Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
JulesKluivert

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door JulesKluivert » 12 okt 2018 23:11

jessica schreef:
12 okt 2018 21:42
3FM heeft bewust het nieuwe beleid niet uitgebreid in een persbericht naar buiten gebracht. Vind ik wel goed. Ze zegt in het interview we moeten het eerst maar gewoon gaan doen. Lijkt met een goed begin.
Inderdaad, vind ik ook verstandig. Anders had je weer gehad "3FM is weer nieuw" blabla.
jessica schreef:
Hoe was het afscheidsprogramma van Michiel Veenstra?
Ontzettend bijzonder, maar dat zeg ik als liefhebber van Veenstra. Veel vormgeving met daarin bedankjes van artiesten en (oud-)collega's; daarnaast was de studio omgetoverd tot een ballenbak (aangezien hij zijn programma altijd eindigde met de jingle - Kan Michiel Veenstra worden opgehaald uit de ballenbak?). De band Johan speelde twee live nummers en verder veel mooie platen met een mooi verhaal erbij. Laatste uurtje was vrij bijzonder door het bezoek van Gerard, Domien en Tjitse (Ekstra Weekend was weer even terug) en daarna een mooie compilatie van zijn hoogtepunten. Er waren sowieso veel oud-collega's: naast het huidige team ook Roosmarijn, Timur, Jurre Bosman, zijn baas bij de NTR.. Er stond wel 40 man in de studio. En daarna natuurlijk zijn eigen afscheidsrede: emotioneel, met een licht gebroken stem. Mooie laatste show en ik denk dat heel veel luisteraars hem gaan missen.

density1

Bericht door density1 » 13 okt 2018 01:55

jessica schreef:
Ik heb ook online het interview met Sharid Alles de zendermanager van 3FM gelezen. Ik weet niet of dit een deel was uit een groter interview, maar ze zei verstandige teksten.

3FM heeft bewust het nieuwe beleid niet uitgebreid in een persbericht naar buiten gebracht. Vind ik wel goed. Ze zegt in het interview we moeten het eerst maar gewoon gaan doen. Lijkt met een goed begin.
Dat vind ik helemaal geen goed begin. In zo'n persbericht kun je uitleggen wat je nieuwe visie is en de nieuwe koers duiden. Dan had er ook niet zoveel misverstand hoeven komen want bij het begrip alternatief ga je er gelijk vanuit dat er meer gitaren en dus letterlijk meer alternatieve/indie muziek te horen zou zijn, niets is minder waar dus naar nu blijkt....Maar afijn dat heeft ze nu dus bij deze gedaan wat die visie is.

jessica

Bericht door jessica » 13 okt 2018 02:34

Ik vind het wel verstandig. Door het heel uitgebreid in een persbericht te gaan communiceren wek je weer verwachtingen die je misschien (nog) niet kan waarmaken. Je legt jezelf daarmee onnodig veel extra druk op. Misschien moet je het in het begin nog bijsturen.

Nu kan je als het een tijdje draait dat persbericht altijd nog doen met minder kans op mislukking. Je hebt in ieder geval een rustigere start.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 13 okt 2018 10:03

density1 schreef:
13 okt 2018 01:55
jessica schreef:
Ik heb ook online het interview met Sharid Alles de zendermanager van 3FM gelezen. Ik weet niet of dit een deel was uit een groter interview, maar ze zei verstandige teksten.

Dat vind ik helemaal geen goed begin. In zo'n persbericht kun je uitleggen wat je nieuwe visie is en de nieuwe koers duiden. Dan had er ook niet zoveel misverstand hoeven komen want bij het begrip alternatief ga je er gelijk vanuit dat er meer gitaren en dus letterlijk meer alternatieve/indie muziek te horen zou zijn, niets is minder waar dus naar nu blijkt....Maar afijn dat heeft ze nu dus bij deze gedaan wat die visie is.
Je bent wel creatief in het over jezelf spreken in de tweede en derde persoonsvorm. Volgens mij valt het behoorlijk mee met dat "enorme misverstand" waar je het over hebt

