Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Pot »

Ane Sybesma schreef: 24 jan 2025 14:00
SB92 schreef: 24 jan 2025 13:28 Ik luister naar 3FM (mede) vanwege de diversiteit aan genres. Als ik alleen poprock wil horen dan zet ik wel een Spotifyplaylist op. Als ik alleen popmuziek wil horen zet ik wel Q of 538 op.

Dat de markt voor een zender als 3FM niet super groot is, is voor mij persoonlijk jammer. Maar je begrijpt denk ik wel dat ik hoop dat ze het zo lang mogelijk volhouden.
Helemaal mee eens. Voor mij de leukste zender overdag en gemiddeld gezien een prima playlist. Alleen maar poprock is mij veel en veel te saai. En 2,1% en een bereik van dik 1000000 vind ik goed genoeg voor de publieken. Als ze dan toch iets zouden moeten aanpassen wat mij betreft: een Red Hot Chili Peppers verbod voor minimaal 6 maanden, meer variatie in de classics, niet te bang zijn een nederlandstalige plaat te draaien, tussen 9 en 16 meer items en niet alleen maar praatje plaatje. De avond maakt mij niet zoveel uit laat dat maar lekker afwijken.
Het ging mij er in eerste instantie om dat 3FM na toch een aardige week het weer ziet inzakken. Serious Request is er ook mede als marketingmachine geweest. Nu zeg ik niet dat je iedereen zou kunnen behouden, maar er wordt gewoon een zwak muziekbeleid gecreëerd. Alles op deze manier naast elkaar mixen werkt niet voor een groter publiek. Dat laten de laatste 10 jaar, met ook regelmatig een andere afslag en nadruk zien.

Het enige station wat wel aanslaat met een brede playlist is Radio 2. Maar daar zit een veel groter evenement aan vast en doen ze wel iets goed in mijn ogen: de brede muziek die ze draaien is populair (geweest). Bij 3FM gaat het van onbekend, opkomend tot populair, van jong tot oud, van dance naar rock en van tot pop naar urban.

Uiteindelijk gaat het wel gewoon om het bereiken van luisteraars. En wat betreft de Spotify opmerking: volgens mij zijn de Spotify-lijstjes juist erg afwisselend bij veel gebruikers. Alleen een reflectie op de radio werkt gewoon niet.

Vergeet ook niet dat 3FM zichzelf als doel heeft gegeven om nieuwe/opkomende muziek te delen, maar als de (bekende) pilaren daaromheen niet goed zijn, dan maak je de opdracht voor jezelf een stuk lastiger.
Jordsco

Bericht door Jordsco »

Ik denk ook dat de timing van SR ongelukkig is met de top2000 die er precies ná komt. Potentiële nieuwe luisteraars blijven niet op de zender plakken
obi

Bericht door obi »

Pot schreef: 24 jan 2025 12:30 Ik weet dat o.a. Obi nog wel eens reageert, maar ik ben oprecht benieuwd naar een antwoord. Want dit is aan mij, als leek, echt niet uit te leggen. En luisteraars komen er ook niet bij.
Haha. Ja, ik lees graag en post nog wel eens. Maar weet je Pot, ik sta niet aan het roer van de zender. Het enige dat ik echt kan reageren is mijn persoonlijke mening. Ik vind de muziekmix van 3FM eigenlijk heel leuk, ik denk dat 'ie scherp is gericht op korte stukjes luisteren (zoals radio tegenwoordig genuttigd wordt). Telkens als je de radio aanzet krijg je een lading hits die nu heel relevant zijn, maar ook nieuwe Nederlandse ontdekkingen en een blik op wat er morgen groot gaat worden + een paar loeiers van classics bij tijd en wijlen.

