Gorgy DCF vraag

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

karelhuis

Gorgy DCF vraag

Bericht door karelhuis » 15 apr 2013 11:07

Weet iemand ook iets van Gorgy klokken? Ik heb de LEDI 6/60 2e hands kunnen kopen, echter zonder DCF ontvanger.
Bij conrad een DCF printje gekocht en aangesloten, de pulsjes komen mooi binnen en de leds in het midden reageren, maar helaas de klok wil niet syncen.

Van de verkoper Tripple audio nog een pdf met gebruiksaanwijzing gekregen en volgens hun hoef je de pulsjes niet te inventeren.

Iemand ervaring of een tip?
Weblog: www.karel.fm

djvinnieman

Re: Gorgy DCF vraag

Bericht door djvinnieman » 15 apr 2013 14:14

Waar hangt de klok?

Beton houdt vaak het signaal tegen dat de klok nodig heeft. Merkte ik hier ook tijdens de overgang winter zomertijd.
Ook straling van GSM en wifi kan gaan storen waardoor het signaal niet wordt opgepikt, een goede antenne is dus ook aan te raden.

De klok zelf zoekt trouwens niet continue naar het DCF signaal maar doet dit om de zoveel tijd.
Vinnieman...what else?

karelhuis

Bericht door karelhuis » 15 apr 2013 14:27

Hi djvinnieman

De antenne hangt bij het raam, hij krijgt netjes zijn pulsjes, de lampjes reageren op het signaal. We kunnen stellen dat het ontvangst 100% is

djvinnieman

Bericht door djvinnieman » 15 apr 2013 16:41

Ok,

Dan heb je kans dat de module niet correct werkt.
Vaak komt het bij deze modules voor dat de afstemming van de ferriet spoel niet correct is.

Pulsen lopen wel goed alleen de rest van de info komt niet goed door.
Vinnieman...what else?

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld » 15 apr 2013 18:10

Alle informatie zit in de pulsen. De pulstrein bestaat uit korte en lange pulsen die in een ritme van een per seconde uitgezonden worden. Er zijn 59 pulsen en dan een seconde pauze. Het kan zijn dat de ontvanger de lengte van binnengekomen pulsen beinvloed, dan zal de Gorgy-klok de pulsen negeren. Andersom kan het ook zo zijn de originele ontvanger iets aan de pulslengte veranderde en de door jouw gebruikte ontvanger niet.

Dukard

Bericht door Dukard » 15 apr 2013 21:21

Uit ervaring kan ik zeggen dat de DCF printjes die Conrad levert niet de beste zijn. Ik heb er 2 stuks van gehad en geen ven beiden functioneerde goed; de D&R klok die ik er mee aan wilde sturen werkte niet- of slechts een enkele keer op een juiste manier. D&R heeft er ook naar gekeken toendertijd en die zocht het probleem ook in de DCF printjes.

Daarnaast heb ik de Gorgy LEDI 6/60 hier ook hangen, maar dan wel in DCF uitvoering van Gorgy zelf.
Mijn advies zou dan ook zijn om de DCF module van Gorgy zelf aan te schaffen. De klok werkt daar voortreffelijk op en zo duur is de module niet.

Module is weerbestendig - al ligt de DCF module hier gewoon binnen :wink:

(sorry voor the bad pic)
Afbeelding
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

karelhuis

Bericht door karelhuis » 15 apr 2013 21:40

Triomfantelijk dansje en eureka!

Het Conrad printje doet zijn werk en de klok sprong op de juiste tijd.

Wat heb ik nu gedaan.
Pen nr4 (inventiert) had een weerstand van 3,2k Ohm nodig over pen 4 en de plus. De collector van de print kan met minder werken maar de klok wil die impedantie van 3,2kOhm hebben.

Na het opstarten van de klok zag ik dat hij een puls oversloeg... Zou het? Kan het? Ploep de juiste tijd sprong in beeld.

Karel blij! Dank voor het meedenken.

stefaand

Bericht door stefaand » 22 jul 2019 17:36

Beste,

heb je soms meer informatie over die DCF77 ontvanger ?
Ik had er eentje van ebay gekocht en heb hem aangesloten maar hij doet het niet hoor.

Welke heb jij gebruikt en hoe sluit je hem aan ?

ik heb hier ook verschillende gorgy timing klokken en eentje is met DCF77 ontvangst, maar ik krijg hem niet aan de praat ?

