Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Zender

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Zender »

obi schreef: 25 jan 2025 09:07
...Ik vind de muziekmix van 3FM eigenlijk heel leuk, ik denk dat 'ie scherp is gericht op korte stukjes luisteren (zoals radio tegenwoordig genuttigd wordt). Telkens als je de radio aanzet krijg je een lading hits die nu heel relevant zijn, maar ook nieuwe Nederlandse ontdekkingen en een blik op wat er morgen groot gaat worden + een paar loeiers van classics bij tijd en wijlen...
Het is natuurlijk fijn dat de muziekmix van 3FM snel in de smaak valt en goed inspeelt op korte luistermomenten, maar je loopt wel het risico dat je je vaste luisteraars kwijtraakt als je steeds dezelfde nummers draait.

Het draait allemaal om die balans tussen snel herkenbare muziek en echte verbinding. Als je vaker of langer luistert, kan het echt gaan irriteren om steeds dezelfde hits voorbij te horen komen. Dat ligt niet aan de artiesten of de nummers zelf, maar meer aan het gevoel dat je steeds hetzelfde hoort (“Ah, alweer Teddy Swims!”).

Als je meer verschillende actuele hits zou draaien, zou dat niet alleen voor meer verrassing zorgen, maar ook laten zien dat je als station nét iets meer durft. Hetzelfde geldt voor de 'paar loeiers van classics' (“Ah, alweer Red Hot Chili Peppers!”).

Als je je alleen richt op de korte luisteraars, houd je uiteindelijk alleen die groep over. Maar juist die loyale luisteraars zijn superbelangrijk voor een radiostation. Zij blijven luisteren, praten over je en helpen je merk sterker maken. En het mooie is: een grote groep vaste luisteraars maakt het ook voor korte luisteraars juist aantrekkelijker om te blijven luisteren, omdat mensen graag deel uitmaken van iets dat groot en herkenbaar is.

Waarom zou je je beperken tot alleen de snelle winst van korte luisteraars, als je met meer variatie ook die lange termijn loyaliteit kunt opbouwen? Er is zoveel goede en populaire muziek die je kunt draaien, en een grotere rotatie zou voor meer verrassingen zorgen zonder dat de energie verloren gaat. Korte luisteraars merken daar niks van, maar het houdt je vaste luisteraars wel aan boord. En de kans is groot dat de korte luisteraars uiteindelijk langer blijven en dus ook vaste luisteraars worden.

Door iets meer variatie in de muziek te brengen, verlies je dus niks, maar bouw je wel een grotere, hechtere groep luisteraars op. Het zou geen “of-of” moeten zijn, maar juist “en-en”!
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Zender, dit pleidooi wordt al jaren gehouden bij verschillende zenders.
Maar zoals je ook bij Veronica ziet (vooral sinds 2021): grotere variatie zorgt voor een minder helder profiel en dus weten luisteraars niet wat ze krijgen.

Meer variatie is minder luisteraars, dat is helaas de bittere conclusie die telkens weer getrokken moet worden.
Barwijn

Bericht door Barwijn »

Pot schreef: 24 jan 2025 12:30 Ik weet dat o.a. Obi nog wel eens reageert, maar ik ben oprecht benieuwd naar een antwoord. Want dit is aan mij, als leek, echt niet uit te leggen. En luisteraars komen er ook niet bij.
Haha. Ja, ik lees graag en post nog wel eens. Maar weet je Pot, ik sta niet aan het roer van de zender. Het enige dat ik echt kan reageren is mijn persoonlijke mening. Ik vind de muziekmix van 3FM eigenlijk heel leuk, ik denk dat 'ie scherp is gericht op korte stukjes luisteren (zoals radio tegenwoordig genuttigd wordt). Telkens als je de radio aanzet krijg je een lading hits die nu heel relevant zijn, maar ook nieuwe Nederlandse ontdekkingen en een blik op wat er morgen groot gaat worden + een paar loeiers van classics bij tijd en wijlen.

