MTV NL via T-DAB/T-DMB

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Uncle2

Re: MTV NL via T-DAB/T-DMB

Bericht door Uncle2 »

EtherScout schreef:
25 sep 2019 13:45
Uncle2 schreef:
25 sep 2019 08:34
EtherScout schreef:
24 sep 2019 17:30
Volgens Radio-TV-Nederland gaat MTVNL een extra 2 KW zender aanzetten op kanaal 5A vanuit Smilde.
Het gaat volgens mij niet om een extra zender maar wordt het vermogen verhoogd naar 2 kW op kanaal 7C. Nu Markelo nog.
Dat zou ook kunnen. Toch verbaast het mij dat MTVNL blijkbaar nog investeert in het huidige netwerk. Ik zou eerst omschakelen naar de nieuwe frequenties en dan pas gaan uitbreiden. Die omschakeling kan in principe nu al.
Wat zijn dan die nieuwe frequenties voor MTVNL? Volgens mij blijft voorlopig alles nog bij het oude, minstens tot 2022. -zzz

Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

EtherScout schreef:
24 sep 2019 17:30
Volgens Radio-TV-Nederland gaat MTVNL een extra 2 KW zender aanzetten op kanaal 5A vanuit Smilde.
Dat zou dan dus aansluiten op 5A van Tjerkgaast, dus een dekking van noord Nederland verzorgen.

EtherScout

Bericht door EtherScout »

Uncle2 schreef:
25 sep 2019 18:01
EtherScout schreef:
25 sep 2019 13:45
Dat zou ook kunnen. Toch verbaast het mij dat MTVNL blijkbaar nog investeert in het huidige netwerk. Ik zou eerst omschakelen naar de nieuwe frequenties en dan pas gaan uitbreiden. Die omschakeling kan in principe nu al.
Wat zijn dan die nieuwe frequenties voor MTVNL? Volgens mij blijft voorlopig alles nog bij het oude, minstens tot 2022. -zzz
Volgens de plannen uit de frequentieherindeling moet de nieuwe landelijke mux 'Laag 7' volgend jaar geveild gaan worden. In de plannen heeft deze mux de kanalen 9C (en 8C) in Brabant en Limburg van het huidige MTVNL-net nodig. MTVNL moet dus eerst verhuizen naar hun nieuwe pakket (6C oost,) 7C bijna landelijk (of alleen zuid,) (8C west) en 9B zuidwest (en noordwest). Kanalen tussen haakjes zijn nodig als de internationale coördinatieprocedure tegen die tijd nog niet is afgerond.

density1

Bericht door density1 »

'Volgend jaar' is een breed begrip. Dacht dat ze dit jaar nog zouden doorpakken, maar helaassss. Dan pakken ze dit in Vlaanderen voortvarender aan. Veel keuze en een diversiteit aan stations.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Geheel met je eens Density1, Vlaanderen is pas veel later op gang gekomen maar heeft Nederland al links en rechts ingehaald. Typisch Nederland, dat jarenlang ouwehoeren en onderhandelen inplaats van gewoon beginnen. Dat zorgt in Vlaanderen wel voor partijen die rechtzaken beginnen, maar wat er achter de schermen gebeurd zal de gemiddelde luisteraar een worst zijn. Ook in Wallonie gaan ze inmiddels als een speer v.w.b. DAB+, na de uitrol van landelijke en regionale stations zijn zeer binnenkort de lokale stations aan de beurt. De publieke RTBF heeft afgelopen week twee nieuwe stations toegevoegd (Viva+ en Jam) en in Vlaanderen gaat zeer binnenkort Willy van start. Bij gebrek aan vooruitgang in ons land staat mijn antenne voorlopig richting het zuiden.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

rodie

Bericht door rodie »

In Vlaanderen beter aangepakt? Ben het er niet mee eens. Van 1 zender ruim vier themakanalen gaat mij iets te ver. Is gewoon capaciteit voor concurrenten bezet houden. Het komt allemaal van medialaan/DPG Media vandaan.

