Beslag op apparatuur Stichting Stadsradio Delft

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Gebruikersavatar
Aart Rietveld
Berichten: 818
Lid geworden op: 01 apr 2004 00:34

Beslag op apparatuur Stichting Stadsradio Delft

Bericht door Aart Rietveld »

www.rtvwest.nl:

DELFT - De rechter heeft beslag laten leggen op alle apparatuur en meubels van Stichting Stadsradio Delft. Dat betekent niet dat letterlijk de stekker bij de Delftse lokale omroep eruit gaat, maar de spullen mogen niet doorverkocht worden.
Sinds de komst van een nieuw stichtingsbestuur in oktober wil voorzitter Geert Engels het contract dat tien jaar geleden werd afgesloten met Rodi Media tussentijds opzeggen. Engels vindt dat de uitgever van de krant Delft op Zondag te veel te vertellen had over de programmering bij het radiostation. “Nu is er alleen nog contact met beide partijen over de administratie, verder niets”, aldus advocaat Peter Ruysch die de belangen van Rodi Media behartigt.

Rodi Media eiste vorige week tijdens een hoorzitting voor het gerechtshof in Den Haag de inventaris op van Stichting Stadsradio Delft. Opvallend is dat Engels niks daarvan beweert te weten, terwijl Ruysch hem wel degelijk tijdens de hoorzitting heeft gezien. Rodi Media claimt de computers, de mengtafels en andere spullen, maar Engels vindt dat de spullen bij de omroep horen.

De uitgever heeft in de ogen van Engels jaarlijks subsidie ontvangen voor de ‘zender’. Eerder heeft een ambtenaar van de gemeente Delft nog bemiddeld in het conflict, maar een oplossing kwam er niet. De stichting lijkt onverbiddelijk. “We hebben voorgesteld de spullen te verhuren of te verkopen. Zelfs een betalingsregeling hebben we geopperd”, laat Ruysch namens Rodi weten die een bedrag van enkele tienduizenden euro’s voor de inventaris reëel zou vinden. “Telkens kwam de stichting met het argument dat er geen geld is”.

Ruysch denkt dat de rechter binnen drie maanden schriftelijk een conclusie formuleert. De advocaat hoopt dat de stichting voor die tijd tot inkeer komt. Ruysch gaat er vanuit dat de zaak op een schikking gaat uitdraaien. Advocaat Van der Heijden die de belangen behartigt voor Stadsradio Delft wil niks over de zaak zeggen.

Gebruikersavatar
Zwarte Stoomboot
Berichten: 5765
Lid geworden op: 01 aug 2002 07:43

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Het contract met Rodi is nog geen 10 jaar geleden afgesloten, maar zeker enkele jaren later. In 1997 heette de lokale omroep van Delft nog NRG 106.3 en was Rodi volgens mij alleen nog adverteerder. Daarna heeft het nog korte tijd Stad FM geheten en daarna pas kwam het contract met Rodi. Als ik het goed heb is dat contract wel voor 10 jaar afgesloten en die 10 jaar zijn dus nog niet voorbij.
In praktijk werd de tent inderdaad gerund door Rodi Media en het zou best kunnen dat de omroep zelf niet al te veel te vertellen had. Zonder Rodi had SRD nu echter toch waarschijnlijk heel anders geklonken. In ieder geval zag de website er tot eind vorig jaar heel anders (en veel beter) uit. De huidige website is wel erg 1991 om het maar vriendelijk uit te drukken.
Ik hoop dat het goed afloopt daar in Delft, maar zo eens in de paar jaar schijnt het toch mis te moeten gaan.
Na eind jaren 80 gestart te zijn als Omroep Delft, werd het Radio Delft, een tijdje niks, NRG 106.3, Stad FM (in twee versies) en uiteindelijk Stadsradio Delft en die laatste naam is nu dus ook al aan zijn tweede leven bezig.