Persoonlijk ben ik gek op Britse indierock, dus ook dat laat ik ook zeker doorschemeren in de uren die ik radio maak. Je hoort daar altijd iets van in mijn programma.
Pot schreef: 24 jan 2025 12:30 Het excuus dat er geen nieuwe pop-rock gemaakt wordt is trouwens ook niet helemaal juist: Lady Gaga & Bruno Mars, Teddy Swims, Billie Eilish, Coldplay, Alex Warren, Kensington, Morgan Wallen, Myles Smith, Rondé, Chef'Special, Douwe Bob (& SERA), Son Mieux, Shaboozey, Cameron Withcomb en dan eventueel nog Davina Michelle, Gigi Perez, Lola Young, Nate Smith en Meau & Pommelien Thijs.
Maar hé, dit draaien we toch allemaal en véél ook?
Drie Fm klinkt als een hitstation met af en toe een kwaliteits plaatje . Drie FM zou juist kwaliteits pop moeten draaien met af en toe een hitje
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Zender schreef: 27 jan 2025 11:52
...Ik vind de muziekmix van 3FM eigenlijk heel leuk, ik denk dat 'ie scherp is gericht op korte stukjes luisteren (zoals radio tegenwoordig genuttigd wordt). Telkens als je de radio aanzet krijg je een lading hits die nu heel relevant zijn, maar ook nieuwe Nederlandse ontdekkingen en een blik op wat er morgen groot gaat worden + een paar loeiers van classics bij tijd en wijlen...
Het is natuurlijk fijn dat de muziekmix van 3FM snel in de smaak valt en goed inspeelt op korte luistermomenten, maar je loopt wel het risico dat je je vaste luisteraars kwijtraakt als je steeds dezelfde nummers draait.

Het draait allemaal om die balans tussen snel herkenbare muziek en echte verbinding. Als je vaker of langer luistert, kan het echt gaan irriteren om steeds dezelfde hits voorbij te horen komen. Dat ligt niet aan de artiesten of de nummers zelf, maar meer aan het gevoel dat je steeds hetzelfde hoort (“Ah, alweer Teddy Swims!”).

Als je meer verschillende actuele hits zou draaien, zou dat niet alleen voor meer verrassing zorgen, maar ook laten zien dat je als station nét iets meer durft. Hetzelfde geldt voor de 'paar loeiers van classics' (“Ah, alweer Red Hot Chili Peppers!”).

Als je je alleen richt op de korte luisteraars, houd je uiteindelijk alleen die groep over. Maar juist die loyale luisteraars zijn superbelangrijk voor een radiostation. Zij blijven luisteren, praten over je en helpen je merk sterker maken. En het mooie is: een grote groep vaste luisteraars maakt het ook voor korte luisteraars juist aantrekkelijker om te blijven luisteren, omdat mensen graag deel uitmaken van iets dat groot en herkenbaar is.

Waarom zou je je beperken tot alleen de snelle winst van korte luisteraars, als je met meer variatie ook die lange termijn loyaliteit kunt opbouwen? Er is zoveel goede en populaire muziek die je kunt draaien, en een grotere rotatie zou voor meer verrassingen zorgen zonder dat de energie verloren gaat. Korte luisteraars merken daar niks van, maar het houdt je vaste luisteraars wel aan boord. En de kans is groot dat de korte luisteraars uiteindelijk langer blijven en dus ook vaste luisteraars worden.

Door iets meer variatie in de muziek te brengen, verlies je dus niks, maar bouw je wel een grotere, hechtere groep luisteraars op. Het zou geen “of-of” moeten zijn, maar juist “en-en”!
Mee eens. Ik heb de radio wel bijna de hele dag op 3 staan en de variatie mag van mij inderdaad iets uitgebreider. Precies in die nuance die jij aangeeft. Net even wat meer variatie net even wat breder. Maar goed zolang Wijnand in de ochtend zit en Barend (en op vrijdag Rob) in de middag blijf ik überhaupt wel hangen, de DJ is voor mij nog net even wat belangrijker dan de muziek. Tussendoor heel af en toe een uurtje MNM, 538 of Kink maar 95% van de tijd gewoon 3.
Zender

Bericht door Zender »

repelsteel schreef: 27 jan 2025 12:57 Zender, dit pleidooi wordt al jaren gehouden bij verschillende zenders.
Maar zoals je ook bij Veronica ziet (vooral sinds 2021): grotere variatie zorgt voor een minder helder profiel en dus weten luisteraars niet wat ze krijgen.