Madurodam FM

DPG Media bezet inderdaad aardig wat kanalen met substations van zowel Q als Joe. Daar komt binnenkort dan Willy bij, maar dit is niet het zoveelste nonstop hitkanaal maar een station met een afwijkende playlist en presentatie. Als ik kijk wat wij in Nederland momenteel via DAB+ kunnen ontvangen en wat ze bij onze zuiderburen te bieden hebben ben ik serieus van mening dat ze daar een veel gevarieerder aanbod hebben dan bij ons.

density1

Bericht door density1 »

Sluit ik me bij aan. Willy krijgt zelfs presentatie. Alleen op vrijdagen weliswaar, maar toch, het is een begin.

EtherScout

Ik denk ook niet dat themakanalen van de grote commerciële jongens een probleem zijn, in tegendeel. Vlaanderen laat zien dat juist dit tot meer diversiteit kan leiden. Ook in Nederland moet er snel ruimte komen voor de themakanalen van Q-music en 100%NL. Dat de 538-groep nu het verkeerde voorbeeld geeft met o.a. het top 50-kanaal en Sky Hits, doet niets af aan dit punt. Daarnaast moet er ook ruimte zijn voor de kleinere (startende) stations, met name ook op goedkopere lokale en regionale muxen. Die laatste categorie bestaat in Vlaanderen niet.

Wat beide typen stations betreft, heeft MTVNL de afgelopen tien jaar in Nederland een wanprestatie geleverd, in vergelijking met Norkring in Vlaanderen. Het zou goed zijn als de nieuwe muxen uit het frequentieherverdelingsplan zo snel mogelijk uitgegeven worden. Laten wij hopen, dat die extra ruimte MTVNL ertoe beweegt, om eindelijk eens echt hun best te gaan doen voor de stations en daarmee voor de luisteraars. Als ze straks nog klanten (erbij) willen krijgen, zullen ze dat wel moeten.

EtherScout

DX'r schreef:
27 feb 2020 19:17
Madurodam FM schreef:
26 feb 2020 21:01
XXL Radio uit Rotterdam denkt medio maart al op DAB+ te kunnen uitzenden. Iemand een idee of dit op 9B (Westland) of 8B (Zuidplas) gaat gebeuren, aangezien Rotterdam zelf geen DAB+ kavel krijgt.
Als de studio klaar is komt het op 5B
Dus toch nog eentje die het op MTVNL gaat proberen. Ik ben benieuwd hoe lang zij het vol gaan houden. En weer zo afgeknepen, nee toch? Jawel, zonder enige twijfel wordt het weer zo'n schamele 48 kb/s. Kom op MTVNL, geef die stations nu eindelijk eens een keer de ruimte. Er is ruimte zat!

Madurodam FM

Zelfde als Oke FM dus, die als lokale zender ook al MTVNL opzocht. Geen idee waarom XXL voor MTVNL kiest terwijl er volgende maand al ingeschreven kan worden op een lokaal kavel. Van Oke FM begrijp ik dat wel omdat in hun uitzendgebied blijkbaar geen kavel beschikbaar is, maar XXL heeft zowel ten noorden van Rotterdam als ten oosten van de stad mogelijkheden waarbij je echt wel tot in Rotterdam te ontvangen bent.

JG van Straten

Bericht door JG van Straten »

Madurodam FM schreef:
29 feb 2020 10:34
Geen idee waarom XXL voor MTVNL kiest terwijl er volgende maand al ingeschreven kan worden op een lokaal kavel.
Het antwoord geef je zelf al. Welk gebied wil XXL gaan uitzenden? MTVNL op 5B heeft een redelijk bereik in Zuid Holland en Zeeland. In Werkendam is MTVNL redelijk te ontvangen (2 muxen op 5B & 9C)

DX'r

Bericht door DX'r »

JG van Straten schreef:
01 mar 2020 19:48
Madurodam FM schreef:
29 feb 2020 10:34
Geen idee waarom XXL voor MTVNL kiest terwijl er volgende maand al ingeschreven kan worden op een lokaal kavel.
Het antwoord geef je zelf al. Welk gebied wil XXL gaan uitzenden? MTVNL op 5B heeft een redelijk bereik in Zuid Holland en Zeeland. In Werkendam is MTVNL redelijk te ontvangen (2 muxen op 5B & 9C)
Inderdaad en in het lokaal plan is Rotterdam een grote witte vlek

Plaats reactie