Persoonlijk ben ik gek op Britse indierock, dus ook dat laat ik ook zeker doorschemeren in de uren die ik radio maak. Je hoort daar altijd iets van in mijn programma.
Pot schreef: 24 jan 2025 12:30 Het excuus dat er geen nieuwe pop-rock gemaakt wordt is trouwens ook niet helemaal juist: Lady Gaga & Bruno Mars, Teddy Swims, Billie Eilish, Coldplay, Alex Warren, Kensington, Morgan Wallen, Myles Smith, Rondé, Chef'Special, Douwe Bob (& SERA), Son Mieux, Shaboozey, Cameron Withcomb en dan eventueel nog Davina Michelle, Gigi Perez, Lola Young, Nate Smith en Meau & Pommelien Thijs.
Maar hé, dit draaien we toch allemaal en véél ook?
petoi

Bericht door petoi »

Volgens de 3FMfan.nl
De 30 meest gedraaide artiesten in de afgelopen 7 dagen
40 Kensington Artiest
26 Lola Young Artiest
24 The Weeknd Artiest
23 Son Mieux Artiest
20 Billie Eilish Artiest
20 Sam Fender Artiest
19 Myles Smith Artiest
19 Sabrina Carpenter Artiest
19 Teddy Swims Artiest
18 Dua Lipa Artiest
18 Ronde Artiest
18 s10 Artiest
16 Davina Michelle Artiest
16 Gracie Abrams Artiest
16 Martin Garrix, Jex Artiest
16 Roxy Dekker Artiest
15 Di-Rect Artiest
14 Claude, Zoe Tauran Artiest
14 Coldplay, Little Simz, Burna Boy, Elyanna & Tini Artiest
14 Morgan Wallen Artiest

In deze lijst staan 11 van de 18 artiesten die je noemt Pot.
En dan heb ik Lady Gaga en Bruno Mars, Douwe Bob, Chef'Special, Meau & Pommelien Thijs echt wel vaak op 3FM gehoord afgelopen jaar.
Sam Fender en s10 en ook Di-rect en Claude vind ik wel echt bij het 3FM profiel passen.
Sabrina Carpenter en Roxy Dekker zijn dan wel super pop en commercieel maar kan je eigenlijk moeilijk omheen.
Pot

Bericht door Pot »

obi schreef: 25 jan 2025 09:07
Pot schreef: 24 jan 2025 12:30 Ik weet dat o.a. Obi nog wel eens reageert, maar ik ben oprecht benieuwd naar een antwoord. Want dit is aan mij, als leek, echt niet uit te leggen. En luisteraars komen er ook niet bij.
Haha. Ja, ik lees graag en post nog wel eens. Maar weet je Pot, ik sta niet aan het roer van de zender. Het enige dat ik echt kan reageren is mijn persoonlijke mening. Ik vind de muziekmix van 3FM eigenlijk heel leuk, ik denk dat 'ie scherp is gericht op korte stukjes luisteren (zoals radio tegenwoordig genuttigd wordt). Telkens als je de radio aanzet krijg je een lading hits die nu heel relevant zijn, maar ook nieuwe Nederlandse ontdekkingen en een blik op wat er morgen groot gaat worden + een paar loeiers van classics bij tijd en wijlen.

Persoonlijk ben ik gek op Britse indierock, dus ook dat laat ik ook zeker doorschemeren in de uren die ik radio maak. Je hoort daar altijd iets van in mijn programma.
Dank voor je reactie. 3FM heeft een oké bereik, maar de luistertijd blijft wel achter. Voor een deel door de jongere doelgroep, maar m.i. ook omdat er een echt duidelijke lijn ontbreekt in de muziekmix. Met deze mix wil men vooral ontzettend veel punten uit verschillende taarten halen. Ik denk dat 3FM in een markt met veel concurrentie, beter wat kan afslanken qua genres of jaartallen. 3FM heeft zichzelf als taak opgegeven om nieuwe muziek van opkomende artiesten te promoten, wat indirect een risico is voor uitschakeling. Dan zou ik er voor zorgen dat de rest ('de veilige muziek') dusdanig duidelijk is. En dat ontbreekt. Vandaar mijn vraag: wie wil 3FM specifiek bereiken met de huidige muziekmix?
Pot schreef: 24 jan 2025 12:30 Het excuus dat er geen nieuwe pop-rock gemaakt wordt is trouwens ook niet helemaal juist: Lady Gaga & Bruno Mars, Teddy Swims, Billie Eilish, Coldplay, Alex Warren, Kensington, Morgan Wallen, Myles Smith, Rondé, Chef'Special, Douwe Bob (& SERA), Son Mieux, Shaboozey, Cameron Withcomb en dan eventueel nog Davina Michelle, Gigi Perez, Lola Young, Nate Smith en Meau & Pommelien Thijs.
Absoluut waar, maar daarnaast ook flink wat afslagen naar Lucas & Steve, Suzan & Freek en Dua Lipa. Die snap ik er dan niet zo goed tussen om eerlijk te zijn. Vandaar dat ik mij afvraag, waarom zo veel?

