercuryfan »

Dan zat ik er inderdaad naast, mijn excuses. Het valt mij dan wel op dat ik een aantal van de artiesten en bands die je noemt, niet of nauwelijks in de dagprogrammering hoor, alleen 's avonds of 's weekends. Als je deze artiesten/bands meer bekendheid wil geven, zou ik ze ook juist overdag draaien, omdat er dan meer mensen luisteren.
Jordsco

Bericht door Jordsco »

Ane Sybesma schreef: 28 mar 2023 10:13 Gebeurt vaker in dit topic. Ik heb een tijdje geleden zelfs zien voorbijkomen dat het vroeger met Giel toch wel beter was want toen was er de 3FM Livebox. Alleen is die er nu ook gewoon nog steeds.

Ach ja..
Ik was denk ik 1 van de mensen die dit opbracht, maar in de context dat ik de ochtendshow van Giel veel meer om muziek vond draaien en de livebox een grotere rol speelde dan nu in de ochtend. Dat sprak mij meer aan.
EvertW

Bericht door EvertW »

Is Jaimy de vervanger van Olivier als station voice of is dat tijdelijk? Viel mij deze week opeens op dat ik andere stem hoorde.
Henkjan2016

Edit
Zender

Bericht door Zender »

Freddie Mercuryfan schreef: 28 mar 2023 18:22
Dan zat ik er inderdaad naast, mijn excuses. Het valt mij dan wel op dat ik een aantal van de artiesten en bands die je noemt, niet of nauwelijks in de dagprogrammering hoor, alleen 's avonds of 's weekends. Als je deze artiesten/bands meer bekendheid wil geven, zou ik ze ook juist overdag draaien, omdat er dan meer mensen luisteren.
Hoewel excuses helemaal niet nodig zijn, accepteer ik ze wel graag. Ik denk dat dit soort artiesten uiteindelijk steeds vaker overdag gedraaid zullen worden, net zoals bijvoorbeeld bij Son Mieux ook het geval was.
Zender

Bericht door Zender »

Henkjan2016 schreef: 28 mar 2023 10:15
Ronde en tape toy? Is al wel wat ouder dan nieuw ;-)
Het is wel passend om hier mijn excuses aan te bieden, aangezien mijn hele punt nu geen enkele betekenis meer heeft.
Plaats reactie