Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Pot »

SB92 schreef: 24 mar 2023 19:44 Joost is toch een populaire festivalartiest die het goed doet onder jongeren? Lijkt mij precies muziek die 3FM als zender zou moeten draaien. Af en toe Joost horen is een stuk verfrissender dan de playlist die we nu voorgeschoteld krijgen..
De doelgroep van 3FM is geen jongeren meer.

Maar goed, als 3FM ook een Foute Uur wil uitzenden kan Joost er prima bij.

Dit is wel precies het punt waar het mis gaat: 'we doen dit wel tussendoor', terwijl het een totale mismatch is voor de 'gewone' luisteraar.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Vooral de singles van het type autotune Top 40 die niemand meer op gaat zetten zodra ze uit de hitlijsten verdwijnen zijn voor mij echt een reden om Spotify/KX aan te zetten, vooral tijdens de uren van Ivo, Barend&Benner en Jaimy. Voorheen werden er ook Top 40-nummers in de rotatie gedraaid, maar dat waren dan wel nummers die goedgekeurd waren door de muziekredactie, en platen die een jaar later nog steeds te horen konden zijn, waar ik nu vaak "hits" hoor die binnen twee weken eigenlijk al niet meer gedraaid worden. Nu zal dat "filter" waarschijnlijk niet geholpen hebben om 3FM van haar "linkse"/"snobistische" imago af te helpen, maar ik vond dat als luisteraar altijd heel erg fijn om door te luisteren, terwijl ik de zender nu na een half uurtje wel weer gehoord heb.

The Weeknd, Joost en die danceplaten passen allemaal nog wel in mijn straatje en geven de playlist wat meer smoel, zelfs als ik sommige van die platen niet goed vind. Die 3FM Award voor Joost is wat mij betreft dan ook 100% verdiend, hij timmert al jarenlang hard aan de weg en heeft vorig jaar zijn beste album tot nu toe uitgebracht en op alle grote festivals in Nederland en België gespeeld. En met zijn blend van pop, rock, hiphop, punk, ska en (meme)techno vol brutale, maar ook kwetsbare en eerlijke teksten ook een artiest die veel jonge mensen aanspreekt en past bij het profiel van 3FM.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Heerlijke reacties :-)

Helaas was dit na een week al hoorbaar en vond menigeen het verfrissend. Ze hebben het voor elkaar dat ik enkele zeer gewaarde classics echt niet meer kan aanhoren.

De oude schoenen zijn helaas 2 weken na de nieuwe programmering (ik vermoed definitief) weggegooid.

Op naar de 1%.
jessica

Bericht door jessica »

Ja ondanks dat er nu een positievere sfeer hangt bij 3FM is het muziekbeleid niet echt verbeterd. Verslechterd zelfs. Meer herhalingen. Zelfs van classics. Dit gaat echt niet meer omhoog. 2% is op dit moment al veel voor 3FM. Zie het wel naar de 1,5 procent toelopen.
NieuweGebruiker

Vervult het nieuwe 3FM meer een "publieke taak" dan het 3FM van voor afgelopen zomer? Ja, doordat POWNED meer zendtijd heeft zijn er ook vaker meningen te horen die je een jaar geleden enkel bij Timur weleens voorbij hoorde komen, en het lijkt erop dat ze beginnen te begrijpen dat jonge luisteraars sneller via TikTok of Instagram te bereiken zijn dan via lineaire kanalen. Maar aan de andere kant is de playlist is nóg meer een geval van vlees noch visch geworden en draaien ze steeds vaker de "veilige" platen die je ook op alle andere hitstations voorbij hoort komen en liefhebbers van alternatieve muziek niet goed vinden, zonder dat het op korte termijn geleid heeft tot een groter bereik aan luisteraars. Als je het als een taak van een publieke popzender ziet om te balanceren tussen een zender die alternatieve/opkomende muziek (van eigen bodem) draait die normaliter niet op commerciele zenders gedraaid wordt en een zender die breed beluisterd wordt en daardoor ook impact heeft lijkt 3FM op dit moment aan beide kanten steken te laten vallen :???:.

Overigens wel mooi om te horen dat 3FM er in de week van de 3FM Awards voor gekozen heeft om het nieuwe nummer van een Britse singer-songwriter als Megahit te kiezen. Zijn naam is Ed Sheeran, ik weet niet of jullie al van hem gehoord hebben, maar ik vermoed dat dit nieuwe nummer ook wel veel op Q-Music of Sky Radio gedraaid zou worden :wink:
Theimon

Bericht door Theimon »

Heel toevallig zap ik nu soms ff langs 3FM (waar ik vroeger fervent luisteraar was), maar van de week kwam ik in de ochtendshow terecht waar zonder blikken of blozen Bon Jovi werd gedraaid (It's My Life of een andere soephit van ze). Het was niet eens als geintje bedoeld, hij werd gewoon serieus afgekondigd.
Leuk voor Radio 2 of Veronica, maar 3FM?

