Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

RadioFanDaan

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door RadioFanDaan »

Tijdens 3FM Serious Request draaien ze ook altijd breed in muziek. Dan hoor ik vorig jaar ineens een keertje ‘le freak’ van CHIC. Een plaat die je normaal nooit hoort, en nog zoveel andere platen die ik niet op kan noemen, maar die je nooit hoort alleen in die week. Dat kunnen ze toch uitbreiden en gewoon altijd draaien?
Pot

Bericht door Pot »

SB92 schreef: 28 sep 2023 23:22
RadioFanDaan schreef: 28 sep 2023 23:18
Pot schreef: 28 sep 2023 23:06
Wat betreft de hoeveelheid nieuwe kwalitatieve pop/rockmuziek muziek die je meteen kunt implementeren in de playlist, ben ik het helemaal eens. Dat is iets wat je ook niet kan veranderen.

Het probleem met breder draaien is vaak dat niet iedereen alles kan waarderen. Dat zorgt voor uitschakelmomenten. 3FM heeft veel potentiële uitschakelmomenten: voor de liefhebber van nieuwe muziek is een A-Ha helemaal niks, voor een liefhebber van nieuwe en oude hits/popmuziek is een alternative bandje zoals Vampire Weekend niks en voor de rockliefhebber is Dua Lipa weer niets. Bij Radio 2 werkt breder draaien wel. Alleen daarvoor kiezen ze voor ge-eikte nummers, waardoor het een fijnere mix is voor luisteraars en er minder potentiële uitschakelmomenten zijn. Maar nu merk je dat van dikke Top 40-hit, naar opkomende alternatieve bandjes, naar Joost tot een 80s classic gaat. Kortom: het is te ver gezocht. Daarom zie ik een betere balans van meer classics als een logische de optie. Twee logische keuzes in dat geval:
1. pop/rockzender met ruimte voor licht-alternatief muziek in de vorm van ge-eikte bands zoals Pearl Jam of alleen opkomende bands. De Dua Lipa's en Tiësto's haal je dan weg, net als de té afwijkende muziek zonder gitaren en drums. Met veel meer classics dan nu het geval is
2. een brede nieuwere popzender. De jongere variant van Radio 2, maar dan zonder alternative bands en te veel opkomende artiesten. Dus zonder de Vampire Weekend's of Lov3less, maar met Dua Lipa en classics van de 80s tot heden.
Een nieuwe muziekzender is eigenlijk al geprobeerd van 2016-2020. Dat sloeg duidelijk niet aan. Een volledige hitzender is te veel een concurrent voor Q en 538 (en ga je met de DJ's niet winnen).

Als ik zendermangager was, had ik jou aangenomen hahaha. Ik zou dan optie 2 gaan uitwerken. Want daar zeg je precies wat ik ook vindt; stoppen met die bands die nooit een hit hebben gescoord en waarvan ik ook zeker ben dat dat nooit zal gebeuren, maar juist meer focussen op de echte opkomende artiesten die iedereen wel iets zegt. Natuurlijk hoef je die muziek niet leuk te vinden, maar ik weet wel zeker dat een hoop mensen wel ingeschakeld blijven als ze zo de muziek draaien.
Opkomende artiesten die iedereen wel iets zegt zijn niet meer zo heel erg opkomend. Dan draaien Q en 538 ze ook al.
Daar gaat je publieke functie.
Voor de duidelijkheid: met opkomende bands/artiesten bedoel ik de bands/artiesten die eigenlijk al op weg zijn, maar nog net niet klaar zijn voor airplay op alle radiostations. Soms is dat maar een paar weken. Zo heb ik dat onlangs gevolgd bij Only! The Poets. 3FM draaide ze met 'Jump' nog niet eens zo heel erg lang, toen ik ze voorbij hoorde komen op Qmusic Nonstop. Ik durf echt niet met zekerheid te zeggen of Q ze ook hadden gedraaid, als 3FM het nog niet gedurfd had om te doen. Juist zo'n taak zie ik weggelegd voor 3FM voor het ontdekken van nieuwe muziek: het laatste opstapje en de eerste landelijke airplay om te kunnen doorbreken op andere radiostations.

Bij 3FM (en dan vooral bij 3voor12) merkte ik wel eens dat er gewoon nummers voorbij kwamen die ik nog niet eens op Spotify kon vinden of ze op YouTube minder dan 1.000 views behaalden. Dan ben je geschikt voor de kroeg om de hoek, maar nog niet klaar voor het grote publiek.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

RadioFanDaan schreef: 28 sep 2023 23:42 Tijdens 3FM Serious Request draaien ze ook altijd breed in muziek. Dan hoor ik vorig jaar ineens een keertje ‘le freak’ van CHIC. Een plaat die je normaal nooit hoort, en nog zoveel andere platen die ik niet op kan noemen, maar die je nooit hoort alleen in die week. Dat kunnen ze toch uitbreiden en gewoon altijd draaien?
Dat doer radio 2 toch idem dito met de top 2000?
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

RadioFanDaan schreef: 28 sep 2023 23:42 Tijdens 3FM Serious Request draaien ze ook altijd breed in muziek. Dan hoor ik vorig jaar ineens een keertje ‘le freak’ van CHIC. Een plaat die je normaal nooit hoort, en nog zoveel andere platen die ik niet op kan noemen, maar die je nooit hoort alleen in die week. Dat kunnen ze toch uitbreiden en gewoon altijd draaien?
Ik ben niet tegen Joost, integendeel maar hier ben ik het wel mee eens en dit roep ik al langer: Breder draaien. Helemaal als het over klassiekers gaat. Niet alleen zero's en RHCP. (o ja en ook niet bang zijn iets te draaien wat buiten de standaard comfort zone ligt helemaal als het op dat moment populair is)
Karbonkel

Bericht door Karbonkel »

Ik mis in deze discussie vooral waarom 3fm zich in hemelsnaam met zon oudbollig, corrupt, nietszeggend evenement bezig houdt..
Voorheen was er het erg vermakelijke alternatieve commentaar van Mark en Ramon. Even lachen om de poppenkast, half gare optredens en de vlaggen zwaaiers en dan was dat het.

