Wat missen we?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

DavyGer

Re: Wat missen we?

Bericht door DavyGer »

Ingebruik schreef: 09 feb 2025 11:55 Ik ben oprecht wel benieuwd naar wat 'nieuwe muziek' dan precies is? Wanneer is een plaat nieuw? En wanneer niet meer? En is de nieuwe Suzanne en Freek met zo nieuw als de nieuwe van Tame Impala?

Elke plaat is een keer 'nieuw'. En zal dat ook niet voor iedereen op hetzelfde moment zijn. Dus ben benieuwd hoe de liefhebbers van 'nieuwe muziek' daar naar kijken?
Nieuwe muziek is best goed te definiëren. Uiteraard maak je in al deze voorbeelden als station zelf wel een voorselectie:

1.Je neemt muziek op die minder dan 3 maanden geleden op single is uitgekomen in je "nieuwe muziek" rotatie;
2.Dit kan je ook voor albumtracks doen, dan zou je kunnen zeggen "3 maanden na selectie door het station"
3.Je kan ook zeggen, ik pak 30 tracks die net zijn uitgekomen en voor iedere nieuwe track gaat de track die er als laatste is ingezet uit, dat doet Sublime met hun Sublime Selection b.v.
4.Wil je als station een wat alternatieve uitstraling dan kun je ook zeggen, muziek die X maanden geleden is uitgekomen en niet in de top 40 staat komt bij ons in de nieuwe muziek rotatie.
Feivel

Bericht door Feivel »

Audioforone schreef: 09 feb 2025 20:07 Ik mis een Nederlandse variant van het Franse NRJ. Bij NRJ Frankrijk draaien ze veel Franse pop hits met de echte trending Hits uit het buitenland. Ik denk voor onze eigen cultuur dat zo'n zender best scoort en ook past.

100%NL is er al zullen veel mensen zeggen. Maar 100%NL draait alleen de classics. Ik mis echt het nieuwe Nederlands talent. Het Nederlands product van de afgelopen 5 tot 10 jaar max en de echte hits van dit moment. Geen 80s geen 90s geen 00s. Gewoon de muziek van nu. Zo'n zender mis ik in Nederland echt.

Ik denk ook met zo'n zender als NRJ dat je veel jong publiek kunt trekken. Alle hits die je daar 'internationaal' hoort is veelal van Tik Tok. Waar zit de generatie die radio moet luisteren om de Branche te redden. Juist op die platformen. Waarom is er dan geen enkel station die daar echt op durft in te spelen muzikaal? Zelfs geen 3FM, misschien Funx een beetje.
Ik denk dat je de leeftijd van een luisteraar van een dergelijk station zal tegenvallen. De 'jonge' zenders hebben betrekkelijk veel oudere luisteraars. Radio is voor jonge mensen niet meer hip, en geen manier om nieuwe muziek te ontdekken. https://radiowereld.nl/medianieuws/2025 ... -jaar-oud/

De afgelopen jaren is NRJ in Vlaanderen al eens geprobeerd, precies zoals je het omschrijft. Dat is verre van een succes geworden: amper luisteraars, jaar op jaar moest er geld bij. In de jaren dat het heeft uitgezonden, heeft het de doelgroep geen seconde bereikt. Nu is het een non-stop zender op DAB+ en online. Ik zou die 'jongere luisteraar' op FM en DAB+ maar lekker links laten liggen.
ViaWifi

Bericht door ViaWifi »

