Items lokale omroepen
Moderator: admin6
-
Items lokale omroepen
Hoi,
Heeft iemand een idee welke items op lokale omroepen nou echt creatief zijn? Ik ben zelf gepassioneerd radiomaker en zou graag willen weten wat nou een leuk item is voor de radio. Maar ik kom niet ver met het bedenken van items. Om de reden dat alles al een keer gedaan is en de meeste items niet echt spannend zijn imo.
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Jelle
Heeft iemand een idee welke items op lokale omroepen nou echt creatief zijn? Ik ben zelf gepassioneerd radiomaker en zou graag willen weten wat nou een leuk item is voor de radio. Maar ik kom niet ver met het bedenken van items. Om de reden dat alles al een keer gedaan is en de meeste items niet echt spannend zijn imo.
Jelle
Re: Items lokale omroepen
Alles is al gedaan, maar niet door jou! EN: Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Ik zou me er niet al te druk over maken dus.
Ik zou me er niet al te druk over maken dus.
-
Nou ja, ik zag wel een of andere Bennie tijdens zijn opgenomen stream op YouTube doodleuk 'Uit het raam' schaamteloos imiteren. Waarom zou je dat doen, vraag ik me dan af.
https://youtu.be/dqXUaAq38no?si=gV8CAqDo14x-cGAw
Een lokale omroep hoeft geen creatieve items te hebben. Een lokale omroep moet zich, wat mij betreft, focussen op service-elementen: nieuws, weer, verkeer. Wat gebeurt er in jouw regio? Breng achtergrondverhalen, nodig lokale artiesten en kunstenaars uit. Dat soort zaken. Je bent geen 538, geen Qmusic, geen 3FM. Laat die creatieve items en music-driven shows aan hen over, en focus je alleen op de taak van de lokale omroep: het brengen van lokale journalistiek.
-
Maar wat zijn nou echt leuke, creatieve items?
Misschien moet je de betekenis van het woord creatief eens opzoeken.
-
Daar is de dikke van Dalen voor
Ongelofelijk, @Jelle ter Horst. Je stapt gewoon over onder meer mijn reactie heen. Je stelt opnieuw je vraag, in de vorm van een prompt, alsof we ChatGPT zijn. Wat mij betreft is het klaar. Geen reacties meer van mijn kant.
Man! Als hij het nou nog origineel en creatief bedacht had.....maar dit is wel heel erg lokale omroep gepruts! En ook nul beleving....daar gaat dan ons belastinggeld naartoe ;-)Herman ven Schippers schreef: ↑08 dec 2024 12:41Nou ja, ik zag wel een of andere Bennie tijdens zijn opgenomen stream op YouTube doodleuk 'Uit het raam' schaamteloos imiteren. Waarom zou je dat doen, vraag ik me dan af.
https://youtu.be/dqXUaAq38no?si=gV8CAqDo14x-cGAw
Waarom neem je je luisteraar niet mee op een wandeling door jouw stad of dorp? Jij doet alsof je een gids bent en deelt leuke verhalen over gebouwen, kunstwerken en verborgen plekjes. Praat af en toe met voorbijgangers. Zo leren de luisteraars niet alleen over de geschiedenis, maar ook over hun eigen buurt en buurtgenoten. En mensen blijven luisteren, benieuwd of je toevallig een bekende tegenkomt, of ze komen zelfs naar buiten om jou live aan het werk te zien.
Weet je al wie je doelgroep is? Wie zijn je luisteraars? Heb je al feedback van hen ontvangen?
Het is belangrijk om je klant, de luisteraar, goed te kennen. Stem je af op scholieren, ouderen, of iemand zoals jijzelf?
Persoonlijk vind ik items over mijn stad leuk wanneer ik afstem op de lokale omroep — zelfs de "duffe" Wiki-feitjes die ik allang ken.
Een all-in-one oplossing bestaat niet.
-
Ook belangrijk:
Waar is de omroep? Een stads zoals Amsterdam? Of zoiets als Zwolle of Amersfoort? Of iets zoals Zeist? Of is het een gesloten gemeenschap als Spakenburg of Urk? Of een lokale zender van een handvol kleine gemeenten?
Waar is de omroep? Een stads zoals Amsterdam? Of zoiets als Zwolle of Amersfoort? Of iets zoals Zeist? Of is het een gesloten gemeenschap als Spakenburg of Urk? Of een lokale zender van een handvol kleine gemeenten?
-
Als ik een creatief item bedenk wat nog nooit gespeeld is, dan doe ik dat item zelf. Los van dat, je stelt wel een heel open vraag.Jelle ter Horst schreef: ↑06 dec 2024 19:27 Hoi,
Jelle
Maar om wat dingen te noemen;
- maak comedy met lokale onderwerpen
- maak sketches met lokale onderwerpen
- breng het lokale nieuws op je eigen manier
- speel ‘raad de plaat’ met muziek van lokale artiesten
- speel ‘raad waar die staat’ in je eigen kerngebied
Maak gerust een lokale versie van hetgeen je leuk vind op nationale radio.
Schopt graag tegen heilige huisjes...