Ik heb blijkbaar even gemist dat het songfestival vooral iets meer is dan de winnaar op een nieuws site in de kop lezen en er dan een jaar niet meer aan denken.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

RadioFanDaan schreef: 28 sep 2023 20:49 Maar los daarvan, je moet ook kijken naar wat voor muziek de artiest maakt. S10 maakte- ook toen ze niet bekend was bij het grote publiek- wel prima muziek. Niet mijn muziek, maar gewoon prima. Joost maakt muziek die bijwijze van spreken ik ook kan maken met mn laptopje. Gewoon wat inzingen en dan wat effectjes en een bepaalde beat onder mijn ingezongen stukje zetten. Sterker nog, hij zingt niet. Hij praat. ‘Friessenjung’ is een nummer waarin hij rapt en hij een stemvervormer gebruikt.
Ik ben heel benieuwd wanneer RadioFanDaan zijn eigen album uit gaat brengen, want wat mij betreft is Joost door de jaren heen een meester geworden in het combineren van verschillende genres die veel gestreamd worden en het bespreekbaar maken van zeer heftige en persoonlijke trauma's en gedachten die ik en vele andere leeftijdsgenoten uit mijn omgeving herkennen. Fryslan stond vorig jaar zeker in mijn Top 3 van favoriete albums (terwijl ik helemaal geen hiphophead ben, normaal luister ik voornamelijk (pop)rock en dance) en zat qua productie echt heel goed in elkaar, dus ik kijk nu al uit naar wat je daar met je "laptopje" van gaat maken! -bier

Daarnaast overigens wel volledig eens dat 3FM zeker qua classics echt breder moet gaan draaien, veel van de artiesten die nu populair zijn (Son Mieux, Di-Rect, Taylor Swift, The Weeknd, Olivia Rodrigo, Dua Lipa, etc.) sluiten veel meer aan op de artiesten uit de 70s t/m 90s waar ze hun inspiratie vandaan haalden dan de rockbandjes uit de Zeroes die je nu de hele dag tussen deze hits in hoort. In de hoogtijdagen werd er misschien wel 6x per werkdag Fleetwood Mac gedraaid, maar dat is in ieder geval wel een (goede) band die een enorme invloed op de popmuziek van vandaan gehad heeft.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Karbonkel schreef: 29 sep 2023 10:10 Ik mis in deze discussie vooral waarom 3fm zich in hemelsnaam met zon oudbollig, corrupt, nietszeggend evenement bezig houdt..
Voorheen was er het erg vermakelijke alternatieve commentaar van Mark en Ramon. Even lachen om de poppenkast, half gare optredens en de vlaggen zwaaiers en dan was dat het.

Ik heb blijkbaar even gemist dat het songfestival vooral iets meer is dan de winnaar op een nieuws site in de kop lezen en er dan een jaar niet meer aan denken.
Ik denk dat je de lobby voor Joost net zo moet zien als het commentaar van Mark en Ramon -bier
Henkjan2016

Eddy is vandaag 50 geworden ;-)

Natuurlijk gekheid. 50e uitzending van Keur in de Middag.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Zou Timur dan toch het jaar afmaken op 3FM? Mijn informatie was dat hij per 1 oktober stopte, maar hij staat nog in de gids en heeft geen afscheid genomen.
RadioFanDaan

aapdedino schreef: 30 sep 2023 14:19 Zou Timur dan toch het jaar afmaken op 3FM? Mijn informatie was dat hij per 1 oktober stopte, maar hij staat nog in de gids en heeft geen afscheid genomen.

Hij zei volgens mij dat hij in oktober ergens afscheid zou nemen.
RadioFanDaan

Henkjan2016 schreef: 29 sep 2023 07:23
Klopt, maar radio 2 draait het hele jaar door hits uit de top 2000. 3FM draait af en toe eens wat platen die worden aangevraagd bij SR
Henkjan2016

RadioFanDaan schreef: 30 sep 2023 15:48
Henkjan2016 schreef: 29 sep 2023 07:23
Klopt, maar radio 2 draait het hele jaar door hits uit de top 2000. 3FM draait af en toe eens wat platen die worden aangevraagd bij SR
Ik denk dat je daarbij de afwijkende playlist van SR overschat. Die staat bol van kerstmuziek, een enkele classic en de eigen playlist.

Bron: ben ze toevallig aan terugluisteren. (Ja ik doe wel eens vreemde dingen ;-)
Freddie Mercuryfan

Bericht door Freddie Mercuryfan »

Niets ten nadele van Obi die het goed doet, maar wanneer is Vera weer op de radio? Ze is volgens mij al 3 weken niet te horen geweest.
Henkjan2016

Freddie Mercuryfan schreef: 30 sep 2023 21:01 Niets ten nadele van Obi die het goed doet, maar wanneer is Vera weer op de radio? Ze is volgens mij al 3 weken niet te horen geweest.
3e weekend inderdaad
Retegoet

Bericht door Retegoet »

Barend was vorig jaar toch wel de verrassing van SR.
Plaats reactie