configuratie Barix

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
A

configuratie Barix

Bericht door A »

Sinds kort hebben we een barix in en exstreamer. Deze willen we gaan gebruiken om uitzendingen vanaf o.a. het raadhuis te doen. Ik heb de streamers volgens onderstaande geconfigureerd, dit werkt áchter het modem goed.

HTTP link over Internet (is uit volgende pdf: http://www.barix.com/downloadme.php?downid=81&pid=11)

Advantage of this method is that any PC or Exstreamer can make a permanent connection or only
listen the stream on request. It is using the TCP protocol . If the network is down for a while then
the Exstreamer will automatically reconnect . This method can be used with the standard Exstreamer
firmware and also with the Exstreamer Streaming Client firmware.
Instreamer (e.g. 192.168.110.175)
under Streaming :
Radio Path : /xstream
Stream to : Internet Radio : 0.0.0.0 : 80 (this opens a local listen port where Exstreamer connect to)
Exstreamer (e.g. 192.168.1.20)
under Streaming :
Mode : 3 Streaming Puller
Server IP address : IP of the Instreamer´s router (IP from ISP) e.g. 71.42.85.19
Server Port : forwarded port on Instreamer´s router, e.g. 80
Server Path : /xstream

Echter als ik een verbinding op wil zetten tussen 2 ADSL lijnen werkt het niet.
Uiteraard de IP nummers gebruikt van de providers en de verkregen nummers via de barix streamers. Zal wel met poorten te maken hebben en configuratie van modems.
Laat dat nu hetgene zijn waar ik niet zo in thuis ben... :oops:

Is er iemand die een soort 'stappenplan' kan maken voor het opzetten van een dergelijke verbinding? Aan kant A een 4-poorts speedtouch modem, aan kant B een 1 poorts speedtouch modem gevolgd door een switch van Belkin.
It deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmtoant tihng is
taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. Tihs is bcuseae we raed the wrod as one.
TRO

Bericht door TRO »

Jouw probleem is waarschijnlijk dat de pc niet toegankelijk is door de firewall of doordat je interne ip adressen gebruikt. Dit oplossen houdt in dat je aan de configuratie van de routers dient te prutsen;
Wat volgens mij interessanter, éénvoudiger en stabieler is, is dat je een goedkoop streamabbotje neemt.
Jouw voordeel is dan, dat je met die andere ip adressen (die wijzigen) geen rekening dient te houden en dat in 99% van de gevallen je firewall je geen parten speelt.
Hoe ga je dan te werk. ? Je configureert je instreamer met de gegevens die je van de hostingfirma krijgt (dus maw vast ip-adres, poort, username en paswoord) en je extreamer configureer je als gewone luisteraar. Zo simpel is dat.
Ik meen zelf dat er hostingbedrijven zijn die gratis 2 demo slots geven. Zou dus eventueel voldoende kunnen zijn voor jullie (daar je er maar 1 nodig hebt).
Indien je wil weten over wie het gaat dan pm je maar eens !

Rudi

PS : voor kortingscodes voor het StationPlaylist programma PM je ook maar !
Silvan

Bericht door Silvan »

Ik zou het anders doen en een TCP push stream gebruiken. Dat heeft als voordeel dat je bij je studio (altijd een vaste plek) de nodige poorten open zet. De lokatie kan in dit geval variabel zijn zonder dat je iets hoeft aanpassen. Immers de verzendende partij maakt de connectie naar de studio (push), en niet andersom.

Configuratie:

- Instreamer op lokatie instellen op Raw TCP, met het (publieke!) ip adres van de studio en bijvoorbeeld poort 2020
- Speedtouch op lokatie: geen wijziging nodig
- Speedtouch in studio: poort 2020 openzetten en forwarden naar Exstreamer
- Exstreamer in studio instellen op 'streaming receiver', ip adres hoef je niet in te vullen, poort 2020.

vr gr, Silvan
A

Bericht door A »

Er moest inderdaad een poort worden opengezet in de router.
De handleiding spreekt hier ook over, maar is erg summier in details, vandaar ook mijn vorige post. (niet alle routers zijn hetzelfde, natuurlijk...)

