Het is natuurlijk fijn dat de muziekmix van 3FM snel in de smaak valt en goed inspeelt op korte luistermomenten, maar je loopt wel het risico dat je je vaste luisteraars kwijtraakt als je steeds dezelfde nummers draait.obi schreef: ↑25 jan 2025 09:07
...Ik vind de muziekmix van 3FM eigenlijk heel leuk, ik denk dat 'ie scherp is gericht op korte stukjes luisteren (zoals radio tegenwoordig genuttigd wordt). Telkens als je de radio aanzet krijg je een lading hits die nu heel relevant zijn, maar ook nieuwe Nederlandse ontdekkingen en een blik op wat er morgen groot gaat worden + een paar loeiers van classics bij tijd en wijlen...
Het draait allemaal om die balans tussen snel herkenbare muziek en echte verbinding. Als je vaker of langer luistert, kan het echt gaan irriteren om steeds dezelfde hits voorbij te horen komen. Dat ligt niet aan de artiesten of de nummers zelf, maar meer aan het gevoel dat je steeds hetzelfde hoort (“Ah, alweer Teddy Swims!”).
Als je meer verschillende actuele hits zou draaien, zou dat niet alleen voor meer verrassing zorgen, maar ook laten zien dat je als station nét iets meer durft. Hetzelfde geldt voor de 'paar loeiers van classics' (“Ah, alweer Red Hot Chili Peppers!”).
Als je je alleen richt op de korte luisteraars, houd je uiteindelijk alleen die groep over. Maar juist die loyale luisteraars zijn superbelangrijk voor een radiostation. Zij blijven luisteren, praten over je en helpen je merk sterker maken. En het mooie is: een grote groep vaste luisteraars maakt het ook voor korte luisteraars juist aantrekkelijker om te blijven luisteren, omdat mensen graag deel uitmaken van iets dat groot en herkenbaar is.
Waarom zou je je beperken tot alleen de snelle winst van korte luisteraars, als je met meer variatie ook die lange termijn loyaliteit kunt opbouwen? Er is zoveel goede en populaire muziek die je kunt draaien, en een grotere rotatie zou voor meer verrassingen zorgen zonder dat de energie verloren gaat. Korte luisteraars merken daar niks van, maar het houdt je vaste luisteraars wel aan boord. En de kans is groot dat de korte luisteraars uiteindelijk langer blijven en dus ook vaste luisteraars worden.
Door iets meer variatie in de muziek te brengen, verlies je dus niks, maar bouw je wel een grotere, hechtere groep luisteraars op. Het zou geen “of-of” moeten zijn, maar juist “en-en”!