Wat missen we?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Oortjes

Wat missen we?

Bericht door Oortjes »

In de topics hier gaat het vooral over bestaande radiostations en wat daar gebeurt. Ik vraag me af, wat missen we in het huidige Nederlandse radiolandschap?

Welk (muziek)format, wat voor programmering, voor welke doelgroep?
Rock 'n roll is better than music!
Janno

Re: Wat missen we?

Bericht door Janno »

Omdat ik vooral een muziekliefhebber ben van een zekere leeftijd: ik mis een zender met een mix van muziek van de jaren (50) 60/70/80/90 en wellicht zero’s tot nu met een licht alternatieve inslag. Niet alleen rock-gericht zoals Kink, maar ook soul, blues, funk, country, americana en jazzinvloeden. Zo breed mogelijk en uit zoveel mogelijk decennia. Kortweg de doelgroep die radio 5 soms wat te oubollig vindt, Kink te beperkt in witte rockbandjes en Veronica teveel hitsgericht.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Het is een hele lijst geworden. Een beetje lang, maar ik plaats 'm toch maar:

- Ik mis een zender als ID&T radio. Vooral de festivalregistraties vond ik altijd heerlijk om naar te luisteren, maar ook bepaalde themaprogramma's spraken me wel aan.

- Ik mis een soort radio 10 gold. Er is wel het 60s en 70s kanaal maar ik bedoel dan met presentatie en het liefst ietsje breder dan alleen 60s en 70s.

- Commercieel denk ik niet zo'n interessant format, maar radio nationaal was erg leuk

- Ik vind het format van Nostalgie (NL) echt heel goed. 80s, 90s en 00s maar toch verrassend en heel anders dan radio 10en joe. Zou dat graag uitgerold zien worden.

- Ik mis een zender die een beetje de muziek draait waarmee ik ben opgegroeid. Ik ben van '87, dus ben opgegroeid met 90s, 00s en begin 10s en dan vooral met 538, dus ook veel dance en platen die ze nu fout noemen. Slam, Q en 538 hebben wel themakanalen met nonstop dit soort muziek maar een echt volwaardig radiostation met deze muziek zou ik leuk vinden.

- Ik mis in het algemeen dat er iets spraakmakends gebeurd of een echt onderscheidend talent doorbreekt. Er is ontzettend veel kwalitatief goeie radio, maar nog maar heel zelden iets waar ik 'm speciaal voor aanzet of even blijf hangen (Ekstra weekend, Midden in de nacht Rick, Telefoonntereur, op de valreep).
Streampie

Bericht door Streampie »

Ik mis een CHR/Alternative hybride format.

Wat 3FM had kunnen zijn, en misschien ook wel een tijdje was. Een unieke eigen top 30/40/50 met een mengeling van reguliere pophits en alternatieve hits van nu. Elk uur echt nieuwe muziek laten horen, wel strak en geformatteerd en gecontroleerd, maar minstens 2 a 3 nieuwe liedjes. Wel kensington draaien maar niet die bizarre hype meedoen. Voor de tophits ook gewoon CHR rotaties, dus de top 10-13 komt lekker 5x per dag voorbij, selectieve oldies en recurrents. Niet vies van hip-hop. Een powerplay die opvalt.

Abssoluut kansloos natuurlijk maar hey, een mens mag dromen.
ViaWifi

Bericht door ViaWifi »

Janno schreef: 08 feb 2025 23:29 Omdat ik vooral een muziekliefhebber ben van een zekere leeftijd: ik mis een zender met een mix van muziek van de jaren (50) 60/70/80/90 en wellicht zero’s tot nu met een licht alternatieve inslag. Niet alleen rock-gericht zoals Kink, maar ook soul, blues, funk, country, americana en jazzinvloeden. Zo breed mogelijk en uit zoveel mogelijk decennia. Kortweg de doelgroep die radio 5 soms wat te oubollig vindt, Kink te beperkt in witte rockbandjes en Veronica teveel hitsgericht.
FIP?

En er wordt nu iets getest met de naam Cream.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Streampie schreef: 09 feb 2025 00:25 Ik mis een CHR/Alternative hybride format.

Wat 3FM had kunnen zijn, en misschien ook wel een tijdje was. Een unieke eigen top 30/40/50 met een mengeling van reguliere pophits en alternatieve hits van nu. Elk uur echt nieuwe muziek laten horen, wel strak en geformatteerd en gecontroleerd, maar minstens 2 a 3 nieuwe liedjes. Wel kensington draaien maar niet die bizarre hype meedoen. Voor de tophits ook gewoon CHR rotaties, dus de top 10-13 komt lekker 5x per dag voorbij, selectieve oldies en recurrents. Niet vies van hip-hop. Een powerplay die opvalt.

