Sonja van Stek overleden (65)

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Greatski

Sonja van Stek overleden (65)

Bericht door Greatski »

Afbeelding
In memoriam: Bingo FM-presentator Sonja van Stek
Amersfoort/Utrecht - Radiopresentator Sonja van Stek is overleden. Vanaf 2005 was haar stem te horen bij de Bingo FM, de stadsradiozender van Utrecht. Daar presenteerde ze het lunchprogramma Lunchpakket. Sonja was 65 jaar.
"Kijk, de eerste puntjes van de narcissen, op de Kardinaal de Jongweg, op weg naar de studio. En het waait, ik had wind tegen." Lachend sprak Sonja van Stek haar luisteraars toe op een Facebook filmpje, vlak voor een van de uitzendingen. Bijna elke werkdag stapte Sonja op haar fiets om over de fietssnelweg van haar woonplaats Amersfoort naar de Bingo FM studio te gaan. Tot het niet meer ging. Afgelopen maandag is Sonja overleden.
Radio grote liefde
Radio was al lang een van haar grote liefdes. Die liefde begon in 1989, toen ze als vrijwilliger aan de slag kon bij Omroep Amersfoort. Bij Omroep Amersfoort trof Sonja, zoals ze zelf zei, "een leuke club vrijwilligers die overal vandaan kwam, maar allemaal enthousiast bezig waren met tv en radio. Voor mij sprong radio eruit, daar voelde ik me het meest in mijn element".
Voormalig collega Marcel Bouhuijs woonde bij haar om de hoek en kende haar al zo'n 35 jaar. "Toen ik 18 was ben ik bij Omroep Amersfoort begonnen. Zij werkte daar toen al. Sindsdien is ze altijd in mijn leven geweest. We hebben samen heel veel meegemaakt en zijn ook vrienden geworden. En we hielpen elkaar. Zo belde ze me bijvoorbeeld als ze hulp met haar computer nodig had. Ze stond altijd voor iedereen klaar, ook voor mij. En voor dieren. Het katje in het asiel dat er het slechts aan toe was, wilde ze dan mee naar huis nemen om voor te zorgen."
Bingo FM-collega John Schaap leerde Sonja in 2004 kennen toen de stadszender nog in ontwikkeling was. Sonja was echt betrokken bij haar collega's. "Ik heb een engeltje van haar gekregen tijdens de grootste storm van mijn leven. Dat vond ik zo'n mooi gebaar, zo ontzettend lief. Dat heeft veel voor me betekend."
'Echte gastvrouw'
Via Omroep Amersfoort kwam Sonja bij Bingo FM terecht. Fred Siebelink werkte sinds 2018 met haar. "Mijn mooiste herinnering aan haar is het moment dat we elkaar voor het eerst zagen. Dat was wel heel speciaal want ik ben een totaal ander type dan Sonja en sta heel anders in het leven. Tijdens die ontmoeting hebben we elkaar helemaal uitgehoord. Zij was een zachte dame, een echte gastvrouw, dacht overal over na. Ik ben meer van: we gaan gewoon een programma maken. Dat is leuk, dat je totaal andere werkwijze hebt die je wel van elkaar kunt waarderen."
Elke dag tussen 12.00 en 14.00 uur zat Sonja achter haar microfoon in de Bingo FM studio en presenteerde het lunchprogramma Lunchpakket. Voormalig Bingo FM collega Kees Hoogendijk: "Ik vond dat ze een hele warme, prettige stem had en dat zij met die stem mensen het gevoel kon geven dat het oké is wat je zegt, dat je welkom bent. Ze had hele mooie betrokken gesprekken met mensen, ze was heel authentiek en echt geïnteresseerd. Ik snap wel waarom ze voor Bingo FM heeft gekozen. Niet zozeer voor de muziek, maar wel vanwege de interactie met de luisteraars. Ze vond het heel belangrijk dat daar een podium is voor mensen en hun verhalen."
Ook Fred Siebelink roemt de manier waarop Sonja haar luisteraars een podium gaf. "Ze had een hele rustige manier van presenteren waarbij ze altijd de mensen in het oog hield. Ze had een soort mengeling van een hard karakter maar ook een heel zacht karakter. Ze kwam met hele scherpe analyses, maar dat kwam altijd uit een warm hart. Ze voelde zich vooral betrokken bij mensen die het wat minder hadden. Ze was bijvoorbeeld druk bezig met de armoedecoalitie en wilde mensen die het minder hadden informeren over wat er allemaal kon."
Kamerlinde in de studio
Sonja hield van dieren en van de natuur. Ze kon er enorm van genieten als de bladeren van de bomen vielen. Ook collega's ondervonden haar liefde voor groen. Zo kreeg Kees Hoogendijk een kamerlinde voor zijn nieuwe kantoor. En ook in de Bingo FM studio mocht groen niet ontbreken. John Schaap: "Wij hebben een plant in de studio, dat is Sonja's plant. In onze groepsapp kwamen regelmatig berichtjes van Sonja waarin ze zei: zorgen jullie wel goed voor mijn plant? Dat was echt een van haar kindjes."
Voor haar programma Lunchpakket ontving Sonja regelmatig gasten. Daar waren ook veel artiesten bij, zoals Frans Bauer en Rob de Nijs. John Schaap: "Als we dan een interview gingen plannen voor Bingo FM vroegen ze: mogen we naar Sonja? Dat vond ik altijd heel mooi. Sonja stond heel dicht bij de luisteraars, er was geen afstand. De laatste tijd vroegen mensen vaak: waar is Sonja, we hebben haar zolang niet gehoord. Ook op straat, als mensen mij herkenden van Bingo FM. Maar ik mocht niets zeggen, dat vond ik heel moeilijk."
Haar liefde voor radio besprak Sonja ook vaak met haar collega-radiopresentatoren. Kees Hoogendijk: "Wij hebben een paar keer gewandeld in Amersfoort. Dat is mij heel dierbaar. Ze zei dat radio een soort vriend is, die er altijd is en mensen ook gerust kan stellen en een goed gevoel geven. Ze vond dat radio steeds meer onder druk kwam te staan en daar hebben we een hele mooie gesprekken over gehad. Daar heb ik heel veel aan gehad."
Voortbestaan van Bingo FM
Twee jaar geleden vocht Sonja samen met haar collega's voor het voortbestaan van "haar" Bingo FM. De gemeenteraad dreigde de subsidiekraan dicht te draaien. "Ik hoop dat de wijsheid mag regeren", zei ze. "Mensen schrikken zich rot van het nieuws. Er zijn mensen die zetten ons 's ochtends aan en luisteren tot in de avond. We zijn een soort levenslijn voor ze." Sonja werd bedolven onder hartverwarmende reacties van luisteraars en Bingo FM kon blijven bestaan. Zoals ze zelf zei: "Hoe zouden we ooit kunnen leven zonder radio?"
https://www.bingofm.nl/nieuws/3829326/i ... a-van-stek
Plaats reactie