En vanwaar die focus op de Zeroes trouwens?
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Theimon schreef: 25 mar 2023 04:53 Heel toevallig zap ik nu soms ff langs 3FM (waar ik vroeger fervent luisteraar was), maar van de week kwam ik in de ochtendshow terecht waar zonder blikken of blozen Bon Jovi werd gedraaid (It's My Life of een andere soephit van ze). Het was niet eens als geintje bedoeld, hij werd gewoon serieus afgekondigd.

Probeer de vergeten hit van Oasis Wonderwall is, of Lenny Kravitz Are You Gonna Go My Way. Mijn eigen playlist met tijdloze nummers is inmiddels flink gekrompen. Nummers blijven tijdloos, maar aanhoren lukt helaas niet meer.
Pot

Bericht door Pot »

NieuweGebruiker schreef: 25 mar 2023 01:37 Vervult het nieuwe 3FM meer een "publieke taak" dan het 3FM van voor afgelopen zomer? Ja, doordat POWNED meer zendtijd heeft zijn er ook vaker meningen te horen die je een jaar geleden enkel bij Timur weleens voorbij hoorde komen, en het lijkt erop dat ze beginnen te begrijpen dat jonge luisteraars sneller via TikTok of Instagram te bereiken zijn dan via lineaire kanalen.
Wat is de publieke taak? Ik zou hem graag willen weten (dus als je een linkje hebt). Het valt mij op dat forumleden deze zelf regelmatig invullen.
NieuweGebruiker schreef: 25 mar 2023 01:37 Maar aan de andere kant is de playlist is nóg meer een geval van vlees noch visch geworden en draaien ze steeds vaker de "veilige" platen die je ook op alle andere hitstations voorbij hoort komen en liefhebbers van alternatieve muziek niet goed vinden, zonder dat het op korte termijn geleid heeft tot een groter bereik aan luisteraars. Als je het als een taak van een publieke popzender ziet om te balanceren tussen een zender die alternatieve/opkomende muziek (van eigen bodem) draait die normaliter niet op commerciele zenders gedraaid wordt en een zender die breed beluisterd wordt en daardoor ook impact heeft lijkt 3FM op dit moment aan beide kanten steken te laten vallen :???:.
De playlist is niet radicaal veranderd in vergelijking met het 3FM voor de zomer. De hoeveelheid classics overdag zijn toegenomen, het aantal hits ook. De nieuwe muziek is juist wat minder te horen. Maar logisch toch? Het sloeg niet aan.

Waar ik nog steeds een probleem in zie is de bandbreedte van muziek. Op Radio 2 werkt het allemaal mede doordat er is gekozen voor veiligere muziek (in combinatie met de Top 2000 en populairdere DJ's). En als er dan eens iets voorbijkomt wat iets meer op het randje is, dan weet je dat er een logische 80s classic na komt. Bij 3FM is het kermis gezien de genres. En aangezien ze van alles constant proberen, maar niet terugkeren naar de succesformule, blijft het probleem.
NieuweGebruiker schreef: 25 mar 2023 01:37 Overigens wel mooi om te horen dat 3FM er in de week van de 3FM Awards voor gekozen heeft om het nieuwe nummer van een Britse singer-songwriter als Megahit te kiezen. Zijn naam is Ed Sheeran, ik weet niet of jullie al van hem gehoord hebben, maar ik vermoed dat dit nieuwe nummer ook wel veel op Q-Music of Sky Radio gedraaid zou worden :wink:
Waarvoor staat de megaHIT?

(Ik geef hem je alvast:)
Wikipedia schreef: De 3FM Megahit is een recent uitgebrachte of te brengen single met mogelijke hitpotentie
Goede keuze dus.
ViaWifi

Bericht door ViaWifi »

Theimon schreef: 25 mar 2023 04:53 Heel toevallig zap ik nu soms ff langs 3FM (waar ik vroeger fervent luisteraar was), maar van de week kwam ik in de ochtendshow terecht waar zonder blikken of blozen Bon Jovi werd gedraaid (It's My Life of een andere soephit van ze). Het was niet eens als geintje bedoeld, hij werd gewoon serieus afgekondigd.

Veel van de luisteraars waren in de zeroes jong.

Tien/vijftien jaar geleden focusten ze juist meer op de nineties.
SB92

Bericht door SB92 »

Als ik eerlijk ben vind ik Barend en Benner de enige verbetering ten opzichte van vorig jaar. De muziekmix is minder geworden, de programma's van Jaimy De Ruijter en van Ivo van Breukelen missen smoel en ik kan Rob en Wijnand écht geen 5 ochtenden in de week uitstaan.