Aangezien er vaste IP-adressen gebruikt worden gaat dit vooralsnog goed.
Units werken nu naar behoren op 2x een 'consumenten' ADSL lijn.
Moet zeggen dat de stream helder en erg constant is.
It deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmtoant tihng is
taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. Tihs is bcuseae we raed the wrod as one.
A

Bericht door A »

Silvan schreef:Ik zou het anders doen en een TCP push stream gebruiken. Dat heeft als voordeel dat je bij je studio (altijd een vaste plek) de nodige poorten open zet. De lokatie kan in dit geval variabel zijn zonder dat je iets hoeft aanpassen. Immers de verzendende partij maakt de connectie naar de studio (push), en niet andersom.

Configuratie:

- Instreamer op lokatie instellen op Raw TCP, met het (publieke!) ip adres van de studio en bijvoorbeeld poort 2020
- Speedtouch op lokatie: geen wijziging nodig
- Speedtouch in studio: poort 2020 openzetten en forwarden naar Exstreamer
- Exstreamer in studio instellen op 'streaming receiver', ip adres hoef je niet in te vullen, poort 2020.

vr gr, Silvan
Is ook een optie, ga ik eens uitproberen. Het is de bedoeling dat er 1 instreamer in het gemeentehuis geplaatst wordt, welke router hier wordt geplaatst is nog niet bekend.
tjager

Bericht door tjager »

Begrijp ik dus goed dat een Barix dus wel goed kan klinken? :))
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

A schreef:Aangezien er vaste IP-adressen gebruikt worden gaat dit vooralsnog goed.
En anders is er altijd nog dyndns.com
Silvan

Bericht door Silvan »

tjager schreef:Begrijp ik dus goed dat een Barix dus wel goed kan klinken? :))
De Barix klinkt prima. Wij gebruiken dit sinds 2005 om van studio naar zender te gaan.

@Stoomboot, in de Instreamer kun je alleen ip adresesn invullen. Dyndns gaat dan niet op :-(
VisualFM.S.I.R

Re: configuratie Barix

Bericht door VisualFM.S.I.R »

Ik heb eigenlijk de zelfde vraag,

Ik heb kort geleden twee Barix kasjes aangeschaft de Instreamer en de Exstreamer.
De Exstreamer staat altijd in me huiskamer radio studio en de Instreamer op verschillende locaties, de Instreamer moet altijd door firewall heen gaan als bedrijven dat gebruiken (zonder aanpassingen in hun router)

Ik werkte voorheen bij een lokale omroep waar we toen der tijd ook die Barix kasjes hadden en dat werkte perfect maar ik weet echt niet meer hoe dat toen in gesteld was.

Hoe moet ik de beide Barix kasjes moet instellen?

Mijn WAN IP heb ik via een dns naam gekoppeld.

Dus kan iemand mij op weg helpen?
Alvast super bedankt
Laatst gewijzigd door VisualFM.S.I.R op 06 jun 2022 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Ron Overtoom van Visual FM - Serious Internet Radio https://www.visualfm.nl.
R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

Dat staat al hierboven omschreven met voorbeelden maar ik neem aan dat je dat al hebt geprobeerd op je "kasjes"?
VisualFM.S.I.R

Ja dat klopt maar dat werkt niet.
Dus ik dacht misschien kan iemand mij verder helpen met een nog uitgebreide uitleg.
Met vriendelijke groet,

remco_k

Bericht door remco_k »

VisualFM.S.I.R schreef: 06 jun 2022 13:50 Ja dat klopt maar dat werkt niet.
Het zou jouw en ons allemaal helpen als je schreef wat je _precies_ hebt gedaan... Dat voorkomt namelijk dat we je dingen gaan vertellen die je al lang en breed hebt gedaan.