Meer variatie is minder luisteraars, dat is helaas de bittere conclusie die telkens weer getrokken moet worden.
Ja, ik weet dat die conclusie vaak getrokken wordt, maar volgens mij komt dat doordat ze altijd voor ‘of-of’ kiezen in plaats van ‘en-en’. Bij Veronica snap ik dat wel, want dat is een commercieel station. Maar 3FM heeft ook een publieke taak, dus daar mag je juist wel wat meer lef verwachten.

Het gaat mij erom een balans te vinden, zodat zowel korte als lange luisteraars zich aangesproken blijven voelen, zonder dat het profiel verdwijnt. Ik zeg ook niet dat 3FM het roer nu helemaal moet omgooien, maar ze zouden deze basis wel langzaam kunnen uitbreiden (en misschien doen ze dat al?).

Het is inderdaad belangrijk om een duidelijk merk en geluid te hebben, zodat mensen weten wat ze krijgen. Maar ik denk niet dat variatie je profiel per se in gevaar brengt. Het gaat er vooral om hoe je die variatie erin stopt.

Als ik zap, komt dat niet door de dj's, items, programma's, reclame of het nieuws. Het ligt ook niet aan de muziek zelf, maar gewoon aan hoe vaak ik dezelfde nummers hoor. Daarom denk ik: als je je alleen richt op de korte luisteraars, houd je uiteindelijk alleen die groep over. En dat is de groep die snel weer weg is, vooral als kort luisteren ook nog eens je uitgangspunt is. Zo bouw je nooit iets op.

Om het te vergelijken: als je een kroeg hebt, is het voor passanten veel gezelliger als er al wat vaste gasten zitten. Je gaat als barman niet ineens alleen op de passanten focussen, maar zorgt ervoor dat beide groepen tevreden blijven en terugkomen.
Pot

Bericht door Pot »

Zender schreef: 27 jan 2025 11:52

Dan staan we er blijkbaar anders in.

Als ik het lijstje ziet van meest gedraaide platen, dan vind ik het echt geen bijzonder hoge rotaties. De meest gedraaide hits worden drie á vier keer per dag gedraaid. 538 draait dat minimaal zo veel. Vergeet ook niet dat o.a. Kensington, Son Mieux en Teddy Swims de basisartiesten zijn. Die worden door meerdere types luisteraars gewaardeerd, voor zowel een hitluisteraar als de pop-rockluisteraar. Het enige wat misschien een probleem kan zijn, is dat nummers een te lange periode worden gedraaid op een te hoge rotatie.

Ga er bovendien maar van uit dat de gemiddelde luistertijd rond 1,5 uur zit. Natuurlijk zijn er ook gewoon veel luisteraars die maar een paar minuten luisteren en een aantal die het vijf dagen in de week, acht uur per dag aan hebben staan. Op die eerste groep kan je je eigenlijk niet focussen. In werkelijkheid, zonder die luisteraars die misschien één leuk liedje voorbij horen komen en daarna wegzappen, zal de luistertijd van een P1-luisteraar misschien op 3-4 uur zitten. Met die gedachte zou je een hit dan maar maximaal één keer per week op 3FM horen.

Wat 3FM in mijn ogen moet doen, als ze willen verbreden, is eerst een duidelijke basis leggen. 3FM is al te divers. Zoals gezegd: qua genres gaat het al alle kanten op, het moet van oud tot hit tot opkomend zijn. Er zijn gewoon talloze stations die wel weten wat ze draaien en voor wie. Dat mis ik bij 3FM. Hoe ziet dé 3FM luisteraar er nou daadwerkelijk uit? Wat is nou daadwerkelijk de 'target group'? Ik weet het niet, als ik de muziekmix bekijk.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Ben het daarom ook grondig eens met Tim Klijn die zijn mening gaf over 3FM en dat het ontbreekt aan een duidelijke visie.
Ane Sybesma