Gebruikersavatar
Mario G
Berichten: 1791
Lid geworden op: 11 aug 2003 09:08

Bericht door Mario G »

Tja die tijden van toen komen niet meer maar opvallend hoeveel mensen van toen ik nu nog zie.. Ze hebben het in elk geval aardig verkloot daar (agian)

Madurodam FM
Berichten: 1667
Lid geworden op: 10 okt 2002 15:06

Bericht door Madurodam FM »

Goh, NRG 106.3.. ik had 'm altijd aanstaan. Was uiteraard wel erg op jongeren gericht, dus echt een lokale omroep voor alle bewoners van Delft was het niet. Maarja, de lokale omroepen in Wassenaar, Rijnwoude en Woudrichem deden destijds hetzelfde (genieten dus !). Was Omroep Delft weer niet voortgekomen uit de Delftse piraat Eldorado ? Geloof dat Paul Mets daar toen te horen was.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Gebruikersavatar
GeerMeneer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 apr 2007 11:19

Bericht door GeerMeneer »

Aan NRG 106.3 heb ik ook wel Goeie herinneringen, hele station had gewoon iets, alle jingles waren strak, de HitRadio voor de Haaglanden, NRG 106.3, bellen met de Powerline: 06 300 425

Heb ooit van iemand mogen vernemen dat NRG, het ouwe Radio Stad Den Haag was, Stad Den Haag wou graag legaal maar kon dat nie in Den Haag. Oftewel: laten we dan de Lokale omroep voor Delft uithangen. Als iemand het verhaal beter weet te vertellen dan ik het nu doe, ben ik daar dan wel benieuwd naar.

Disc-jockey's daaro mochten ook nie zeggen in de uitzending, het is mooi weer hier in Delft, maar zo: het is mooi weer in de Haaglanden.

D'r is zelfs een hele site aan NRG gewijdt, foto's, jingles, nou ja, wil je weten wat het adres is: www.radionrg.nl

Gebruikersavatar
Zwarte Stoomboot
Berichten: 5765
Lid geworden op: 01 aug 2002 07:43

Bericht door Zwarte Stoomboot »

GeerMeneer schreef:Aan NRG 106.3 heb ik ook wel Goeie herinneringen, hele station had gewoon iets, alle jingles waren strak, de HitRadio voor de Haaglanden, NRG 106.3, bellen met de Powerline: 06 300 425

Heb ooit van iemand mogen vernemen dat NRG, het ouwe Radio Stad Den Haag was, Stad Den Haag wou graag legaal maar kon dat nie in Den Haag. Oftewel: laten we dan de Lokale omroep voor Delft uithangen. Als iemand het verhaal beter weet te vertellen dan ik het nu doe, ben ik daar dan wel benieuwd naar.
Het was volgens mij in de tijd dat Radio Delft zo goed als failliet was en het 'management' tijdelijk bestond uit Jack Kroes, die ook directeur was van Radio West. Men heeft toen de complete zendtijd uitbesteed aan het bedrijf Combined Forces, dat onder de naam Haaglanden NRG programma's ging maken.
GeerMeneer schreef:Disc-jockey's daaro mochten ook nie zeggen in de uitzending, het is mooi weer hier in Delft, maar zo: het is mooi weer in de Haaglanden.
Dat stond in ieder geval in de richtlijnen die op het A4'tje bij de studio hingen :)) . Net zoals het verplicht roepen van één van de liners en zeker twee maal de stationsnaam in elke presentatie.
Het was één van de eerste lokale omroepen die (bijna) 24 uur per dag draaiden met een automatisering: de Tiesseci TS-35. Dat was even wennen, maar werkte eigenlijk best goed.
GeerMeneer schreef:D'r is zelfs een hele site aan NRG gewijdt, foto's, jingles, nou ja, wil je weten wat het adres is: www.radionrg.nl
Joh, je meent het :)) .