density1

Bericht door density1 » 13 okt 2018 10:41

Zullen we niet persoonlijk worden en het gewoon over de inhoud hebben. Dat communiceert wat prettiger.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 13 okt 2018 12:28

density1 schreef:
13 okt 2018 10:41
Zullen we niet persoonlijk worden en het gewoon over de inhoud hebben. Dat communiceert wat prettiger.
Ik wil het graag over de inhoud hebben. Laat ik er dit over zeggen. Als je een mening hebt en telkens doet voorkomen alsof dat dit de 'algemene mening' is of wanneer je jouw mening als feiten wordt gepresenteerd, dan kun je nooit tot een goede discussie komen. Daarom kies ik er zelf voor om 'ik vind dit en dat' te zeggen. Als jij schrijft: "Dan had er ook niet zoveel misverstand hoeven komen" dan moet je ook onderbouwen bij wie er misverstand is en hoe je dat weet - tenzij dat natuurlijk algemeen bekend is. Iedereen kan zoiets roepen maar als je dit verder niet onderbouwt dan heeft discussiëren geen enkele zin. En dit is geen persoonlijke kritiek maar in het algemeen van mensen op het forum.

density1

Bericht door density1 » 13 okt 2018 12:43

Nu doe je het dus toch... En als ik ergens geen ‘ik vind’ bij zet wil ik daar niet mee zeggen dat dit een algemene mening is. Normaal let uk er wel op maar vergeet het ook wel eens. Tja dat kan.
Laatst gewijzigd door density1 op 13 okt 2018 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Melvin26

Bericht door Melvin26 » 13 okt 2018 12:59

density1 schreef:
13 okt 2018 10:41
Daar kreeg ik al een waarschuwing voor van de admin. Dat je beledigd bent. Het best wel vermoeiend wanneer je niet echt een onderbouwing van je mening hebt. Ik merk dat je dat steeds hebt. Geen probleem natuurlijk, alleen maakt het op den duur niet meer uit wat je zegt, omdat men weet, ach daar heb je hem weer.

Dus doe er mee wat je wilt.

3Fm klinkt wel al veel lekkerder dan een half jaar geleden. Je hebt nu het idee dat het echt iets anders is dan 538 of Q music.

density1

Bericht door density1 » 13 okt 2018 13:15

Ik onderbouw altijd, maar goed on topic maar weer het is duidelijk nu.

Melvin26

Bericht door Melvin26 » 13 okt 2018 13:18

density1 schreef:
13 okt 2018 13:15
Ik onderbouw altijd, maar goed on topic maar weer het is duidelijk nu.
Graag!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 13 okt 2018 18:42

Ik vind dit ook wel een rake opmerking van Sharid Alles: "3FM heeft ook een belangrijke functie binnen de muziekindustrie. Ook de commerciële radiozenders zeggen dat: we zijn de enige zender die bands kan breken. Daarvoor moeten we wel wat groter zijn dan we nu zijn. Kensington en Chef’Special worden nu groots gedraaid door alle stations, ze zijn mainstream geworden. Ik weet nog dat Kensington voor het eerst bij mij en Eric Corton optrad, dat ze fokking zenuwachtig waren omdat ze op die gammele gare gang moesten spelen van het oude 3FM-studiootje. Zonder 3FM waren ze nooit geweest waar ze nu zijn, dat geldt voor een heleboel andere muziek. Met een te laag aandeel ga je die rol niet kunnen vervullen."

Dat is natuurlijk een grote vrees voor 3FM, dat ze niet relevant meer zijn. Ik heb het idee dat de 3FM Talents en bandjes die nu worden gedraaid en waarvan 3FM zegt: dit is goed, echt wel een kans krijgen bij andere zenders - kijk bijvoorbeeld naar Naaz. Lijkt me ook belangrijk dat ze daar vol op blijven inzetten, het ontdekken van nieuw talent. Vroeger hadden ze wel een mix van talentvolle bands en ook wat meer 'gearriveeerde' artiesten die live kwamen spelen; je ziet nu wel dat de Jett Rebel's, Douwe Bob's binnen Nederland meer kiezen voor Radio 2 of andere grotere stations. Da's op zich jammer. Maar het ontdekken van nieuw talent blijft een heel belangrijk USP voor 3FM als je het mij vraagt