Pot schreef: 27 jan 2025 15:34 ...
Wat 3FM in mijn ogen moet doen, als ze willen verbreden, is eerst een duidelijke basis leggen. 3FM is al te divers. Zoals gezegd: qua genres gaat het al alle kanten op, het moet van oud tot hit tot opkomend zijn. Er zijn gewoon talloze stations die wel weten wat ze draaien en voor wie. Dat mis ik bij 3FM. Hoe ziet dé 3FM luisteraar er nou daadwerkelijk uit? Wat is nou daadwerkelijk de 'target group'? Ik weet het niet, als ik de muziekmix bekijk.
Je hebt de VPRO en je hebt POWNED op 1 zender. Dan is het lastig om een vaste lijn te kiezen. Maar de keuze die ze hebben gemaakt met De VPRO naar de avond en POWNED primetime vind ik niet zo gek. Alleen de gemiddelde luisteraar van overdag zal denk ik niet zo geïnteresseerd zijn in het avondprogramma van de VPRO.
Pot

Bericht door Pot »

Ane Sybesma schreef: 27 jan 2025 17:18
Je hebt de VPRO en je hebt POWNED op 1 zender. Dan is het lastig om een vaste lijn te kiezen. Maar de keuze die ze hebben gemaakt met De VPRO naar de avond en POWNED primetime vind ik niet zo gek. Alleen de gemiddelde luisteraar van overdag zal denk ik niet zo geïnteresseerd zijn in het avondprogramma van de VPRO.
En daar zit ook weer een nieuw probleem in voor 3FM. Nu 3voor12 weer terug is op doordeweekse avonden creëer je nog meer afwijkingen. Volgens mij was VoorAan bedoeld als kweekvijver voor nieuwe muziek die na een aantal weken door kan stromen naar de dagprogragrammering. In de VPRO gids was volgens mij ook weer een artikel voorbij gekomen waarin Eva Cleven en Jasper Leijdens aangaven vooral hun persoonlijke voorkeur wat meer te willen benadrukken. Niets geen doorstroming meer, maar het oude vertrouwde eilandje. Daar heb je dus ook niet veel aan.
Pot

Bericht door Pot »

Vanjeafisharder schreef: 27 jan 2025 16:45 Ben het daarom ook grondig eens met Tim Klijn die zijn mening gaf over 3FM en dat het ontbreekt aan een duidelijke visie.
Tim Klijn heeft nog geen vijf zinnen gesproken over 3FM. Die quote of RadioFreak vind ik wel wat uitvergroot om eerlijk te zijn.
Ane Sybesma

Pot schreef: 27 jan 2025 17:46
Ane Sybesma schreef: 27 jan 2025 17:18
En daar zit ook weer een nieuw probleem in voor 3FM. Nu 3voor12 weer terug is op doordeweekse avonden creëer je nog meer afwijkingen. Volgens mij was VoorAan bedoeld als kweekvijver voor nieuwe muziek die na een aantal weken door kan stromen naar de dagprogragrammering. In de VPRO gids was volgens mij ook weer een artikel voorbij gekomen waarin Eva Cleven en Jasper Leijdens aangaven vooral hun persoonlijke voorkeur wat meer te willen benadrukken. Niets geen doorstroming meer, maar het oude vertrouwde eilandje. Daar heb je dus ook niet veel aan.
Mee eens, 3voor12 is te afwijkend. Tjdens SR kon ik de radio in de kantine nog wel op 3 FM zetten in de avond , daar hoef ik nu niet mee aan te komen.. In de auto vind ik het wel zeer aardig.
Zender

Bericht door Zender »

Pot schreef: 27 jan 2025 15:34 Dan staan we er blijkbaar anders in.

Als ik het lijstje ziet van meest gedraaide platen, dan vind ik het echt geen bijzonder hoge rotaties. De meest gedraaide hits worden drie á vier keer per dag gedraaid. 538 draait dat minimaal zo veel. Vergeet ook niet dat o.a. Kensington, Son Mieux en Teddy Swims de basisartiesten zijn. Die worden door meerdere types luisteraars gewaardeerd, voor zowel een hitluisteraar als de pop-rockluisteraar. Het enige wat misschien een probleem kan zijn, is dat nummers een te lange periode worden gedraaid op een te hoge rotatie.