Met dank,
Stefaan

stefaand

Bericht door stefaand » 22 jul 2019 17:38

is het deze die je gekocht hebt ?
en moet er nog een weerstand brug gemaakt worden ? Van waar naar waar moet die weerstand geplaatst worden aub ?

https://www.conrad.nl/p/641138-dcf-ontvangstmodule-641138?WT.mc_id=gshop&gclid=Cj0KCQjwvdXpBRCoARIsAMJSKqIBfvcwljvu1yHMF7q1yw1fYEFvbRuvf55hiUgnz8Mt4Q6GGthjwRYaAljXEALw_wcB&tid=1457103019_72081486373_pla-779485561869_pla-641138&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J

karelhuis

Bericht door karelhuis » 22 jul 2019 20:58

Hi Stefaand

Oef dat is lang lang lang geleden...... De DCF die je stuurt is de juiste die heb ik ook.
Eerst eens testen of je DCF werkt.
Als je over de pootjes van de DCF een ledje plaatst zal die op de pips gaan knipperen als je ontvangst hebt van de zender in Duitsland.

https://produktinfo.conrad.com/datenblaetter/625000-649999/641138-an-01-nl-aansluiting_DCF_ontvanger.pdf

Op pootje 3 en 4 moet je led om te testen, even een voltmeter er bij om te kijken wat plus en min is.

ALs je weet dat hij werkt dan pootje 3 en 4 met de weerstand er overheen aansluiten op de klok.... Ik weet niet welk type klok je hebt maar je kan de manuels vinden als je googelt. Het kan even duren, maar als je seconde : gaan knipperen dan heb je ontvangst...
Pas als je en volle minuut goede pulsjes hebt zal de klok op de juiste tijd springen. Bij slecht ontvangst kan je een pulsje missen en dan doet hij het niet en moet je weer een hele min wachten.

Succes

stefaand

Bericht door stefaand » 31 jul 2019 20:31

Dukard schreef:
15 apr 2013 21:21
Uit ervaring kan ik zeggen dat de DCF printjes die Conrad levert niet de beste zijn. Ik heb er 2 stuks van gehad en geen ven beiden functioneerde goed; de D&R klok die ik er mee aan wilde sturen werkte niet- of slechts een enkele keer op een juiste manier. D&R heeft er ook naar gekeken toendertijd en die zocht het probleem ook in de DCF printjes.

Daarnaast heb ik de Gorgy LEDI 6/60 hier ook hangen, maar dan wel in DCF uitvoering van Gorgy zelf.
Mijn advies zou dan ook zijn om de DCF module van Gorgy zelf aan te schaffen. De klok werkt daar voortreffelijk op en zo duur is de module niet.

Module is weerbestendig - al ligt de DCF module hier gewoon binnen :wink:

(sorry voor the bad pic)
Afbeelding
Waar kan ik zo'n DCF module van Gorgy Timing kopen ?

Heb je een link van een online shop aub ?

stefaand

Bericht door stefaand » 31 jul 2019 20:53

Afbeelding
karelhuis schreef:
22 jul 2019 20:58
Hi Stefaand

Oef dat is lang lang lang geleden...... De DCF die je stuurt is de juiste die heb ik ook.
Eerst eens testen of je DCF werkt.
Als je over de pootjes van de DCF een ledje plaatst zal die op de pips gaan knipperen als je ontvangst hebt van de zender in Duitsland.

https://produktinfo.conrad.com/datenblaetter/625000-649999/641138-an-01-nl-aansluiting_DCF_ontvanger.pdf

Op pootje 3 en 4 moet je led om te testen, even een voltmeter er bij om te kijken wat plus en min is.

ALs je weet dat hij werkt dan pootje 3 en 4 met de weerstand er overheen aansluiten op de klok.... Ik weet niet welk type klok je hebt maar je kan de manuels vinden als je googelt. Het kan even duren, maar als je seconde : gaan knipperen dan heb je ontvangst...
Pas als je en volle minuut goede pulsjes hebt zal de klok op de juiste tijd springen. Bij slecht ontvangst kan je een pulsje missen en dan doet hij het niet en moet je weer een hele min wachten.

Succes
Dank je wel voor de info.
Ja het is niet zo eenvoudig vind ik.
je moet dus 2 weerstanden plaatsen op nummer 3 en 4. Hoeveel Ohm moeten die weerstanden zijn aub ?

Heb jij je DCF ontvangertje nog nodig ? Want anders kon ik het van je overnemen (werkende staat).
OF ik moet een DCF module van Gorgy Timing zelf kopen, maar ik weet niet waar ik die kan vinden ?
Ken jij de naam van zo'n module ?

Bedankt voor je hulp.

een gorgy timing freak, Stefaan
Laatst gewijzigd door stefaand op 31 jul 2019 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

karelhuis

Bericht door karelhuis » 31 jul 2019 21:13

Nee hoor 1 weerstand. En in de post staat hoeveel ohm.
Ik verkoop hem niet. Als je zoekt naar een leverancier van de klokken kan je ze altijd vragen wat een module kost (niet schrikken)

stefaand

Bericht door stefaand » 31 jul 2019 21:18

ok bedankt Karel.

Dukard

Bericht door Dukard » 31 jul 2019 21:38

stefaand schreef:
31 jul 2019 20:31
Waar kan ik zo'n DCF module van Gorgy Timing kopen ? Heb je een link van een online shop aub ?
Gorgy timing klokken zijn van Franse makelij - voor Nederland doet Triple Audio de distributie.
Je zou het daar eens kunnen informeren.

Let wel; je Gorgy klok moet er intern op voorbereid zijn.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

Plaats reactie