Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Veronica zat ook op de 4% in begin 2023 toen het nog bij Talpa zat en Tim en co in de ochtend zaten. Zowel in 13+ als 20-49. Dus ze zijn eigenlijk teruggekeerd naar hun oude cijfers nu.
Bijvoorbeeld maart 2023: gemiddeld steeds rond de 4% in 13+.
20-49 gemiddeld in 2022: 4.3%. In 2023 3.4%.
Wat betreft de zenderbrede cijfers heb je daar gelijk in. Het ochtendprogramma scoorde destijds wel beter dan nu.Jobfr schreef: ↑05 dec 2024 10:47 Veronica zat ook op de 4% in begin 2023 toen het nog bij Talpa zat en Tim en co in de ochtend zaten. Zowel in 13+ als 20-49. Dus ze zijn eigenlijk teruggekeerd naar hun oude cijfers nu.
Bedenk ook dat Veronica nu op een ongeclausuleerd kavel zit en een veel groter marketingbudget heeft.
Veronica maakt zeker goede stappen maar in vergelijking met de cijfers die je schetst heeft Veronica nog een lange weg te gaan om van succes te kunnen spreken.
God is a DJ
Er is met Joe ook wel een grote concurrent bijgekomen waar Genee en Klijn nog geen last van hadden.
Verder is de programmering van het station in zijn geheel wat evenwichtiger geworden, hoewel niet iedereen die mening deelt hier , waardoor het logischer is dat er niet meer zo'n grote uitschieters zijn.
Voor mijn gevoel sluit Ekdom wat beter aan bij rest van de programmering. Genee en de Evers-crew trekken toch voor een deel ander publiek.
Met Ekdom ljkt in ieder geval de weg omhoog voorzichtig ingezet.
Verder is de programmering van het station in zijn geheel wat evenwichtiger geworden, hoewel niet iedereen die mening deelt hier , waardoor het logischer is dat er niet meer zo'n grote uitschieters zijn.
Voor mijn gevoel sluit Ekdom wat beter aan bij rest van de programmering. Genee en de Evers-crew trekken toch voor een deel ander publiek.
Met Ekdom ljkt in ieder geval de weg omhoog voorzichtig ingezet.
Diezelfde PK zei ook dat Ekdom een paar weken eerder nog onder zendergemiddelde scoorde.Phoenix schreef: ↑05 dec 2024 10:25Veronica in zijn geheel zit op 4,0 en Ekdom zit op 4,3. Eerder werd de suggestie gewekt, onder andere in de columns van Kicken, dat Ekdom ver boven het zendergemiddelde zou zitten.Radiooidar schreef: ↑05 dec 2024 07:52 Dat laatste weten we niet, want dit zijn niet de cijfers van alle leeftijden.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de cijfers erg fluctureten van week tot week. Met uitschieters hier en daar. Die worden uiteindelijk gedempt.
Veronica zat toen op een heel goed kavel. Nu het een na slechtste kavel qua dekking van Nederland. Alleen Yoursafe Radio is nog slechter qua dekking. Dat moet je eerlijkheidshalve ook meenemen. Zo bezien is het dus niet zo slecht. Kan misschien nog beter, maar op de goede weg.Phoenix schreef: ↑05 dec 2024 10:55Wat betreft de zenderbrede cijfers heb je daar gelijk in. Het ochtendprogramma scoorde destijds wel beter dan nu.Jobfr schreef: ↑05 dec 2024 10:47 Veronica zat ook op de 4% in begin 2023 toen het nog bij Talpa zat en Tim en co in de ochtend zaten. Zowel in 13+ als 20-49. Dus ze zijn eigenlijk teruggekeerd naar hun oude cijfers nu.
Bedenk ook dat Veronica nu op een ongeclausuleerd kavel zit en een veel groter marketingbudget heeft.
Veronica maakt zeker goede stappen maar in vergelijking met de cijfers die je schetst heeft Veronica nog een lange weg te gaan om van succes te kunnen spreken.
Ik denk dat het belang van FM wordt overgewaardeerd. Oké, NPO Radio 5 bedient een andere doelgroep, maar zijn wel zonder FM de grootste zender van Nederland kunnen zijn. En ook al is het geen maatstaf, ik luister al jaren geen FM meer.jessica schreef: ↑06 dec 2024 16:20Veronica zat toen op een heel goed kavel. Nu het een na slechtste kavel qua dekking van Nederland. Alleen Yoursafe Radio is nog slechter qua dekking. Dat moet je eerlijkheidshalve ook meenemen. Zo bezien is het dus niet zo slecht. Kan misschien nog beter, maar op de goede weg.Phoenix schreef: ↑05 dec 2024 10:55Wat betreft de zenderbrede cijfers heb je daar gelijk in. Het ochtendprogramma scoorde destijds wel beter dan nu.Jobfr schreef: ↑05 dec 2024 10:47 Veronica zat ook op de 4% in begin 2023 toen het nog bij Talpa zat en Tim en co in de ochtend zaten. Zowel in 13+ als 20-49. Dus ze zijn eigenlijk teruggekeerd naar hun oude cijfers nu.