Ga er bovendien maar van uit dat de gemiddelde luistertijd rond 1,5 uur zit. Natuurlijk zijn er ook gewoon veel luisteraars die maar een paar minuten luisteren en een aantal die het vijf dagen in de week, acht uur per dag aan hebben staan. Op die eerste groep kan je je eigenlijk niet focussen. In werkelijkheid, zonder die luisteraars die misschien één leuk liedje voorbij horen komen en daarna wegzappen, zal de luistertijd van een P1-luisteraar misschien op 3-4 uur zitten. Met die gedachte zou je een hit dan maar maximaal één keer per week op 3FM horen.

Je hebt gelijk dat de meeste hits op 3FM niet supervaak gedraaid worden, zeker niet in vergelijking met 538. En dat artiesten als Kensington, Son Mieux en Teddy Swims door meerdere luisteraars gewaardeerd worden, maakt die keuzes ook logisch. Waar ik zelf tegenaan loop, is dat nummers inderdaad te lang op een hoge rotatie blijven. Dat maakt het voor de wat trouwere luisteraars toch minder fris.

Over wat je zegt, dat er talloze stations zijn die precies weten wat ze draaien en voor wie: dat klopt, maar juist daarom denk ik dat 3FM daar niet in mee moet gaan! Ze zouden zich juist moeten onderscheiden door een eigen profiel te creëren. Denk aan woorden als eigenzinnig, anders, origineel, gedurfd, avontuurlijk, onvoorspelbaar, authentiek, rebels, innoverend, pionierend. Dat zijn ook profielen waarmee je een grote groep kunt bereiken. Het is inderdaad niet het vaste publiek van 538 of Qmusic, maar dat hoeft ook niet, want die bestaan al.

Het probleem dat je noemt, dat 'de genres alle kanten op gaan', kun je juist als kracht gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar festivals als Lowlands of Pinkpop: die programmering is ook heel breed, maar zeker niet te divers. Die diversiteit zorgt er juist voor dat je een grote groep aanspreekt. En 3FM heeft die ruimte ook, zeker als publiek station.

Uiteindelijk draait het misschien om die balans tussen diversiteit en herkenbaarheid. Het is niet makkelijk, maar ik geloof echt dat je die kunt vinden zonder je identiteit te verliezen. Het vraagt wel om lef, doorzettingsvermogen en geduld.
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 25 jan 2025 19:07 3FM is nooit een alternatief station geweest. Enkel programma’s als 3voor12 en Villa 65 waren alternatief.
Ja maar nu toch wel volledig doorgeschoten naar de commerciële kant.

Barwijn schreef: 27 jan 2025 13:38 Drie Fm klinkt als een hitstation met af en toe een kwaliteits plaatje . Drie FM zou juist kwaliteits pop moeten draaien met af en toe een hitje
Dit bedoel ik eigenlijk precies.
petoi

Bericht door petoi »

Dat 3v12 afwijkt is niet heel onlogisch. Op Drive Time is het niet de vraag of je de radio aanzet maar op welke zender (al wordt dat minder maar andere discussie) en laat in de avond is het merendeel toch echt ik zet de radio aan om iets speciaals te horen.
Vooraan heb ik de afgelopen jaren weinig geluisterd want dat leek me teveel op de normale programmering die ik soms al de halve dag had gehoord.

Er waren in het verleden ook wel meer programma's die iets speciaals deden, Theater van het Sentiment en De Avondploeg bijvoorbeeld. En dan niet eens per se qua muziek die afwijkt maar gewoon, iets anders dan een DJ die plaatjes wegdraait want je ziet nu dat hier en daar (Joe, Slam, Kink, een deel van de avond non-stop wordt omdat het geen meerwaarde is.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 27 jan 2025 19:43
Phoenix schreef: 25 jan 2025 19:07 3FM is nooit een alternatief station geweest. Enkel programma’s als 3voor12 en Villa 65 waren alternatief.
Ja maar nu toch wel volledig doorgeschoten naar de commerciële kant.
Wat bedoel je hier precies mee? 3voor12 is inmiddels terug overigens.
God is a DJ
Plaats reactie