Het programma van Jaimie en Olivier tussen 10 en 1 vind ik wel oké. Maar dat het instituut 3voor12 daarvoor plaats heeft moeten maken blijft wrang.
Jordsco

Bericht door Jordsco »

SB92 schreef: 25 mar 2023 13:09 Als ik eerlijk ben vind ik Barend en Benner de enige verbetering ten opzichte van vorig jaar. De muziekmix is minder geworden, de programma's van Jaimy De Ruijter en van Ivo van Breukelen missen smoel en ik kan Rob en Wijnand écht geen 5 ochtenden in de week uitstaan.

Het programma van Jaimie en Olivier tussen 10 en 1 vind ik wel oké. Maar dat het instituut 3voor12 daarvoor plaats heeft moeten maken blijft wrang.
Helemaal mee eens! Ook kwa maatschappelijke betrokkenheid slaat het nu volledig de andere kant op…eerst was het misschien wel te “links” maar zo’n rob slaat alles… lekker ieder serieus topic afsluiten met de volgende carnavals jingle. Ik mis echt de ochtend met Sander (of Domien)
NieuweGebruiker

Pot schreef: 25 mar 2023 09:20
NieuweGebruiker schreef: 25 mar 2023 01:37 Overigens wel mooi om te horen dat 3FM er in de week van de 3FM Awards voor gekozen heeft om het nieuwe nummer van een Britse singer-songwriter als Megahit te kiezen. Zijn naam is Ed Sheeran, ik weet niet of jullie al van hem gehoord hebben, maar ik vermoed dat dit nieuwe nummer ook wel veel op Q-Music of Sky Radio gedraaid zou worden :wink:
Waarvoor staat de megaHIT?

(Ik geef hem je alvast:)
Wikipedia schreef: De 3FM Megahit is een recent uitgebrachte of te brengen single met mogelijke hitpotentie
Goede keuze dus.
Touché, wat dat betreft is het een goede keuze, al zou ik alsnog wel een punt kunnen maken over het woord "mogelijke" in die definitie. Die nieuwe single van Ed Sheeran gaat sowieso wel in de Top 40 terechtkomen en op hoge rotatie gedraaid worden op alle popstations, daar gaat het benoemen van die single als Megahit weinig invloed op hebben.

Terwijl deze week bijvoorbeeld ook de nieuwste single van The Vices in de A-rotatie staat en voortdurend geplugd wordt, een voormalige 3FM Talent die perfect in het profiel van 3FM past (ook zeker het nieuwe 3FM, want de inspiratie naar bands uit de Zeroes die meermaals per dag als classics gedraaid worden zijn op hun laatste album niet ver te zoeken) en voor wie die extra airtime en aandacht net dat zetje kan zijn om de tipparade een keer te ontstijgen.

Maar nogmaals, Ed Sheeran is zeker een "Megahit" en ik kan mij goed herrineren hoe we ook voor de komst van Menno hier regelmatig geklaagd hebben wanneer er een wereldster gekozen werd in plaats van een opkomende artiest die misschien wel beter bij de muziekmix van 3FM past, dus dat is niet iets wat nu opeens is veranderd (vorig jaar nog Elephant die tot op heden nog geen Megahit heeft gehad ondanks dat hun singles wekenlang op 3FM (en later op Radio 2 en Veronica) geplugged zijn).
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Ik blijf het een middelvinger vinden naar de opkomende artiesten. Want inderdaad, Ed Sheeran komt toch wel voorbij. Ook op de andere zenders. Wat dat betreft doet Veronica het een stuk leuker met hun oorkonde, daardoor toch al aardig wat nieuwe muziek leren kennen.
Pot

Bericht door Pot »

Herman ven Schippers schreef: 26 mar 2023 17:26 Ik blijf het een middelvinger vinden naar de opkomende artiesten. Want inderdaad, Ed Sheeran komt toch wel voorbij. Ook op de andere zenders. Wat dat betreft doet Veronica het een stuk leuker met hun oorkonde, daardoor toch al aardig wat nieuwe muziek leren kennen.
3FM Talent bestaat toch ook nog?
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

En de 3FM Live Box.
NieuweGebruiker schreef: 26 mar 2023 14:26 Terwijl deze week bijvoorbeeld ook de nieuwste single van The Vices in de A-rotatie staat en voortdurend geplugd wordt, een voormalige 3FM Talent die perfect in het profiel van 3FM past.
The Vices was in januari al Megahit. Om nu ook deze plaat Megahit te maken lijkt me wat overdreven.
Plaats reactie