Ontwikkelingen in de luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Streampie

Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers

Bericht door Streampie »

Ik word echt knettergek van al die top-lijsten. De FM netwerken worden steeds meer evenementenzenders. Ugh.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Streampie schreef: 11 dec 2024 15:16 Ik word echt knettergek van al die top-lijsten. De FM netwerken worden steeds meer evenementenzenders. Ugh.
Zolang het scoort gaan ze er niet mee stoppen
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Er komen gewoon zenders aan die 24/7 lijstjes gaan uitzenden.
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Streampie schreef: 11 dec 2024 15:16 Ik word echt knettergek van al die top-lijsten. De FM netwerken worden steeds meer evenementenzenders. Ugh.
Ik sluit me hier volledig bij aan. Wat een armoede. Alsof de radio in Nederland niks anders kan bedenken. Die Top 2000 hoef ik al lang niet meer te zien of horen straks....
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Vanjeafisharder schreef: 11 dec 2024 15:50 Er komen gewoon zenders aan die 24/7 lijstjes gaan uitzenden.
De top 52.000 die jaarlijks wordt uitgezonden. Zet 'm maar alvast in je agenda.
Janno

Bericht door Janno »

Het is wel armoe dat elk radiostation ongeveer hetzelfde doet. Of het nu 500, 1000, 2000 of 4000 nummers zijn. De hele luisteraarskliek verhuist van de ene naar de andere allertijdenlijst. Er blijkt een enorme, niet te bevredigen honger te zijn naar dit soort lijstjes, want het blijft scoren. Leuk voor de cijfers van de betreffende stations uiteraard en ik snap dat iedereen het om die reden ook doet, maar ik snap niet dat de luisteraar het niet zat wordt.
Vanjeafisharder

Denk dat het ook de variatie is. Je hoort nooit dubbele nummers. Dus mensen die klagen dat je elke dag dezelfde tracks hoort op een radiozender is met uitzenden van lijstjes wel verleden tijd.
Janno

Bericht door Janno »

Vanjeafisharder schreef: 11 dec 2024 17:24 Denk dat het ook de variatie is. Je hoort nooit dubbele nummers. Dus mensen die klagen dat je elke dag dezelfde tracks hoort op een radiozender is met uitzenden van lijstjes wel verleden tijd.
Dat is inderdaad wel een goed punt. Al is het wel zo dat, als je van de ene naar de andere lijst hopt, je wel een aantal weken achter elkaar dezelfde gouwe ouwen hoort in de bovenste 1000. Radio 10 heeft onderin natuurlijk wel veel meer variatie omdat ze een veel langere lijst hebben. (Niet allemaal mijn smaak, maar dat staat los van het feit dat die variatie er wel degelijk is).
Zenz

Bericht door Zenz »

Vanjeafisharder schreef: 11 dec 2024 15:50 Er komen gewoon zenders aan die 24/7 lijstjes gaan uitzenden.
Die hadden we al: het Radio Veronica Top 1000 Allertijden station zond de lijst het hele jaar non-stop uit, van 1000 tot 1 en dan weer opnieuw. Er waren meerdere sets spreeks, ingesproken door Erwin Peters, die afwisselend gebruikt werden. Destijds een populair online-only station hoor!
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

repelsteel schreef: 11 dec 2024 16:56
Ik sluit me hier volledig bij aan. Wat een armoede. Alsof de radio in Nederland niks anders kan bedenken. Die Top 2000 hoef ik al lang niet meer te zien of horen straks....
En toch gaat iedereen zometeen met kerst over naar radio 2. Ben benieuwd wat 3FM volgende week gaat doen.
Vanjeafisharder

Zenz schreef: 11 dec 2024 17:46
Die hadden we al: het Radio Veronica Top 1000 Allertijden station zond de lijst het hele jaar non-stop uit, van 1000 tot 1 en dan weer opnieuw. Er waren meerdere sets spreeks, ingesproken door Erwin Peters, die afwisselend gebruikt werden. Destijds een populair online-only station hoor!
Zou dat overwegen om weer terug te brengen dan.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 11 dec 2024 17:38 Dat is inderdaad wel een goed punt. Al is het wel zo dat, als je van de ene naar de andere lijst hopt, je wel een aantal weken achter elkaar dezelfde gouwe ouwen hoort in de bovenste 1000.
Voor een deel is dat zo. Het zijn wel een beetje de uitgekauwde hits in die lijstjes, hoewel daar zeker pareltjes bijzitten. Toch hoorde ik in de bovenste regionen van de Evergreen Top 1000 wel een ander geluid dan in de Top 1000 Aller tijden. Andere lijsten heb ik niet gehoord (en ga ik ook niet horen).
Rock 'n roll is better than music!
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Oortjes schreef: 11 dec 2024 18:23
Janno schreef: 11 dec 2024 17:38 Dat is inderdaad wel een goed punt. Al is het wel zo dat, als je van de ene naar de andere lijst hopt, je wel een aantal weken achter elkaar dezelfde gouwe ouwen hoort in de bovenste 1000.
Voor een deel is dat zo. Het zijn wel een beetje de uitgekauwde hits in die lijstjes, hoewel daar zeker pareltjes bijzitten. Toch hoorde ik in de bovenste regionen van de Evergreen Top 1000 wel een ander geluid dan in de Top 1000 Aller tijden. Andere lijsten heb ik niet gehoord (en ga ik ook niet horen).
De Top zoveels van Radio 10 bevatten altijd enkel veilige 'radio 10-format'-platen. Deze zijn dan ook echt wel anders dan de Top 2000 en Top 1000 van Veronica. Lijsten van 538 kan ik niet over meepraten. Bij 3fm is de focus ook altijd op de platen die in de scope van 3fm liggen, hoewel ik mij daar afvraag of dit geen lijsten zijn waar de stemmen helemaal niet in worden meegenomen.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Een andere invalshoek die schuurt tegen de 'wetten' in:

Laten de luisteraars met het luisteren naar lijstjes niet weten dat men niet zit te wachten op het herhaaldelijk draaien van dezelfde nummers binnen de krappe playlists op de radio? Als je van lijst naar lijst hopt, dan hoor je elk nummer maar 1 maal in de week, in tegenstelling tot meerdere keren per dag.

De luisteraar laat in ieder geval zien dat men blijkbaar niet echt honkvast is.
Janno

Bericht door Janno »

Oortjes schreef: 11 dec 2024 18:23
De Evergreen top 1000 is een goed voorbeeld van een lijst die echt wel anders is. Ook daar wel Queen, Led Zeppelin en ABBA, maar genoeg afwijkende nummers ten opzichte van de andere lijsten. Het luisterpubliek is natuurlijk ook ouder.

Ik zeg ook niet dat er geen nuanceverschillen zijn, maar bij de top 1000 allertijden en de top 2000 zijn ze minimaal en de top 4000 heeft bovenin ook veel overeenkomsten met die twee lijsten.
Plaats reactie