Oortjes

Bericht door Oortjes » 13 okt 2018 18:57

Ik weet het niet. Ik hoor op andere zenders ook bands een kans krijgen die het elders niet krijgen. Dat gebeurt inderdaad niet zo snel op de grote hitstations, maar wel op de zenders met iets minder marktaandeel.
Rock 'n roll is better than music!

density1

Bericht door density1 » 13 okt 2018 19:02

Maar het blind blijven staren om de jongerenzender van Nederland te zijn mogen we toch wel concluderen dat dit gefaald heeft. Beter breder in zeten op muziekliefhebbers in het algemeen dan alleen jongeren, liefhebbers die van nieuwe muziek houden en jong van geest zijn moet de missie zijn dan. Dat hebben ze nooit zo expliciet uitgestraald in het verleden, zeker niet met DJ's als Ekdom, Giel en Stenders in de gelederen destijds, het was een alternatief op het commerciële hitradio geweld wat eigenlijk met het stoppen van genoemde DJ's steeds verder afzwakte door er een brede zender van te maken met populaire commerciële muziek veelal. Dat er jongeren luisteren ok, mooi maar probeer niet specifiek de jongerenzender te zijn. Maar heb begrepen dat ze dit idee laten varen. Hoorde van de week zelfs Paul Simon en You can Call me All voorbij komen. Normaal gesproken hoor je dit op Radio 2 maar kwam ineens op 3 FM voorbij dus dat kan een teken zijn hiermee.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 13 okt 2018 19:30

density1 schreef:
13 okt 2018 19:02
Maar het blind blijven staren om de jongerenzender van Nederland te zijn mogen we toch wel concluderen dat dit gefaald heeft. Beter breder in zeten op muziekliefhebbers in het algemeen dan alleen jongeren, liefhebbers die van nieuwe muziek houden en jong van geest zijn moet de missie zijn dan. Dat hebben ze nooit zo expliciet uitgestraald in het verleden, zeker niet met DJ's als Ekdom, Giel en Stenders in de gelederen destijds, het was een alternatief op het commerciële hitradio geweld wat eigenlijk met het stoppen van genoemde DJ's steeds verder afzwakte door er een brede zender van te maken met populaire commerciële muziek veelal. Dat er jongeren luisteren ok, mooi maar probeer niet specifiek de jongerenzender te zijn. Maar heb begrepen dat ze dit idee laten varen. Hoorde van de week zelfs Paul Simon en You can Call me All voorbij komen. Normaal gesproken hoor je dit op Radio 2 maar kwam ineens op 3 FM voorbij dus dat kan een teken zijn hiermee.
Eens. Alles zei hierover: "Vroeger was de doelgroep van 3FM 15 tot 25 met een uitloop naar 35. FunX spreekt de onderkant van die doelgroep nog heel erg aan, ik denk dat we ons echt moeten richten op twintigers en dertigers. Als zij zich nog jongeren voelen: prima. Als je vroeger 40 werd, was je echt van middelbare leeftijd. Ik ben getrouwd met iemand die bijna 45 wordt, maar ik heb niet het idee dat hij van middelbare leeftijd is. Hij gaat nog steeds naar hiphopconcerten, dat is helemaal niet gek."

Ik ben er ook voor wat je zegt dat 3FM weer het alternatief op de commerciële stations wordt zoals het was - maar feit blijft dat ze vanuit de NPO een taak hebben om zich vooral op jongeren te richten. Zo'n missie gaat lang niet altijd hand in hand met wat het beste zou zijn voor de zender

density1

Bericht door density1 » 13 okt 2018 19:36

Het een sluit het andere niet uit natuurlijk dus dan is de missie alsnog geslaagd. Het is alleen jammer dat de huidige DJ line up heel erg op jongeren is gericht alsook de hele look and feel van 3FM, mede door de plotsklapse 'format switch' in november 2016 toen de hele sfeer 'voor en door jongeren' moest uitstralen. Dus ik weet niet of je met de huidige lichting die iets 'oudere' doelgroep weer weet aan te spreken die zijn namelijk naar Radio 2 'gevlucht'.

Plaats reactie