Daar tegenover staat dat de nieuwe muziek van meer geijkte Nederlandse pop-rockartiesten, zoals Racoon, die dan weer beter passen bij o.a. Sam Fender en het lijstje genoemde classics van o.a. Coldplay en Nickelback, worden dan weer zo goed als overgeslagen. Maar de classics (Love You More, Shoes of Lightning, Oceaan) worden wel gedraaid. Mag ik dat vreemd vinden?
Pot

Bericht door Pot »

petoi schreef: 25 jan 2025 11:33 Volgens de 3FMfan.nl
40 Kensington Artiest
26 Lola Young Artiest
24 The Weeknd Artiest
23 Son Mieux Artiest
20 Billie Eilish Artiest
20 Sam Fender Artiest
19 Myles Smith Artiest
19 Teddy Swims Artiest
18 Dua Lipa Artiest
18 Ronde Artiest
18 s10 Artiest
16 Gracie Abrams Artiest
16 Roxy Dekker Artiest
15 Di-Rect Artiest
14 Morgan Wallen Artiest

En dan heb ik Lady Gaga en Bruno Mars, Douwe Bob, Chef'Special, Meau & Pommelien Thijs echt wel vaak op 3FM gehoord afgelopen jaar.
Sam Fender en s10 en ook Di-rect en Claude vind ik wel echt bij het 3FM profiel passen.
Sabrina Carpenter en Roxy Dekker zijn dan wel super pop en commercieel maar kan je eigenlijk moeilijk omheen.
Over die 11 artiesten heb ik niets aan te merken. Maar dat zijn toch voor een groot deel je 'core artiesten'. Echter, zou je daar als 3FM veel meer je nadruk op kunnen leggen, zonder ook nog afhankelijk te zijn van Roxy Dekker of Sabrina Carpeter. Vandaar mijn opmerking: er wordt op dit moment best veel populaire pop tot pop-rockmuziek gemaakt, waarom dit er dan ook nog naast? Juist 3FM zou die 'spots' beschikbaar kunnen stellen aan muziek die wat beter in een pop-rock profiel past. Een Sabrina Carpeter, Lil Nas X, Galantis of Roxy Dekker heb je dan toch helemaal niet nodig en staan haaks op de muziek die je voor de rest draait (en worden bovendien ook op 538, Sky of Q gedraaid).
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Pot schreef: 25 jan 2025 12:29

Dank voor je reactie. 3FM heeft een oké bereik, maar de luistertijd blijft wel achter. Voor een deel door de jongere doelgroep, maar m.i. ook omdat er een echt duidelijke lijn ontbreekt in de muziekmix. Met deze mix wil men vooral ontzettend veel punten uit verschillende taarten halen. Ik denk dat 3FM in een markt met veel concurrentie, beter wat kan afslanken qua genres of jaartallen. 3FM heeft zichzelf als taak opgegeven om nieuwe muziek van opkomende artiesten te promoten, wat indirect een risico is voor uitschakeling. Dan zou ik er voor zorgen dat de rest ('de veilige muziek') dusdanig duidelijk is. En dat ontbreekt. Vandaar mijn vraag: wie wil 3FM specifiek bereiken met de huidige muziekmix?
Absoluut waar, maar daarnaast ook flink wat afslagen naar Lucas & Steve, Suzan & Freek en Dua Lipa. Die snap ik er dan niet zo goed tussen om eerlijk te zijn. Vandaar dat ik mij afvraag, waarom zo veel?