Ik denk dat een goed format en goede marketing meer luisteraars opleveren dan een goede FM dekking. Dat was in 2003 al met Noordzee FM en is ruim 20 jaar later nog meer het geval.
God is a DJ
Ik denk dat je gelijk hebt. 2 jaar geleden was het percentage luisteraars naar FM nog 47%Phoenix schreef: ↑06 dec 2024 16:50Ik denk dat het belang van FM wordt overgewaardeerd. Oké, NPO Radio 5 bedient een andere doelgroep, maar zijn wel zonder FM de grootste zender van Nederland kunnen zijn. En ook al is het geen maatstaf, ik luister al jaren geen FM meer.jessica schreef: ↑06 dec 2024 16:20Veronica zat toen op een heel goed kavel. Nu het een na slechtste kavel qua dekking van Nederland. Alleen Yoursafe Radio is nog slechter qua dekking. Dat moet je eerlijkheidshalve ook meenemen. Zo bezien is het dus niet zo slecht. Kan misschien nog beter, maar op de goede weg.Phoenix schreef: ↑05 dec 2024 10:55
Wat betreft de zenderbrede cijfers heb je daar gelijk in. Het ochtendprogramma scoorde destijds wel beter dan nu.
Ik denk dat een goed format en goede marketing meer luisteraars opleveren dan een goede FM dekking. Dat was in 2003 al met Noordzee FM en is ruim 20 jaar later nog meer het geval.
https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... 20dan%20FM.
En inmiddels is het (april dit jaar) geslonken naar 32%
https://www.totaaltv.nl/nieuws/fm-radio ... gle.com%2F
Het aantal luisteraars via FM lijkt dus snel af te nemen.
Er was ook nog een onderzoek dat 2 zenders het meest afhankelijk waren van FM. Dat was Veronica (op zeker) en ik dacht 3FM.
Dus bij Veronica maakt een goed FM kavel meer uit dan bij bijna ieder ander landelijk radiostation.
Ik weet niet precies waarom zoveel luisteraars naar Veronica op FM luisteren? Die reden ben ik niet zeker van of dat in het onderzoek genoemd werd.
Dus bij Veronica maakt een goed FM kavel meer uit dan bij bijna ieder ander landelijk radiostation.
Ik weet niet precies waarom zoveel luisteraars naar Veronica op FM luisteren? Die reden ben ik niet zeker van of dat in het onderzoek genoemd werd.
Bedoel je dit onderzoek uit 2021? Hier waren dat inderdaad 3FM en Veronica.jessica schreef: ↑07 dec 2024 02:58 Er was ook nog een onderzoek dat 2 zenders het meest afhankelijk waren van FM. Dat was Veronica (op zeker) en ik dacht 3FM.
https://www.adformatie.nl/media/het-bel ... adiozender
Uit een recenter onderzoeken bleken Sublime en BNR het meest van FM afhankelijk.
https://www.adformatie.nl/media/geen-ko ... -radioland
Kortom het belang van FM, ook voor Veronica, neemt af.
God is a DJ
Best bijzonder dat er dan nog steeds zo veel miljoenen worden uitgegeven aan FM-frequenties.
Correctie: dit onderzoek ging over commerciële zenders. Dus daar behoort 3FM niet tot.Phoenix schreef: ↑07 dec 2024 07:02Bedoel je dit onderzoek uit 2021? Hier waren dat inderdaad 3FM en Veronica.jessica schreef: ↑07 dec 2024 02:58 Er was ook nog een onderzoek dat 2 zenders het meest afhankelijk waren van FM. Dat was Veronica (op zeker) en ik dacht 3FM.
https://www.adformatie.nl/media/het-bel ... adiozender
Uit een recenter onderzoeken bleken Sublime en BNR het meest van FM afhankelijk.
https://www.adformatie.nl/media/geen-ko ... -radioland
Kortom het belang van FM, ook voor Veronica, neemt af.