Gebruikersavatar
GeerMeneer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 apr 2007 11:19

Bericht door GeerMeneer »

Ja, meen het !

Kan ik weten/ruiken dat jij die site gemaakt hebt ?

Nee, zit hier sinds pas, jij al sinds 2002.

Peace Out !

Gebruikersavatar
Zwarte Stoomboot
Berichten: 5765
Lid geworden op: 01 aug 2002 07:43

Bericht door Zwarte Stoomboot »

GeerMeneer schreef:Ja, meen het !

Kan ik weten/ruiken dat jij die site gemaakt hebt ?

Nee, zit hier sinds pas, jij al sinds 2002.

Peace Out !
Eh.... heb je de :)) gemist?

Gebruikersavatar
Zwarte Stoomboot
Berichten: 5765
Lid geworden op: 01 aug 2002 07:43

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Gastenboek van SRD:
Herman 07-06-07 13:01:00
Beste mensen,
Hoe komt het dat ik al drie dagen hetzelfde Novum nieuws hoor. Niet echt actueel.
En er wordt denk ik wel voor dit product betaald!

Robbert-Jan van Beek 08-06-07 00:07:52
Helaas was er sprake van een nieuwsstoring! Het is nu opgelost!

Gebruikersavatar
Zwarte Stoomboot
Berichten: 5765
Lid geworden op: 01 aug 2002 07:43

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Algemeen Dagblad:
Beslag op apparatuur niet einde van Stadsradio
DELFT - De rechter heeft beslag laten leggen op computers, mengtafels en andere apparatuur van Stadsradio Delft. Deze spullen worden niet direct weggehaald bij de lokale omroep, maar ze mogen niet aan derden worden doorverkocht.
Rodi Media, het bedrijf dat de afgelopen zes jaar de radioprogramma’s verzorgde, is van mening dat de gehele inventaris zijn eigendom is. De stichting Stadsradio Delft vindt dat de spullen aan de omroep toebehoren. „Wij draaien vrolijk verder,’’ zegt bestuursvoorzitter Geert Engels van de stichting. „Maar het is jammer dat het zo gelopen is.’’

Engels heeft, bij zijn aantreden in oktober 2006, het contract met Rodi opgezegd. „Met het toenmalig bestuur hebben we een productieovereenkomst voor tien jaar afgesloten,’’ weet directeur Bram Rontberg van Rodi Media. „Het bestuur kan dat niet eenzijdig opzeggen. We hebben al die jaren niks gehoord. Ze waren alleen maar tevreden.’’

Oud-raadslid Engels was echter niet blij met de situatie die hij aantrof bij de stadsomroep waar Rodi volledig de dienst zou uitmaken over de programmering. „Die taak is voorbehouden aan het stichtingsbestuur.’’ Inmiddels maakt de stichting zelf de programma’s met zo’n vijftig vrijwilligers.

Rontberg wil dat Stadsradio Delft kan blijven voortbestaan, maar hij wil ook zijn spullen, ter waarde van enkele duizenden euro’s, terug. De volgende stap is een bodemprocedure, maar de hoop is dat een onderlinge schikking wordt getroffen. Rontberg: „Mijn advocaat heeft daarover een brief gestuurd naar de stichting. Misschien dat we er zo nog op een nette manier uitkomen.’’ Engels wil geen commentaar geven op de eigendomskwestie.

Gebruikersavatar
hokkie
Berichten: 597
Lid geworden op: 12 feb 2004 14:29

Bericht door hokkie »

ik wordt wel een beetje zenuachtig van je avatar zwarte stoom boot :eek:

maar dat doet niets af dat je toch goed moet uitkijken hoe je de contracten afsluit
laat Hoorn horen

Gebruikersavatar
Mario G
Berichten: 1791
Lid geworden op: 11 aug 2003 09:08

Bericht door Mario G »

Voor hen die de geschiedenis van dicht bij hebben meegemaakt weten dat er destijds een aparte situatie was. De Club achter NRG (Rob Velders) wilde de boel verkopen aan Hans van Gageldonk (Atlantis/Channel X). Dat is uiteindelijk niet doorgegaan door o.a. weerstand van wat delftse medewerkers en die hebben het toen op een akkoord gegooid met Rodi Media.