Daar tegenover staat dat de nieuwe muziek van meer geijkte Nederlandse pop-rockartiesten, zoals Racoon, die dan weer beter passen bij o.a. Sam Fender en het lijstje genoemde classics van o.a. Coldplay en Nickelback, worden dan weer zo goed als overgeslagen. Maar de classics (Love You More, Shoes of Lightning, Oceaan) worden wel gedraaid. Mag ik dat vreemd vinden?
Muziek slaat kant nog wal inderdaad, teveel vissen in dezelfde vijver. Je weet gewoon niet wat je te wachten staat als je gaat luisteren en er ontbreekt nog steeds een duidelijke visie hierin. Ze teren ook nog veel op het oude 3FM door titels te kiezen die toen populair waren in 'the heydays' van het station.
jessica

Bericht door jessica »

petoi schreef: 25 jan 2025 11:33 Volgens de 3FMfan.nl
40 Kensington Artiest
26 Lola Young Artiest
24 The Weeknd Artiest
23 Son Mieux Artiest
20 Billie Eilish Artiest
20 Sam Fender Artiest
19 Myles Smith Artiest
19 Teddy Swims Artiest
18 Dua Lipa Artiest
18 Ronde Artiest
18 s10 Artiest
16 Gracie Abrams Artiest
16 Roxy Dekker Artiest
15 Di-Rect Artiest
14 Morgan Wallen Artiest

3FM is nog steeds 538light zo te zien. Een vleugje alternatiever, maar helemaal niet veel.
Toch vooral commerciele pop-rock die een commercieel station ook drraait.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

3FM is nooit een alternatief station geweest. Enkel programma’s als 3voor12 en Villa 65 waren alternatief.
God is a DJ
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Pot schreef: 24 jan 2025 19:32
SB92 schreef: 24 jan 2025 13:28 Ik luister naar 3FM (mede) vanwege de diversiteit aan genres. Als ik alleen poprock wil horen dan zet ik wel een Spotifyplaylist op. Als ik alleen popmuziek wil horen zet ik wel Q of 538 op.

Dat de markt voor een zender als 3FM niet super groot is, is voor mij persoonlijk jammer. Maar je begrijpt denk ik wel dat ik hoop dat ze het zo lang mogelijk volhouden.
Helemaal mee eens. Voor mij de leukste zender overdag en gemiddeld gezien een prima playlist. Alleen maar poprock is mij veel en veel te saai. En 2,1% en een bereik van dik 1000000 vind ik goed genoeg voor de publieken. Als ze dan toch iets zouden moeten aanpassen wat mij betreft: een Red Hot Chili Peppers verbod voor minimaal 6 maanden, meer variatie in de classics, niet te bang zijn een nederlandstalige plaat te draaien, tussen 9 en 16 meer items en niet alleen maar praatje plaatje. De avond maakt mij niet zoveel uit laat dat maar lekker afwijken.
Het ging mij er in eerste instantie om dat 3FM na toch een aardige week het weer ziet inzakken. Serious Request is er ook mede als marketingmachine geweest. Nu zeg ik niet dat je iedereen zou kunnen behouden, maar er wordt gewoon een zwak muziekbeleid gecreëerd. Alles op deze manier naast elkaar mixen werkt niet voor een groter publiek. Dat laten de laatste 10 jaar, met ook regelmatig een andere afslag en nadruk zien.

Het enige station wat wel aanslaat met een brede playlist is Radio 2. Maar daar zit een veel groter evenement aan vast en doen ze wel iets goed in mijn ogen: de brede muziek die ze draaien is populair (geweest). Bij 3FM gaat het van onbekend, opkomend tot populair, van jong tot oud, van dance naar rock en van tot pop naar urban.