-
Week 49 2024:
Radio 10: 13.4%
Radio 2: 12.5%
Q Music: 11.1%
538: 8.4%
Skyradio: 8.0%
Radio 1: 7.7%
Radio 5: 6.9%
JOE: 4.0%
100%NL: 3.4%
Veronica: 3.3%
3FM: 1.8%
Week 49 2023:
Radio 10: 14.0%
Radio 2: 13.8%
Q Music: 11.5%
Skyradio: 10.7%
Radio 1: 7.9%
Radio 538: 7.1%
Radio 5: 7.0%
JOE: 3.3%
100%NL: 2.8%
3FM: 1.9%
Veronica: 1.6%
Note met vorig jaar: week 49 was toen tot 10 december en nu tot 8 december. Dus 2 dagen minder na Sinterklaas wat invloed kan hebben op vooral skyradio en hun kerstliedjes.
Radio 10: 13.4%
Radio 2: 12.5%
Q Music: 11.1%
538: 8.4%
Skyradio: 8.0%
Radio 1: 7.7%
Radio 5: 6.9%
JOE: 4.0%
100%NL: 3.4%
Veronica: 3.3%
3FM: 1.8%
Week 49 2023:
Radio 10: 14.0%
Radio 2: 13.8%
Q Music: 11.5%
Skyradio: 10.7%
Radio 1: 7.9%
Radio 538: 7.1%
Radio 5: 7.0%
JOE: 3.3%
100%NL: 2.8%
3FM: 1.9%
Veronica: 1.6%
Note met vorig jaar: week 49 was toen tot 10 december en nu tot 8 december. Dus 2 dagen minder na Sinterklaas wat invloed kan hebben op vooral skyradio en hun kerstliedjes.
Radio 10 slaat nu wel aan met de Top 4000. Mooie cijfers en niet eens gek veel onder de gemiddeldes van vorig jaar. Ze klimmen ook met ruim een half miljoen luisteraars. Maar ook de stemweek van de Top 2000 sloeg aan. Radio 2 wint 1% ten opzichte van vorige week. Maar op jaarbasis wel een verliezer met -1,3%.
Kerst is ook begonnen voor Sky, maar het valt nog niet heel erg mee. Een magere 8,0%. Ze verliezen veel op jaarbasis, ondanks de mooie plus in vergelijking met vorige week (+800.000 luisteraars). Het lijkt nog niet echt aan te slaan qua bereik. Ik voorspel dat de populairste decemberzenders (Radio 2, Radio 10 en Sky) na een zwaar jaar toch wel tegen gaan vallen qua marktaandelen. Natuurlijk lopen de weken nu iets anders, waardoor vergelijken altijd wat lastiger is.
538 en Q zijn deze week wel verliezers, maar op jaarbasis doen ze het prima qua bereik. ORN is nu dus RPO geworden, maar geen opvallende wijzigingen.
JOE heeft flink last van de evenementen op andere zenders. Nog wel een plus op jaarbasis, qua marktaandeel en bereik. Veronica ook weer met beide benen op aarde na de Top 1000 en met de evenementen op andere zenders. Vorige maand nog de op één na langst beluisterde zender, maar nu lijken de minuten naar Radio 10 te zijn gegaan. Verder is het opvallend dat het kleine zusje Sublime halveert van 0,4% naar 0,2%.
Kerst is ook begonnen voor Sky, maar het valt nog niet heel erg mee. Een magere 8,0%. Ze verliezen veel op jaarbasis, ondanks de mooie plus in vergelijking met vorige week (+800.000 luisteraars). Het lijkt nog niet echt aan te slaan qua bereik. Ik voorspel dat de populairste decemberzenders (Radio 2, Radio 10 en Sky) na een zwaar jaar toch wel tegen gaan vallen qua marktaandelen. Natuurlijk lopen de weken nu iets anders, waardoor vergelijken altijd wat lastiger is.
538 en Q zijn deze week wel verliezers, maar op jaarbasis doen ze het prima qua bereik. ORN is nu dus RPO geworden, maar geen opvallende wijzigingen.
JOE heeft flink last van de evenementen op andere zenders. Nog wel een plus op jaarbasis, qua marktaandeel en bereik. Veronica ook weer met beide benen op aarde na de Top 1000 en met de evenementen op andere zenders. Vorige maand nog de op één na langst beluisterde zender, maar nu lijken de minuten naar Radio 10 te zijn gegaan. Verder is het opvallend dat het kleine zusje Sublime halveert van 0,4% naar 0,2%.
Radio 10 zijn daling met vorig jaar is minimaal (-0.6% en -140k) als je kijkt naar hoeveel ze afgelopen maanden dalen in vooral marktaandeel. Top 4000 lijkt dus minder te verliezen dan de reguliere tijden.