Janno schreef: 10 feb 2025 09:25
ViaWifi schreef: 09 feb 2025 20:16
Janno schreef: 09 feb 2025 20:03
Ik moet je zeggen dat ik BBC 6 music niet kende, maar ik heb even naar de playlist gekeken en dat is inderdaad wel ongeveer wat ik bedoel. Er mag wel iets meer bekende muziek inzitten, maar toch leuk. Bedankt voor de tip, want ik ga deze opzoeken en vastzetten.
Op zondagen is de playlist iets aparter dan op andere dagen. Dat wel.
Ik heb BBC 6 music een poosje geluisterd. Leuke zender, maar dit is toch niet helemaal wat ik bedoel. Het doet me denken aan Kink. Ik bedoel meer iets in de richting van radio Caroline met meer aandacht voor vroegere decennia en dan in een Nederlandse versie met ook Nederlandstalige muziek zoals de Dijk, Rowwen Hèze, Boudewijn de Groot en zo. Een zender voor een oudere doelgroep van boomers tot generatie X zeg maar. Dat is een omvangrijke groep die ik regelmatig in het uitgaansleven tegenkom bij concerten en muziekcafé’s. De muziek mag ook af en toe wel wat ‘moeilijker’ zijn, maar niet te freaky.
Lol. Ik kan Kink maar heel kort uit houden, door de te geijkte muziekkeuze, terwijl 6 Music juist vaak op staat.

Maar goed - Probeer Pinguin Vintage eens. Alleen maar nummers van minimaal 40 jaar oud.

Sinds de teloorgang van Radio Tijdloos en snel daarna The Oldie Station is het nog een van de weinige Nederlandse zenders waar af en toe een nummer uit de jaren 50 of begin jaren 60 te horen is, zonder dat het een "we gaan zodadelijk de nieuwe van Fransje Bauer draaien"-piratenzender-toontje heeft.

KX Classics is iets moderner, maar eventueel ook nog een optie.
Janno

Bericht door Janno »

ViaWifi schreef: 10 feb 2025 10:26
Janno schreef: 10 feb 2025 09:25
ViaWifi schreef: 09 feb 2025 20:16

Op zondagen is de playlist iets aparter dan op andere dagen. Dat wel.
Ik heb BBC 6 music een poosje geluisterd. Leuke zender, maar dit is toch niet helemaal wat ik bedoel. Het doet me denken aan Kink. Ik bedoel meer iets in de richting van radio Caroline met meer aandacht voor vroegere decennia en dan in een Nederlandse versie met ook Nederlandstalige muziek zoals de Dijk, Rowwen Hèze, Boudewijn de Groot en zo. Een zender voor een oudere doelgroep van boomers tot generatie X zeg maar. Dat is een omvangrijke groep die ik regelmatig in het uitgaansleven tegenkom bij concerten en muziekcafé’s. De muziek mag ook af en toe wel wat ‘moeilijker’ zijn, maar niet te freaky.
Lol. Ik kan Kink maar heel kort uit houden, door de te geijkte muziekkeuze, terwijl 6 Music juist vaak op staat.

Maar goed - Probeer Pinguin Vintage eens. Alleen maar nummers van minimaal 40 jaar oud.

Sinds de teloorgang van Radio Tijdloos en snel daarna The Oldie Station is het nog een van de weinige Nederlandse zenders waar af en toe een nummer uit de jaren 50 of begin jaren 60 te horen is, zonder dat het een "we gaan zodadelijk de nieuwe van Fransje Bauer draaien"-piratenzender-toontje heeft.

KX Classics is iets moderner, maar eventueel ook nog een optie.
Ha ha, ik bedoelde ook niet een op een als Kink, maar meer het genre.

Pinguin Vintage ziet er ook wel leuk uit idd. Zoiets en dan met ook nieuwere muziek en wat ik eerder noemde, Nederlandstalig, maar dan niet te volks.

Pinguin blues kende ik al wel, deze nog niet. KX classics luister ik ook weleens. Een combi van dit alles in één station, dat lijkt me ideaal.
lion

Bericht door lion »

Audioforone schreef: 09 feb 2025 20:07 Ik mis een Nederlandse variant van het Franse NRJ. Bij NRJ Frankrijk draaien ze veel Franse pop hits met de echte trending Hits uit het buitenland. Ik denk voor onze eigen cultuur dat zo'n zender best scoort en ook past.

100%NL is er al zullen veel mensen zeggen. Maar 100%NL draait alleen de classics. Ik mis echt het nieuwe Nederlands talent. Het Nederlands product van de afgelopen 5 tot 10 jaar max en de echte hits van dit moment. Geen 80s geen 90s geen 00s. Gewoon de muziek van nu. Zo'n zender mis ik in Nederland echt.

