Items lokale omroepen

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Jelle ter Horst

Items lokale omroepen

Bericht door Jelle ter Horst »

Hoi,

Heeft iemand een idee welke items op lokale omroepen nou echt creatief zijn? Ik ben zelf gepassioneerd radiomaker en zou graag willen weten wat nou een leuk item is voor de radio. Maar ik kom niet ver met het bedenken van items. Om de reden dat alles al een keer gedaan is en de meeste items niet echt spannend zijn imo.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Jelle
Streampie

Re: Items lokale omroepen

Bericht door Streampie »

Alles is al gedaan, maar niet door jou! EN: Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Ik zou me er niet al te druk over maken dus.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Streampie schreef: 06 dec 2024 21:08 Alles is al gedaan, maar niet door jou! EN: Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Nou ja, ik zag wel een of andere Bennie tijdens zijn opgenomen stream op YouTube doodleuk 'Uit het raam' schaamteloos imiteren. Waarom zou je dat doen, vraag ik me dan af.

https://youtu.be/dqXUaAq38no?si=gV8CAqDo14x-cGAw
Feivel

Bericht door Feivel »

Een lokale omroep hoeft geen creatieve items te hebben. Een lokale omroep moet zich, wat mij betreft, focussen op service-elementen: nieuws, weer, verkeer. Wat gebeurt er in jouw regio? Breng achtergrondverhalen, nodig lokale artiesten en kunstenaars uit. Dat soort zaken. Je bent geen 538, geen Qmusic, geen 3FM. Laat die creatieve items en music-driven shows aan hen over, en focus je alleen op de taak van de lokale omroep: het brengen van lokale journalistiek.
Jelle ter Horst

Bericht door Jelle ter Horst »

Maar wat zijn nou echt leuke, creatieve items?
fdboer

Bericht door fdboer »

Misschien moet je de betekenis van het woord creatief eens opzoeken.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Daar is de dikke van Dalen voor
Feivel

Bericht door Feivel »

Ongelofelijk, @Jelle ter Horst. Je stapt gewoon over onder meer mijn reactie heen. Je stelt opnieuw je vraag, in de vorm van een prompt, alsof we ChatGPT zijn. Wat mij betreft is het klaar. Geen reacties meer van mijn kant.
Radionerd

Bericht door Radionerd »

Herman ven Schippers schreef: 08 dec 2024 12:41
Streampie schreef: 06 dec 2024 21:08 Alles is al gedaan, maar niet door jou! EN: Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Nou ja, ik zag wel een of andere Bennie tijdens zijn opgenomen stream op YouTube doodleuk 'Uit het raam' schaamteloos imiteren. Waarom zou je dat doen, vraag ik me dan af.

https://youtu.be/dqXUaAq38no?si=gV8CAqDo14x-cGAw
Man! Als hij het nou nog origineel en creatief bedacht had.....maar dit is wel heel erg lokale omroep gepruts! En ook nul beleving....daar gaat dan ons belastinggeld naartoe ;-)
Zender

Bericht door Zender »

Waarom neem je je luisteraar niet mee op een wandeling door jouw stad of dorp? Jij doet alsof je een gids bent en deelt leuke verhalen over gebouwen, kunstwerken en verborgen plekjes. Praat af en toe met voorbijgangers. Zo leren de luisteraars niet alleen over de geschiedenis, maar ook over hun eigen buurt en buurtgenoten. En mensen blijven luisteren, benieuwd of je toevallig een bekende tegenkomt, of ze komen zelfs naar buiten om jou live aan het werk te zien.
Wout

Bericht door Wout »

Jelle ter Horst schreef: 08 dec 2024 20:07 Maar wat zijn nou echt leuke, creatieve items?
Weet je al wie je doelgroep is? Wie zijn je luisteraars? Heb je al feedback van hen ontvangen?
Het is belangrijk om je klant, de luisteraar, goed te kennen. Stem je af op scholieren, ouderen, of iemand zoals jijzelf?

Persoonlijk vind ik items over mijn stad leuk wanneer ik afstem op de lokale omroep — zelfs de "duffe" Wiki-feitjes die ik allang ken.

Een all-in-one oplossing bestaat niet.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Ook belangrijk:

Waar is de omroep? Een stads zoals Amsterdam? Of zoiets als Zwolle of Amersfoort? Of iets zoals Zeist? Of is het een gesloten gemeenschap als Spakenburg of Urk? Of een lokale zender van een handvol kleine gemeenten?
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Jelle ter Horst schreef: 06 dec 2024 19:27 Hoi,

Heeft iemand een idee welke items op lokale omroepen nou echt creatief zijn? Ik ben zelf gepassioneerd radiomaker en zou graag willen weten wat nou een leuk item is voor de radio. Maar ik kom niet ver met het bedenken van items. Om de reden dat alles al een keer gedaan is en de meeste items niet echt spannend zijn imo.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Jelle
Als ik een creatief item bedenk wat nog nooit gespeeld is, dan doe ik dat item zelf. Los van dat, je stelt wel een heel open vraag.

Maar om wat dingen te noemen;

- maak comedy met lokale onderwerpen
- maak sketches met lokale onderwerpen
- breng het lokale nieuws op je eigen manier
- speel ‘raad de plaat’ met muziek van lokale artiesten
- speel ‘raad waar die staat’ in je eigen kerngebied

Maak gerust een lokale versie van hetgeen je leuk vind op nationale radio.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Plaats reactie