Op zich niets mis mee maar wat een huidig bestuur nu roeptis dus onzin. Juridisch zijn ze door hun contract alleen licentiehouder. Dat Rodi om politieke redenen wel voor het maximale zal gaan maar nooit de doodsteek uitvoert is een politieke reden maar Als ik de kwaliteit van de omroep vergelijk met het verleden dan kan ik niet anders concluderen dat de huidige club goedbedoelende prutsers zijn (met veel inzet enz enz maar een echt kwaliteitsproduct kan ik het niet noemen).

Gebruikersavatar
Zwarte Stoomboot
Berichten: 5765
Lid geworden op: 01 aug 2002 07:43

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Mario G schreef:Voor hen die de geschiedenis van dicht bij hebben meegemaakt weten dat er destijds een aparte situatie was. De Club achter NRG (Rob Velders) wilde de boel verkopen aan Hans van Gageldonk (Atlantis/Channel X). Dat is uiteindelijk niet doorgegaan door o.a. weerstand van wat delftse medewerkers en die hebben het toen op een akkoord gegooid met Rodi Media.
En (voor zover ik me dat goed herinner): de gemeente / de toenmalig wethouder wilde de toen noodlijdende lokale omroep wel financieel steunen, mits er werd samengewerkt met een solide partner...en dat was dus Rodi, die binnen het Delftse medialandschap een vrij sterke vinger in de pap heeft met de Krant Op Zondag ("De zon komt op....en Delft ontwaakt....lekker rustig opstaan, een ontbijtje dat smaakt..." :)) ).
Ik denk dat de gemeente niet bijgesprongen zou zijn als de boel was overgedaan aan Atlantis/Channel X. Verder hebben een paar mensen er destijds eigen geld in gestoken om de omroep te redden of misschien wel om hun eigen dromen te realiseren. Die mensen zitten er nu nog steeds. In praktijk maakte Rodi de afgelopen jaren echter de dienst uit. Kennelijk heeft men daar nu verandering in willen brengen. Ik ken lang niet alle ins en outs, maar ik krijg de indruk dat één en ander toch 'niet helemaal chique' is verlopen.
Je zou denken dat alles toch eigenlijk vrij eenvoudig uit te zoeken moet zijn. Degene die de apparatuur heeft betaald is de eigenaar. Dat zal natuurlijk altijd wel zijn gebeurd met geld dat via de lokale omroep is binnengekomen, maar de vraag is wie het uiteindelijk heeft uitgegeven en aan wie.

Gebruikersavatar
Mario G
Berichten: 1791
Lid geworden op: 11 aug 2003 09:08

Bericht door Mario G »

De mensen van de toenmalige sportredactie hadden de gemeente benaderd. Vandaar...

Anders was het idd naar Atlantis/Channel X gegaan en zou de gehele ATlantis Channel X vanaf Delft gekomen zijn dus ook de toenamilge Beuningse en Woudrichemse editie.

Tja ach zijn een hoop dingen destijds vaag gegaan waarvan maar weinig mensen wete hoe het precies is gegaan.

Ik heb er in elk geval een leuke tijd aan over gehouden ook al was er daar destijds geen cent te makken.

Gebruikersavatar
radiogolfje
Berichten: 4775
Lid geworden op: 27 mar 2004 07:50

Bericht door radiogolfje »

Hallo Zwarte stoomboot,

Ik heb in het verre verleden wel eens zaken gedaan met Delft, en de factuur moest dan altijd netjes naar Rodi.
Nu weet ik niet hoe dat intern contractueel geregeld is, maar mij lijkt Rodi dan ook de eigenaar.

Plaats reactie