Ik denk ook met zo'n zender als NRJ dat je veel jong publiek kunt trekken. Alle hits die je daar 'internationaal' hoort is veelal van Tik Tok. Waar zit de generatie die radio moet luisteren om de Branche te redden. Juist op die platformen. Waarom is er dan geen enkel station die daar echt op durft in te spelen muzikaal? Zelfs geen 3FM, misschien Funx een beetje.
100%NL draaid gewoon nieuwe muziek toch?
dasco1973

Bericht door dasco1973 »

Voor mij persoonlijk een goede rock zender. En nee, dan niet een als KINK, Willy of Arrow waar men grotendeels dezelfde vrij voorspelbare collectie van 2000 liedjes draait. Maar meer de diepte in en breder. Van classic rock tot echt alternative. Dus Love in an Elevator van Aerosmith helemaal prima, maar daarna Heart of a Dog van The Kills of Saints van The Breeders. De nieuwste van Fontains DC naar Wildside van Motley Crue. Niet alleen Dance With Somebody van Mando Diao of Plush van Stone Temple Pilots maar ook Long Before rock n roll, mr. Moon, Tripping on a Hole in a Paper Heart of Sourl Girl van deze bands bijvoorbeeld. Gewoon een database van minimaal 6000 tot 8000 platen. Nieuw en oud. Hardrock, Alternative en soms zelfs goede album tracks. Luister de laatste tijd vrij veel naar Star FM en Rock Antenne in Duitsland. Komen in de buurt maar kan m.i. nog beter.

Heb wel eens gedacht om dat zelf op te zetten, maar ja waar begin je, en de kosten…
Willemtel

Bericht door Willemtel »

slam538q schreef: 09 feb 2025 17:29
Oortjes schreef: 09 feb 2025 17:22
Willemtel schreef: 09 feb 2025 16:23 Een country zender op fm of dab.
Dat ben ik ook wel met je eens. Het is in Nederland een weinig gedraaid genre, maar er is veel prachtige countrymuziek.
Iedere maandagavond van 19 tot 21 op rtv rucphen een countryprogramma. Afgekeurd door zuidwest
Bedankt. Zoek hem zo op , neem aan ook via internet.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

DavyGer schreef: 10 feb 2025 09:42 Nieuwe muziek is best goed te definiëren. Uiteraard maak je in al deze voorbeelden als station zelf wel een voorselectie:

1.Je neemt muziek op die minder dan 3 maanden geleden op single is uitgekomen in je "nieuwe muziek" rotatie;
2.Dit kan je ook voor albumtracks doen, dan zou je kunnen zeggen "3 maanden na selectie door het station"
3.Je kan ook zeggen, ik pak 30 tracks die net zijn uitgekomen en voor iedere nieuwe track gaat de track die er als laatste is ingezet uit, dat doet Sublime met hun Sublime Selection b.v.
4.Wil je als station een wat alternatieve uitstraling dan kun je ook zeggen, muziek die X maanden geleden is uitgekomen en niet in de top 40 staat komt bij ons in de nieuwe muziek rotatie.
Dank voor je reactie.

Ik voel hem nog niet echt als format(deel) van een station, maar ik snap wel wat je bedoelt, dus dank voor de toelichting.
Bruce Huppelkei

Bericht door Bruce Huppelkei »

Ik heb wel behoefte aan een station met een brede muziek-oriëntatie, een beetje als StuBru.

Een station waar muziek vanaf de '70's wordt gedraaid, maar waar aandacht is voor meerdere muziekstijlen. Kijk je naar actuele muziek dan zouden daar bijvoorbeeld Kendrick Lamar, Teddy Swims, Father John Misty, J. Bernardt, Chapell Roan en Sam Fender voorbij mogen komen. En die brede smaak kun je ook naar het verleden doortrekken. Zoals al eerder is gezegd in de ochtend een programma waar veel ruimte voor het gesproken woord is en de rest van de dag gewoon lekker strak draaien.

Eigenlijk een zender zoals Kink in mijn optiek zou moeten klinken, nu haak ik vaak na een half uur af. Vermoedelijk weinig luisteraars, maar ik zou blijven hangen.
Plaats reactie