oprichting Waddenomroep

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: oprichting Waddenomroep

Bericht door GerjanCluistra »

progmog schreef: 03 jun 2025 13:00
GerjanCluistra schreef: 03 jun 2025 12:54
Streampie schreef: 01 jun 2025 15:13

Niet bekend met een uitvinding zoals Internet? Skype, Zoom, Facetime, Whatsapp Audio? Low-Latency professionele audio tools? Niks?
Dat is allemaal prima voor een gesprek over een voetbalwedstrijd of om het nieuws te duiden.

Bij een uitgebreid gesprek lever je inhoudelijk aan kwaliteit in. Daarom moet je bij elkaar in de studio zitten.
Nee. Bij NPO Radio 1 gebeurt aan de lopende band dat de interviewer en de geïnterviewde zich op verschillende locaties bevinden tijdens een lang intervie. Bv programma’s als Kunststof of Sven op 1. En levert uitstekende, kwalitatief sterke gesprekken op.
Kunstof luister ik te weinig. Sven op 1 is bepaald geen maatstaf. Los dat de man veelal een onderwerp bespreekt heb je het over een van de beste interviewers van Nederland. Als mensen met zijn kwaliteiten bij een streekomroep zitten, dan zitten ze daar nooit lang.

Dat het aan de lopende band gebeurd bij Radio 1 dat klopt. Dat zijn ook precies de ‘Jip & Janneke’ interviews waarvan ik zei dat het bij een streekomroep ook prima kan.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
wave

Bericht door wave »

GerjanCluistra schreef: 03 jun 2025 17:08 Kunstof luister ik te weinig. Sven op 1 is bepaald geen maatstaf. Los dat de man veelal een onderwerp bespreekt heb je het over een van de beste interviewers van Nederland. Als mensen met zijn kwaliteiten bij een streekomroep zitten, dan zitten ze daar nooit lang.

Dat het aan de lopende band gebeurd bij Radio 1 dat klopt. Dat zijn ook precies de ‘Jip & Janneke’ interviews waarvan ik zei dat het bij een streekomroep ook prima kan.
Maar wat zie je dan wel als oplossing? Met zoveel kritiek op de collega's en 1000 beren op de weg heb je die ongetwijfeld al lang bedacht :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
GerjanCluistra

wave schreef: 08 jun 2025 14:07
GerjanCluistra schreef: 03 jun 2025 17:08 Kunstof luister ik te weinig. Sven op 1 is bepaald geen maatstaf. Los dat de man veelal een onderwerp bespreekt heb je het over een van de beste interviewers van Nederland. Als mensen met zijn kwaliteiten bij een streekomroep zitten, dan zitten ze daar nooit lang.

Maar wat zie je dan wel als oplossing? Met zoveel kritiek op de collega's en 1000 beren op de weg heb je die ongetwijfeld al lang bedacht :))
Het is zeker niet bedoeld als kritiek op collega’s. Ik heb alleen een ander beeld over hoe lokale omroep idealiter zou zijn.

Ik vind dat elke gemeente zijn eigen lokale omroep zou moeten hebben. En in het geval van de wadden, elk eiland zijn eigen omroep.

Dat kan ook gemakkelijk. Gooi het complete media budget op 1 grote hoop, deel het totaal bedrag dan door de drie lagen (1/3 NPO, 1/3 RPO, 1/3 NLPO), waardoor zowel de NPO, als de RPO, als de NLPO een kleine 400 miljoen te besteden hebben.

Die 400 miljoen voor de NLPO kan dan weer evenredig worden verdeeld over de lokale omroepen, wat elke lokale omroep gemiddeld een kleine 1,2 miljoen euro geeft. Ruim voldoende om een lokale omroep uit de grond te stampen.
wave

Bericht door wave »

Creatief idee, maar er zitten grote verschillen in kosten in die drie lagen. Een lokale omroep heeft veel lagere kosten dan een regionale omroep, met een uitgebreide professionele organisatie. De regio’s zijn op hun beurt weer kleintjes vergeleken bij de grote NPO. En dan hebben we het nog niet over de gevolgen voor de AV sector waar een heel stuk werkgelegenheid en omzet aan NPO, en in mindere mate aan RPO hangt. Hoe zie je de oplossing daar dan voor?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
GerjanCluistra

wave schreef: 12 jun 2025 22:51 Creatief idee, maar er zitten grote verschillen in kosten in die drie lagen. Een lokale omroep heeft veel lagere kosten dan een regionale omroep, met een uitgebreide professionele organisatie. De regio’s zijn op hun beurt weer kleintjes vergeleken bij de grote NPO. En dan hebben we het nog niet over de gevolgen voor de AV sector waar een heel stuk werkgelegenheid en omzet aan NPO, en in mindere mate aan RPO hangt. Hoe zie je de oplossing daar dan voor?
De NLPO word dan ook een uitgebreide professionele organisatie, dus die kosten stijgen ook flink. De problemen met de werkgelegenheid zie ik dan weer niet. De mensen die bij de NPO overtallig raken zijn keihard nodig binnen de RPO en de NLPO die veel meer werk te verstouwen hebben.

Dat geldt ook voor de AV sector, het klopt dat die bij de NPO veel werk zullen verliezen. Maar net als bij het overtallige NPO personeel, de AV sector zal ook keihard nodig zijn bij de RPO en de NLPO.

De 400 miljoen die de NPO krijgt gaat volledig naar de NOS/NTR die er twee tv kanalen en twee radiostations voor in de lucht moeten houden, waarbij een deel van de zendtijd kosteloos aan de ledenomroepen beschikbaar gesteld moet worden, die daar vanuit eigen zal programma’s mogen maken.
Plaats reactie