Uiteindelijk gaat het wel gewoon om het bereiken van luisteraars. En wat betreft de Spotify opmerking: volgens mij zijn de Spotify-lijstjes juist erg afwisselend bij veel gebruikers. Alleen een reflectie op de radio werkt gewoon niet.

Vergeet ook niet dat 3FM zichzelf als doel heeft gegeven om nieuwe/opkomende muziek te delen, maar als de (bekende) pilaren daaromheen niet goed zijn, dan maak je de opdracht voor jezelf een stuk lastiger.
Als.SR het ijkpunt zou moeten zijn en je met muziek die luisteraars zou moeten houden dan moet je hetzelfde draaien na SR als tijdens SR.

Tijdens SR is er ook veel nieuwe muziek te horen maar alles er omheen is juist veel breder dan tijdens de gewone programmering.

En dan is 1 miljoen luisteraars helemaal niet zo gek.
GerardVanDenEnde

Bericht door GerardVanDenEnde »

Ik ben het Ane eens. Een brede muziekmix vind ik ook aantrekkelijk. Plus het feit, dat de hoeveelheid gedraaide muziek in tijd in de loop der jaren ook is toegenomen. Met name in de nacht heb je gelukkig geen eindeloze, oeverloze telefoongesprekjes meer.
Ik vind dat het in zijn totaliteit er op vooruit gegaan is. Alleen de uitbreiding van 3 voor 12 had voor mij niet gehoeven. Ik vind het jammer dat Voor Aan het veld moest ruimen. Is mijn enige minpunt.
Pot

Bericht door Pot »

Ane Sybesma schreef: 25 jan 2025 23:29

Als.SR het ijkpunt zou moeten zijn en je met muziek die luisteraars zou moeten houden dan moet je hetzelfde draaien na SR als tijdens SR.

Tijdens SR is er ook veel nieuwe muziek te horen maar alles er omheen is juist veel breder dan tijdens de gewone programmering.

Wie zegt dat Serious Request een ijkpunt is? Ik benoem enkel dat de luisteraars die probeerden te luisteren, na twee weken weer weg zijn gelopen.
Jordsco

Bericht door Jordsco »

De belangrijkste vraag lijkt mij wat is de visie mbt de luistertijd. Als de visie gericht is op korte luistertijd dan krijg je ook automatisch een krappere playlist ..
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Pot schreef: 26 jan 2025 11:25
Ane Sybesma schreef: 25 jan 2025 23:29

Wie zegt dat Serious Request een ijkpunt is? Ik benoem enkel dat de luisteraars die probeerden te luisteren, na twee weken weer weg zijn gelopen.
Als de luisteraars van SR behouden zouden moeten blijven zou je dezelfde soort muziek moeten draaien na SR. Dat doen ze niet dus is het logisch dat een deel van die luisteraars weer afhaakt.

Maar ik zei dan ook als... Ik vind 2% geen enkel probleem voor een publieke zender.
petoi

Bericht door petoi »

Bij SR draaien ze veel meer classics dan normaal, juist om luisteraars van andere stations te trekken. Ze schuiven dan veel meer op richting radio 2. Nu zouden ze al moeite hebben om hun reguliere mix te behouden vanwege alle Kerstmuziek en feit dat in december en vrij weinig nieuwe muziek uitkomt.
En vanwege de top 2000 is het altijd moeilijk om die luisteraars vast te houden, dat zie je ook bij 10, Kink, Q en Veronica met hun acties die in de laatste 2 weken van het jaar lopen. Net als Sky die draait als Christmas Station helemaal iets anders dan normaal. Het gaat er bij die zenders vooral om om tijdelijk je aandeel te vergroten of te behouden. Niet per se om nieuwe luisteraars aan je te binden.
SR was bedoelt om een goed doel te steunen, promotie van de zender en de DJ's was een welkom bijeffect.
Plaats reactie