In vereenvoudigde vorm is dit de uitleg voor een STL stream:

A. De instreamer (welke je op locatie gebruikt):
1. Stel je in om te streamen naar je WAN IP adres of naar de DNS naam die naar dat IP adres verwijst (test dan wel of die daadwerkelijk klopt). Je stelt ook het soort stream (RTP of BRTP) en protocol (UDP) en een bepaalde poort in, dit moet het poortnummer zijn welke je thuis voor je exstreamer open gaat zetten (b.v. 4444). Zie hieronder, B.2 en 3.
2. De instreamer configureer je verder als DHCP client. Dus geen vast IP adres geven.
Deze 2 stappen zijn voldoende voor vrijwel alle huis-tuin en keuken netwerken, hij komt daar de deur wel uit. Bij bedrijfsituaties is het per geval anders en geldt vaak het omgekeerde: voor elk bedrijf moet je regelen met de beheerder dat jouw config werkt, of je krijgt van de beheerder een config die je er tijdelijk in moet zetten. Voor de duidelijkheid: er bestaat geen 'magische' config voor de instreamer die ervoor zorgt dat hij het overal zomaar doet. Echter, de config die ik hierboven noem is de meest voor de hand liggend.

B. De exstreamer (welke je thuis of in de studio hebt staan):
Deze staat achter een firewall, iedereen heeft een firewall, dus ook jij, ook in je huis. Inkomend verkeer van de instreamer wordt daardoor altijd bij default geblocked uiteraard. Je moet 3 dingen doen:
1. Conroleer of je exstreamer op DHCP staat ingesteld en of deze een IP adres heeft gekregen die binnen de reeks valt van je thuisnetwerk. Bijvoorbeeld: 192.168.1.20
2. Stel het poortnummer in waarop je wilt dat de exstreamer luistert. B.v. 4444
3. Ga naar het configuratiescherm van je internet modem/router. Zoek daar naar port forwarding of nat translatie of soortgelijk. Stel een portforward in om aan de WAN zijde poort 4444 met protocol UDP door te zetten naar je extreamer (192.168.1.20) poort 4444.

Dat *zou* moeten werken. Mogelijk werkt het niet vanuit je eigen huis omdat niet alle routers 'hairpinning' kunnen. Doe dan effe een test bij je buren ofzo.

Zie ook: https://wiki.barix.com/index.php?title= ... r_Internet
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
VisualFM.S.I.R

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg.

Ik heb inderdaad nu wel voor elkaar dat kasjes met elkaar verbinden maar hij blijft op buffering staan en denk dat het is wat jij ook al vermelden.
Dat het intern niet werkt van eigen netwerk naar je WAN IP/DNS naam streamen en weer ophalen via eigen netwerk via het WAN IP/DNS naam.
Ik ga het zendkastje bij iemand anders neer zetten als test en een middagje laten draaien.

Kijken of het dan wel gaat werken. Dat denk ik haast wel zeker.
Maar ik loop jou stappen plan ook nog even goed door of het klopt zo als ik nu heb.

Super bedankt tot nu toe.
Met vriendelijke groet,

Sebas

Bericht door Sebas »

Een simpele oplossing met iets meer vertraging is dat je een Shoutcast permanent beschikbaar stelt en daar de Barix zijn audio heen streamt. Vanuit de studio laat je de ontvangende Barix kijken naar de shoutcast en zijn er geen ingewikkelde port- forwardings naar binnen nodig.
Haal het beste uit je radio, En sloop hem helemaal ;)

http://www.radiom.nl
http://www.nostalgie.eu
VisualFM.S.I.R

In middels is het probleem opgelost, ik had vorig jaar ergens in juni/juli 2022 contact opgenomen met Barix zelf en een technische medewerker heeft op afstand de beide Barix geprogrammeerd en ook me router in de optie Port Redirection heeft tie geprogrammeerd voor de rest staat alles goed.

En vanaf toen werkt het ook, we hebben er al twee locatie uitzendingen er mee gedaan en volgende week zaterdag de derde.
Dus dit probleem is dus opgelost
Met vriendelijke groet,

Plaats reactie