Abssoluut kansloos natuurlijk maar hey, een mens mag dromen.
Ja, dit is wel wat ik erg mis. Een zender die nieuwe muziek, niet top 40 draait.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Ik ben oprecht wel benieuwd naar wat 'nieuwe muziek' dan precies is? Wanneer is een plaat nieuw? En wanneer niet meer? En is de nieuwe Suzanne en Freek met zo nieuw als de nieuwe van Tame Impala?

Elke plaat is een keer 'nieuw'. En zal dat ook niet voor iedereen op hetzelfde moment zijn. Dus ben benieuwd hoe de liefhebbers van 'nieuwe muziek' daar naar kijken?
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Janno schreef: 08 feb 2025 23:29 Omdat ik vooral een muziekliefhebber ben van een zekere leeftijd: ik mis een zender met een mix van muziek van de jaren (50) 60/70/80/90 en wellicht zero’s tot nu met een licht alternatieve inslag. Niet alleen rock-gericht zoals Kink, maar ook soul, blues, funk, country, americana en jazzinvloeden. Zo breed mogelijk en uit zoveel mogelijk decennia. Kortweg de doelgroep die radio 5 soms wat te oubollig vindt, Kink te beperkt in witte rockbandjes en Veronica teveel hitsgericht.
Dit lijkt best veel op wat mijn huidige favoriete zender uitzendt : Radio Caroline
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Ik mis een station met dj's die van zichzelf weten dat ze hard moeten werken om elke dag hun programma tot een 7.5 als rapportcijfer uitkomen ipv de gasten die een 7.5/8/9 zijn en uit luiheid uitkomen op een 6.5.
Streampie

Bericht door Streampie »

Ingebruik schreef: 09 feb 2025 11:55 Ik ben oprecht wel benieuwd naar wat 'nieuwe muziek' dan precies is? Wanneer is een plaat nieuw? En wanneer niet meer? En is de nieuwe Suzanne en Freek met zo nieuw als de nieuwe van Tame Impala?

Elke plaat is een keer 'nieuw'. En zal dat ook niet voor iedereen op hetzelfde moment zijn. Dus ben benieuwd hoe de liefhebbers van 'nieuwe muziek' daar naar kijken?
Er zijn natuurlijk gecureerde playlisten, release lijsten en dergelijke. Die kunnen een leidraad zijn bij het samenstellen van een playlist. Als radiozender kun je ook criteria opstellen: "nieuw" betekent dat het bijvoorbeeld tussen nu en 3 maanden geleden uitgekomen moet zijn. Ik noem maar wat. Als massamedium kijkt (fm) radio dan vooral naar wat nog niet populair is in het verzorgingsgebied.

Een liedje is dus nieuw als t nog niet bekend is in het uitzendgebied. En uiteraard cultureel relvant, ik verwacht niet dat zo'n zender ineens heel veel hip-hop uit India gaat draaien.

Wat vroeger was, dat een liedje bijvoorbeeld in januari in de VS uit kwam en in juni in Nederland, bestaat natuurlijk niet meer, dankzij globalisering zijn lokale muziekscenes zo goed als verdwenen of in elk geval niet meer geisoleerd.
Janno

Bericht door Janno »

ViaWifi schreef: 09 feb 2025 10:20
FIP?

En er wordt nu iets getest met de naam Cream.
Ja, die ken ik allebei. Cream luister ik al regelmatig, FIP af en toe. Dat zijn inderdaad heel diverse muziekzenders, maar ik bedoel meer iets in de popmuziekhoek, zonder de hitlijsten leidend te laten zijn. FIP en Cream draaien ook authentieke jazz en klassiek.
Janno

Bericht door Janno »

Noordzee schreef: 09 feb 2025 12:01
Dit lijkt best veel op wat mijn huidige favoriete zender uitzendt : Radio Caroline
Ja, dat is inderdaad wel in de richting. Caroline is een goed internationaal voorbeeld van wat ik bedoel. Zoiets zou ik dan graag in een Nederlandse versie horen en dan bij voorkeur ook op FM en/of DAB+.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Leuke reacties.

De volgende twee zenders lijken mij mooie toevoegingen;

1. Een zender met muziek uit Eighties, Nineties een Zeroes, met een leuk klokformat a la Radio 5 overdag. Er zijn zenders met focus op de Eighties, zoals Joe, maar daar hoor ik weinig Nineties en helemaal geen Zeroes. Dat vind ik wel een mooie periode. En wat minder uitgekauwd mag wel.

2. Een zender met Britpop. Uit Groot Brittannië komt ontzettend veel goede muziek. Een zender die dat breed draait, van 1960 t/m nu, lijkt mij een geweldige toevoeging.

In presentatie zit ik niet te wachten op ochtendshows met slap geouwehoer en gelach om niks. Dat mag van mij wel wat serieuzer.
Willemtel

Bericht door Willemtel »

Een country zender op fm of dab.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Willemtel schreef: 09 feb 2025 16:23 Een country zender op fm of dab.
Dat ben ik ook wel met je eens. Het is in Nederland een weinig gedraaid genre, maar er is veel prachtige countrymuziek.
Plaats reactie